Skitfilmstråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Går nedan att få förtydligat?
dardevil skrev:
2265807
Och jag försöker lära mig alla filmer som schindlers list,Jurassis park och hajen
för att få den känsla du får när regissören inte försöker göra ett val som du tror på.

För övrigt var Hostel pissdålig, och den där med brudarna i grottan. :tummenner

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
dogville av Lars von Trier. den som klarar av att se hela filmen vinner 1000 kronor av mej

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Markus skrev:
2265984 Går nedan att få förtydligat?

För övrigt var Hostel pissdålig, och den där med brudarna i grottan. :tummenner

Hostel håller jag med om men "brudarna i grottan" gick hem helt och hållet för min del. Fattar inte att du lägger dem i samma pissdålig-kategori som Hostel. The Descent vann en massa festivalpriser och även om den har sin skara kritiker så är den långt från dålig.. Tyckte den hade en grymt bra känsla av klaustrofobi och "impending doom"-känsla när vägen ut rasar ihop och de inser att det inte alls är en turist-grotta som de trodde utan ingen hade varit där innan..

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Nytt hatobjekt på filmhimlen: Nya Poseidon, satt och vred mig nästan hela filmen igenom. Helt ok effekter, men den här slog Speed 2 i nonchalerad faktakontroll. Är det så här sjuksyrror/läkare känner sig när de ser på Cityakuten? Se originalet från de gyllene katastof-filmåren på 70 talet istället, den är SÅ mycket bättre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Airborne skrev:
2266283 Hostel håller jag med om men "brudarna i grottan" gick hem helt och hållet för min del. Fattar inte att du lägger dem i samma pissdålig-kategori som Hostel. The Descent vann en massa festivalpriser och även om den har sin skara kritiker så är den långt från dålig.. Tyckte den hade en grymt bra känsla av klaustrofobi och "impending doom"-känsla när vägen ut rasar ihop och de inser att det inte alls är en turist-grotta som de trodde utan ingen hade varit där innan..

Jag skulle våga påstå att brudfilmen är till och med sämre än Hostel, några exempel på extremt dåliga ingredienser:

- Den tuffa/roliga tjejen som är lite kRejZi (Vad är det för 80-talstrick egentligen?)
- Hon som bara i förbifarten råkar nämna att grottan hon just lurat in hela sin bekantskapskrets i är en dödsfälla (Det känns inte som om någon blir särskilt upprörd i förhållande till vad som verkligen hänt)
- Monstrena (Vad är det för fåniga figurer, läskiga första gången man ser dem pga överraskningsmomentet)
- Slutet (som jag inte behöver skriva ut här eftersom någon kanske får en redan sanslöst dålig filmupplevelse ännu mer förstörd då - vilket visserligen vore att göra vederbörande en tjänst så ni slipper se skräpet)

Skulle vara kul att veta vilka priser den vunnit.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
War-psycho skrev:
2266256 Försök att inte förvandla denna tråd till ännu en popcorn/pajkastning/spam-tråd, är ni bussiga.

Jag fixar det, om du lovar att i en vecka endast skriva inlägg utan att fetmarkera, kursivera eller stryka under - deal? Jag är så jävla trött på det.

:)

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
okej, här kommer en ytterst kontroversiell synpunkt från en självutnämd filmälskare:

A Clockwork Orange av Stanley Kubrick är enligt mig, om kanske inte dålig, åtminstående otroligt överskattad. Trots att jag gärna ser "sjuka"-filmer såg jag verkligen inte tjusningen i denna, som dessutom var stundtals tråkig för att nästa minut explodera i skumma miljöer, karaktärer och handlingar. Och ja, jag vet att detta med allra största sannolikhet var meningen då Kubrick ville visa insidan på en mentalt störd individ, men frågan är om detta blir särskilt bra underhållning?

Tur att man hade extremt trevligt (läs: snyggt :tuttar) sällskap sist man såg den :hihi

Kom igen nu, bombadera mig med antagonistiska åsikter ;)

Jonathan

Guest
mini-knutten skrev:
2266464 okej, här kommer en ytterst kontroversiell synpunkt från en självutnämd filmälskare:

A Clockwork Orange av Stanley Kubrick är enligt mig, om kanske inte dålig, åtminstående otroligt överskattad. Trots att jag gärna ser "sjuka"-filmer såg jag verkligen inte tjusningen i denna, som dessutom var stundtals tråkig för att nästa minut explodera i skumma miljöer, karaktärer och handlingar. Och ja, jag vet att detta med allra största sannolikhet var meningen då Kubrick ville visa insidan på en mentalt störd individ, men frågan är om detta blir särskilt bra underhållning?

Tur att man hade extremt trevligt (läs: snyggt :tuttar) sällskap sist man såg den :hihi

Kom igen nu, bombadera mig med antagonistiska åsikter ;)

Nej jag håller med det. Den är bara skum, dock enligt andra oerhört bra och kult etc. Kass kult i sådana fall.
Den enda Kubrick filmen man kan kika på är The Shining! Grim film.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Jonathan skrev:
2266488 Nej jag håller med det. Den är bara skum, dock enligt andra oerhört bra och kult etc. Kass kult i sådana fall.
Den enda Kubrick filmen man kan kika på är The Shining! Grim film.

Glöm inte Full Metal Jacket, en lagom skum film med ett otydligt budskap och många underbara scener! Helt klart på min topp 10 bästa filmer någonsin :yoparty

Airborne

Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
** Möjliga spoilers för The Descent **

Markus skrev:
2266303
Skulle vara kul att veta vilka priser den vunnit.

British Independent Film Awards in London, bästa regi (Neil Marshall)
Sweden's Fantastic Film Festival, första pris (filmgenre, skräckfilm festival tror jag)
Philadelphia Film Festival, Audience Award

Det är vad jag visste, fick leta upp exakt vad det vann för priser. Den har dessutom fått bra kritik i media om man letar lite. Jag tyckte slutet var perfekt, inget man förväntar sig av en typiskt Hollywood-styrd film. Har för mig han fick ändra filmens slut för den amerikanska marknaden (filmen slutar då hon spyr, vänder sig om och ser sin döda "polare" i bilen). Som det slutar i originalet är bättre, oväntat och enormt mycket hemskare, alltså mer i linje med filmens genre..

Men det är klart en mycket speciell film och är man lagd åt att leta efter "konstigheter som inte känns äkta" så blir man säkert besviken, precis som i de flesta skräckfilmer som sträcker lite på verkligheten. Grejen är att monstrena i Descent var inte alls av walking-undead-vampyr-skapade-av-ondskan-typen. Man skulle mycket väl kunna föreställa sig att människor/apor utveklades åt det hållet om de förpassades till underjorden. Alltså situationen kändes mer "close to home" så att säga.

En annan film förresten som var urkass var filmen "The Cave", den var så kass att jag ärligt talat inte ens kommer ihåg den... Bara att jag sett den.

mini-knutten skrev:
2266464 okej, här kommer en ytterst kontroversiell synpunkt från en självutnämd filmälskare:

A Clockwork Orange av Stanley Kubrick är enligt mig, om kanske inte dålig, åtminstående otroligt överskattad.

Tyckte Clockwork Orange var bättre än Eyes Wide Shut iaf

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
näst på min lista över överskattade filmer finner vi:

Sagan Om Ringen (Trilogin). Jag blir nästan förbannad varje gång jag hör hur folk prisar dessa rullar, särskilt om deras åsikter uppenbarligen till störst del är baserade på den "hype" som existerade åren innan och under filmerna släpptes. Fans av dessa filmer får med fördel påpeka vilka element som gör dem till "moderna klassiker" som många uttryckt sig, för här har vi en som verkligen inte förstår... Visst, filmen har fått en överdos av snygga specialeffekter och snygga slag, men vad har vi mer? En protagonist som verkar vara tagen ur FAB 5, irriterande upprepningar och deucha vo'es (måhända motiverade sådana) samt en generellt icke-engerande helhet. Okej, filmen är inte direkt dålig, men lever knappast upp till den hype som på många sätt och vis lever kvar idag, år efter att den sista släpptes.

Kommentarer?

EDIT:

Airborne skrev:
Jag tyckte att A Clockwork Orange var bättre än Eyes Wide Shut iallafall...

Tänker inte uttala mig på området då jag inte sett den sistnämda. Och återigen, jag är ett stort fan av Kubrick, framförallt Full Metal Jacket och 2001 - A Space Oddesey, men med A Clockwork Orange gick gubben för långt :död

Last edited:

Airborne

Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
mini-knutten skrev:
2266589

Tänker inte uttala mig på området då jag inte sett den sistnämda. Och återigen, jag är ett stort fan av Kubrick, framförallt Full Metal Jacket och 2001 - A Space Oddesey, men med A Clockwork Orange gick gubben för långt :död

Japp 2001 är ett av mina absolut favoriter, stor sci-fi slukare som jag är. 2010 var inte en dålig uppföljare, Peter Hyams hade mycket att leva upp till och lyckades faktiskt inte skämma ut sig :)

Han kanske gick för långt, men bra regissörer måste få göra det ibland :) Jag tyckte Oliver Stone (som jag också gillar) gick för långt med Natural Born Killers

Sagan om Ringen, Narnia KingKong, Harry Potter är för mig lite av filmvärldens Bling-Bling. Långt ifrån "klassiker"!

Last edited:

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Boa Vs Python

OBS OBS OBS BESKRIVNINGEN AV DENNA FILM ÄR LITE LÅNG MEN VÄL VÄRD ATT LÄSA!

EN STOR Boaorm förs till USA av en amerikansk (såklart) jägare som vill jaga lite vilt så att säga. Ormen flyr och FBI kommer på den briljanta idén att släppa ut en lika stor pythonorm som ska leta reda på den andra ormen och äta upp den!

För att illustrera hur dålig filmen är så kan man ta ett en scen som exempel där en kille ligger och :slicka sin flickvän i sin bil ute på en äng. Bildörren är öppen för att han ska komma åt bättre. Hon är måttligt exalterad ända tills den jättestora boaormen smyger upp till bilen äter upp killen i ett naffs och sedan vädrar med tungen vilken självklart stimulerar tjejen så pass mycket att hon skriker "AAAAAAAAH GIVE IT TO ME BRYAN"

Filmen är så otrolgit dålig så den är fan värd att se bara därför! Ormarna låter dessutom som hundar de gläffser av någon jävla anledning!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln