Jag tycker inte vi vet nog för att ta ställning. En del viktiga frågor är obesvarade.
Varför fick elever inte åka i hissen?
Visste inte skolan om att hissen användes flitigt även av elever?
Om inte, varför har de så dålig koll på vad som händer i skolan?
Om de visste att hissen användes flitigt, varför gjorde de inte något åt saken? Som t ex att byta koden? Hade de goda skäl att förbjuda elever att använda hissen eller hur var det?
Gör man något dumt så får man vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande. Inget snack om den saken. Däremot är jag mot att vissa skall straffas hårt för att statuera exempel när de bara gjort samma sak som de flesta andra gjorde. Det är inte förenligt med en rättsstat.
Är något officiellt förbjudet men inofficiellt accepterat, d v s görs av de flesta utan att åtgärder vidtas, är det fel att straffa enskilda individer för att de gör precis som de flesta andra. Det öppnar för trakasserier mot enskilda individer.
Belysande exempel:
Tänk er t ex att polisen, för att stoppa sporthojsåkandet, börjar inrätta hastighetskontroller och flygande besiktningar där de enbart plockar in sporthojar. Dessa kontroller lägger de på inofficiella huvudleder, där det inte finns ett fordon som ligger under 70 även om det är skyltat 50. Du kör på, tio bilar framför och tio efter, alla ligger i 70. Polisen plockar in dig och ingen annan för hastighetsöverträdelse. I samma veva tar de chansen att gå igenom varenda detalj på din motorcykel och i dina papper. Alltid hittar de något som kan ge ombesiktning. Enligt lagboken rätt men väldigt tveksamt ändå.
Tänk dig att företaget du jobbar på inför ett förbud att gå från huvudporten rakt till parkeringen. Alla skall gå hela varvet runt huset, 200 meter istället för 15. Däremot sätts inget staket upp. Inget görs för att få folk att efterleva förbudet, t o m cheferna fortsätter gå den korta vägen. En dag filmar de alla som går den korta vägen. Samtliga fackliga representanter som genat sparkas för att ha brutit mot förbudet.