Skippa ALLTID sista åket!!!

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Var ute idag och körde en lång runda med en av mina vänner.
Jag på min Street Triple och han på sin Honda Fireblade... För hans del skulle detta vara sista turen innan hojen skulle ställas av, detta visste dock inte jag.
Jag visste att det skulle ske någongång snart men inte idag..

Så vi bestämde oss innan idag för att passa på att köra en lång runda när vädret var så bra. Jag var först tvungen att göra ett däckbyte men sen gav vi oss ut och körde, blev 3-4 timmars intensiv körning. Skitroligt hade vi, trotts att pungkulorna var stelfrösna...
De sista 2 milen körde vi väldigt lungt eftersom vi båda var stelfrösna och trötta... Och vad händer inte då.
Ett jävla rådjurskid kommer springande på en tomt på höger sida, jag ser det men mina polare tittar på nått annat just då och det springer med full fart rakt in i hans hoj... tur i oturen så håller vi runt 50 och inte 150 som innan och min polare lyckas hålla hojen på båda hjulen.
Han klarar sig med en öm arm och en förstörd hoj.. Rådjuret försvinner på 2 röda sekunder...

Så skippa ALLTID sista åket... och jag menar det :mad:

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tråkig händelse och en tankeställare. Bra att det gick bra för din vän och hoppas det ordnar sig med hojen.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Hrm... Sista åket?? Det sista åket är inte alltid det sista - det kan vara ens första!!

Men jag förstår vad du menar, jävligt synd men tur att det inte blev värre skador; personskador!!

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hmm undrar varför djur i allmänhet diggar att springa in i fordon.
Lär dem sig inte av misstagen ? :D
Hmmm där kommer någonting som låter mkt och går snabbt, bäst jag hoppar ut i vägen nu !

/troll

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
När naturen försöker ta kol på dessa av evolutionen dödsdömda dumskallar som springer in i hojen så gör ni inte er del ordentligt. Ni skulle väl ändå verkställt domen och låtit något smartare djur fått sexa fram nya rådjur som inte har som hobby att beträda körbanan...

p.s. bra att ni klarade er utan personskador!!

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
brunn här på sporthoj fick ett litet rådjur i sidan på sin hojj också, tror att han gjorde illa benet lite och en spricka i kåpan, sånt här är alltid trist!

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Tur att han höll sig kvar på hjulen:)

Borde inte rådjur,älgar etc bli "avlade" och lära sig att vägar är farliga så småning om med tidens gång?

Bara en tanke:tungan

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jävla smitare till rådjur som inte såg sig för. Det skulle inte förvåna mig om han sprang oförsäkrat!

Edit: Såg nu att han kom från höger...

Skämt åsido, skönt att höra att han klarade sig bra (din kompis alltså).

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är gammal alpinräv och där är det regel på att ALDRIG ta sista åket för då skadar man sig lätt! Detta beror inte på skrock utan fakta där man ser hur folk satsar lite extra eftersom det är sista åket!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Men hade ni å andra sidan hållt 150 så hade ju rådjuret inte hunnit ut innan ni var förbi! :tummenupp

nej, allvar, tur i oturen att han lyckades hålla sej på hjulen!

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Tur att han höll sig kvar på hjulen:)

Borde inte rådjur,älgar etc bli "avlade" och lära sig att vägar är farliga så småning om med tidens gång?

Bara en tanke:tungan

OffT:
Nej. Däremot flyttar bebyggelsen mer och mer ut mot skogen vilket gör att djuren kommer nära inpå människan vilket gör dom mindre och mindre skygga. Dock finns de ju smartare och dummare djur. Men t.ex. en älg som bestämt sig att korsa en väg gör de. Utan att se sig för :confused: satsar den rakt fram (kan ha att göra med att dom ser dåligt).

OnT:

Bra att din polare klarade sig bra. Gjorde själv min sista tur (fast till garaget) och på vägen hem skuttade två rådjur runt på vägen...
Hade man haft bössan med sig hade de blivit riktigt god middag i vinter. ;)

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Jag har skadat mig två ggr...just för att jag tagit sista åket...vi var i fjällen och åkte skidor...dags att åka hem..men jag tänkte, jag hinner sista åket...blev påkörd i backen och bröt båtbenet....när jag tog A-kortet...så höll vi på och körde höghastighetsbanan...dags att sluta..men jag tänkte jag hinner en sista gång...körde omkull och bröt handleden...
Så ta aldrig sista åket...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Lite trist att behöva skippa sista åket. Då kan man ju inte ens ta ett första åk.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Är gammal alpinräv och där är det regel på att ALDRIG ta sista åket för då skadar man sig lätt! Detta beror inte på skrock utan fakta där man ser hur folk satsar lite extra eftersom det är sista åket!

Tror också att det har att göra med att man är som mest trött sista åket. Är också gammal alpinräv, och det man fått lära sig sedan barnsben är väl att man ska skippa första åket, sista åket och tredje dagen.

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Jävla smitare till rådjur som inte såg sig för. Det skulle inte förvåna mig om han sprang oförsäkrat!

Edit: Såg nu att han kom från höger...

Skämt åsido, skönt att höra att han klarade sig bra (din kompis alltså).

ja och olagligt sprang han med, var ju utfarts regeln rom gällde för han....

jag är också en sån som alltid skippar sista åket, så hade jag vetat att det var hans sista åk igår så hade jag stoppat han ;)

Last edited:

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
samma visa för mej förra året.
skulle upp till garaget och skrapa skattemärket på hojen, men så såg jag att den bara stod där alldeles ensamm och bedrövad så jag kunde inte låta bli att ta en sista sväng innan avställningen skulle bli verklighet, sedan att vädret var kanon just den dagen hjälpte ju inte till direkt.
eftersom det var rätt kallt ändå ute så brände jag bara runt i kommunen.
vart ute och kört en stundnär jag bestämmer mej för att jag skall göra en ordentlig inbromsning.
inga problem med det till jag nästan var stillastående, då bestämmer sej framhjulet att det har mindervärdeskomplex eller nåt och släpper.
sparkar ifrån med foten för att räta upp hojen, dock lite hårt så jag far över på andra sidan istället.
måste ha sett jävligt roligt ut om någon hade sett det.
iom att jag knappt hade någon fart så blev det nästam inga skador men det retade mej hela vintern.

så jag håller med....även om hojen står därinne och tittar på dej med stora rådjursögon så var hård och vägra.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror också att det har att göra med att man är som mest trött sista åket. Är också gammal alpinräv, och det man fått lära sig sedan barnsben är väl att man ska skippa första åket, sista åket och tredje dagen.

Helt rätt broder! Vi ses där pudret är djupt och backen brant:yoparty

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Suzuki
brunn här på sporthoj fick ett litet rådjur i sidan på sin hojj också, tror att han gjorde illa benet lite och en spricka i kåpan, sånt här är alltid trist!

Mjo jag hade en välldans tur endå, jag å Bais höll väl närmare 200 när ett par rådjur sprang ut på vägen, hann tokbromsa till 80-100 innan det small men foten "veks" runt fotpinnen när jag vollade rådjuret :yoparty . Det är sådana saker man lär sig av...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati