Skillnad twin och rad-4:a?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
aci skrev:
En Vtwin har oftast det man kallar mer "vrid" dvs mer effekt på låga varv. Vtwinnar är oftast mer designade i motorkaraktären för att vara just sådan.

Max NM är den riktiga siffran på pappret, det vet japsarna men saknar känslan för det andra tyvärr, hehe.


Nej. Jag beklagar.

Dagens R4-literhojar har jämförbart vrid med en liter-v2a över hela det register som v2an opererar på. Sen varvar r4an en bit längre och genererar därmed mer effekt.

EDIT:

Lägger med en bild. Den är sammansatt av bänkningar av 2004 RSV-MilleR och 2004 ZX10. Jag fick jobba en del i PS för att få ihop dom, eftersom graferna inte ser lika ut (pga lite olika sluteffekt).

Det är nästan lite pinsamt hur ZX10:an har mer vrid och effekt över hela registret, från botten, ända till topp.

Original-länkar :
http://www.sportrider.com/features/146_0406_zx10_dyno/
http://www.sportrider.com/bikes/146_0402_mille_dyno/

Hoppas den här hjälper till att få en del att inse att en twin idag inte har mer "vrid i botten" än en r4:a av jämförbar storlek.
 

Bifogat

  • zx10vsRSVmilleR.jpg
    zx10vsRSVmilleR.jpg
    101 KB · Visningar: 217
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Ok, jag är ingen motorprofessor men..

Man kan väl säga så här, dom sista 5 åren eller så så har ju effektutvecklingen på alla radfyror gått i taket, från 130hk till 180. Vi ser inte samma utveckling på twin-motorerna. Jämförde man en twin och radfyra förr i tiden så blir det nog lite mer jämn jämförelse.

Självklart får du ut fler/mer hk vid ett visst varvtal på en radryra än på en twin. En twin däremot varvar ju kortare och är då "starka nog" att ge ett visst vridmoment vid låga varv som kanske en radfyra får plocka ut betydligt högre upp på varvräknaren. Du får helt enkelt effekten "tidigare" i min åsikt.

Sen förstår jag att dagens radfyror med 170-180hk lämnar ett duktigt vrid även på låga varv med tanke på hur mycket effekt dom har. Där blir ju jämförelsen lite blek mot en twin som kanske har 50 hk mindre.

Sen blir väl känslan en helt annan. En twin drar direkt och bygger upp en mäktig kraft :yoparty redan från kanske 2000v/min och sen drar björnstarkt upp till kanske 8000-9000v/min medans en radfyra bygger upp kraften ju mer man varvar och känslan blir då att den är "slö och tom" i botten för att sen dra mer och mer och mer innan den nästan exploderar på toppen. Man kan väl ungefär säga att man har samma drag på en twin direkt från botten (då menar jag upplevelsen inte effekt/vrid) som en radfyra börjar få runt 7000v/min då man känner att den börjar dra iväg rätt hårt.

Går du hårt på gasen redan vid låga varv tex ur en kurva så får du ett jävla mos ur böjen, samma sak blir svårt på en radfyra så då måste hålla betydligt högre varv för att få samma fart ut.

Vilket man gillar är väl som alltid en smaksak.

Bakgrund: Detta är mina 2cent. Jag har inte kört nån av dagens radfyror ZX10R, R1 osv utan jämför mer mot en kanske 5 år gammal sporthoj som sitter på ungefär samma effektsiffor. När jag pratar twin med mos menar jag runt 900-1000cc och lika så mot en radfyra på lika många kubik :mattias
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
955i skrev:
Sen blir väl känslan en helt annan. En twin drar direkt och bygger upp en mäktig kraft :yoparty redan från kanske 2000v/min och sen drar björnstarkt upp till kanske 8000-9000v/min medans en radfyra bygger upp kraften ju mer man varvar och känslan blir då att den är "slö och tom" i botten för att sen dra mer och mer och mer innan den nästan exploderar på toppen.

Nej. Kolla grafen ovan. R4-an är björnstarkare hela vägen.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Pejo skrev:
Nej. Kolla grafen ovan. R4-an är björnstarkare hela vägen.

Ja DAGENS radfyror, jag håller helt och hållet med. Dumt och jämföra tex min egen hoj på ca 130hk mot en R1 med 175-180hk :3freak

Återigen så menar jag att myten om twin vs radfyra nog stämde bättre förr då effekten låg ganska samma, idag är det ju enorm skillnad i siffor om man jämför.
 

sandstream

Guest
Snacka om svårslagen myt.

Det verkar inte spela någon roll vilka diagram som visas, twin-folket är övertygade om att en twin har bättre vrid vid låga varv trots att det inte är så :rolleyes:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
955i skrev:
Ja DAGENS radfyror, jag håller helt och hållet med. Dumt och jämföra tex min egen hoj på ca 130hk mot en R1 med 175-180hk :3freak

I grafen jämförs motorcyklar av samma årsmodell. Jag trodde vi pratade om jämförbara motorcyklar av "modernt snitt".

Jag kan förstå att en del föredrar twinnar för deras karaktär och uppförande (=själ?), men man ska nog akta sig för att hävda att man föredrar en twin för sin överlägsna prestanda ("vrid på låga varv"), då det i dagens läge är en absolut lögn att en twin har mer mos i botten.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Hmm om det nu är så som många säger, att radfyrorna är mer överlägsna på alla sätt och vis, kan nån då svara på hur det kunde komma sig att Ducati 999s varvade snabbare en samtliga liter fyror utom Z-X10 i master bike, trots mindre hästkrafter och tyngre chassi :va
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
sandstream skrev:
Snacka om svårslagen myt. Det verkar inte spela någon roll vilka diagram som visas, twin-folket är övertygade om att en twin har bättre vrid vid låga varv trots att det inte är så :rolleyes:


Vi får helt enkelt ge två helt oberoende människor i uppgift att en gång för alla göra klarhet i det hela :crash

mythbusters-poster.jpg
 

sandstream

Guest
Incredible skrev:
Hmm om det nu är så som många säger, att radfyrorna är mer överlägsna på alla sätt och vis, kan nån då svara på hur det kunde komma sig att Ducati 999s varvade snabbare en samtliga liter fyror utom Z-X10 i master bike, trots mindre hästkrafter och tyngre chassi :va
Man måste skilja på motorn och resten av hojen.
Du kan ha världens starkaste radfyra i en hoj och ändå bli ifrånåkt av en mindre hoj om du har dåligt chassi, dåliga bromsar osv.

I den här tråden diskuteras motorn och inget annat!
 

sandstream

Guest
955i skrev:
Vi får helt enkelt ge två helt oberoende människor i uppgift att en gång för alla göra klarhet i det hela :crash

mythbusters-poster.jpg
Såg ett program med dem och det var rätt kul, de skulle kolla om bakaxeln på en bil kunde ramla av om man fäste den i en lycktstolpe.

Men nu har vi ju redan bevis på vilken motor som har mest vrid över hela registret så det handlar nog mer om att twinfolket måste ta till sig fakta :hihi
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Pejo skrev:
I grafen jämförs motorcyklar av samma årsmodell. Jag trodde vi pratade om jämförbara motorcyklar av "modernt snitt".

Ja då är det ju ingen större utredning som behövs. Jag talar mer om den gamla myten att en twin är starkare än en radfyra. Myten kom nog inte samtidigt som årets R1.


Pejo skrev:
..men man ska nog akta sig för att hävda att man föredrar en twin för sin överlägsna prestanda ("vrid på låga varv"), då det i dagens läge är en absolut lögn att en twin har mer mos i botten.

Jag sa aldrig "överlägsna prestanda" och återigen - jämfört med dagens effektmonster så kan detta mycket väl vara en utopi. Upplevelsen/känslan (som inte har nån Dynojet inkopplad) kan dock bjuda på något helt annat.
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
sandstream skrev:
I den här tråden diskuteras motorn och inget annat!

Jawhol herr übercommendant!

Läs första inlägget igen!

Jag vägrar dock tro att ett simpelt bänkdiagram kan totalt förklara en motors karaktär. Då kulle det inte vara en sånt j-a laborerande i tex. MotoGP med Screamers och Big Bang etc...

Annars finns ju elmotorer - ett ruskigt vrid från scratch...
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
sandstream skrev:
Man måste skilja på motorn och resten av hojen.
Du kan ha världens starkaste radfyra i en hoj och ändå bli ifrånåkt av en mindre hoj om du har dåligt chassi, dåliga bromsar osv.

I den här tråden diskuteras motorn och inget annat!
Mhm så om jag förstår dig rätt så har Gsxr 1000, Fireblade, R1, har dåligt chassi och dåliga bromsar..... :va det hade jag faktiskt aldrig trott......
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
955i skrev:
Ja då är det ju ingen större utredning som behövs. Jag talar mer om den gamla myten att en twin är starkare än en radfyra. Myten kom nog inte samtidigt som årets R1.

Då kanske det är dags att avliva myten då?
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Ericsson skrev:
Jawhol herr übercommendant!

Läs första inlägget igen!

Jag vägrar dock tro att ett simpelt bänkdiagram kan totalt förklara en motors karaktär. Då kulle det inte vara en sånt j-a laborerande i tex. MotoGP med Screamers och Big Bang etc...

Annars finns ju elmotorer - ett ruskigt vrid från scratch...

Men alla el och ångmotorer har samma vrid oavsett varvtal... :)
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Ericsson skrev:
Epp epp, inte så fort. Ducati kanske släpper en ny motor med lite Unobtanium i så då är myten återställd :tungan

Har hört det oxå. Men då tror jag duccen ligger på dryga litern. Det ryktas om 1100 cc i nya 999 an med upp mot 170 hk på veven. Ska bli intressant.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Pejo skrev:
Då kanske det är dags att avliva myten då?

Det är ju helt klart en svår jämförelse, kanske precis därför det är en evig dragkamp mellan två sidor.

En radfyra utvecklar (och kommer alltid att ge) fler hästkrafter, så är det ju bara.

Jag hävdar fortfarande att en twin ÄR starkare i sin karaktär, dvs den rent känslomässiga delen när du flippar gasen. Det är ju helt olika motorer. Sen kan siffor och decimaler visa nått helt annat.

En twin sticker iväg men radfyran kommer ikapp och möjligen om :tungan
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Teori är när man vet allting men ingenting fungerar.
Praktik är när allting fungerar men ingen vet varför.
På sporthoj.com är teori och praktik förenade.
Ingenting fungerar och ingen vet varför.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top