Skjutsade kamrat utan hjälm, 1 000 000dkr i skadestånd

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tycker de va för hårt staff finns dom som mördat, men kommit undan med mindre. O de va säkert passageraren som ville åka med inte tvärt om. Nae tycker inte han ska få sitt liv förstört för de brottet.

Ersättningsnivåerna ho FB är högre om man blir invalid än om man dör så det stämmer nog bra med det skadeståndet.
Vad skulle du sagt om han blivit sparkad i huvudet och fått samma skador, för enligt mig är det snudd på lika dumt att köra utan hjälm och klanta till det.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400


När man är femton är 1år hela livet, och är inte så säker på att den gäller skadestånd eller att danskarna har ett motsvarande system.

Ersättningsnivåerna ho FB är högre om man blir invalid än om man dör så det stämmer nog bra med det skadeståndet.
Vad skulle du sagt om han blivit sparkad i huvudet och fått samma skador, för enligt mig är det snudd på lika dumt att köra utan hjälm och klanta till det.

Allvarligt, du jämför misshandel med att köra utan hjälm?
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
enligt många 15 åringar med söndertrimmade mopeder är de säkrare att köra utan hjälm för snuten jagar ju inte en med tanke på risken dom kan bli lite nervösa och köra in i en.. bom :tummenupp

dagens samhälle e fantastiskt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
enligt många 15 åringar med söndertrimmade mopeder är de säkrare att köra utan hjälm för snuten jagar ju inte en med tanke på risken dom kan bli lite nervösa och köra in i en.. bom :tummenupp

dagens samhälle e fantastiskt..

Jo, jag hade några polare som resonerade så i moppeåldern.
Förstod dem aldrig riktigt, då det där jag växte upp fanns en väl inövad "ut och köra i buschen när man har snuten efter sig" reflex hos alla med moppe. Hah. :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Den klassiska "FAKK - EN BOM!!!"-incidenten är vi många som har varit med om. Man var rätt omdömeslös i ungdomen ibland. Vissa har tur, vissa har otur. Jag har tur.
Känner även jag igen mig, och jag har slagit i bakhuvudet (körde utan hjälm) en gång pga detta som sparv (cyklade en bmx med keffa bromsar). Inget allvarligt dock, bara en bula och lite gråt.
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Damn some people are cold...

Bara skriva in sig i FFL gänget den grabben kommer nog inte att ha en chans i samhället.

Svart jobb eller kriminell välkommen till med mänskilghetens värld...

Jag jag jag och jagsjälv är de som gäller.


Otroligt tragiskt!

15 bast så var de längsta jag planerade för hur jag skulle hinna få ut en explorer från bolaget på fredag kväll...
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag vet inte hur ni som gnäller så förbannat betedde er då ni var 15, men ni gjorde aldrig något dumt antar jag?

Trots att jag såg mig själv som en tämligen lugn och sansad 15-åring så är jag ändå glad att jag överlevde dessa år. Omdömet är inte alltid det bästa, men inte kan man väl skylla på tonåringen som inte vet bättre?

Även de vuxna politikerna som idag sätter reglerna har även de varit unga och högst troligt gjorde mindre begåvade manövrar här i livet.

Jag vet inte vem man ska lägga skulden på.
Visst, killen som körde moppen gjorde såklart fel.
Men det är inte hans fel att han som liten korkad fjunis tillåts köra en moppe.

Förbjud mopeder (det låter inte alls kul!) eller lägg ansvaret på föräldrarna att ha saker och ting försäkrade. För liknande olyckor kommer garanterat hända igen så länge mopedisterna endast är 15 år gamla.
 

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Falköping
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Det är inne att vara så jävla bra, nästan perfekt. Ha en svartvit syn på tillvaron och kasta ur sig spydigheter utan närmare eftertanke. Sen när något sådant här drabbar nära och kära så är det inte så jävla kul längre. Undrar ibland hur en del har blivit uppfostrade.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Detta måste vara den bittraste, fittigaste tråden på fem år. Hur fan är ni skapta som aldrig sladdat omkring på ngn cross halvt på fyllan?

Gorde man det i Bandhagen -88 så kanske det finns vissa förkastliga drag, och förmodligen torskar man förr eller senare.

Men stora delar av Sverige är glesbefolkat och fyllestyrhärjat.


Skitsamma, så många sjukt gnälliga tangentbordsrättskipare har jag kanske aldrig sett i samma tråd
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Klart en hård dom, men de pengarna återställer förmodligen inte kamraten till fullgott skick. Frågan är vem det är mest synd om.

I Danmark ska man vara 16 år, och ha utbildning för att köra "knallert 30", vilket inkluderar 24 undervisningstimmar, både teori och körutbildning. Är man 18+ får man dock köra utan knallertkørkort.
För att köra en "knallert 45" (EU45?) krävs mc eller bilkörkort.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Detta måste vara den bittraste, fittigaste tråden på fem år. Hur fan är ni skapta som aldrig sladdat omkring på ngn cross halvt på fyllan?

Om man nu vet med sig att man skjutsar på någon utan hjälm så kan man ju åtminstone ha i det åtanke. Kör man in i en bom så har man inte kört försiktigt.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
tror dom flesta har gjort bra mycket jävla dummare saker i sin uppväxt eller senare, jag vet att jag har.
Så lätt att en liten skitsak eskalerar och blir väldigt dålig speciellt när man är 15 och inte har samma perspektiv.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
När man är femton är 1år hela livet, och är inte så säker på att den gäller skadestånd eller att danskarna har ett motsvarande system.

man kan ALDRIG skuldsanera bort skadestånd.. , bara lån , räkningar etc.


mvh.T

Om man nu vet med sig att man skjutsar på någon utan hjälm så kan man ju åtminstone ha i det åtanke. Kör man in i en bom så har man inte kört försiktigt.

kansek var passageraren som "burkade" omkull hela ekipaget....:va

inte helt omöjligt... sen e det ju lite lurigt o skjutsa på moppe då de inte e så stabila...:tummenupp


mvh.T
 
Last edited:

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
Du kanske inte läste hela inlägget ,,,,,,,,,,,,,,,,, enligt mig är det snudd på lika dumt att köra utan hjälm och klanta till det.

Hans kompis valde att åka med utan hjälm, bli misshandlad väljer man inte. I en bil så ansvarar väll varje vuxen själv för att ha bälte på, inte föraren som ansvarar för de. Men nu när de handla om utan hjälm på moppe så fick föraren tydligen hela ansvaret.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top