Skjuts säkert

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Tar gärna emot lite tips på hur ni andra gör för att skjutsa nån som inte åkt hojj innan, nån gång ska det ju börjas...

Håller fotpinnen för passageraren att kliva på eller måste passageraren svinga över benet över bakljuset på hojjen, det är ju rätt högt...

Kort sagt, liten guide för att skjutsa mottages tacksamt :)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=993

Hojskolan för passagerare

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Mycket bra inlägg!:)

Det enda tipset jag kan tilllägga är att den som åker skjuts måste slappna av i kroppen och följa med i trafiken. Det är tusen gånger svårare att få en stabil och bra körning om passageraren spänner sig och inte kan slappna av.

Dark_Messenger

Guest
Fy fan, skjutsa förtar hela nöjet med sporthojar! Jag har intagit den något konservativa inställningen att inte skjutsa överhuvudtaget. Får se hur länge det håller..

EDIT: Kanske ska hålla mig lite on topic.

Skjutsen bör göra exakt som du som förare. Varken luta mer eller mindre. Samt sitta nära dig men utan att "klänga" på dig. Lite uiilies här o där KAN göra henne mer van och orädd. Undvik full-pung-starter eller säg åtminstone åt henne att hålla i sig utav bara helvete! :D

Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hur är det med vikt? Jag har skaffat hoj och en kompis har ställ. 1+1 = han vill åka med. Tillsammans hamnar vi på ca 200 kg med ställ å allt. Kan man sitta så tungt på en Hornet?

Det är bara att kolla i registreringsbeviset vilken max last du har. På min GSX-R kan jag köra med 180kg men innan reg.bes i Sverige kunde jag köra med 210... :va I övrigt kan det ju vara lämpligt att eventuellt justera spänning på bak- och framfjädring men det har jag aldrig brytt mig om och det har funkat (dock aldrig kört i något supertempo med skjuts när jag haft lite tyngre passagerare (som min bror, 110kg)).

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Lufttryck kan också vara värt att kolla. Kan behövas några extra pysar i bakhjulet vid skjuts. På min skulle man höja från 2.5 till 2.8 kgf/cm2 vid skjutsning.

Miss.jessi

Clearwaterbiker Sweden Girls
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
CRF 100F -07 och en Opel Astra sport combi -03
Jag har varit backpack under några år nu, det som funkat på dem allra flesta jag åkt bakpå är bla detta;

-Frågar alltid innan jag sätter mig, detta för att föraren ska vara beredd.
-Har alltid en hand på tanken, det är den handen jag håller emot med så jag inte "hänger" på föraren, den andra kan jag hålla om föraren för att lättare följa med i fodonets lutningar m.m.
-Jag fick lära mig att se åt det håll motorcykeln sväger(dvs ska alltid kunna se "vägen"), på det viset har jag bättre uppsikt på vad som händer och kan snabbare hålla emot inför en hårdare inbromsning med båda händerna mot tanken. Dock flyttar jag enbart huvet, inte hela kroppen, för att flytta min tyngd så lite som möjligt på fordonet.

Dessa saker har gjort att jag kan hänga på i både, stunt och i kurviga vägar, och ingen har klagat hittills.. ;)

Ps. Sitt nära föraren, och inte så det finns ett mellanrum, det blir mindre turbulens och det är lättare att följa föraren och bli till "1st tyngdpunkt" och inte 2st.

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Det mesta är nog redan sagt i denna fråga, men de punkter jag anser vara viktigast är:

Kommunikation innan, ex på / avstigning (så du slipper bli omkulldragen)
Se till att passageraren är avslappnad, ett helvete att köra annars.
Be den som sitter bak att jobba med knäna, vid inbromsningar mm, det ger en bra kontakt mellan er två.
Sist men inte minst se till att den du skjutsar njuter o vill skaffa en egen hoj så man slipper skjutsa:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...