Skjutsade kamrat utan hjälm, 1 000 000dkr i skadestånd

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag anser inte att personen som körde INTE borde få någon form reprisalier överhuvudtaget, men att komma 6år senare är fel.

Skall det få någon effekt alls skall straffet komma omedelbart, tänk själv att få en bot när man är 21 för något man gjort i 15 års ålder.

Har inte olyckan i sig lärt personen något på 6år kommer nog fan inte ett betalningsföreläggande att göra det heller.

Som avskräckande exempel för andra 15 åringar? Ja visst, funkar nog skitbra, dom lyssnar ju ofta på nyheter och läser dagstidningar.

Bara ytterligare ett försök från tafatta politiker att få röster om jag får komma med en teori, inte fan bryr dom sig om kommande mopedförare.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
artikeln kommer definitivt komma upp på framtida mopedutbildningar iallfall :rolleyes:

Haha, ja kan dom bara kombinera det med att få eleverna att lyssna så.

Tror att om dom fick höra att man får 30 dagars samhällstjänst på ett äldreboende hade funkat bättre.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Haha, ja kan dom bara kombinera det med att få eleverna att lyssna så.

Tror att om dom fick höra att man får 30 dagars samhällstjänst på ett äldreboende hade funkat bättre.

betalar man 4-5 000 så lär man inte sitta och rulla tummarna iallfall :va

yngre lärare med fina former e svaret
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
betalar man 4-5 000 så lär man inte sitta och rulla tummarna iallfall :va

yngre lärare med fina former e svaret

Tror att det blir missriktad uppmärksamhet:tuttar:D

Det jag menar är att en bot på 1 mille kan vara lite svår att greppa för en 15 åring, att slösa bort tid utanför kompisgänget är lättare att förstå.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kan faktiskt säga nej till allt det du räknade upp.

När jag var tonåring så var jag så förbannat skraj för att åka dit för något då jag hörde att man kunde få bilkörkortet uppskjutet med 2år och jag hade längtat efter det sedan jag var typ 8år eller nåt.

Men det får mig dock att tänka på att jag faktiskt kört bil innan jag var 18... på privat mark.


:1pajas
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Tror att det blir missriktad uppmärksamhet:tuttar:D

Det jag menar är att en bot på 1 mille kan vara lite svår att greppa för en 15 åring, att slösa bort tid utanför kompisgänget är lättare att förstå.

ahahahahah :hihi

annars kan man förbjuda dom tunga varorna,

menthol cigg och 2,5or :rolleyes:
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Rätt intressant att ingen hade brytt sig om det inte vore stora summor pengar inblandat.

Passageraren fick permanenta skallskador - skit händer, sånt är livet.

Föraren får ta ansvar och blir ersättningsskyldig. VA!?? Skandal!!!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Rätt intressant att ingen hade brytt sig om det inte vore stora summor pengar inblandat.

Passageraren fick permanenta skallskador - skit händer, sånt är livet.

Föraren får ta ansvar och blir ersättningsskyldig. VA!?? Skandal!!!

Orkar inte, lägg till valfria kommentarer nedanför.

...................................................
.......................................................
..........................................................
..............................................................
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Rätt intressant att ingen hade brytt sig om det inte vore stora summor pengar inblandat.

Passageraren fick permanenta skallskador - skit händer, sånt är livet.

Föraren får ta ansvar och blir ersättningsskyldig. VA!?? Skandal!!!

har nog att göra med sätter man sig på en moped utan hjälm får man skylla sig själv
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
kanske låter lite dumt men han skulle väll endå inte få speciellt mycket pengar av FB? försäkringsbolag brukar ju ha lite olika villkor för att man ska få ut pengar tex skyddsutrustning, att man höll en rimlig hastighet vid olyckan, att man har behörighet för fordonet osv. Eller?
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
dummaste inlägget på länge! :va

ansvariga ja... att försörja ungen tills den blir 18 år ja!!! , men från 15 års ålder så e man väl straffmyndig.... eller??? :tummenupp

så du menar att ex. en kille som jobbat hårt hela livet för att ex. kunna köpa o avbetala en villa etc. ska behöva sälja sin materiella tillgångar som han spart ihop genom hela livet bara för att ens jävla son har tabbat sig... , dessutom genom en olycka där det s.k BO. var själv me på att bli skjutsad...:huvet

hört talas om utrycket: TÄNK innan du TALAR!!


mvh.T

Ja du lyckades med det dummaste inlägget på länge! :tummenupp

Var skrev jag att jag tyckte det var vettigt med 1 miljon i skadestånd för en sån skitsak? :va
Jag anser också att det är helt fel med straffet som nämns i tråden men det jag menade att var att om man har bestämt sig för att skaffa en unge får man väl se till att den sköter sig iaf så länge man är ansvarig för den. Men det tycker uppenbarligen inte du?

Hört talas om uttrycket läs innan du svarar och inte stoppa ord i munnen på mig?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Att kombinera allt ihop. Totalt jävla skit puckat!

Jag menar regel numer ett om man gör nått puckat/olagligt är att safa och se till att det inte får några konsekvenser så att det upp dagas.

Tex kör man oförsäkrat, dra inte på dig uppmärksamhet genom att skjutsa utan hjälm eller köra som ett fucko.

Japp, tänkte precis skriva detta men såg att det redan var skrivet.

Ni som säger "Men har du själv inte gjort något dumt i din ungdom", jo det har jag (anser mig vara ung fortfarande). De gånger jag har gjort något dumt så har jag varit väl medveten om att detta ger konsekvenser om man blir påkommen och därför gör jag allt jag kan för att inte bli röjd.

Skjutsa utan hjälm, visst gör det om det är en kortare sträcka, men ta det försiktigt för fan. Kör lugnt och ta inte stora vägen utan kör där ingen ser dig.
Köra oförsäkrat? Visst, men bara om du t.ex mekar och ska testa något, inte några långa sträckor. Och samma där, ha i åtanke att du kör oförsäkrat.
Köra alkoholpåverkad (?), nej!

Kombinera definitivt inte detta. Lite smidig får man väl för fan vara :va
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skjutsa utan hjälm, visst gör det om det är en kortare sträcka, men ta det försiktigt för fan. Kör lugnt och ta inte stora vägen utan kör där ingen ser dig.
Köra oförsäkrat? Visst, men bara om du t.ex mekar och ska testa något, inte några långa sträckor.

Om nu killen körde in i en bom, så är väl det ett tecken på att han inte tog stora vägen? :rolleyes:


Oförsäkrat kan lika gärna vara WT-farsa som påstått att han försäkrat men inte gjort det? :yoparty

Min gamla mintgröna Puch Dakota -78 försäkrade farsan inte jag :)
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Helt rätt, straffa oförståndiga ungdomar resten av livet, det skall dom bara ha för att föräldrarna inte lärde dom något.

Att komma med "vi hade ingen aning om att man måste ha hjälm" funkar rätt dåligt. Är killen under 18 måste ju föäldrarna ändock pynta, så de lär nog få sin del av kakan.

Att sammahället skall betala för dyl. dummheter (smo att köra oförsäkrat) blir rätt avigt.

Vissa får lära sig den hårda vägen att man inte alltid får göra om och göra rätt.:död
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top