Skjuts...

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Tja,

Jag kan säga att jag har skyddställ hemma, men ni väl hur en del tjejer är... Sitter dom inte slimmade och är röda och hjälmen helst har ett hål för håret så osv... :hihi

Jag försöker tvinga min tjej att ha skinnställen men men det funkar inte alltid och då om vi åker iväg utan så tar jag det tokförsiktigt. JAG MENAR DOCK INTE ATT DET ÄR ETT BRA VAL....

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
mini-knutten skrev:
Under de två år jag bodde i England såg man lika många på båge med som utan skydd

Det är inte direkt så att italienarna har ett skinnställ i garderoben som de tar fram så fort det bli 20 plus. Det fattade helt enkelt inte vad jag menade när jag sa att hemma kör vi med ställ, ryggskydd, kevlarsusp, imfritt visir, hanskar för 150 EUR och att folk deltar i broms/kurvkurser frivilligt. Snacket var mer att det är svårare att växla med flip/flop och att en stor t-shirt fladdrar mycket.

Jag kände lite att jag intog en typisk "svensk" hållning, gärna pyssla frivilligt med en livsfarlig aktivitet, men med typgodkända skydd!

Italienarna körde med "vaddå, hoj är skitfarligt, är man rädd att vurpa får man åka Fiat".

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
2006 KTM 950 SM
Nej

Tidigare tänkte jag att bara man tar det "lungt så"...

Men efter att jag hade en liten bromsvurpa i ca 30km/h hemma på gatan (grus och ren klantighet), märkte jag hur skinnflådd man kan bli redan i låga farter.

Jag märkte också att till och med JAG kan klanta mig (svidande insikt) :4skrika .

Konstigt att man ibland behöver drabbas själv, innan man lyssnar till andra. :va

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
farsan ä polis och drog med sig hem fyra fem kompleta skinnställ en gång i tiden när dom gick över till gore-tex...
alla i olika storlekar så att ja kör inte med någon där bak utan att dom får passa in ett ställ i förådet och ta på sig nån tröja över eller liknande... funkar skit bra...
sen hjälmar har jag rdan ett par stycken så det är inge problem..

skulle med andra ord inte rekomendera att köra med nåon där bak utan skuddsutrustning, visst om nån tjej vill ha skjuts hem och bara bor någon km där ifrån så visst men då ska hon ha airbags iaf :tuttar

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ähh nu får ni ge er. Så farligt är det inte. Vurpkung som man är du vet man att man gå gå omkull i 80 och inte få en skråma. Nångång ska man ju dö så orka. Det är väl upp till den som åker med om han/hon vill ha skydd eller inte. Vill dom åka med så.

Gissar att jag blir klassad som en totalidiot och det är jag också. Men ni behöver ju inte överdriva. Trodde vi hojmänniskor var såna som av tradition i livet slog oss mycket.

Det är inte ballt att åka utan, bara praktiskt.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Man kan ju kontrollera riskerna man tar i viss mån. Jag sätter mig inte och gasar järnet med en naken unge bakpå men är det en fet, ful arbetskompis med fullt ställ kan man dra på lite mera. Folk som säger att man inte kan köra hoj utan skinnställ blir jag inte klok på.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Avanti skrev:
Nå gjaldt frågan skinnställ och körning MED skjuts. Jag har aldrig sagt att man skall åka i t-shirt och shorts. Har man hjelm, hanskar, och en jacka med skydd är det mer enn nog om man kjör med innsiden av huvudet.
visst gott så MEN den /dom som råkar köra på dej o kanske tränga av dej av vägen kanske inte kör med insidan av huvudet och dessutom är dom kanske påverkade av något, typ stress, alkohol, droger, ALLTSÅ... det är en klen tröst att du körde med insidan av huvudet när du sitter förlamad i en rullstol, TÄNK OM!!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
red_ninja skrev:
visst gott så MEN den /dom som råkar köra på dej o kanske tränga av dej av vägen kanske inte kör med insidan av huvudet och dessutom är dom kanske påverkade av något, typ stress, alkohol, droger, ALLTSÅ... det är en klen tröst att du körde med insidan av huvudet när du sitter förlamad i en rullstol, TÄNK OM!!

Du har väl i viss mån rätt men ändå inte.
Nästan alla här försvarar toksnabb körning sålänge man gör det med vett och etikett. Att harva fram i halva farten och lukta på blommorna ses då som JÄTTEFARLIGT och direkt dödande. Bara för att man inte har skinnställ/hanskar/nånting på sig.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
2fast4hjo skrev:
Tycker att det är upp till personen i fråga som vill åka bakpå att själv skaffa ordentlig skyddsutrustning om han/hon vill åka med.

håller inte med där, ofta vet inta alla vad som krävs för skydd osv, "räcker de nte med hjälm" "o jag har ju ett par gammla vinterhanskar här." "o min jeansjacka går de aldrig hål på".. osv

körde själv i jeans o hade min bror bak i jeans oxå, men efter en vurpa i ca 170 med ställ så blir de aldrig mera utan utr! De är ju oxå förarens ansvar att se till att den han skjustar anv utr.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Victor skrev:
Folk som säger att man inte kan köra hoj utan skinnställ blir jag inte klok på.

Folk som har vurpat med skinnställ brukar säga så, med all förståelse..

på med stället!

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Goffe skrev:
Folk som har vurpat med skinnställ brukar säga så, med all förståelse..

på med stället!

Har vurpat både med och utan ställ......

Kör fortfarande utan när det blir opraktiskt men ska man ut och svina så åker stället på.
När jag körde supermotard så var den mer som en moppe ur användnings synpunkt och då var det mycket sällan stället åkte på, fråga den stackars sköterskan som pillade asfalt ur röven på mig under x antal timmar eller macke här på forumet som hade den stora äran att skjutsa in mig till akuten liggandes i hans kombibaklucka...

jaja, summa summarum:Gör som ni vill, ingen kommer ändra sig bara för ni skriver ett trött inlägg här på sporthoj- Så är det och inget som man kan ändra på......

mina 2 cents

mvh
erik

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Victor skrev:
Nästan alla här försvarar toksnabb körning sålänge man gör det med vett och etikett. Att harva fram i halva farten och lukta på blommorna ses då som JÄTTEFARLIGT och direkt dödande. Bara för att man inte har skinnställ/hanskar/nånting på sig.

Lägg ut en tråd om att du körde bulten i 300 km/h och du får två halvlama moralkakor. Lägg ut en tråd om att du åkte en kilometer i 50 km/h, utan ryggskydd, för att köpa nygräddade bullar till svärmor och du blir idiotförklarad av 30 personer... :rolleyes:

Klart man inte ska köra utan skinnställ och ryggskydd, men det finns andra aktiviteter som också kan vara farliga.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
jag försöker få på de som vill åka vettiga kläder, vilket inte alltid är det lättaste.. Kläder som passar mindre bra är ändå bättre än inga alls..

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Håller stenhårt på skyddskläder!
Passar det inte, så får dom åka med någon annan...
Skyddskläderna är en billig livförsäkring....

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
jack_pil skrev:
farsan ä polis och drog med sig hem fyra fem kompleta skinnställ en gång i tiden när dom gick över till gore-tex...
alla i olika storlekar så att ja kör inte med någon där bak utan att dom får passa in ett ställ i förådet och ta på sig nån tröja över eller liknande... funkar skit bra...

Står det polis på dom skinnställen när du kör omkring med skjuts? :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...