Skolan gör fel tycker jag!!!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Fan vilken dubbelmoral, följde ni själva reglerna till 100% när gick i skolan? Lätt att sitta här och säga att killen gjorde fel, men vad gjorde ni inte själva då?

Jag tycker du ska "råka" tappa lärarnas fikabröd och kaffekoppar ett par gånger i trappan så ska ni nog se att ni slipper straffet ganska fort.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
coolrob skrev:
OK nu drar jag historien först:

Coolrob, var glad att du inte behöver betala för hissreparationen. Skolan skulle mycket väl kunna kräva dig och dina kompisar (och i förlängningen era föräldrar) på den summa som reparationsarbetet inneburit.

Ett annat straff som skulle kunna ha utmätts är avstängning upp till och med två veckor. Om rektor ansett att förseelsen varigt av alvarlig grad skulle han ha kunnit avstänga er i upp till och med 4 terminer.

Att låta er bära matkantinerna tycker jag visar på ett mycket väl genomtänkt beslut. Du har en rektor som du kan skatta dig lycklig över. Se detta som en lärdom och lär dig att följa varnings och förbudsskyltar.

Det finns för övrigt säkert någon hissinstalatör här på forumet som kan intyga att hissar inte bara kollapsar av sig själva. Det finns oftast en anledning.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
FUBAR skrev:
Jag tycker du ska "råka" tappa lärarnas fikabröd och kaffekoppar ett par gånger i trappan så ska ni nog se att ni slipper straffet ganska fort.

Det är inte lågstadiet han går på. Vilket förmodligen innebär att han är smartare än så.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
valmers skrev:
Ring någon sossekärring och gnäll, så ska ni se att rektorn blir sparkad.

Franska skolan är en friskola. Kommunen har inget att göra med tillsättning och avsättning av rektor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Ett annat straff som skulle kunna ha utmätts är avstängning upp till och med två veckor. Om rektor ansett att förseelsen varigt av alvarlig grad skulle han ha kunnit avstänga er i upp till och med 4 terminer.

Aldrig att rektorn kan själv bestämma om 4 terminers avstängning för ett snedsteg. Eller? Är skolorna i Rosengård tomma nu då?

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Chris Ash skrev:
Det är inte lågstadiet han går på.
Just det, såna bestraffnigar hör ju inte hemma någon annanstans än på ett lågstadie. Den enda rätta vore ju att skolan polisanmälde ifall dom anser att killarna gjort fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Franska skolan är en friskola. Kommunen har inget att göra med tillsättning och avsättning av rektor.

Skolverket har väl? De drar väl in tillståndet om man inte möter vissa mål, mål som sätts subjektivt av en styrelse som i sin tur är utsedd av regeringen, som är utsedd av riksdagen som i sin tur har en majoritet av sådana valmers pratar om...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
FUBAR skrev:
Just det, såna bestraffnigar hör ju inte hemma någon annanstans än på ett lågstadie. Den enda rätta vore ju att skolan polisanmälde ifall dom anser att killarna gjort fel.

Men isåfall är det väl en dum idé att provocera fram en polisanmälan, när nu skolan låtit dem komma lindrigt undan?

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
ner med skolan..

Förstår inte hur de kan göra så här? Gick i Franska Skolan förut och det var aldrig "förbjudet" att åka hiss, man fick som mest en tillsägning i stil med "aja baja, inte bra", sen var det över. Om det nu är sant att ni inte hoppade eller allmänt tumlade runt i hissen tycker jag ni ska anmäla skolan pga kränkning och arbetet ni får göra. Har ofta sett mat tanterna (gubbar som heter Bruno t.ex, seriously) gå 2o2 och ha poblem med att ställa in det i hissen.. varför ska ni springa runt med sånt över 7 våningar 2gr varje dag? Det är matgubbarnas jobb, ni betalar för att gå i skolan! :3freak

Last edited:

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
coolrob skrev:
OK nu drar jag historien först:

I fredags den 18 feb så hade jag och 4 polare till mig lektion på 7 våningen i vår skola Franska skolan. I skolan finns en hiss avsedd för lärare med kodlås.
Koden har knäckts av några personer och alla vet om den, många åker även hissen villket är förbjudet. Den fredagen tog vi 5 hissen, max antal pers i hissen ska vara 6 st. Vi går in i hissen och trycker ner den, då det är 1 våning kvar tills vi ska av så faller hissen ca 2 m sen så tar spärrarna i eller nåt vet inte men hela hissen skakar och taket går sönder samt väggar sprickar. Och hissen fastnar mellan 2 våningar.

Och det var en upplevelse kan jag lova vi var både chockade och rädda egentligen hade vi ingen aning om vad som hade hänt allt bara brakade lös.
Då hissen stannat och vi konstaterat att vi satt fast försökte vi med att trycka igång hissen igen men det fungerade inte.

Vi lyckades nå upp till våningen ovanför och peta upp spärren så vi kunde komma ut. Då vi kommer ut kommer nästa chock vi träffar på en lärare och blir utskällda och han tar våra namn. Nu så har vi hamnat i klistret.

Måndag 21 feb igår blir vi uppkallade till rektorn.
Han frågar ut oss som han inte tror oss o frågar om vi hoppat i hissen eller dylikt.

SAmtalet slutar med att vi fem killar ska bära ner maten till matsalen varje dag och det består utav ca 10 långpannor fulla med mat plus ett värmeskåp.
På eftermiddan ska allt upp igen och vi tvingas även plocka upp kaffekoppar o fika till lärarrumet då inte hissen fungerar.

Nu undrar jag vad ni tycker själv tycker jag inte att det ska vara så här ok vi gjorde fel vi åkte hiss men för att den gick sönder är ju inte vårat fel. Och att vi även blir tvugna att bära saker är ju fel. Har skolan rätt att tvinga oss göra så här kan skolan kräva oss på pengar för hissens skador?

Så här i efterhand då man tänkt igenom det och fått lite respons förstår jag att vi gjorde fel och att vi får ta konsekvenserna.

:lol :lol :lol :hihi :hihi :rofl :rofl

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Chris Ash skrev:
Men isåfall är det väl en dum idé att provocera fram en polisanmälan, när nu skolan låtit dem komma lindrigt undan?
Tja det kanske är lite dumt, blev bara lite inspirerad att bli den lilla tykna rebellen man en gång var i skolan :mad:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
benrangel skrev:
Missade det. Naturligtvis hade ingen bestraffning skett om det varit en mjukissosseskola.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men allså, bära fikabröd åt lärarna?
Nog för att jag inbillar mig att Franska Skolan är en smula överklasskola och sånt men just att serva lärarna sådär tycker jag låter lite löjligt.
Är det en utbredd nollning och allmän penalism oxå?

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
FUBAR skrev:
Fan vilken dubbelmoral, följde ni själva reglerna till 100% när gick i skolan? Lätt att sitta här och säga att killen gjorde fel, men vad gjorde ni inte själva då?

word!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hehe, rätt att ni får jobba :hihi

Dock skulle ja, i er situation, kolla upp ifall hissen besiktats regelmässigt. Låter som en mycket allvarlig arbetsmiljöbrist med hissar som faller hux flux.

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
mb skrev:
Hehe, rätt att ni får jobba :hihi

Dock skulle ja, i er situation, kolla upp ifall hissen besiktats regelmässigt. Låter som en mycket allvarlig arbetsmiljöbrist med hissar som faller hux flux.

vi kollade upp det där och den var besiktigad förra sommarn. förstår själv inte hur hissen bara ''hux flux'' rammla o väggarna trycktes ut o taket gick sönder

ja menar vi är väl inga idioter som förstör hissen för att det var kul :3freak

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
coolrob skrev:
ja menar vi är väl inga idioter som förstör hissen för att det var kul :3freak
Det tror jag säkert att ni är, men säkerhetsnivån på en hiss bör vara mycket hög.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Det tror jag säkert att ni är, men säkerhetsnivån på en hiss bör vara mycket hög.

Han skriver ju att han inte sabbat den, måste du jäklas med en hygglig fransk kille? :fatta!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag tycker inte vi vet nog för att ta ställning. En del viktiga frågor är obesvarade.

Varför fick elever inte åka i hissen?

Visste inte skolan om att hissen användes flitigt även av elever?

Om inte, varför har de så dålig koll på vad som händer i skolan?

Om de visste att hissen användes flitigt, varför gjorde de inte något åt saken? Som t ex att byta koden? Hade de goda skäl att förbjuda elever att använda hissen eller hur var det?

Gör man något dumt så får man vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande. Inget snack om den saken. Däremot är jag mot att vissa skall straffas hårt för att statuera exempel när de bara gjort samma sak som de flesta andra gjorde. Det är inte förenligt med en rättsstat.

Är något officiellt förbjudet men inofficiellt accepterat, d v s görs av de flesta utan att åtgärder vidtas, är det fel att straffa enskilda individer för att de gör precis som de flesta andra. Det öppnar för trakasserier mot enskilda individer.

Belysande exempel:

Tänk er t ex att polisen, för att stoppa sporthojsåkandet, börjar inrätta hastighetskontroller och flygande besiktningar där de enbart plockar in sporthojar. Dessa kontroller lägger de på inofficiella huvudleder, där det inte finns ett fordon som ligger under 70 även om det är skyltat 50. Du kör på, tio bilar framför och tio efter, alla ligger i 70. Polisen plockar in dig och ingen annan för hastighetsöverträdelse. I samma veva tar de chansen att gå igenom varenda detalj på din motorcykel och i dina papper. Alltid hittar de något som kan ge ombesiktning. Enligt lagboken rätt men väldigt tveksamt ändå.

Tänk dig att företaget du jobbar på inför ett förbud att gå från huvudporten rakt till parkeringen. Alla skall gå hela varvet runt huset, 200 meter istället för 15. Däremot sätts inget staket upp. Inget görs för att få folk att efterleva förbudet, t o m cheferna fortsätter gå den korta vägen. En dag filmar de alla som går den korta vägen. Samtliga fackliga representanter som genat sparkas för att ha brutit mot förbudet.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife