Skillnad twin och rad-4:a?

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Roger_SWE skrev:
82Nm 80%av maxvrid/3000rpm och 102Nm maxvrid/5000rpm på bakhjulet. Max effekt blev 131hk/9700rpm på bakhjulet.Det är vad min SP-2:a gav i Dyno bänken hos Sneiders i Uppland väsby. Det var 30 grader varmt i lokalen. Luftfuktighheten kommer jag ej ihåg. Hojen har slip-on och luftfilter.


Det va inte dåligt för en SP!
Missförstå mig rätt nu men det luktar lite glädjemätare i den bänken...
 

sandstream

Guest
duckie skrev:
Larvigt. Det har gått inflation i cylindrar här.
Samma fenomen som med digitalkameror - idag får man en (värdelös) digitalkamera med 8 triljoner gigapixlar för en tvåtusing.
Prova att läsa frågan i det första inlägget i tråden så förstår du kanske lite mer...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Som jag skrev i en tråd igår så tycker jag att V-twin e trist att åka runt på. Man gassar på men inte fasiken händer det något förns varvstoppen går i, sen är botten risig jämfört med stånkorna också. (självklart tar det fart, men man får ju aldrig någon kraftig effektökning genom registret)

MEN, då finns det ju folk som gillar dessa motorer ändå och då handlar det mer om chassi än motor. (det gör det väl i vilket fall som helst men) Bättre chassi, eller mer passande till det man ska använda den till, så spelar det inte så stor roll vad effekt man har.
 

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
No hoj
sandstream skrev:
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi

Om jag inte minns fel så vann Haga med en Rsv Mille 1000 klassen för nåt år sen. Häftig gubbcykel det du...

Så man ska placeras i fack även efter om man har twin eller radfyra numer?
Dom där jävla fyrhjulingarna, glidarna och nu gubbsporttwinnåkarna.
 

sandstream

Guest
duckie skrev:
Såpass. Någon har ätit en säck citroner till frukost ser jag.
Nä, det vart två rostade med ost och en kopp kaffe :)
Tyckte bara ditt inlägg var ytterst irrelevant eftersom tråden handlade om 2 eller 4 cylindrar.
Ungefär som att skriva "fan vad det tjatas om hästkrafter" i en tråd där några diskuterar bänkingar av sin turbohojar.
 

sandstream

Guest
YEEEAAAHHH skrev:
Så man ska placeras i fack även efter om man har twin eller radfyra numer?
Dom där jävla fyrhjulingarna, glidarna och nu gubbsporttwinnåkarna.
Ta det inte så allvarligt, finns säket gubbsporttwinnåkare som kör 8:eek:r runt mig :hihi
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
sandstream skrev:
Nä, det vart två rostade med ost och en kopp kaffe :)
Tyckte bara ditt inlägg var ytterst irrelevant eftersom tråden handlade om 2 eller 4 cylindrar.
Ungefär som att skriva "fan vad det tjatas om hästkrafter" i en tråd där några diskuterar bänkingar av sin turbohojar.

Ja det är ju din tolkning.

Tycker väl f.ö att min åsikt är lika mkt värd som någon annans - i den här tråden såväl som i andra trådar. Är du av annan uppfattning kan du ju alltid använda dig av ignore-funktionen så kan de som uppskattar mina inlägg få fortsätta att njuta av dem. Ostört.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
duckie skrev:
Ja det är ju din tolkning.

Tycker väl f.ö att min åsikt är lika mkt värd som någon annans - i den här tråden såväl som i andra trådar. Är du av annan uppfattning kan du ju alltid använda dig av ignore-funktionen så kan de som uppskattar mina inlägg få fortsätta att njuta av dem. Ostört.

Min avatar visar vad jag tycker om dina inlägg :kär
Skicka bilden på dina "cylindrar" nu då!!!
 

sandstream

Guest
duckie skrev:
Ja det är ju din tolkning.
Tycker väl f.ö att min åsikt är lika mkt värd som någon annans - i den här tråden såväl som i andra trådar. Är du av annan uppfattning kan du ju alltid använda dig av ignore-funktionen så kan de som uppskattar mina inlägg få fortsätta att njuta av dem. Ostört.
Ignore-funktion är för mesar, ingen nämnd ingen glömd.
Du har PM!
 
Last edited:

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Äpplen och päron

Sluta jämföra sv 650/1000 med R1or och gixxar. Jämför cyklar i samma klass. Få av V twinnarna är race eller banhojar. Men dom finns. Millar, duccar och någon SP kan jämföras i samma klass som dagens värstingfyror. På bana är twinnarna några sekunder långsammare. I topphastighet lite långsammare. Men om man uppskattar bra vrid så är det en twin du ska ha (oavsett vad diagrammen visar). Pröva och jämför. Smaken är som baken. Jag har gjort det och kör twin. Körglädje har jag hittat i min mille. Motor är bara en del av motorcyklen. Chassi, bromsar, stötdämpare tillsamans med motor skaper en helhet.
Men som sagt, detta är nog nästan en religon. Man får en övertygelse och håller fast vid det. Jag dyrkar V twin religonen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:eek:r har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

På kurvig landsväg tror jag det krävs sin man för att våga klämma ur det som 170hk radfyra har i effektövertag över en ordentlig twin.

Men nu ska du ju ha en 929/954 så då är väl det en mindre effektskillnad. Garanterat mätbar skillnad på raktframräjzing. Men upplevelsemässigt tror jag att körställning, vibrationer, motorkaraktär, motorljud, chassi å allt annat kommer att påverka i större utsträckning än skillnaden i hästkrafter mellan just de cyklar du nämnt.
 

sandstream

Guest
freddwo skrev:
Sluta jämföra sv 650/1000 med R1or och gixxar. Jämför cyklar i samma klass. Få av V twinnarna är race eller banhojar. Men dom finns. Millar, duccar och någon SP kan jämföras i samma klass som dagens värstingfyror. På bana är twinnarna några sekunder långsammare. I topphastighet lite långsammare. Men om man uppskattar bra vrid så är det en twin du ska ha (oavsett vad diagrammen visar). Pröva och jämför. Smaken är som baken. Jag har gjort det och kör twin. Körglädje har jag hittat i min mille. Motor är bara en del av motorcyklen. Chassi, bromsar, stötdämpare tillsamans med motor skaper en helhet.
Men som sagt, detta är nog nästan en religon. Man får en övertygelse och håller fast vid det. Jag dyrkar V twin religonen.
Så det är personen i sadeln som avgör hur mycket vrid det är i hojen, inte bromsbänken :va
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Tjena! kanon med alla era åsikter! givetvis ska jag provköra en twin och en rad4:a och gämföra vilken som passar mig bäst, men jag vill ju ha alla era proffs åsikter först! :tungan

Fortsätt att fylla på med åsikter om twinnar och rad4:eek:r!
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:eek:r har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ
triumph sprint rs.en 3:a med en motor som är trollskt(?)men det är min åsikt.
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
sandstream skrev:
Så det är personen i sadeln som avgör hur mycket vrid det är i hojen, inte bromsbänken :va

Bromsbänken ljuger ej. Det har du rätt i. Men den har man ej med sig när man åker. Vad jag ville få fram var att körning handlar om en subjektiv upplevelse. 2 cyklar med identiska bromskurvor har ändå olika karaktärer. Det är bara en fråga om vad man gillar eller föredrar. Hade jag haft råd så skulle jag ha både en twin och en radfyra.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Ptja...

Saknar fortfarande min förra Ducati då och då men måste samtidigt säga att jag nog inte skulle byta bort rettan mot den heller...

Vriddiskussionen är lite sned tycker jag. Maxvridet tycker jag ofta är ganska orelevant. Det är var man har vridet i registret i samband med hur DIN körstil är som avgör hur du upplever vridet!

Kör jag min retta som jag körde duccen så blir den faktsikt ganska slö... Å andra sidan hade duccen dött om jag kört den som rettan.

Jag upplevde Duccen som mer avslappnad, mer rythm o harmoni.

Men när nålen passerar 8:an på rettan, då börjar det dra i smilgropparna!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
rerell skrev:
Ptja. Det gäller ju om hojarna har ungefär samma maxeffekt...

EDIT: ...och när R4'an når sin maxeffekt på högre varvtal, vilket ju är vanligt på sporthojar.

Nej. Du läste inte vad jag skrev.

Samma effekt, samma vrid, samma varvtal - fram till v2'ans rödmärkning. Då stannar v2an. R-4an, som inte är begränsad av sin slagländ, fortsätter 3-4-tusen varv till med likadant eller ökat vrid, med ökad effekt som resultat.

Men! V2an har "själ". Så den vinner ändå. Licksom.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
Så det är personen i sadeln som avgör hur mycket vrid det är i hojen, inte bromsbänken :va

En Vtwin har oftast det man kallar mer "vrid" dvs mer effekt på låga varv. Vtwinnar är oftast mer designade i motorkaraktären för att vara just sådan. Sen så är det ju som äpple och päron när man gämför hojar som har +20hp och byggda för mer toppeffekt. Man måste veta vad man gämför för at förstå resultatet och dra alla över en kant för att ett resultat visade något visst ;)

Max NM är den riktiga siffran på pappret, det vet japsarna men saknar känslan för det andra tyvärr, hehe.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top