Skjutsade kamrat utan hjälm, 1 000 000dkr i skadestånd

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men det gäller väl skada som fordonet orsakat, typ skyltar eller?
TFF betalar ju ut för både person och sakskador så rimligtvis kan de också begära ersättning för båda. De skriver bara "skada" vilket bör omfatta båda. Länken till sidan om återkrav går från sidan om personskada. Dock så ska föraren ha blivit bedömd som grovt vårdslös eller med uppsåt för att återkravet ska gälla.

TFF kan alltså kräva tillbaka pengar från dig om du körde fordonet och orsakade skadan uppsåtligt eller genom grov vårdslöshet.

TFF har möjlighet att kräva tillbaka hela det belopp som TFF betalat ut i trafikskadeersättning.
Men hur det fungerar i Danmark kan vara annorlunda så allt för mycket bör inte sammankopplas med det fallet.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Haha, han/dom får skylla sig själva... eller? Vem ska annars stå till svars för deras dumhet? Så lätt att sitta här och vara styv i sina åsikter. Den som var helt felfri i sin ungdom kan ju kasta första stenen... Gör det på samma sätt även när det gäller nära och kär också eller egna knodd.
Brukar vara ett jävla bölande från vissa när de vill slippa fortkörningsböter och bla bla bla. Håll käften, skyll dig själv och ta ditt straff!
En 15åring är inget barn, men rätt långt ifrån att kunna tänka som en vuxen med erfarenhet och bättre konsekvenstänkande.

Klart de ska ha ett straff som är kännbart och för att förhoppningsvis få andra att tänka efter (trots att få gör det i den åldern förän det är försent), men jag känner ändå empati för andra som skadas trots att de är deras egna fel.

Har dock svårt att känna medlidande för personer som tagit helt oskyldiga in i en olycka.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte läst hela tråden, men i det här fallet tycker jag att föräldrarna har gjort fel som låter sin unge köra en oförsäkrad moped. Är man 15 år gammal har man inte koll på alla saker och ting som hör livet till. Försäkringar är nog en sådan sak. Möjligtvis funderar de på stöldskyddet. Resten tror de nog att samhället tar hand om.

Samtidigt kan jag hålla med om att det är bra att statuera exempel. Säkert avskräcker det en och annan ungdom från t ex bränna ner en skola om de hör talas om historier där de faktiskt blir återbetalnings skyldiga. Egentligen behöver de ju inte ens vara sanna för att få samma effekt. Räcker nog att sprida lite historier på skolgårdarna om personer som fått betala absurda summor till försäkringsbolag för att få avskräckande effekt.

Även om jag kan tycka att avskräckande exempel är bra vet jag inte om jag tycker att det är rätt att en 15 år gammal person ska betala tillbaka en absurd summa. Måste finnas någon rimlighet med i bilden. De summorna som det nämns i artikeln kan ju knäcka personen för all framtid. Kanske väljer han en kriminell bana istället som en utväg. Lär ju bli svårt att kräva in pengar som inte är redovisade som inkomst. Det inser nog alla som hamnar i en sådan situation. Sedan var ju faktiskt vännen någonstans med på noterna när han hoppade på mopeden. Även en 15 åring vet att det är farligt att åka moped utan hjälm. Det är ju dock ingen tröst i sammanhanget när det är försäkringsbolaget som står för kostnaderna de nu driver in av 15 åringen i fråga.

Man kan se detta från många olika perspektiv. Försäkringsbolaget som i det här fallet utgörs av danska motsvarigheten till trafikförsäkringsföreningen. Alla försäkringsbolag i Sverige är medlemmar där. I princip är det väl dem som får dela på kostnaderna i dessa fall eller hur fungerar det?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Den som var helt felfri i sin ungdom kan ju kasta första stenen... Gör det på samma sätt även när det gäller nära och kär också eller egna knodd.
Brukar vara ett jävla bölande från vissa när de vill slippa fortkörningsböter och bla bla bla. Håll käften, skyll dig själv och ta ditt straff!

Står för min enda fortkörningsböter, klagade aldrig på det. Gjort likadant med alla parkeringsböter...

Utöver det så ja, felfri ungdom om vi ser till skadegörelser, misshandel och dylikt... så vart skall jag kasta den där stenen du snackar om?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Står för min enda fortkörningsböter, klagade aldrig på det. Gjort likadant med alla parkeringsböter...

Utöver det så ja, felfri ungdom om vi ser till skadegörelser, misshandel och dylikt... så vart skall jag kasta den där stenen du snackar om?

Med handen på hjärtat, aldrig kört oförsäkrat, utan mc utan körkort, utan hjälm, moped före 15år, sjutsat på moppe (om du tillhör den äldre generationen), hajkat på moppe, kört på cykelbana, kört på bakfyllan, kört bil/traktor utan körkort, gräsklippare med grogg i näven, kört cross på allmän väg, osv. osv.

Annars kan den nog inte anses felfri i detta avseende, tror inte föraren blivit dömd för misshandel eller skadegörelse.

Du är välkommen att kasta stenen på mig, då jag säkert gjort allt det som jag skrev ovan, men det var före jag förstod bättre (typ 10-20år gammal) hände aldrig några allvarliga tillbud men med åldern kom försåndet endå.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Med handen på hjärtat, aldrig kört oförsäkrat, utan mc utan körkort, utan hjälm, moped före 15år, sjutsat på moppe (om du tillhör den äldre generationen), hajkat på moppe, kört på cykelbana, kört på bakfyllan, kört bil/traktor utan körkort, gräsklippare med grogg i näven, kört cross på allmän väg, osv. osv.

Annars kan den nog inte anses felfri i detta avseende, tror inte föraren blivit dömd för misshandel eller skadegörelse.

Du är välkommen att kasta stenen på mig, då jag säkert gjort allt det som jag skrev ovan, men det var före jag förstod bättre (typ 10-20år gammal) hände aldrig några allvarliga tillbud men med åldern kom försåndet endå.

Kan faktiskt säga nej till allt det du räknade upp.

När jag var tonåring så var jag så förbannat skraj för att åka dit för något då jag hörde att man kunde få bilkörkortet uppskjutet med 2år och jag hade längtat efter det sedan jag var typ 8år eller nåt.

Men det får mig dock att tänka på att jag faktiskt kört bil innan jag var 18... på privat mark.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Står för min enda fortkörningsböter, klagade aldrig på det. Gjort likadant med alla parkeringsböter...

Utöver det så ja, felfri ungdom om vi ser till skadegörelser, misshandel och dylikt... så vart skall jag kasta den där stenen du snackar om?

Grattis. Då behöver du inte ta åt dig och jag tror helt klart du förstår mitt inlägg.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Grattis. Då behöver du inte ta åt dig och jag tror helt klart du förstår mitt inlägg.

Jag förstår vad du är ute efter men jag anser ändå att även om man "bara" är 15 så skall man hållas ansvarig för sina synder och lära sig konsekvenserna av det, vi har alldeles för lite sånt här i Sverige.

Men sen håller jag också med om att 1miljon danska är klart i överkant men Danmark har ju uppenbarligen lite högre skadestånd än vi i Sverige har, bara kolla vad han som sprang in på plan under Sverige-Danmark... fick väl 20milj i skadeståndskrav.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Dom skulle väl snarare ha delat på räkningen inte så att den som skjutsade tvingade upp den andra på moppen.
Så höga straff borde dom lägga på folk som kör rattfulla istället.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Varför inte? :va

Det är ju föräldrarna som bestämt sig för att skaffa ungen från början och är ansvariga för honom fram tills han blir 18 år.

dummaste inlägget på länge! :va

ansvariga ja... att försörja ungen tills den blir 18 år ja!!! , men från 15 års ålder så e man väl straffmyndig.... eller??? :tummenupp

så du menar att ex. en kille som jobbat hårt hela livet för att ex. kunna köpa o avbetala en villa etc. ska behöva sälja sin materiella tillgångar som han spart ihop genom hela livet bara för att ens jävla son har tabbat sig... , dessutom genom en olycka där det s.k BO. var själv me på att bli skjutsad...:huvet

hört talas om utrycket: TÄNK innan du TALAR!!


mvh.T
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag förstår vad du är ute efter men jag anser ändå att även om man "bara" är 15 så skall man hållas ansvarig för sina synder och lära sig konsekvenserna av det, vi har alldeles för lite sånt här i Sverige.

Men sen håller jag också med om att 1miljon danska är klart i överkant men Danmark har ju uppenbarligen lite högre skadestånd än vi i Sverige har, bara kolla vad han som sprang in på plan under Sverige-Danmark... fick väl 20milj i skadeståndskrav.

men att bli skyldig över 1 mille för en olycka e ju lite väl i överkant.. :va

sen var ju den skjutsade själv me på att bli skjutsad... man får väl inte skjutsa/bli skjutsad på moppe... inte här i Sverige.. EU-moppe får man dock skjutsa på har jag för mig.

ex. trafikförsäkringen på fordon ligger väl typ 38-40 basbelopp x ca. 25k. = typ 1 mille för 100% invaliditet.

dock att en hjärnskada skulle ge 1 mille i ersättning låter ju helt sjukt... visst när BO. blir misshandlade så de får svåra bestående men av skadorna så blir skadestånden rejält höga... men inte i närheten av 1 mille.

ex. slår man ihjäl en person så blir skadeståndet typ 1/2 mille. till de anhöriga , inte så speciellt mycket..


mvh.T
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte läst hela tråden, men i det här fallet tycker jag att föräldrarna har gjort fel som låter sin unge köra en oförsäkrad moped.

Vad säger att föräldrarna tillät honom att köra? Jag körde min moppe innan jag fyllt 15 några gånger, trots att mina föräldrar uttryckligen förbjudit det. Då var den iofs försäkrad.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Borde inte varit föraren som betalade för allt. Passageraren borde sett till att ha hjälm. Tragisk händelse iaf...
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Vad är problemet?

Att man får ta ekonomiskt ansvar för när man fuckar upp (ingen försäkring, inget körkort, alkoholpåverkad? )

eller att personen bara är 15 år?

Trist som fan att börja livet med en stor skuld, men den kommer han nog att kunna betala tillbaka så småningom. Det är ju också en signal till andra ungdomar att handlingar har konsekvenser. Empati är ju en mänsklig egenskap som utvecklats klart först i de äldre tonåren (hos vissa aldrig) men att tänka på sig själv är något man gör från tidig ålder. Att en kille fick rejäla skador skjuter man lätt bort, men att åka på en miljon i skadestånd kanske blir en bättre tankeställare.

Låter som att flera tycker att killen ska slippa betala för att han är ung, dum och påminner om ens egen barndom. Fan, jag tycker också synd om grabben, han måste leva med händelsen i resten av sitt liv, men fuckar man så får man ta konsekvenserna.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Om vi bryter ner det.

Oförsäkrat? Dumt som fan men nånstans lite föredrarnas ansvar att se till att ungen pröjsar försäkringen. Att inte tänka på konsekvensen av att inte göra det är lite av anledningen till man inte är myndig vid 15.

Passagerare utan hjälm, nästan lika dumt men vem har inte skjutsat nån på moppe utan hjälm? (Eller kört utan hjälm för man låna ut hjälmen till den man skjutsa) att inte tänka på konsekvenser av en sån sak är ytligare en anledning till varför man inte är myndig.

Köra som ett fucko, puckat men ytligare en anledning att man inte är myndig

Att kombinera allt ihop. Totalt jävla skit puckat!

Jag menar regel numer ett om man gör nått puckat/olagligt är att safa och se till att det inte får några konsekvenser så att det upp dagas.

Tex kör man oförsäkrat, dra inte på dig uppmärksamhet genom att skjutsa utan hjälm eller köra som ett fucko.

Skjutsar man utan hjälm, se till att ta det lugnt då skaderisken är större plus att det är svårare att prata sig ur det faktu att man skjutsa utan hjälm om man retar upp polisen med ytligare saker.

Kör man som ett fucko, se till att det endast skadar dig och åter igen att det är det ända du gör fel.

När jag börja skriva det här tänkte jag säga att det va alldeles för hårt straff men nä om man e så puckad att man inte ens kan räkna ut det där utan skadar polaren (Som säkert hetsade till det men känns som han blev straffad direkt så det räcker) Så förtjänar man ett ordentligt straff det är faktiskt bara 5000 i månaden i 17 år eller 3200 i 25 år eller 1600 i 50 år.


Fast det faktum är att det hade varigt bättre för honom att slå ihjäl polarn direkt vid olyckan och åka på mord, så ska det väl fan inte va?

Så frågan är hur betalningsplanen lyder. Är det skuld till fogden och existens minimum från dagen domen föll tills det e klart så e det helt åt helvete, det är ju att be om att han ska skita i allt å bli sos fall då han får lika mycket för det, hela hans liv e sabbat (iof samma som han ställt till med men så empatilöst ska inte samhället vara tycker jag)

om han får chans att utbilda sig till nått innan han börjar betala och han får behålla några kronor över existens minimum så är det helt rätt.

2 väldigt sanna insikter.

Vad säger att föräldrarna tillät honom att köra? Jag körde min moppe innan jag fyllt 15 några gånger, trots att mina föräldrar uttryckligen förbjudit det. Då var den iofs försäkrad.

Borde inte varit föraren som betalade för allt. Passageraren borde sett till att ha hjälm. Tragisk händelse iaf...

2 väldigt sanna insikter
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
de var rätt saftigt tilltaget! man skjuttsade ju alltid utan hjälm förut, vem hade med sig 2 ut-i-fall-att lixom? :O

vi får hoppas att polarn inte är så gniden av sig så att dom gör upp de snyggt. typ att han tar ett lån över dagen å betalar tillbaka de nån timme senare :tuttar :tuttar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur hade det låtit här om de hade åkt på en stulen sporthoj?

Varför inte en oförsäkrad ej stulen motorcykel. Troligtvis samma diskussion, men där ägaren på grund av myndig ålder fått ta på sig ansvaret. Detsamma gäller passageraren om denne också vore myndig. Händer en del i personers mognad från 15- 18 för att inte säga när de kommer upp i 30 års åldern. Mer än så kan jag själv inte relatera till.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ungdmligt oförstånd?

Ibland måste man som vuxen kunna peka på det som heter "ungdomligt oförstånd". Jag tror vi alla nån gång (även efter vi passerat ungdomens dagar) gjort saker som inte var helt genomtänkta. Men vi har haft tur och inget har hänt.
I det här fallet var nog ungdomarna väl medvetna om att dom gjorde fel men kunde nog inte i sin vildaste fantasi ana konsekvenserna, å med facit i hand, inte nån kunde ana att det skulle bli dom här katastrofala följderna.

Att den ena redan fick det hårdaste straffet med sina skador kan man inte önska någon. Att föraren ska ha ett straff, JA. Men frågan är om det ligger inom rimlighetens gränser?
Han har ju redan innan domen föll fått ett jävligt hårt straff. Att leva med att man förstört inte bara polarens liv. Även hans famlijs och vänners i viss mån plus att han får leva med skulden.

Om vi vänder lite på steken, hur många här på forumet kör ALDRIG för fort? Ska vi straffas med DÖDEN för att vi kanske orsakar en dödsolycka genom att vi kör för fort å en liten "kotte" springer ut som vi inte hinner stanna för bara för att vi körde för fort?

Gör vi en konsekvensanalys varje gång vi vrider på rullen och väntar med att släppa tills varvstoppet kliver in...?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top