sandstream
Guest
Skit i å leta, sväng ihop nåt i fotåschopp så vi en gång för alla kan visa hur det ligger till!Pejo skrev:Som sagt, TwinTalibanerna är starka o uthålliga. Jag letar fortfarande efter effekt/vrid-diagrammet....
Skit i å leta, sväng ihop nåt i fotåschopp så vi en gång för alla kan visa hur det ligger till!Pejo skrev:Som sagt, TwinTalibanerna är starka o uthålliga. Jag letar fortfarande efter effekt/vrid-diagrammet....
Ja, där får ju alla twinnar stryk nästan hela vägen, kanske har lite mer vrid vid 4.000.Pinjong skrev:Här finns massor med vrid och effekt diagram. Det är bara att läsa och dra slutsatser.
http://www.sportrider.com/bikes/dynos/index.html
Ett urval, lägg märke till att vridmomentet är i Feet Lbs och inte i Nm.
sandstream skrev:Ja, där får ju alla twinnar stryk nästan hela vägen, kanske har lite mer vrid vid 4.000.
Men de har ju mindre effekt så jämförelsen är tydligen inte helt korrekt enligt experterna.
Pinjong skrev:De har mindre effekt just för att de är twinnar, ska man skrämma ur lika mycket effekt i en twin som en 4 cylindrig av samma slagvolym måste det till en mycket hård trimningsgrad, ex. hög kompression, som sänker livslängden radikalt. Men kan man ha en sån hård trimningsgrad på twinnen kan man lika gärna ha det på den fyrcylindriga och då är den i.a.f. bättre. I hänseende på vrid och effekt vid samma slagvolym är det bättre med fler cylindar.
urf skrev:Du har naturligtvis helt ratt i att du far ut mer effekt ur en rad4 jmf med en v2 om slagvolym och 'trimmningsgrad' ar lika. Just av den anledningen blev jag valdigt imponerad av Duccens motor, hart trimmade motorer ager - oavsett om det ar rad4 eller twin. Sjalv skulle jag inte lida av att aga en hoj med en kul rad4, som exempelvis gixxern (om det inte var for att resten av hojen tog en omvag forbi designavdelningen). Tycker det verkar som om att forfining av motorer star i motsatsforhallande till design hos de fyra jappshojtillverkarna (fran Gixxer, varst motor och fulast -- Kawa -- Honda -- till R1, snyggast och svagast).
Pinjong skrev:Därför har F1-motorer inte fler cylindrar än 10 st. Där kommer twinnens fördelar in.
Pejo skrev:Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
Badger skrev:Så, för att slå ihjäl lite tid tog jag och testade SV'n. Jisses vilken skillnad. Vridmomentet kändes, hk fanns där, övrigt kanonhoj, wheela inga bekymmer. Efter provturen blev jag riktigt konfunderad över twin och radfyra.
.
2fast4hjo skrev:Ångrar inte en sekund att jag valde sv:n, billig i inköp, billig att försäkra och så snygg.
Jag gjorde precis samma sak som du, men jag tycker att SVn var trist att köra. Visst, kanske lika mycket å köra med, men inte samma "utmaning" som banditen. (även om banditen e en risig hoj i jämförelse med FZ6 och Hornet 600)Badger skrev:Sicken skit, visst gick fint, vikt, bromsar för modellen. Men prestandamässigt blev så innehelvete besviken. Var som att köra "moppe". Förstod inte att det skulle ligga drygt 70 pållar i motorn, för de verkar inte visa sig.......
Så, för att slå ihjäl lite tid tog jag och testade SV'n. Jisses vilken skillnad. Vridmomentet kändes, hk fanns där, övrigt kanonhoj, wheela inga bekymmer. Efter provturen blev jag riktigt konfunderad över twin och radfyra.
Men din fråga är inte lika relevant om det är 160+ hästar man vill ha. I alla fall inte om man inte har väldigt god ekonomi.OJAK skrev:För mig förefaller det omvända resonemanget lika relevant "jag vill ha en motor på 130 hästar, ska jag välja en twin eller fyra?".
Om vi snackar literhojar så är väl Ducati 999 tyngre än alla japsarna.Olof Eriksson skrev:Nä ska jag köra twin så är det för viktens skull, inte för att de är roliga att köra.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |