skinstall

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Kan berätta att de tvättar rent skrapsåren från grus med tandborste utan bedövning (sådana sår kan du få om du ramlar vid orginalmoppe hastighet). Om jag bara ska ner i byn tar jag bara på mig skinnjacka och givetvis hjälm. Körde till och med med skinnjacka ibland med moppe. Sen om man vill bli tvättad med tandborste är ju upp till var och en.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Så du tar en modell och drar en slutsats att alla moppar är byggda på samma sätt som CH-racings hojar. Är det så att CH-racing tillverkar alla moppar eller är det så att många av mopederna som körs på vägarna idag och är trimmade är tillverkade av någon helt annan och dimensionerade på ett helt annat sätt.

Dessutom är det så att dom som kör trimmade mopeder, eller egentligen en stor andel av samtliga mopedägare, inte har någon förarutbildning och saknar kunskap om en stor del av dom trafikregler som gäller samt att dom oftast lider av att dom har ett svart hål på den plats i hjärnan där omdömet borde sitta.

För det förarbevis som man måste ha idag för att köra EU-moppe ger jag inte mycket för. Kryssa i några rutor och du är klar liksom. Det finns inget som säger att man kan framföra ett tvåhjuligt motorfordon i landsvägsfart för det.



Återigen. Är det du visar upp ett av undantagen som är kraftigt dimensionerade eller är det sådär alla moppar ser ut som vistas på vägarna idag??? Min erfarenhet är att en väldigt stor andel av mopparna inte ser ut så.

Lev i verkligheten för sjutton.



men för helvete. bara för att jag nämner ett exempel så generaliserar jag inte allt.


"Lev i verkligheten för sjutton". inte fan är det du som lever i verkligheten iaf. självklart finns det några gamlingar kvar men det finns bra mkt fler av nyare (OCH JA dom är grövre) mopeder. verkar som du tror att mopparna ser likadana ut som för 25 år sen.

börja motbevisa oss ist. hitta EN modell som inte hade klarat av 11 kW bland dagens mopeder. och inga kinesmoppar som inte ens klarar att få stopp på 50 kg moppe från 50 på mindre än 300 meter.

Kan berätta att de tvättar rent skrapsåren från grus med tandborste utan bedövning (sådana sår kan du få om du ramlar vid orginalmoppe hastighet). Om jag bara ska ner i byn tar jag bara på mig skinnjacka och givetvis hjälm. Körde till och med med skinnjacka ibland med moppe. Sen om man vill bli tvättad med tandborste är ju upp till var och en.



är ungefär lika idiotiskt tyvärr. även om jag ofta gör samma sak.

är benen och röven som tar mest stryk om du klotar.
 
Last edited:

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
Så du tar en modell och drar en slutsats att alla moppar är byggda på samma sätt som CH-racings hojar. Är det så att CH-racing tillverkar alla moppar eller är det så att många av mopederna som körs på vägarna idag och är trimmade är tillverkade av någon helt annan och dimensionerade på ett helt annat sätt.

Dessutom är det så att dom som kör trimmade mopeder, eller egentligen en stor andel av samtliga mopedägare, inte har någon förarutbildning och saknar kunskap om en stor del av dom trafikregler som gäller samt att dom oftast lider av att dom har ett svart hål på den plats i hjärnan där omdömet borde sitta.

För det förarbevis som man måste ha idag för att köra EU-moppe ger jag inte mycket för. Kryssa i några rutor och du är klar liksom. Det finns inget som säger att man kan framföra ett tvåhjuligt motorfordon i landsvägsfart för det.



Återigen. Är det du visar upp ett av undantagen som är kraftigt dimensionerade eller är det sådär alla moppar ser ut som vistas på vägarna idag??? Min erfarenhet är att en väldigt stor andel av mopparna inte ser ut så.

Lev i verkligheten för sjutton.


men dö för fan, du snackar om saker du inte har en aning om. kolla in på nån moppe affär och du kommer se att din "verklighet" är åt helvete overklig.
http://www.derbi.se/default.asp?Docid=312&Tpl=1T_supermotard.asp&RevID=179 ser du någon skilnad mellan moppen och 125an? Sen kan du ta dig en titt här med så får du det bekräftat att du har fel. http://www.derbi.com/int/index.php?option=com_content&task=section&id=4&Itemid=39
pöss
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
men dö för fan, du snackar om saker du inte har en aning om. kolla in på nån moppe affär och du kommer se att din "verklighet" är åt helvete overklig.
http://www.derbi.se/default.asp?Docid=312&Tpl=1T_supermotard.asp&RevID=179 ser du någon skilnad mellan moppen och 125an? Sen kan du ta dig en titt här med så får du det bekräftat att du har fel. http://www.derbi.com/int/index.php?option=com_content&task=section&id=4&Itemid=39
pöss



soft att de skiljer 1000 spänn mellan dom :rofl
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
men dö för fan, du snackar om saker du inte har en aning om. kolla in på nån moppe affär och du kommer se att din "verklighet" är åt helvete overklig.
http://www.derbi.se/default.asp?Docid=312&Tpl=1T_supermotard.asp&RevID=179 ser du någon skilnad mellan moppen och 125an? Sen kan du ta dig en titt här med så får du det bekräftat att du har fel. http://www.derbi.com/int/index.php?option=com_content&task=section&id=4&Itemid=39
pöss

Ok. Jag tolkar det som att du anser att det är vettigt att köpa en 50cc moppe, trimma den till 11 kW, dra på sig shorts och T-shirt och dra ut och bränna på landsvägen utan hjälm. Eller??? För den är konstruerad för det???

Alla slitagedelar slits 4 gånger så fort om du dubblar hastigheten. Dvs om du trimmar en moppe så att den toppar 90 istället för 45 så måste hjullagren och alla andra delar tåla 4 gånger så stor belastning.
Menar du att du med säkerhet vet att dom inte använder exempelvis hjullager av något sämre kvalitet i sina 50cc moppar än i sina 125:eek:r??? För det är en prisskillnad mellan hjullager med olika ABEC värde. Bara för att ta ett exempel.

Jag är i vart fall ganska övertygad om att det inte är någon trevlig upplevelse att sitta i närmare 100 på sin moppe iförd short och tisha och ingen hjälm när framhjulslagret plötsligt skär. Men varsågod att prova. Tyvärr får ju jag betala den djäkla sjukhusräkningen via skatten.

men för helvete. bara för att jag nämner ett exempel så generaliserar jag inte allt.


"Lev i verkligheten för sjutton". inte fan är det du som lever i verkligheten iaf. självklart finns det några gamlingar kvar men det finns bra mkt fler av nyare (OCH JA dom är grövre) mopeder. verkar som du tror att mopparna ser likadana ut som för 25 år sen.

börja motbevisa oss ist. hitta EN modell som inte hade klarat av 11 kW bland dagens mopeder. och inga kinesmoppar som inte ens klarar att få stopp på 50 kg moppe från 50 på mindre än 300 meter.

Ska jag utgå ifrån att du vet att dom innehåller samma delar. Och då menar jag samtliga delar. Som exempelvis swinglager, hjullager, material i bromsbeläggen och annat som kan tänkas påverka säkerheten.

Skiljer sig en endaste av dom för trafiksäkerheten avgörande delarna åt så är det inget annat än idiotiskt att trimma på den nivån.

Och ja. Jag har också varit tonåring och saknat stora delar av mitt omdöme så jag har också sysslat med att trimma moppar till farter och effekter vare sig jag eller moppen egentligen klarade av.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu glider vi från ämnet lite känner jag :hihi


" Att råtrimma en moppe som inte någonstans är konstruerad för vare sig motoreffekt eller fart och inte har bromsar för att kunna stanna.. "

Vad är råtrimmad för dig? Dragen plugg/ nytt avgassystem? Isf är det ingen trimmning av motorn, den blir bara avstrypt.
Och bromsar kan jag garantera att dagens mopeder har och blir över. 240 millimeters skiva med två-kolvs brembo-ok och ajp-pump hade jag på min tex, svingen var fetare än på min gamla cross, likaså gaffeln och stötdämparen. :rolleyes:

Inse att du har förlorat. Dagens mopeder klarar lätt av 100 km/h vad gäller chassie och bromsar.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hur vet man att det inte är samma hjullager i en moppe som i en 125a?

bara en tanke
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ok. Jag tolkar det som att du anser att det är vettigt att köpa en 50cc moppe, trimma den till 11 kW, dra på sig shorts och T-shirt och dra ut och bränna på landsvägen utan hjälm. Eller??? För den är konstruerad för det???

Alla slitagedelar slits 4 gånger så fort om du dubblar hastigheten. Dvs om du trimmar en moppe så att den toppar 90 istället för 45 så måste hjullagren och alla andra delar tåla 4 gånger så stor belastning.
Menar du att du med säkerhet vet att dom inte använder exempelvis hjullager av något sämre kvalitet i sina 50cc moppar än i sina 125:eek:r??? För det är en prisskillnad mellan hjullager med olika ABEC värde. Bara för att ta ett exempel.

Jag är i vart fall ganska övertygad om att det inte är någon trevlig upplevelse att sitta i närmare 100 på sin moppe iförd short och tisha och ingen hjälm när framhjulslagret plötsligt skär. Men varsågod att prova. Tyvärr får ju jag betala den djäkla sjukhusräkningen via skatten.



Ska jag utgå ifrån att du vet att dom innehåller samma delar. Och då menar jag samtliga delar. Som exempelvis swinglager, hjullager, material i bromsbeläggen och annat som kan tänkas påverka säkerheten.

Skiljer sig en endaste av dom för trafiksäkerheten avgörande delarna åt så är det inget annat än idiotiskt att trimma på den nivån.

Och ja. Jag har också varit tonåring och saknat stora delar av mitt omdöme så jag har också sysslat med att trimma moppar till farter och effekter vare sig jag eller moppen egentligen klarade av.



de med lager kan jag inte säga så mkt om mer än att jag har svårt att tro att dom är klenare. och uppenbarligen klarar dom av det, för det finns som sagt en del som går en aning för fort. och har inte hört talas om någon som byter hjullager ur prestandasynpunkt.


och bromsar och ram klarar det garanterat. ett exempel till är att det sitter 6 lameller i en senda. förr satt det väl inte mer än 2-3?


så som sagt, vare sej hur gammal du är lr hur fort du har kört på din puch dakota så har du fel. dagens moppar klarar högre farter än dom gjorde förr, och 100 km/h är inga problem alls. vare sej du vill lr inte. punkt slut.

Hur vet man att det inte är samma hjullager i en moppe som i en 125a?

bara en tanke



öppna och kolla.:tummenupp

tror han vet att det inte är samma ungefär lika mkt som jag vet att det är samma. ord mot ord. jag har aldrig tänkt på det. men som sagt tror inte det är där man snålar pengar. Är väl dessutom andra regler ner igenom? alltså är dom byggda för mer än våra 45 km/h lr om det är dom gamla 30mopparna det gäller.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ok. Jag tolkar det som att du anser att det är vettigt att köpa en 50cc moppe, trimma den till 11 kW, dra på sig shorts och T-shirt och dra ut och bränna på landsvägen utan hjälm. Eller??? För den är konstruerad för det???

Jag har letat lite nu och jag kan faktiskt inte hitta någonstans att någon av dem säger att detta är rätt eller bra?

Det enda de har argumenterat för är att mopederna i dagens läge är mycket bättre än du tror.

Samt att de dessutom rekomenderar att han skall ha ställ till sin 125:a! :tummenupp

Jag tycker dessutom att även de som kör trimmade mopeder skall ha det utan tvekan. Det är ju trots allt vi skattebetalare som betalar deras skador så att rekomendera något annat vore fruktansvärt dumt.

öppna och kolla.:tummenupp

tror han vet att det inte är samma ungefär lika mkt som jag vet att det är samma. ord mot ord. jag har aldrig tänkt på det. men som sagt tror inte det är där man snålar pengar. Är väl dessutom andra regler ner igenom? alltså är dom byggda för mer än våra 45 km/h lr om det är dom gamla 30mopparna det gäller.
Borde inte vara andra regler då det är EU-moped. 30 mopparna är det däremot annorlunda med.

Jag har också svårt o tro att de skulle spara in några hundralappar på andra lager när de sätter på Brembo bromsar och liknande saker. Känns rätt dumt.
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
är ungefär lika idiotiskt tyvärr. även om jag ofta gör samma sak.

är benen och röven som tar mest stryk om du klotar.

Det är möjligt, det tror dock inte jag (att ben och röven tar mest).

Men skinnjacka är bättre än inget, right? Sen kan man ju välja styvheten i jackan så den inte kasar upp lika lätt och ryggskydd i den är även att föredra. Men jag tror knappast att vi kommer kunna påverka någon så de drar på sig hela utrustningen för att köra en 5minuters tid i byn.

Men helt klart ORDENTLIGA skydd när du ska ut och köra!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Värt att påpeka är att en skinnjacka från en vanlig "jackbutik" troligtvis inte håller lika bra som en MC-jacka

Jag har iaf inte sett nån vanlig jacka med så rejäla sömmar som på en riktig MC-jacka. Sen är de sällen det känns som så pass "slitstarkt" läder i vanliga jackor...

Bara en tanke som flög igenom mitt huvud :)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Borde inte vara andra regler då det är EU-moped. 30 mopparna är det däremot annorlunda med.

Jag har också svårt o tro att de skulle spara in några hundralappar på andra lager när de sätter på Brembo bromsar och liknande saker. Känns rätt dumt.



va just därför jag funderade på om de va eumopparna de gällde. men shit the same. har iaf hört att gamla betan har avstämt rör orginal av just den anledningen att dom kommer till sverige ostrypta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
de med lager kan jag inte säga så mkt om mer än att jag har svårt att tro att dom är klenare. och uppenbarligen klarar dom av det, för det finns som sagt en del som går en aning för fort. och har inte hört talas om någon som byter hjullager ur prestandasynpunkt.


och bromsar och ram klarar det garanterat. ett exempel till är att det sitter 6 lameller i en senda. förr satt det väl inte mer än 2-3?


så som sagt, vare sej hur gammal du är lr hur fort du har kört på din puch dakota så har du fel. dagens moppar klarar högre farter än dom gjorde förr, och 100 km/h är inga problem alls. vare sej du vill lr inte. punkt slut.

Det är väl möjligt att det är så. Jag vet ju inte. Min erfarenhet är dock att om en tillverkare kan spara in några kronor på att sätta in en del som inte är bättre än nödvändigt så gör dom det. Eftersom man vill göra vinst åt sina "fina" aktieägare och det delvis är konkurrens genom priser.

Men jag anser fortfarande att det är fel att råtrimma en moppe. Vilket också innebär att jag säger att jag var oansvarig och i viss mån dum när jag var yngre. För jag ansåg att det var coolt med en Yamaha FS-1 som toppade 100. Jag är inte bättre än någon annan.

Jag har letat lite nu och jag kan faktiskt inte hitta någonstans att någon av dem säger att detta är rätt eller bra?

Det enda de har argumenterat för är att mopederna i dagens läge är mycket bättre än du tror.

Samt att de dessutom rekomenderar att han skall ha ställ till sin 125:a! :tummenupp

Jag tycker dessutom att även de som kör trimmade mopeder skall ha det utan tvekan. Det är ju trots allt vi skattebetalare som betalar deras skador så att rekomendera något annat vore fruktansvärt dumt.

Nej visst är det så. Jag tog i lite extra för att dra det till sin spets.
Men jag anser fortfarande att det är dumt att råtrimma en moped.
Visst. Många modeller finns ostrypta på kontinenten och har både högre effekt och toppfart än dom har här men jag tror fortfarande att om tillverkarna kan spara in några kronor på att slänga i några delar som inte är av avsevärt högre kvalitet än nödvändigt så gör dom det. Dom ska ju också generera vinst till sina aktieägare. Alla kostnader skall kapas då.
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Det håller jag helt med om! :tummenupp



jag har aldrig sagt nåt annat heller. håller med till 100 procent.


disskuterrade de med min morsa nu för 10 min sen påvägen hem. vi har en vägsnutt som är livsfarlig. 2 blindkurvor på rad, en åt varje håll. ett par 100 meter längre fram kommer en blindkurva till. hela denna vägen lutar ganska bra. och jag kommer igåg precis hur mkt jag tyckte om att bara låta motorn varva så mkt den orkade när jag körde nerför backen utan koll över huvud taget när jag körde moppe. och så tänker alla. att denna väg dessutom är en passage för en helvetes massa skolbarn varje dag gör inte saken bättre. kanske inte har nåt med just trimmade moppar, men 100 nerför backen är bra mkt värre än lagliga 45.



jag tycker helst seriöst vi borde höja åldern för moppe, är så i norge och marknaden för 125or är nästan lika stor som för moppe. hur stor är den i sverige jämfört med moppemarknaden? 10%, max? och det gör bra mkt att få en ordenlig förarutbildning. och jag anser dessutom att det är säkrare att köra 125a, min farsa va totaltvek när jag börja prata 125a. ta min moppe och åk ut på hjuviksvägen i rusningstrafik vid 4-5 så förstår du vad jag menar. 70 väg, smalt, fullt med EU-mopeder som folk inte är direkt glada på ligger och masar sej fram i vägrenen. är mer än en gång folk har kört om utan att hålla ut en centimeter. man håller samma rytm som övrig trafik och kan förlita sig på sitt eget omdömme och sitt eget sätt att köra på.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top