Skinnställ Eller Goretex?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Charlie300 skrev:
J MENDet är inget vidare när det börjar gå lite fortare (110+) Därför att det fladdrar och blir som ett segel, trots tight passform.
Vilket märke på stället ? Inte Dainese antar jag. Funkar i en bra bit över 200 utan fladder. (Alternerar skinnställ (95%) med allvädersställ).

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Eldstorm skrev:
Vilket märke på stället ? Inte Dainese antar jag. Funkar i en bra bit över 200 utan fladder. (Alternerar skinnställ (95%) med allvädersställ).

Dainese goretex, kort modell som jag drar ihop med brallorna. Strl 50. 1 år gammalt. Jag, 180cm-74kg. Trots att det är tight så börjar yttertyget i jackan fladdra skapligt redan runt 120-140. Sen blir det bara värre..Skinn fladdrar inte i vinden. Men textil är komfortablare..

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
jag har oxå gore-tex och jag tycker inte att det fladrar, men min jacka sitter det massor med justerings möjligheter på, den är skitbra, köpte den på mc-poolen för 3000 spänn med cordura och prylar, rekomenderas

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Charlie300 skrev:
Dainese goretex, kort modell som jag drar ihop med brallorna. Strl 50. 1 år gammalt. Jag, 180cm-74kg. Trots att det är tight så börjar yttertyget i jackan fladdra skapligt redan runt 120-140. Sen blir det bara värre..Skinn fladdrar inte i vinden. Men textil är komfortablare..
Har kört med Dainese Lillehammer (från -97). Fladdrar inte för fem öre. Det är möjligt de gjorde "styvare" ställ tidigare.... :tungan

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Möjligen ger ett tajt Cordura-ställ hyfsat skydd vid en krasch. Dock har jag fått för mig att det inte glider lika bra som skinn, stämmer det? Risken finns la kanske att man börjar tumla runt, vilket borde vara rätt dåligt. :va Har själv gått omkull i ca 80-90 km/h med mitt Alpinestars, och det var inte speciellt dramatiskt. Använder stället fortfarande, det blev bara lätt skrapat. :tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
PacMan skrev:
Möjligen ger ett tajt Cordura-ställ hyfsat skydd vid en krasch. Dock har jag fått för mig att det inte glider lika bra som skinn, stämmer det? Risken finns la kanske att man börjar tumla runt, vilket borde vara rätt dåligt. :va Har själv gått omkull i ca 80-90 km/h med mitt Alpinestars, och det var inte speciellt dramatiskt. Använder stället fortfarande, det blev bara lätt skrapat. :tummenupp
Cordura glider bättre än skinn, fast lika slitstarkt är det inte.....

Diversion

Guest
Det är ju stor skillnad på olika Gore-Tex ställ. Har de godkända hårda skydd, extra förstärkningar etc. etc.

Enda skillnaden mellan Gore-Tex ställ och skinn är väl storleken på skrapsåren. Är kraschen av sådan karaktär att man inte överlever i ett Gore-Tex så hade man nog inte gjort det i skinn heller.

Just därför förstår jag inte förbjudet mot Gore-Tex på bandagar(ej tävling) i synnerhet om man har en Dainese saftey jacket eller liknande under stället. Arrangören är väl hur som helst fri från ekonomiskt ansvar om man vurpar eller?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Varför snackas det så mycket om Gore-tex i MC-sammanhang, säkerhet och skydd? Gore-tex skyddar mot vind och väta samt andas bra. Varför jämför man en sådan produkt med skinnställ? Jag måste ha missat något.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det beror på att om du vill ha skydd på dig när du kör mc så har du att välja mellan skinnställ eller Gore-Texställ. Skydden är inbyggda.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
klart man kör med skinnställ så länge vädret tillåter. allväderställ är skit! men kör med mitt dainese allväderställ nu när det blir lite kyligare...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
JoS skrev:
Det beror på att om du vill ha skydd på dig när du kör mc så har du att välja mellan skinnställ eller Gore-Texställ. Skydden är inbyggda.

Men de flesta MC-kläderna med skydd (ej skin) - är ju ej Gore-Tex.

Diversion

Guest
#Olsson# skrev:
Men de flesta MC-kläderna med skydd (ej skin) - är ju ej Gore-Tex.

Visst men det kallas ju Gore-Tex ställ i folkmun på samma sätt som de flesta kallar en hjullastare för traktor även om det inte är tekniskt korrekt.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Diversion skrev:
Visst men det kallas ju Gore-Tex ställ i folkmun på samma sätt som de flesta kallar en hjullastare för traktor även om det inte är tekniskt korrekt.

OK. Jag gissade nästan att det lutade åt det hållet. Då vet jag. Tack :tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
johanrehn80 skrev:
Är din Mito 400cc klar än?

Tja Johan.

Jag har VM-titeln i långsamhet. Vevaxel o växelåd-undercut börjar bli klart nu. Så jag ska sätta igång att plocka ihop motorn. När det är klart bör jag ha fått en lite injektioner motivations-droger. Se'n är det bara resten kvar :D

Har du Sukan till förfogande även nästa år? Får jag min klar, så vill jag fajtas igen, på nå't ban-kör :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ett snabbt och enkelt svar på frågan (blev kanske längre än jag trodde) vilket som är bäst borde vara: Kolla på lite superbike i eftermiddag på Eurosport (jag bifogar tidtabeller) och skriv efteråt här vilka som åkte runt i såkallade allvädersställ. När du har skrivit antalet kan du även skriva vad du konstaterade av att se förhållandet allväder - skinn i VM för motorcyklar. När du inser att ingen kör med allväder så inser du även att frågan var dum att ställa eftersom du visste svaret från början.

1130 Superbike
1200 Superbike
1300 Supersport
1730 Superbike

//jaG

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Från trafikövningarna på LMS:

# Klädsel är skinnställ, stövlar och handskar, ryggskydd är obligatoriskt!
# Gore-Tex-ställ är endast tillåtet i långsamma gruppen

Slutsats: allvädersställ skyddar sämre. Däremot är de säkert praktiska för de som pendlar till jobbet i ur och skur på sin BMW.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
zeb:s inlägg sa väl det mesta... Skinnställ närmast kroppen för säkerheten, om man fryser så klär man på sig termo, gore-tex eller militärens bamsebrallor+jacka över skinnet :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln