Skjutsade kamrat utan hjälm, 1 000 000dkr i skadestånd

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mopedkrasch kostar dryg miljon
Publicerad: 25 oktober 2010, 08.00. Senast ändrad: 25 oktober 2010, 08.09

En vild mopedtur våren 2004 kostar nu en ung man från Greve utanför Köpenhamn över en miljon kronor. Domstolen Östre Landsret fastslår att eftersom mopeden var oförsäkrad ska mannen betala för en kamrats huvudskador.

Greve-ynglingen skjutsade en vän när mopeden kraschade mot en bom. Passageraren hade inte hjälm, och skadades så svårt att han fortfarande inte kan arbeta. Räkningen à 1,1 miljoner danska kronor ska skickas till föraren, meddelar Östre Landsret.


Köpenhamn TT-Ritzau
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mopedkrasch-kostar-dryg-miljon_5562809.svd
Jobbig start på livet för bägge kanske.. :gnissla
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Helt ärligt så tycker jag knappt synd om någon av dem.

Samma tankesätt om någon skjutsar sin kompis på cross på landet?

Normalt hatar jag folk som åker omkring utan hjälm & även oförsäkrat.

Men vet även att det hände när man själv hade moppe (skjutsa vänner utan hjälm), stötte man på en kompis som ville slippa gå den sista biten så skjutsade man.

Hade personen i texten skapat skallskadan genom att slå en hammare i polarns huvud så hade han kommit bra mycket billigare undan.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Låter hårt. Men en god läxa i att man får ta ansvar för sitt handlande. Samma sak som de snorungarna som eldade upp en skola för ett tag sen. En skuld på ca 100 mille delat på tre. Fullt rimligt är det kanske inte men en liten fingervisning om begreppet konsekvens.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
OK, en tabbe kan väl alla göra, men tre tabbar samtidigt... Först skita i försäkring, sedan skjutsa utan hjälm och till sist köra som ett fucko så att kompisen slår huvudet i en vägbom. Duktigt!! (not).

Om det händer i Sverige så får vi väl hoppas att trafikskadeföreningen agerar likadant här. Inte faen skall betalande försäkringstagare behöva vara med och betala för sånt där.

Helt ärligt så tycker jag knappt synd om någon av dem.

Jag förstår vad du menar, men jag har fortfarande empati nog att tycka synd om folk som faller offer för sin egen dumhet.

Dock anser jag att det är viktigt att de får stå för konsekvenserna av sin egen dumhet. Annars lär de sig aldrig.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Låter hårt. Men en god läxa i att man får ta ansvar för sitt handlande. Samma sak som de snorungarna som eldade upp en skola för ett tag sen. En skuld på ca 100 mille delat på tre. Fullt rimligt är det kanske inte men en liten fingervisning om begreppet konsekvens.
Dom som eldade upp skolan blir ju antagligen aldrig skuldfria, måhända surt, men ganska självförvållat. Antagligen så dröjer det lite innan nån annan gör samma sak igen. Nu kanske några tänker till en gång extra innan dom kör oförsäkrat, och skjutsar folk utan hjälm, iaf nått år, sen kommer nästa smäll som skrämmer folk att tänka till lite igen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Samma tankesätt om någon skjutsar sin kompis på cross på landet?

Ja, om förhållandena är samma, alltså att passageraren inte har hjälm. Sen skrev jag faktiskt knappt. Jag tycker lite synd om passageraren i det här fallet. Det var inte hans fel att han blev skadad. Dock så var det hans fel att han blev så pass skadad.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dock så var det hans fel att han blev så pass skadad.

Ja faktiskt.. antar att han inte blev tvingad till att åka med, så det är ju till viss del självförvållat.

Ungefär som att sätta sig i en bil med någon som är rattfull och sen gnälla om denne kör av vägen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja faktiskt.. antar att han inte blev tvingad till att åka med, så det är ju till viss del självförvållat.

Ungefär som att sätta sig i en bil med någon som är rattfull och sen gnälla om denne kör av vägen.

..utan bälte ;)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Dom som eldade upp skolan blir ju antagligen aldrig skuldfria, måhända surt, men ganska självförvållat. Antagligen så dröjer det lite innan nån annan gör samma sak igen. Nu kanske några tänker till en gång extra innan dom kör oförsäkrat, och skjutsar folk utan hjälm, iaf nått år, sen kommer nästa smäll som skrämmer folk att tänka till lite igen.

Det nya sättet att inte behöva ta ansvar...=....SKULDSANERING!

/KentW
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Man kan undra hur de kom fram till det beloppet?
Vad hade det kostat om han i stället döden dött?
Vad skulle man kunna tänka sig att
betala för att själv inte döden dö?
:näsblod

Massor av miljoner tror jag.
Som man sedan får arbeta av
som kloakarbetare i Bombay eller,
ännu värre, controller på Ericsson.
:(

Och som vanligt visar verkliga världen
upp sig i all sin robusta idiotsäkerhet.

Det räcker inte att köra utan hjälm.
Det räcker inte att köra som ett as.
Det räcker inte att köra oförsäkrat

Precis som att drunkna på fyllan,
det krävs målmedvetenhet och
idog träning innan man kan gå
i mål som den vinnare man är.
:död
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top