Ok. Jag tolkar det som att du anser att det är vettigt att köpa en 50cc moppe, trimma den till 11 kW, dra på sig shorts och T-shirt och dra ut och bränna på landsvägen utan hjälm. Eller??? För den är konstruerad för det???
Alla slitagedelar slits 4 gånger så fort om du dubblar hastigheten. Dvs om du trimmar en moppe så att den toppar 90 istället för 45 så måste hjullagren och alla andra delar tåla 4 gånger så stor belastning.
Menar du att du med säkerhet vet att dom inte använder exempelvis hjullager av något sämre kvalitet i sina 50cc moppar än i sina 125
r??? För det är en prisskillnad mellan hjullager med olika ABEC värde. Bara för att ta ett exempel.
Jag är i vart fall ganska övertygad om att det inte är någon trevlig upplevelse att sitta i närmare 100 på sin moppe iförd short och tisha och ingen hjälm när framhjulslagret plötsligt skär. Men varsågod att prova. Tyvärr får ju jag betala den djäkla sjukhusräkningen via skatten.
Ska jag utgå ifrån att du vet att dom innehåller samma delar. Och då menar jag samtliga delar. Som exempelvis swinglager, hjullager, material i bromsbeläggen och annat som kan tänkas påverka säkerheten.
Skiljer sig en endaste av dom för trafiksäkerheten avgörande delarna åt så är det inget annat än idiotiskt att trimma på den nivån.
Och ja. Jag har också varit tonåring och saknat stora delar av mitt omdöme så jag har också sysslat med att trimma moppar till farter och effekter vare sig jag eller moppen egentligen klarade av.