Skillnad twin och rad-4:a?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
nasholm6 skrev:
Det bästa med en radfyra jämfört med vtwinn är att det 4an blir roligare desto mer man varvar den. :fakta
Jag har kört en polares SV1000s se del och jämfört med R1an så känns SV faktiskt riktigt slö.

Gå på en 4a så har du riktigt :tummenupp roligt

SV 1000 har lite tråkig motorkaraktär ja..
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
All ära åt den effekten dom utvinner med dagens radfyror......
Men en twinmotor det är mys, det ljudet dom sköna vibrationerna bara en twin kan ge----håresande !
Och allvarligt man behöver inte 180hk för att tycka att det är roligt att köra hoj som ni får det att låta här.
Jag har 77hk och brukar köra ifrån de flesta men 1000cc rad4or på en banträff i mellangruppen, men visst nån som kan köra men en 1000cc piskar mig lätt på en bana. :huvet !
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Larvigt. Det har gått inflation i cylindrar här.

Samma fenomen som med digitalkameror - idag får man en (värdelös) digitalkamera med 8 triljoner gigapixlar för en tvåtusing.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
duckie skrev:
Larvigt. Det har gått inflation i cylindrar här.

Samma fenomen som med digitalkameror - idag får man en (värdelös) digitalkamera med 8 triljoner gigapixlar för en tvåtusing.

Exakt,hellre en kvalitets cylinder än flera sämre :rolleyes:
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag anser att hojåka är mer än snabbt satan helvette.
En twin tycker jag är mycket skönare att köra, och definitivt att lyssna på!
Effekten är ju inte direkt dålig i sport-twinnarna heller.
När man kommer en klunga sporthojar, vilka brukar få blickarna till sig, fyror eller twinnar? :hihi
Sen vågar jag nog påstå att det är fler som kan köra bland twinfolket också, inte lika många wannabees där :tummenupp
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Hittills har jag bara haft stånkor & radtreor, samtidigt har V-twinnar alltid lockat. Men på Barkarby tidigare i somras fick jag höra en MV Augusta Brutale (750 radfyra) som stod och tokvarvades av ägaren, och det lät... :banana
Så nästa hoj kanske blir en 750 r4, gärna en GSXR 750 Anniversary edition för det rätta r4-ljudet :tummenupp
Fast en SP2 vore ju inte fel, samtidigt är nya R1 & R6 vansinngt balla....
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Faktum är ju att du inte behöver 170hk,finns ingenstans att utnyttja dom på.Är du en skicklig förare så kan du ändå köra 8or runt K5orna med din twin:=)
Köp en aprilia rsv mille R 01-02 så har du genast den vackraste hojen man kan ha.Skillnaden rakt fram är marginell.Vem i helvete vill åka dussinhoj?Jag och en polare körde rakt fram-race med våra r1or (00) mot en ducce 996 och fick spö så in i helvte,jag krämade på så mycket jag orkade (Kanske beror på mig också:)
Efter ett par år på twin så byter jag aldrig till rad4 igen.NO WAY!!
 

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
Det är ingen myt men din Mille kanske var ett undantag. :3freak Jag har inte kört den men ett gäng andra twinnar och stånkor.

Det är inte min Mille den är numera såld :) , du dömer ut en twinn efter du har provkört den i korsningar saklig och trovärdig analys :rolleyes: , ser att du ska sälja rad4:an den va ju så bra :lol :lol
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
nasholm6 skrev:
Det bästa med en radfyra jämfört med vtwinn är att det 4an blir roligare desto mer man varvar den. :fakta
Jag har kört en polares SV1000s endel och jämfört med R1an så känns SV faktiskt riktigt slö.

Gå på en 4a så har du riktigt :tummenupp roligt

Sambon hade sin sv 1000 i en månad innan han bytte till gsxr 1000 (fick en kanonerbjudande vi inte kunde tacka nej till). Kommentaren var "gsxr:n ökar lika fort i 200 som sv:n gör i 100" men då bör man tillägga att sv 1000 har 120 hk/189 kilo och gsxr:n 169 kilo/160 hk. Vilken årsmodell är det på r1:an du har jämfört med :va

Fördelen med sv:n är att den är mycket bra om man som vi kör långa sträckor då körställningen är bra och så sitter passageraren bra bakpå och så som sagt ljudet.

Sedan borde de vara billiga att försäkra men det är det inte i vårat fall där sv:n var 2000 dyrare än gsxr:n.

Båda går utmärkt att wheila och köra på bana med.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2ono skrev:
Det är inte min Mille den är numera såld :) , du dömer ut en twinn efter du har provkört den i korsningar saklig och trovärdig analys :rolleyes: , ser att du ska sälja rad4:an den va ju så bra :lol :lol
Det var ju rätt låg nivå på det inlägget. Jag har kört en hel del twinnar och stånkor också. Twin har jag aldrig ägt men flera stånkor. Om du påstår att din Mille gick fint att segdra på 3:an i en korsning i 10 km/h så är du ju från en annan planet.

Säljer en R4:a, köper en annan. För lite effekt i en twin. Kanske så du tänkte också för du bytte ju också bort twin mot R4:a, eller hur?
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
hellbit skrev:
vadå 5000 varv? står 102nm vid 8000 varv på den länken jag bifogade.
82Nm 80%av maxvrid/3000rpm och 102Nm maxvrid/5000rpm på bakhjulet. Max effekt blev 131hk/9700rpm på bakhjulet.Det är vad min SP-2:a gav i Dyno bänken hos Sneiders i Uppland väsby. Det var 30 grader varmt i lokalen. Luftfuktighheten kommer jag ej ihåg. Hojen har slip-on och luftfilter.
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
nasholm6 skrev:
Det bästa med en radfyra jämfört med vtwinn är att det 4an blir roligare desto mer man varvar den. :fakta
Jag har kört en polares SV1000s endel och jämfört med R1an så känns SV faktiskt riktigt slö.

Gå på en 4a så har du riktigt :tummenupp roligt


Måste bara fråga för alla är inte lika ?
Vad anser du är roligt med hojåkning ?

Alla är inte som jag och tycker att alla rakor är för långa, då fick jag det motbevisat av en som tyckte att hög motorvägsfart var det bästa han visste.


:va
 

RwE

ERotic 6 nude
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ER6n -06
cbr_micke skrev:
jag ser inga fördelar alls me twin, du ligger endå inte o kör aktivt mellan 1-6rpm...även om du har twin, du rödvarvar den nästan endå för att försöka hänga på rad4orna som ylar me sitt oslagbara ljud när det går över 12k varv. Nej jag håller med de som sagt att det är en seglivad myt. Rad4or 4 the win. Börjar man gilla muller så börjar man även bli gammal! Dax o kika efter HD's kanske? :)

....eller Enstånka kanske :hihi :hihi :hihi
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Pejo skrev:
Det där med att twinnar har bättre vrid är en av dom mest seglivade myterna...
Ptja. Det gäller ju om hojarna har ungefär samma maxeffekt...

EDIT: ...och när R4'an når sin maxeffekt på högre varvtal, vilket ju är vanligt på sporthojar.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:eek:r har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ

Jag säger att det låter som om ditt hjärta redan klappar för en Mille och då ska du SJÄLVFALLET ha en sån. En underbart vacker och tajt hoj! Jag kikar själv på en röd -00, blev helt såld efter en provkörning nyligen. :Bugar :Bugar Och allvarligt, hur intressant är vridmomentet x eller y och effekten vid 12000 varv om du (som jag) till 99% kör gata? Då ska du ha moset längre ned i registret och mos, det har du i överflöd på Millen. :banana Vill du köra bana så gör den inte bort sig där heller, garanterat. Gå på känslan, det är så man väljer hoj. Och att åka twin är väldigt speciellt, i synnerhet om den är gjord i Italien....jag säger inte att japsarna gör dåliga twinnar men de jag har kört (SV1000, TL1000R och Firestorm) saknar något som en italienare har....fan vet vad det är men det är helt klart något viktigt om man nu ska köra twin.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
imaster skrev:
<--- :fakta

Det går fort att bli kär...

Jaaa...herrejävlar vilka fina hojar det är....bara svingen ger ju en rysningar. Och Marchesinifälgarna, Brembooken.....VILL HA NU!!!!!!!!!!!!

Bara av nyfikenhet: en -00 som gått 1500 mil, visst fan är 70k alldeles för mkt??
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top