Skillnad twin och rad-4:a?

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Som sagt, TwinTalibanerna är starka o uthålliga. Jag letar fortfarande efter effekt/vrid-diagrammet....
Skit i å leta, sväng ihop nåt i fotåschopp så vi en gång för alla kan visa hur det ligger till! :)
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki

Bifogat

  • rad4.GIF
    rad4.GIF
    17.5 KB · Visningar: 87
  • 146-0310-twin-dynohp-zoom.gif
    146-0310-twin-dynohp-zoom.gif
    12.5 KB · Visningar: 107
  • 146-0310-twin-dynot-zoom.gif
    146-0310-twin-dynot-zoom.gif
    12.3 KB · Visningar: 83

sandstream

Guest
Pinjong skrev:
Här finns massor med vrid och effekt diagram. Det är bara att läsa och dra slutsatser.
http://www.sportrider.com/bikes/dynos/index.html
Ett urval, lägg märke till att vridmomentet är i Feet Lbs och inte i Nm.
Ja, där får ju alla twinnar stryk nästan hela vägen, kanske har lite mer vrid vid 4.000.
Men de har ju mindre effekt så jämförelsen är tydligen inte helt korrekt enligt experterna.
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
sandstream skrev:
Ja, där får ju alla twinnar stryk nästan hela vägen, kanske har lite mer vrid vid 4.000.
Men de har ju mindre effekt så jämförelsen är tydligen inte helt korrekt enligt experterna.

De har mindre effekt just för att de är twinnar, ska man skrämma ur lika mycket effekt i en twin som en 4 cylindrig av samma slagvolym måste det till en mycket hård trimningsgrad, ex. hög kompression, som sänker livslängden radikalt. Men kan man ha en sån hård trimningsgrad på twinnen kan man lika gärna ha det på den fyrcylindriga och då är den i.a.f. bättre. I hänseende på vrid och effekt vid samma slagvolym är det bättre med fler cylindar.
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Pinjong skrev:
De har mindre effekt just för att de är twinnar, ska man skrämma ur lika mycket effekt i en twin som en 4 cylindrig av samma slagvolym måste det till en mycket hård trimningsgrad, ex. hög kompression, som sänker livslängden radikalt. Men kan man ha en sån hård trimningsgrad på twinnen kan man lika gärna ha det på den fyrcylindriga och då är den i.a.f. bättre. I hänseende på vrid och effekt vid samma slagvolym är det bättre med fler cylindar.

Du har naturligtvis helt ratt i att du far ut mer effekt ur en rad4 jmf med en v2 om slagvolym och 'trimmningsgrad' ar lika. Just av den anledningen blev jag valdigt imponerad av Duccens motor, hart trimmade motorer ager - oavsett om det ar rad4 eller twin. Sjalv skulle jag inte lida av att aga en hoj med en kul rad4, som exempelvis gixxern (om det inte var for att resten av hojen tog en omvag forbi designavdelningen). Tycker det verkar som om att forfining av motorer star i motsatsforhallande till design hos de fyra jappshojtillverkarna (fran Gixxer, varst motor och fulast -- Kawa -- Honda -- till R1, snyggast och svagast).
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
urf skrev:
Du har naturligtvis helt ratt i att du far ut mer effekt ur en rad4 jmf med en v2 om slagvolym och 'trimmningsgrad' ar lika. Just av den anledningen blev jag valdigt imponerad av Duccens motor, hart trimmade motorer ager - oavsett om det ar rad4 eller twin. Sjalv skulle jag inte lida av att aga en hoj med en kul rad4, som exempelvis gixxern (om det inte var for att resten av hojen tog en omvag forbi designavdelningen). Tycker det verkar som om att forfining av motorer star i motsatsforhallande till design hos de fyra jappshojtillverkarna (fran Gixxer, varst motor och fulast -- Kawa -- Honda -- till R1, snyggast och svagast).

Visst är Ducati 999R Supersport både en snygg och imponerande maskin som jag inte skulle ha något emot att äga. Men det är mera en tävlingsmaskin än nåt man kör på gatan, hur många mil går det innan det krävs avancerade motoroperationer, 300 mil, 500 mil? Och vad kostar de c.a. 300 000 kr? Det blir mycket exklusiva delar och trimgodis till japsfyrorna för den mersumman, kanske en 230 hk på vevaxeln (gissning). Med slagvolymökning betydligt mer. Men hög trimningsgrad är inte så kul om man inte vill skruva mer än man kör, det är bl.a. därför standardhojor går att pressa ur så mycket mer effekt med lite åtgärder. Det är dessa kompromisser tillverkarna måste göra, väga prestanda mot hållbarhet.

Apropå antal cylindar, hur får man ut 1000 hk ur en liters slagvolym utan överladdning?

Jo man bygger en metanoldriven 400-cylindrig glödstiftmotor, visserligen ingen ottomotor, lite fusk dessutom med kompressionsförhållanden på 18:1. Men i.a.f. analogi till nackdelarna med många cylindrar, de tar upp plats, tunga och blir krångliga. Därför har F1-motorer inte fler cylindrar än 10 st. Där kommer twinnens fördelar in.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Radfyror brukar kallas för symaskiner. Symaskiner brukar köras på symöten. Vilka brukar gå på symöten???? :rofl :hihi :D


Keep on the debate!!!!! :huvet
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Pinjong skrev:
Därför har F1-motorer inte fler cylindrar än 10 st. Där kommer twinnens fördelar in.

På en motorcykel får man göra en kompromiss mellan storlek, vikt, enkelhet, effekt per volymenhet, servicekostnad, slitage.

Svaret är inte 2. Svaret är inte 6. Svaret är 4. I morrn kanske det är 5.
 
Last edited:

tomas-67

Tomas-67
Gick med
6 Aug 2004
Ort
SÖDERTÄLJE
Hoj
Suzuki TL1000s-00
Hade en ZX9R förra året och har en Suzuki TL1000s nu. kan bara säga att mellan registret på twinen är helt ok, att köra på låga varv med twin"typ 30-50km/h går den inte särskilt bra.Och draget från 140km/h-uppåt händer det inte särskilt mycket.Det är min erfarenhet...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Pejo skrev:
Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.

Twinmotorer är billigare att tillverka och då dessa hojjar säljs till nästan samma pris som en rad4a så ger dessa en högre lönsamhet för tillverkaren...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Intressant debatt. Mycket diskussion ang. literhojarna.

Får slänga in kommentar på de mindre.

Detta på Suzuki GSF 650 S (minibanditen) och Suzuki SV 650. På pappret rätt lika avseende vikt, hk mm. Samma tillverkare. Var och besökte "Suzuki on tour" för att givetvis testa gsxr 1000 k5, men tog och testade även banditen och SV'n eftersom en mindre cykel skulle kunna vara en framtida extrahoj. Bör tillägga att förväntningarna var rätt högt uppskruvade inför provkörningen. Jag tog och började med banditen.

Sicken skit, visst gick fint, vikt, bromsar för modellen. Men prestandamässigt blev så innehelvete besviken. Var som att köra "moppe". Förstod inte att det skulle ligga drygt 70 pållar i motorn, för de verkar inte visa sig.......


Så, för att slå ihjäl lite tid tog jag och testade SV'n. Jisses vilken skillnad. Vridmomentet kändes, hk fanns där, övrigt kanonhoj, wheela inga bekymmer. Efter provturen blev jag riktigt konfunderad över twin och radfyra.

Har kört rätt mycket olika sortes hojar, med olika upplevelse. Men när man provkör två "lika" hojar direkt eftervarann märker man verkligen skillnaden.
 
Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Är det inte en korkad debatt?

Vissa tycker om twinnens motor andra tycker mer om radfyran, men i huvudsak så är det tycke och smak och det går inte att diskutera.

De av er som endast går på effektuppgifter från fabriken missar ju massor av maskiner och sorterar bort dom som för klena eller mesiga, medan de i själva verket kanske är de som ger mest körglädje.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Badger skrev:
Så, för att slå ihjäl lite tid tog jag och testade SV'n. Jisses vilken skillnad. Vridmomentet kändes, hk fanns där, övrigt kanonhoj, wheela inga bekymmer. Efter provturen blev jag riktigt konfunderad över twin och radfyra.

.

:tummenupp Ångrar inte en sekund att jag valde sv:n, billig i inköp, billig att försäkra och så snygg. :banana
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Först några fakta, ni som känner er trötta på fakta kan gå direkt till slutsatsen.

1. Angående vrid kontra effekt, så har vridet inget att göra med prestandan. Vrid står för vridmoment, och eftersom växellådan är en momentomvandlare så är det med den man styr det som egentligen betyder något: Drivhjulsmomentet. Så, prestandamässigt spelar vridet ingen roll. Däremot är ett högt vridmoment ett mått på att den effekt som finns kommer på lägre varv, en smula förenklat. Därför kan man, med visst fog, använda vridet som indikation på körbarhet.

2. Effekt är ett mått på det arbete som motorn utför, dvs hur mycket bränsle som omvandlas till rörelse. För att göra detta måste motorn andas. Det finns två saker som påverkar motorns andning (om man pratar sugmotorer), det är varv (inandningar) och ventilarea (andningshål). Båda dessa kommer vid samma slagvolym att öka ju fler cylindrar man stoppar dit. Därför kommer man aldrig kunna bygga en twin med samma effekt som en radfyra, givet samma trimningsgrad.

Slutsats:
En radfyra kommer alltid att vara prestandamässigt överlägsen en twin med samma slagvolym och trimningsgrad.
MEN:
Begreppet litereffekt är något som någon hittat på för att kunna klassa hojar enligt ett reglemente. Men det är ju bara ett sätt att se på saken.
För mig förefaller det omvända resonemanget lika relevant "jag vill ha en motor på 130 hästar, ska jag välja en twin eller fyra?".
Då är det så (som man tex kan se av de fina kurvorna i tidigare inlägg) att en twin har högre vrid per hk än en fyra.
I superbike ville man ta med twinnarna, och försökte då likställa effekten genom att tillåta 25% större slagvolym. 750 radfyrorna hade trots det större, eller i alla fall lika, effekt. Och twinnarna vann.
Alltså verkar det som att en twin är att föredra framför en radfyra med samma effekt.
Ett till exempel: Ferrari i F1 var länge kända för sina V-12or. Dessa gav alltid högre effekt än V10:eek:rna men det enda de vann på slutet var flat-out banor som Monza. När man sedan gick över till 10 cylindrar började det gå bättre. Till det finns även en annan orsak, nämligen motorns vikt och volym, som är oerhört viktig i F1, pga aerodynamiken. Detta är naturligtvis något som gäller twinnar också, de tar mindre plats, även om vikten ofta är densamma som radfyrorna (exempel: mille-motorn väger 65 kg medan R1 ligger på 63kg).

Slutligen, jag håller med någon här som tidigare sa att om man bara ska stirra på cylindervolym så får man väl ta med tvåtaktare och turbohojar också? Så kan vi ställa Gixxrarna mot ett 400 hästars blårykande monster, eller en vinande 600 hästars turbo-twin!
Andra reglementen som funnits är förbrukningsregeln i grupp c, bygg vad ni vill som inte drar mer än 5 lliter milen. Undrar vad som skulle gå bäst där, twin eller fyra? Bara exempel på andra synsätt.

Som sagt, litereffekt känns lite väl konstruerat för att vara hela sanningen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Badger skrev:
Sicken skit, visst gick fint, vikt, bromsar för modellen. Men prestandamässigt blev så innehelvete besviken. Var som att köra "moppe". Förstod inte att det skulle ligga drygt 70 pållar i motorn, för de verkar inte visa sig.......


Så, för att slå ihjäl lite tid tog jag och testade SV'n. Jisses vilken skillnad. Vridmomentet kändes, hk fanns där, övrigt kanonhoj, wheela inga bekymmer. Efter provturen blev jag riktigt konfunderad över twin och radfyra.
Jag gjorde precis samma sak som du, men jag tycker att SVn var trist att köra. Visst, kanske lika mycket å köra med, men inte samma "utmaning" som banditen. (även om banditen e en risig hoj i jämförelse med FZ6 och Hornet 600)

Nä ska jag köra twin så är det för viktens skull, inte för att de är roliga att köra.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
OJAK skrev:
För mig förefaller det omvända resonemanget lika relevant "jag vill ha en motor på 130 hästar, ska jag välja en twin eller fyra?".
Men din fråga är inte lika relevant om det är 160+ hästar man vill ha. I alla fall inte om man inte har väldigt god ekonomi.


Olof Eriksson skrev:
Nä ska jag köra twin så är det för viktens skull, inte för att de är roliga att köra.
Om vi snackar literhojar så är väl Ducati 999 tyngre än alla japsarna.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Jag har en twin.. varför?

Jo, för att:

1. Jag tycker att min RSV är snyggare än alla andra hojar i samma prisklass (min åsikt men det var också mina pengar) :tomten

2. Jag ville inte köra runt på en dussinhoj som halva Sverige har (läs R1:an) även om den har en bättre motor. En Yamaha R1 är fortfarande en Yamaha precis som en sportig Volvo är fortfarande en Volvo.

3. Min Factory kom med fulljusterbara Öhlins runtom. :tungan

4. Och sist men MEST viktigt: Jag behöver inte mer än 140hk!!! Jag behöver inte äns det. Det är ytterst sällan jag har fullgas. (Det kan vara så att jag är en gammal gubbe men ändå...).

Jag hade en radfyra innan och tycker nu efter några mil att min 2-cyl hoj känns mycket mer levande än min gamla hoj. :D

Det här är inte för att säga att någon annan har fel hoj!!! Alla köper den hojen som passar just dom bäst - och så ska det vara. Det finns ingen BÄST hoj förutom på banan och vem bryr sig om det?
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Neutral, du har uppenbarligen fattat vad jag menade här!
Frågeställningen behöver inte vara "vilken 1000-kubikare ska jag ha", utan "vilken hoj vill jag ha". Är det 160+ hästar man vill ha snävas ju utbudet av betydligt, och en twin är inte längre intressant.
Litereffekten är ju egentligen bara intressant i de tävlingsklasser som har slagvolymsbegränsning. Egentligen är ju vikt / effekt kontra körbarhet (motorkaraktär) det intressanta.
Var hoj har sin tjusning (om man bortser från HD), själv har jag även en turbo-radfyra och en tzr 250 för att fylla ut de eventuella luckor millen kan lämna öppna :tungan
(Sen att båda är halvt isär är ju då en annan sak.. :va )
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top