Skinnställ eller Allvädersställ?

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Det är alltid samma visa när man ska köpa något nytt. Mitt gamla skinnställ har gjort sitt och nu sitter man i valet och kvalet att fortsätta med skinn eller köra med allväder.

Hade varit bra med för- och nackdelar eller rentav andra erfarenheter som ni vill dela med er av av ovanstående plagg så man kan bestämma sig lättare ;).
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
dh skrev:
Det är alltid samma visa när man ska köpa något nytt. Mitt gamla skinnställ har gjort sitt och nu sitter man i valet och kvalet att fortsätta med skinn eller köra med allväder.

Hade varit bra med för- och nackdelar eller rentav andra erfarenheter som ni vill dela med er av av ovanstående plagg så man kan bestämma sig lättare ;).

Enligt min erfarenhet så skulle jag inte vilja vurpa i ett allvädersställ, så mitt råd lyder som följer.

Kör du sporthoj köp skinnställ!!! :fakta
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Re: Re: Skinnställ eller Allvädersställ?

bebbe skrev:
Enligt min erfarenhet så skulle jag inte vilja vurpa i ett allvädersställ, så mitt råd lyder som följer.

Kör du sporthoj köp skinnställ!!! :fakta

Sporthoj = Vurpa :)
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Jo det är sant :D - Dock aldrig fel att dubbelkolla åsikterna när man står i valet och kvalet...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Brukar väl vara bättre skydd i ett skinnställ, sen tål det väl att glida i längre om du skulle vurpa. Kör du sporthoj så lär du ju ha högre hastighet än en glidaråkare...
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Skinnställ med insydd goretex-membran måste ändå vara optimalast? Det finns inte många att välja bland bara..
 
Last edited:

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Förhoppningsvis vurpar man inte (har inte hänt hittills i alla fall *ta i trä*) - men skulle man göra det vill man ha bra skydd.

Insydd goretex-membran? Hmm, där blev jag nyfiken. Något märke du kan rekommendera?
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
dh skrev:

Insydd goretex-membran? Hmm, där blev jag nyfiken. Något märke du kan rekommendera?

Arlen Ness Gore-Tex Leather. Byxan kostar 5900:- & jackan 4500:-... www.touring.se.

Enda märket jag kan rekommendera, enda skinnställ med Goretex jag sett till salu... :rolleyes: Men jag tror det kommer från flera tillverkare så småningom. Dyrt lär det bli.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Håller på Goretex, men jag stuntar ju inte heller,,,,,. :rolleyes:
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
De flesta allvädersställ verkar vara väldigt dåliga ur säkerhetssynpunkt. Bara att klämma lite på dom och känna hur dom känns :rodnar Ska man köra goretex tycker jag man ska satsa på något bättre (läs: dyrare) kläder.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har en uppsättning GoreTex och en uppsättning skinn. Använder GoreTexgrejerna mycket sällan. Du bör också vara medveten om att allvädersställ inte håller dig torr hur länge som helst. Om du kör i regn är det bara en tidsfråga innan de börjar släppa in vatten och har det börjat så slutar det inte. Skinnställ med ett regnställ i kutsen är vad jag rekomenderar dig. Säkrare, torrare - helt enkelt bättre.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Goretex???? man ska la köra båge när det e fint väder, sen e det inte lika imponerande att komma i termobrallor på sommarn, jämfört med ett coolt skinnställ, det gillar brudarna

Skinnställ rular. Kör man touring får man la tänka om sin situation här i livet. :fakta
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Skydden på ett allväderställ har väl en förmåga att glida undan vid ev krasch, men skinnstället som sitter tightare håller kvar skydden på rätt plats.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Skinnställ är fan det äckligaste som finns... :fakta
dock skönt osv i början .. men fatta all hudavlagring som ligger i stället osv...
köper du skinnställ så lås in det i kassaskåp efter en månad.. annars vandrar det omkring hemma hos dig när du minst anar det!

tror dock att det är lite bättre skydd med skinnställ :rolleyes:
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
DwD skrev:
Skinnställ är fan det äckligaste som finns... :fakta
dock skönt osv i början .. men fatta all hudavlagring som ligger i stället osv...
köper du skinnställ så lås in det i kassaskåp efter en månad.. annars vandrar det omkring hemma hos dig när du minst anar det!

tror dock att det är lite bättre skydd med skinnställ :rolleyes:

Bara för att du har böldpest o tappar massa fjäll :D
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Kör själv med Gore-Tex för tillfället vilket är mest av praktiska skäl då det blivit mycket längre turer, annars så tror jag att skinn sitter bättre och skyddar bättre om oturen är framme.

:tummenupp
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
DwD skrev:
Skinnställ är fan det äckligaste som finns... :fakta
dock skönt osv i början .. men fatta all hudavlagring som ligger i stället osv...
köper du skinnställ så lås in det i kassaskåp efter en månad.. annars vandrar det omkring hemma hos dig när du minst anar det!

tror dock att det är lite bättre skydd med skinnställ :rolleyes:

Brukar du vara naken under stället?? Själv kör jag alltid med ett underställ...det håller sej fräschare så...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top