Jag har varit backpack under några år nu, det som funkat på dem allra flesta jag åkt bakpå är bla detta;
-Frågar alltid innan jag sätter mig, detta för att föraren ska vara beredd.
-Har alltid en hand på tanken, det är den handen jag håller emot med så jag inte "hänger" på föraren, den andra kan jag hålla om föraren för att lättare följa med i fodonets lutningar m.m.
-Jag fick lära mig att se åt det håll motorcykeln sväger(dvs ska alltid kunna se "vägen"), på det viset har jag bättre uppsikt på vad som händer och kan snabbare hålla emot inför en hårdare inbromsning med båda händerna mot tanken. Dock flyttar jag enbart huvet, inte hela kroppen, för att flytta min tyngd så lite som möjligt på fordonet.
Dessa saker har gjort att jag kan hänga på i både, stunt och i kurviga vägar, och ingen har klagat hittills..
Ps. Sitt nära föraren, och inte så det finns ett mellanrum, det blir mindre turbulens och det är lättare att följa föraren och bli till "1st tyngdpunkt" och inte 2st.