Skinnställ

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Tack för alla tips. Man blir ju sugen på ett måttbeställt ställ men vilken storlek skulle ni gå på om man ska försöka hitta något på nätet. 176cm 68kg. Ser ut att vara 48, med risk för att det sitter för löst.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är 175cm 70kg. Mitt RST ställ, storlek 52EU (UK42) sitter perfekt. Men när jag provade det och ett antal andra, konstaterade jag att det skiljer både mellan olika märken och även mellan olika modeller från samma tillverkare.
Men det använder jag nästan bara för bankörningar. För gatbruk blir det oftast tvådelat, skinn eller textil. Jäkligt besvärligt att gå på muggen i helställ. Racestället funkar bäst mellan 17 och 23 grader utan regn.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du bör prova ställ innan köp. Du bör också prova med ryggskydd osv. Ska du ha mc ställ så är det en firma i Skåne som är rekommenderad. Nilssons mc i Helsingborg. De är grymt bra och har stort utbud. De har mycket med held att göra och de kan ordna måttbeställt. Held är ansett som ett av världens bästa läderställstillverkare. Kolla deras produkter. Lycka till. Nilssons har också 10-15% rabatt på allt om du är smc medlem. Det gör ju 1-3000 minst.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du bör prova ställ innan köp. Du bör också prova med ryggskydd osv. Ska du ha mc ställ så är det en firma i Skåne som är rekommenderad. Nilssons mc i Helsingborg. De är grymt bra och har stort utbud. De har mycket med held att göra och de kan ordna måttbeställt. Held är ansett som ett av världens bästa läderställstillverkare. Kolla deras produkter. Lycka till. Nilssons har också 10-15% rabatt på allt om du är smc medlem. Det gör ju 1-3000 minst.
Jag velar fortfarande i mitt val av raceställ, tur det är ett tag till säsongen börjar och jag har ju ett som duger.
Jag mailade Nilssons MC idag och fick svar direkt med löfte om att de kollar upp mina önskemål och återkommer, det börjar bra :)
Jag mailade Advanced Motobility också ang RST-ställ och fick också bra svar direkt, kändes också seriöst.
Jag var inne på IXS ett tag men deras airbag kräver att man har en tranciever på hojen och då blir det ju pyssligt att byta mellan hojarna.
RST kör in&motion som jag inte gillar, men priset på stället är bra.
Mass använder Helite airbag som är rätt oprövad, så det får mig att tveka lite, och priset hade gått upp en del från i höstas.
Alpinestars har en fin airbagväst som är dyr, men A-stars har inga ställ i min storlek.
osv osv.
Jakten fortsätter.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag velar fortfarande i mitt val av raceställ, tur det är ett tag till säsongen börjar och jag har ju ett som duger.
Jag mailade Nilssons MC idag och fick svar direkt med löfte om att de kollar upp mina önskemål och återkommer, det börjar bra :)
Jag mailade Advanced Motobility också ang RST-ställ och fick också bra svar direkt, kändes också seriöst.
Jag var inne på IXS ett tag men deras airbag kräver att man har en tranciever på hojen och då blir det ju pyssligt att byta mellan hojarna.
RST kör in&motion som jag inte gillar, men priset på stället är bra.
Mass använder Helite airbag som är rätt oprövad, så det får mig att tveka lite, och priset hade gått upp en del från i höstas.
Alpinestars har en fin airbagväst som är dyr, men A-stars har inga ställ i min storlek.
osv osv.
Jakten fortsätter.
Säger det. Nilssons är suveräna att handla hos eller bolla frågor med. Kunnig personal som brinner för vårt intresse. Ett alternativ är ju Held-måttsytt med en extern airbagväst utanpå kroppen. Det ser man ofta idag och erbjuder dig möjligheten att byta relativt simpelt mellan diverse uniformer. ;D
Kolla denna förare från Tyskland som åker med extern väst. Den hindrar inte honom verkar det som. Bra jäkla tempo!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har ett Arlen Ness raceställ i känguruskinn och ett RST Tractech evo. RST stället är betydligt tyngre och tjockare i skinnet än Arlen Ness. Passformen är lite mer "skandinavisk" ? så trots att jag alltid innan har behövt ha strl 54 på helställ så räcker det med 52 på RST
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Säger det. Nilssons är suveräna att handla hos eller bolla frågor med. Kunnig personal som brinner för vårt intresse. Ett alternativ är ju Held-måttsytt med en extern airbagväst utanpå kroppen. Det ser man ofta idag och erbjuder dig möjligheten att byta relativt simpelt mellan diverse uniformer. ;D
Kolla denna förare från Tyskland som åker med extern väst. Den hindrar inte honom verkar det som. Bra jäkla tempo!
Jag har redan en Hitair extern väst RS1 som jag behåller i kombi med textiljacka o gamla stället.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top