Skillnad twin och rad-4:a?

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Siffror och diagram säger inget om känslan.

Twinnar har "upplevt" högre vrid. R4 är måste tokvarvas och är nervösa.

Det ultimata är naturligtvis triplen, varv och vrid i samma paket!

Av någon anledning har brorsans XJR1300 tokvrid på alla varv...

Om alla valde mc efter förnuft skulle väl en kawa ER-5 vara den ultimata hojen med tanke på den låga bränsleförbrukningen?

På en SMC körning såg jag en kille som körde åttor med sin Suzuki 400 från -82, skrap i varje sväng, med ett vrid på 20 Nm, kan man köra behöver man varken vrid eller kubik.

Sammanfattningsvis ska man alltid välja den hoj som är snyggast. En snygg hoj är helt enkelt roligare. Fula hojar säljes med diagram och fakta.

Nu är det kanske dags att gå hem från jobbet... :rolleyes:
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Självklart men trådens ämne är skillnader, jag tog upp en sådan men gjorde misstaget att i ett laddat ämne inte backa upp något negativt med miiinst två positiva saker. :tungan
Bårde va nakcskått på sånnt :kulspruta
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Neutral skrev:
Det var ju rätt låg nivå på det inlägget. Jag har kört en hel del twinnar och stånkor också. Twin har jag aldrig ägt men flera stånkor. Om du påstår att din Mille gick fint att segdra på 3:an i en korsning i 10 km/h så är du ju från en annan planet.

Säljer en R4:a, köper en annan. För lite effekt i en twin. Kanske så du tänkte också för du bytte ju också bort twin mot R4:a, eller hur?

Hmm går din hoj att segdra på 3an i 10km/h ?!? , en sak är säker inte fan seg drar jag min hoj från 10Km/h på 3an när den går ca 15km/h i timmen på tomgång på 1ans växel... :va kom inte o säg att du anväder kopplingen
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Pejo skrev:
Nej. Jag beklagar.

Dagens R4-literhojar har jämförbart vrid med en liter-v2a över hela det register som v2an opererar på. Sen varvar r4an en bit längre och genererar därmed mer effekt.

EDIT:

Lägger med en bild. Den är sammansatt av bänkningar av 2004 RSV-MilleR och 2004 ZX10. Jag fick jobba en del i PS för att få ihop dom, eftersom graferna inte ser lika ut (pga lite olika sluteffekt).

Det är nästan lite pinsamt hur ZX10:an har mer vrid och effekt över hela registret, från botten, ända till topp.

Original-länkar :
http://www.sportrider.com/features/146_0406_zx10_dyno/
http://www.sportrider.com/bikes/146_0402_mille_dyno/

Hoppas den här hjälper till att få en del att inse att en twin idag inte har mer "vrid i botten" än en r4:a av jämförbar storlek.


hmm ser ut som jag måste rita nytt diagram åt tråden, som stämer bättre o går att tyda.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
om twins är gubbhojar så vill jag kalla mig själv för Sveriges yngsta gubbe; bara lite drygt 17 år och kör sedan imorse en Sv 650. :banana

Appropå lite effekt hit och dit säger jag bara:

T-wins låter bättre :fakta :yoparty

EDIT: Fan vilket onödigt inlägg egentligen...
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Köp en Honda CBX -79 utan övervarvsskydd istället :yoparty .... That´s what I call cylinderzz. Då får du vobbel på köpet oxå! :wiggle
 

Majk

Guest
Kanske bättre om man bryr sig om sin egna upplevelse på hoj , man kan ju provköra ett antal hojar å känna efter istället för att jämföra statistik , effektkurvor mm ....tror inte Rossi kollar efektkurvan på hojar innan hann kör ett lopp , för att veta om han ska vinna det är ju bara sadla upp å åka ifrån alla viktigpettrar som tjatar om teoretiska ting.
Prova i praktiken istället.
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Rent generellt innebär inte vridmomentet på en twin blir varken bättre eller sämre än en radfyra av samma slagvolym. Problemet med twinnen är att den inte kan varva lika mycket. Citerat av mig själv

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94429&page=1

Nu kan man ju fråga sig varför en maskin med lägre slagvolym per cylinder kan varva mer, för att förklara detta måste man ta till lite matematik. Hållfasthet på en detalj växer med kvadraten då dimensionerna ökar. Anta att vi har en vevstake, vi dubblar dimensionerna på denna, då ökar hållfastheten till det fyrdubbla. Eftersom tvärsnittet blir fyra gånger så stort. Lite förenklat, med det räcker för att förstå principen. Men nu växer massan 8 gånger, volymen ökar ju med kubiken. Detta betyder att de krafter de rörliga komponenterna åstadkommer också ökar 8 gånger. Det enda sättet att få sakerna att hålla är att sänka varvtalet och därmed effekten.

Dessutom tillkommer effekten av att de rörliga delarna ska förflyttas längre sträcka.

Men med sporttwinnar vill man ändå ta ut så mycket effekt som möjligt, det betyder att man måste överdimensionera de rörliga delarna, de blir tyngre och därmed ökar friktionsförlusterna, det går då inte ta ut lika hög effekt som en radfyra. När man samtidigt lägger krutet långt uppe i registret på twinmotorn får man i princip samma vridmoment i det lägre registret som radfyran. Hade de istället sänkt varvtalet och optimerat andning och förbränning i det lägre varvtalsregistret hade vridmomentet varit högre än för radfyran i detta register. Men då skulle toppeffekten bli ännu sämre på twinnen. Vibrationer är ett annat problem för twinnen. Slutsatsen är att radfyran har alla fördelar när det gäller både effekt, hållbarhet och vridmoment.

Twinnen har sina fördelar på att det går att göra smidigare och lättare. Sedan tillkommer subjektiva upplevelser som ljud och vibrationer, som många tycker är viktigt.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
rerell skrev:
Eh, jo. Läs en gång till. På hojar med SAMMA MAXEFFEKT har twinnen mer vrid (om twinnen når varvstopp tidigare än R4'an och maxeffekten ligger nära varvstopp på R4'an) - annars skulle inte twinnen kunna nå den MAXEFFEKTEN på lägre varv. Ta din CBR1000RR med en MAXEFFEKT på ca 150 hk (på hjulet) och ställ den mot en twin med en MAXEFFEKT på ca 150 hk (som inte varvar lika högt som Hondan), som t.ex. 999R (finns väl inte så många andra exempel när jag tänker mig om), så ser du vad jag menar. Det gäller ju alla motorer, även om du jämför två R4'or. Ska man uppnå en viss effekt vid ett lägre varv, måste man ha mer vrid.

Att "twinnar har mer vrid" är förstås ingen absolut sanning - det är väl ingen som tror att en SV650 har mer vrid än en K5? Idag ger R4'or så mycket högre maxeffekt än de flesta twinnar i samma klass, så att även om twinnar har mer vrid sett i relation till maxeffekten (läs ovan), så skiljer maxeffekten så mycket till R4'ornas fördel att även vridkurvan ligger lika högt eller högre (i ett absolut perspektiv).

Den enda som har lyckats beskriva det faktiska förhållandet än så länge. Till saken hör dessutom att för att en motor med hälften så många cylindrar ska kunna uppnå samma maxeffekt (vid samma trimningsgrad) så behövs större cylindervolym.

När det gamla SBK reglementet gällde, 4 cyl max 750cc, 2 cyl max 1000cc så genererade dessa båda konfigurationer samma (ungefär) maxeffekt. Då gäller det förhållande som du beskriver ovan, dvs att en 2 cyl maskin behöver 25% större cylindervolym för att kunna prestera samma max effekt som en 4 cyl maskin och då genererar den större motorn (v2´an) mer vrid men kan inte varva lika mycket och vi stannar på samma maxeffekt give or take....
 

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
Självklart men trådens ämne är skillnader, jag tog upp en sådan men gjorde misstaget att i ett laddat ämne inte backa upp något negativt med miiinst två positiva saker. :tungan

Eller enklare: objektivitet och beprövad erfarenhet :)
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Innan när jag hade rad-4a så var mitt sex tråkigt och trist. Satt ofta och slösurfade på diverse sex siter men utan resultat. Kände mig ofta sjuk håglös och ville byta jobb ingen spänning alls i mitt liv.

Men så bytte jag hoj till en twin och med en gång så kände jag kvinnornas blickar bakom min rygg jag tror att jag gick ner ett par kilo i vikt oxå. Alla ler till mig och ge tummen upp :tummenupp. Behöver inte p-surfa längre chefen har givit mig på ökt. Tjejen väcker mig och vill ha en omgång till :banana

Jag har hittat meningen med livet...

ja det är några av skillnaderna.
/Magnus
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
sirmagnus skrev:
Innan när jag hade rad-4a så var mitt sex tråkigt och trist. Satt ofta och slösurfade på diverse sex siter men utan resultat. Kände mig ofta sjuk håglös och ville byta jobb ingen spänning alls i mitt liv.

men så bytte jag hoj till en tvinn och med en gång så kände jag kvinnornas blickar bakom min rygg jag tror att jag gick ner ett par kilo i vikt oxå. Alla ler till mig och ge tummen upp :tummenupp. Behöver inte p-surfa längre chefen har givit mig på ökt. Tjejjen väcker mig och vill ha en omgång till :banana

Jag har hittat meningen med livet...

ja det är några av skillnaderna.
/Magnus

Hmm...märkligt, exakt samma saker hände mig när jag köpt min... :tummenupp
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Till trådstartaren. Hoppas du väljer den som du tycker passar dig bäst efter dina förutsättningar, behov och önskemål. :tummenupp.[/QUOTE]


Tackar! ska iväg i veckan och bilda min egna uppfattning om twin Vs rad4:a, och jag kommer inte att bara ta den hoj som går snabbast utan kommer väga in alla sinnesintryck. Det finns ju så mycket som som måste stämma in: körställning, ljudet, vridet, hur snygg den är!, försäkringar osv osv..
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
duckie skrev:
Bakhjulsåkning är en viktigare score-faktor än antalet cylindrar.

Om båda går på bakhjulet då :va


Edit: Här på bilderna ser man tydligt hur sv:n reser på lägre farter =jag kan stå närmare och fota till skillnad mot gsxr:n där det krävs mera fart.
 

Bifogat

  • bax (bra 3).JPG
    bax (bra 3).JPG
    26.3 KB · Visningar: 89
  • nya flygfältet.JPG
    nya flygfältet.JPG
    99.5 KB · Visningar: 86
Last edited:

hellbit

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
eslöv
Hoj
zx10r
Fattar ingenting när folk skriver att twinnen har upplevd mer vrid.
Testade min polares sp1:a förra året och den upplevdes extremt mycket slöare på alla varv jämfört med min 10:a.
Fick fan rycka i styret i 1:an för att den skulle lyfta.
Gillar man ljudet i twin så är det tillräckligt för att köpa såklart men prestanda mässigt och vridsnacket glöm det.
I alla fall sp1 var slö..
Kan läggas till att jag tycker ljudet av en twin låter coolt..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top