Skillnad twin och rad-4:a?

2fast4Some

Atlantes
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Gran Canaria
Hoj
2024 Yamaha MT-09
sandstream skrev:
Snacka om svårslagen myt.

Det verkar inte spela någon roll vilka diagram som visas, twin-folket är övertygade om att en twin har bättre vrid vid låga varv trots att det inte är så :rolleyes:
Jag hade en Sv 1000 förut med den kunde jag ligga i 30km/h vrida fullt och den gick på bakhjulet direkt.Nu har jag en Gsxr 1000-01 och den går det inte att göra så med.(Vet inte om det går på k5 har inte provat en sån)Så nog har en twin starkare bottenvrid.Men jag tycker inte om twin, slöare karaktär och tråkigare ljud trots slipon.Därför köpte jag en rad fyra.Vill man ha bottendrag och jämt register så köp en twin vill man ha explosivitet köp en rad fyra.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
2fast4Some skrev:
Jag hade en Sv 1000 förut med den kunde jag ligga i 30km/h vrida fullt och den gick på bakhjulet direkt.Nu har jag en Gsxr 1000-01 och den går det inte att göra så med.(Vet inte om det går på k5 har inte provat en sån)Så nog har en twin starkare bottenvrid.Men jag tycker inte om twin, slöare karaktär och tråkigare ljud trots slipon.Därför köpte jag en rad fyra.Vill man ha bottendrag och jämt register så köp en twin vill man ha explosivitet köp en rad fyra.

Det kan då inte bero på t.ex viktfördelning och utväxling?
 

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Italia-twin
Karaktär & charm!!!

Skit i vrid och effektkurvor. Har kört Ninja och Fireblade men Duccen slår allt i charm och karaktär. Du får ju ändå inte köra fortare än hojen går.
//748S eldriven numer....

955i skrev:
Det är ju helt klart en svår jämförelse, kanske precis därför det är en evig dragkamp mellan två sidor.

En radfyra utvecklar (och kommer alltid att ge) fler hästkrafter, så är det ju bara.

Jag hävdar fortfarande att en twin ÄR starkare i sin karaktär, dvs den rent känslomässiga delen när du flippar gasen. Det är ju helt olika motorer. Sen kan siffor och decimaler visa nått helt annat.

En twin sticker iväg men radfyran kommer ikapp och möjligen om :tungan
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
sandstream skrev:
Är inte det en myt som dödats här på SH tidigare?
Kollar man vridmomentskurvan på den senaste literhojarna så har de vrid så det räcker över hela registret.

Vad menar du med literhojarna?

// jonthe
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
2fast4Some skrev:
Jag hade en Sv 1000 förut med den kunde jag ligga i 30km/h vrida fullt och den gick på bakhjulet direkt.Nu har jag en Gsxr 1000-01 och den går det inte att göra så med.(Vet inte om det går på k5 har inte provat en sån)Så nog har en twin starkare bottenvrid.Men jag tycker inte om twin, slöare karaktär och tråkigare ljud trots slipon.Därför köpte jag en rad fyra.Vill man ha bottendrag och jämt register så köp en twin vill man ha explosivitet köp en rad fyra.

Inte för att ja är direkt erfaren förare men om du inte lyckas få upp gixxern är det, nog som nån sa viktfördelning etc. Nåt görs fel klart den går upp på 1:ans växel :banana
Är det insprutning på den föressten?
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
hehe lite korkat vet va du menar me litermaskin;P täntke på bensinen men inget hängde ihop hehe.

liter-->1000cm3 (1000cc) :)
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Pejo skrev:
Nej. Du läste inte vad jag skrev.

Samma effekt, samma vrid, samma varvtal - fram till v2'ans rödmärkning. Då stannar v2an. R-4an, som inte är begränsad av sin slagländ, fortsätter 3-4-tusen varv till med likadant eller ökat vrid, med ökad effekt som resultat.

Men! V2an har "själ". Så den vinner ändå. Licksom.

Eh, jo. Läs en gång till. På hojar med SAMMA MAXEFFEKT har twinnen mer vrid (om twinnen når varvstopp tidigare än R4'an och maxeffekten ligger nära varvstopp på R4'an) - annars skulle inte twinnen kunna nå den MAXEFFEKTEN på lägre varv. Ta din CBR1000RR med en MAXEFFEKT på ca 150 hk (på hjulet) och ställ den mot en twin med en MAXEFFEKT på ca 150 hk (som inte varvar lika högt som Hondan), som t.ex. 999R (finns väl inte så många andra exempel när jag tänker mig om), så ser du vad jag menar. Det gäller ju alla motorer, även om du jämför två R4'or. Ska man uppnå en viss effekt vid ett lägre varv, måste man ha mer vrid.

Att "twinnar har mer vrid" är förstås ingen absolut sanning - det är väl ingen som tror att en SV650 har mer vrid än en K5? Idag ger R4'or så mycket högre maxeffekt än de flesta twinnar i samma klass, så att även om twinnar har mer vrid sett i relation till maxeffekten (läs ovan), så skiljer maxeffekten så mycket till R4'ornas fördel att även vridkurvan ligger lika högt eller högre (i ett absolut perspektiv).
 

sandstream

Guest
Incredible skrev:
Mhm så om jag förstår dig rätt så har Gsxr 1000, Fireblade, R1, har dåligt chassi och dåliga bromsar..... :va det hade jag faktiskt aldrig trott......
Nej, du förstår mig fel.

Då tar vi det sakta och tydligt: En motor har stor betydelse för hur fort du kan köra runt en bana, men...
Chassi, bromsar, vikt osv har också stor betydelse och i kombination med motorn får man en hoj som antingen går fort eller inte lika fort.

Tråden handlar om radfyra vs twin och trots att det har överbevisats gång på gång att en radfyra har MER VRID över hela registret så vägrar många twinägare att inse detta.

Kan inte förstå vad problemet är?
Hade det varit tvärtom så jaha, och?
 

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
Giri skrev:
Måste bara fråga för alla är inte lika ?
Vad anser du är roligt med hojåkning ?

Alla är inte som jag och tycker att alla rakor är för långa, då fick jag det motbevisat av en som tyckte att hög motorvägsfart var det bästa han visste.


:va

Jag gillar inte heller långa rakor eller att åka i 280 km/h, jag kan inte utnyttja alla hästar på min hoj heller.
Det som jag tycker är kul är att ha riktigt mycke pulver dom gånger om vill varvar ur hojen, på tex SV ger det inte så mycke att dra ur den.
Nu pratar jag bara om motorkaraktär, jag vet att mc åkning är mycke mer är 0-100km/h, 14000rpm och annat som sporthojar är bra på.
När jag var o toura i sommras så hade jag mer ont i kroppen än polaren på SVn, då hade jag gärna bytt med honom. :tummenupp
 

sandstream

Guest
rerell skrev:
Eh, jo. Läs en gång till. På hojar med SAMMA MAXEFFEKT har twinnen mer vrid (om twinnen når varvstopp tidigare än R4'an och maxeffekten ligger nära varvstopp på R4'an) - annars skulle inte twinnen kunna nå den MAXEFFEKTEN på lägre varv.
Kan du ge ett exempel på en twin som har samma eller mer vrid än R1, ZX-10R, K5 eller Bladen över hela registret?
(Vi kan begränsa registret till twinens varvstopp :hihi )
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
rerell skrev:
Eh, jo. Läs en gång till. På hojar med SAMMA MAXEFFEKT har twinnen mer vrid (om twinnen når varvstopp tidigare än R4'an och maxeffekten ligger nära varvstopp på R4'an) - annars skulle inte twinnen kunna nå den MAXEFFEKTEN på lägre varv.

Okey då. Problemet är att hitta en r4:a med samma volym som en twin som ger samma effekt, för r4:eek:r med samma volym brukar ha en del mer effekt att komma med.

Egentligen är det märkligt. Jag får intrycket av att twinmaffian är drygare än jag själv, sandstream och neutral tillsammans. Skrämmande tanke! :banana :hihi
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
fortsomfan skrev:
Inte för att ja är direkt erfaren förare men om du inte lyckas få upp gixxern är det, nog som nån sa viktfördelning etc. Nåt görs fel klart den går upp på 1:ans växel :banana
Är det insprutning på den föressten?

Det är insprutning. Den går upp på 1:an, 2:an och 3:an men det 2fast4some menade var han inte kan göra det i 30 km/h utan det krävs betydligt högre fart.
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Pejo skrev:
Egentligen är det märkligt. Jag får intrycket av att twinmaffian är drygare än jag själv, sandstream och neutral tillsammans.

Tyvärr omöjligt är jag rädd... :tungan

Hela diskussionen är ju egentligen lite larvig.
Det finns ju ingen universell sanning som säger att om man delar på en cylindarrad och sätter dom i V- eller L-formation så uppstår genast högre vridmoment. Det är ju upp till motorkonstruktören att placera effekt- och vridmomentsregister som man tycker lämpligt utifrån begränsande faktorer.

Det finns ju heller ingen rationell anledning, motortekniskt, att bygga en V-twin idag. Det är ju bara knasigt, dyrare och svårare att bygga en TWIN med lika mycket effekt som en radfyra. Om man är knasig nog (och välfinansierad nog) så går det det är ju bara en fråga om livslängd. Det visar Ducati i WSBK.

Sen finns det ju en drös med andra faktorer som kanske motiverar en V- eller L-twin...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu när man förstått hur vrid å effekt hänger ihop så blir man ju bara arg när folk snackar om att det är bättre vrid i en hoj än i en annan...

V-twinnen har väl större vrid från varje cylinder, och därför känns den maffigare? Jag tycker då min föredetta husa 650 kändes mer brutal än samtliga ducati jag provat, och det måste ju ha å göra med hur tungt slaget känns? 62Nm på ett kolvslag var det där. R6an kändes som en moppe i jämförelse, och där har vi väl också 62Nm, eller är det kanske 65? Men sen var ju prestandan rakt fram skiljd i sinne, speciellt me tanke på att husan var typ 60 kg lättare och ändå bra efter när man gasade på...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ericsson skrev:
Det finns ju heller ingen rationell anledning, motortekniskt, att bygga en V-twin idag. Det är ju bara knasigt, dyrare och svårare att bygga en TWIN med lika mycket effekt som en radfyra. Om man är knasig nog (och välfinansierad nog) så går det det är ju bara en fråga om livslängd. Det visar Ducati i WSBK.

Sen finns det ju en drös med andra faktorer som kanske motiverar en V- eller L-twin...

Tack. Du har sammanfattat min uppfattning. Och som sagt, det finns nog en hel del andra faktorer som väger tungt när man väljer en eller annan hoj.
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Egentligen är det märkligt. Jag får intrycket av att twinmaffian är drygare än jag själv, sandstream och neutral tillsammans. Skrämmande tanke! :banana :hihi
Å vi tre som är så trevliga :D
 

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
Det var ju rätt låg nivå på det inlägget. Jag har kört en hel del twinnar och stånkor också. Twin har jag aldrig ägt men flera stånkor. Om du påstår att din Mille gick fint att segdra på 3:an i en korsning i 10 km/h så är du ju från en annan planet.

Säljer en R4:a, köper en annan. För lite effekt i en twin. Kanske så du tänkte också för du bytte ju också bort twin mot R4:a, eller hur?

Men är det är alltid dom aldrig har ägt en twin som kan mest i ämnet ??

Jag har ägt 2T twin , enstånkor , V4 V twinnar och rad 4 or.

Alla har sin specifika karaktär och bra och dåliga sidor.

Jag var mycket nöjd med min aprilia som gathoj , men jag bytte bort den av flera andra orsaker som inte har med V twinnen att göra.

Vill ha något för huvudsak bankörning och lite gatåka.

Problemet med att äga marginal märken som aprilia , alfa romeo (även haft en sån).
Är bla att
Åf nätet är kasst , väntetider på månader.
Att hojen knappt var säljbar gjorde det inte bättre,

Går nåt sönder finns det en uppsjö av delar till hondan leveranserna fungerar klockrent, en mycket bra åf i stan.

Aprilian är dyr , du får mer för pengarna med en OJM (ord: japansk Mc)

Jag byte indirekt till en effektsvagare OJM R4 600 cc ffa pga ovannämnda skäl men åxå mer lätthanterlig jfr med R4 1000cc samt mer kontrollerbar.


Vridmomentet på rsv var det inget problem med förutom en svacka mellan 5,5-6K , problemet med stora twinnar är att dom är utsatta för hårda ljudrestriktioner i form kvävning i insug och avgas, därav blir motorgången lidande , men med öppnare insug och avgas förvinner problemet till stora delar.

Med ett något större 54 mm trottelhus ,välinställd PC3 och insugs modd och ett 2-2 helsystem så plockar du ut 145-150 Hk på veven utan problem och ökar med 20hk i mellan registret= det användbara, detta med aprilias fina chassie har du en MYCKET potent sporthoj.

Om åf nätet funkade skulle en Aprilia RSV factory med ovannämnda modd finnas i mitt garage utan tvekan. :)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2ono skrev:
Alla har sin specifika karaktär och bra och dåliga sidor.
Självklart men trådens ämne är skillnader, jag tog upp en sådan men gjorde misstaget att i ett laddat ämne inte backa upp något negativt med miiinst två positiva saker. :tungan
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top