skivbromslås med larm !!!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
såg i ett test i en tidning att Xenas lås var bäst i test, har dock ej läst artiklen... ville bara säga det...

Bobby Orr

Viljan är stor, kunnandet mindre......
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6
När det gäller godkända MC-lås, så ska ni ha i åtanke att det som provas är det mekaniska stöldskyddet!! Detta innebär att SSF struntar i om det tutar och låter om låset. Vill ni veta vilka lås som är godkända så kan man hitta dom på www.ssf.nu klicka på rådgivning/konsument.

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Bazooka skrev:
2086139 såg i ett test i en tidning att Xenas lås var bäst i test, har dock ej läst artiklen... ville bara säga det...
mm.. har också hört om det.. tror att det får bli det låset, för att jag inte orkar vänta på abus.. men jag vill helst ha abus pga mekanisk aktivering av larmet, inte den optiska sensorn som i xena
Rasorblade skrev:
2090820 mig veteligen kraftigt försenade och det kommer en väldigt liten sändning till varje land!

Så va ute i god tid!!
hörde i slutet av månaden från fun bike i v-ås
Bobby Orr skrev:
2090999 När det gäller godkända MC-lås, så ska ni ha i åtanke att det som provas är det mekaniska stöldskyddet!! Detta innebär att SSF struntar i om det tutar och låter om låset. Vill ni veta vilka lås som är godkända så kan man hitta dom på www.ssf.nu klicka på rådgivning/konsument.
tack men jag hittade ingen lista.. jo larmet är ju bara en fördel med låset då min hoj inte kommer stå i garage, så jag vill veta när jag ska kuta ut med köttyxan

edit: hittade listan, varken abus detecto 8000 eller xena (något av dem) var med

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
danjel skrev:
2091180 mm.. har också hört om det.. tror att det får bli det låset, för att jag inte orkar vänta på abus.. men jag vill helst ha abus pga mekanisk aktivering av larmet, inte den optiska sensorn som i xena

hörde i slutet av månaden från fun bike i v-ås

tack men jag hittade ingen lista.. jo larmet är ju bara en fördel med låset då min hoj inte kommer stå i garage, så jag vill veta när jag ska kuta ut med köttyxan

edit: hittade listan, varken abus detecto 8000 eller xena (något av dem) var med

ABUS är godkänt!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag pratade med dem som säljer xena låsen i sverige på mässan på Elmia.. de sa ju att inget xena lås är godkännt men är inlämnat nu äntligen och att de snart ska bli godkännt... de skulle gå ut med stora annonser när detta var gjort... jag har dock den gammla låskolven i mitt.. med rund nyckel.. å den var inte den som var inlämnade eller nått.. jag fattade inte.. men han menade att den kanske också skulle bli... om inget annat så skulle han skicka den nya kolven..!!!!

Kneedrag

Guest
hitta lite info här
http://www.xenasecurity.com/news/2006/MC_Guiden/page1/

"UPDATE from XENA staff: SSF testing has been pushed back to June 2006; they have repeatedly secured highest ratings with testing bodies in the UK, France and elsewhere).

Jag kommer köpa det här låset har ju EN JÄVLA TJUVjävel som bor i mitt område. Såg han gå och titta in i bilarna igår igen. Det är nog bara en tidsfråga innan han försöker sno min hoj. :mad: :mad:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
GixxerTina skrev:
2163703 hitta lite info här
http://www.xenasecurity.com/news/2006/MC_Guiden/page1/

"UPDATE from XENA staff: SSF testing has been pushed back to June 2006; they have repeatedly secured highest ratings with testing bodies in the UK, France and elsewhere).

Jag kommer köpa det här låset har ju EN JÄVLA TJUVjävel som bor i mitt område. Såg han gå och titta in i bilarna igår igen. Det är nog bara en tidsfråga innan han försöker sno min hoj. :mad: :mad:

Tänk på att Xena-larmet skall hänga nedåt på skivan.....om du fattar vad jag menar

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
har hört med MB Racing här i v-ås och dom sa i slutet av april..! det var den 28e.. sen dess har ja ringt 8-10 gånger till.. varenda gång blir svaret: det har inte kommit än..
vill ha det snart ju!! :4skrika

Kneedrag

Guest
Rasorblade skrev:
2164002 Tänk på att Xena-larmet skall hänga nedåt på skivan.....om du fattar vad jag menar

Tror jag förstår vad du menar... Tack :)

Vet någon hur känsligt larmet är?
Ska bara ha det när hojen står i garaget ,vill inte att det ska börja tjuta mitt i natten .

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
GixxerTina skrev:
2168743 Tror jag förstår vad du menar... Tack :)

Ska bara ha det när hojen står i garaget ,vill inte att det ska börja tjuta mitt i natten .

Vet att vatten kan göra att det blir falsklarm....även om det är för kallt, runt 0:an och kallare så "dör" batterierna

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Hoj_henke skrev:
1447285 Hej alla mc fantaster här kommer en länk där dom säljer skivbromslås med larm.. dom tjuter som FN kan jag lova.. Xsena heter låset :tomten

http://www.tqmotorsports.com/

lycka till och hoppas ni får annvändning av länken.. // Hoj henke

Men hur sjutton kan det vara billigare än en vanligt Abus skivbromslås?
Någon som kan svara på det? :va

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
GixxerTina skrev:
2168743 Tror jag förstår vad du menar... Tack :)

Har haft mitt Xenalås nu i ett par månader, utan att den krånglat med falska larm, och den har inte strulat när det har regnat och blåst på den.

Larmet är känsligt, men så som det ska vara enligt mig. Det räcker med en liten spark på däcket eller att jag lutar upp hojen lite, så förvarnar den med ett tjut, för att sedan tjuta med ett helvetes oljud efter 10 sek, om man inte avaktiverar den med nyckel.

Hittils är jag nöjd med den, förutom att man kan tysta ner larmet något med ett finger över hålet där ljudet kommer ifrån. Hålet skulle ha även funnits på insidan av låset för att omöjligöra det.

Tungt och solitt lås med häftigt blå blinkande ljusdioder, som markerar när larmet är aktiverat, som förhoppningsvis avskräcker många ifrån att ens försöka talla på ögonstenen.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Värsting skrev:
2168919 Har haft mitt Xenalås nu i ett par månader, utan att den krånglat med falska larm, och den har inte strulat när det har regnat och blåst på den.

Larmet är känsligt, men så som det ska vara enligt mig. Det räcker med en liten spark på däcket eller att jag lutar upp hojen lite, så förvarnar den med ett tjut, för att sedan tjuta med ett helvetes oljud efter 10 sek, om man inte avaktiverar den med nyckel.

Hittils är jag nöjd med den, förutom att man kan tysta ner larmet något med ett finger över hålet där ljudet kommer ifrån. Hålet skulle ha även funnits på insidan av låset för att omöjligöra det.

Tungt och solitt lås med häftigt blå blinkande ljusdioder, som markerar när larmet är aktiverat, som förhoppningsvis avskräcker många ifrån att ens försöka talla på ögonstenen.
ja är också nöjd som fan med mit.. har haft det i ett år.. aldrig några problem.. men vet en som har ett och det har falsklarmat nån gång när det har regnat eller så... det kom in vatten i de.. men det är ju bara att plocka isär bateripaketet och rengöra och sätta in igen..

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Rasorblade skrev:
2168824 Vet att vatten kan göra att det blir falsklarm....även om det är för kallt, runt 0:an och kallare så "dör" batterierna

Hmmm - kanske därför de inte vill godkänna det :va ? Kylspray kommer att avrätta larmet isf :3freak . Nej - väntar på att Abus kommer i början på Juni och som är godkännt :tummenupp .//R

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!