Skolan gör fel tycker jag!!!

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
ktmjacke skrev:
Finns det nån skylt på hissen som upplyser om att det är tillträde förbjudet för obehöriga???Annars har ni inte gjort nåt juridiskt olagligt iaf.Tror dessutom att det är skolans skyldighet att polisanmäla ett så pass allvarligt tillbud.Det hade ju faktiskt kunnat sluta riktigt illa.Sen att ni får kånka på lite käk som straff kan ju inte anses vara nån direkt hård bestraffning tycker jag iaf. :tungan

finns ingen skyllt utanför eller i hissen

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Skolverket har väl? De drar väl in tillståndet om man inte möter vissa mål, mål som sätts subjektivt av en styrelse som i sin tur är utsedd av regeringen, som är utsedd av riksdagen som i sin tur har en majoritet av sådana valmers pratar om...

Nope, skolverket har inget att göra med tillsättning av rektor för friskola. Skolverket är däremot tillsynsmyndighet och övervakar att man följer skollagen och i detta fallet gymnasieförordningen.

Det är styrelsen för friskolan som tillsätter och avsätter rektor.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Aldrig att rektorn kan själv bestämma om 4 terminers avstängning för ett snedsteg. Eller? Är skolorna i Rosengård tomma nu då?

Rektor beslutar om avstängning för upp till och med två veckor. Styrelsen för skolan kan besluta om avstängning i upp till och med tre terminer + innevarande termin = 4 terminer. Det är ett relativt ovanligt straff, men det förekommer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Nope, skolverket har inget att göra med tillsättning av rektor för friskola. Skolverket är däremot tillsynsmyndighet och övervakar att man följer skollagen och i detta fallet gymnasieförordningen.

Det är styrelsen för friskolan som tillsätter och avsätter rektor.

Jo, det är sant. Men indirekt kan väl skolverket utöva påtryckningar ang rektorsval? Vad hände med de religösa rektorerna som rappade barnen, inte är väl de kvar? Om skolverket hotar styrelsen så avsätter de rektorn skulle jag gissa.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
coolrob skrev:

Men det fanns ett kodlås vartill ni inte borde ha kännedom om koden. Därför torde det vara uppenbart att du som elev inte skall ha tillgång till hissen. Har det dessutom skrivits in i skolans trivselregler eller uppförande kod så är saken biff.

Bär nu dina kantiner och glöm inte bort att le under tiden för att du kommit lindrigt undan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Bär nu dina kantiner och glöm inte bort att le under tiden för att du kommit lindrigt undan.

Usch vad det saltas i såren. :D

Min studierektor försökte jäklas med mig på gymnasiet, ny som han var. :hihi Slutade med att han sprang och smörade en "termin" och fixade mina betyg. :tummenupp
Sensmoral:
Rektorer ska smöra för sådana som mig. (Dryga gymnasieungdomar som hotar med JO-anmälan och skriverier om skolans svaga ledning).

Leffem

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
på önskelistan
En lösnig...

...vore att snubbla med några välfylda matkantiner om inte annat så lär väl dom andra som äter i matsalen kräva strafflindring. :mad:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Jo, det är sant. Men indirekt kan väl skolverket utöva påtryckningar ang rektorsval? Vad hände med de religösa rektorerna som rappade barnen, inte är väl de kvar? Om skolverket hotar styrelsen så avsätter de rektorn skulle jag gissa.

Skolverket kan inte och får inte utöva påtryckning i tillsättandet av rektor, däremot kan de nagelfara redan tillsatt rektor enligt förordning 2000:1107 "som rektor får bara den anställas som genom utbildning och erfarenhet förvärvat pedagogisk insikt".

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
coolrob skrev:

Tycker gott att du kan bära kantinerna.
Lite surt kanske att det var just du och dina kompisar som åkte dit när de flesta, som jag fattar det, använder hissen.
All heder åt dig dock som verkar ta ditt straff utan att gnälla allt för mycket. :tummenupp
Kanske finns hopp för ungdomen ändå... :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Skolverket kan inte och får inte utöva påtryckning i tillsättandet av rektor, däremot kan de nagelfara redan tillsatt rektor enligt förordning 2000:1107 "som rektor får bara den anställas som genom utbildning och erfarenhet förvärvat pedagogisk insikt".

Men då måste jag ju faktiskt påtala det uppenbara:
Skolverket, med sossekärringarna i spetsen :D , kan ju avsätta rektorn om de menar att han brister i sin pedagogiska insikt.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Men då måste jag ju faktiskt påtala det uppenbara:
Skolverket, med sossekärringarna i spetsen :D , kan ju avsätta rektorn om de menar att han brister i sin pedagogiska insikt.

Well, man måste bevisa det inför länsrätt isf. Det finns mig veterligen bara ett tillfälle där skolverket drivit en sådan process. De förlorade.
Paragrafen är en sk. gummiparagraf då den inte beskriver på vilket sätt man ska ha arbetat eller studerat för att få denna fantastisk insikt. I praktiken gör det att det är styrelsen för skolan (ledningen för bolaget eller stiftelsens styrelse i friskolans fall) som tillsätter och avsätter rektor, inte stat kommun eller skolverk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Well, man måste bevisa det inför länsrätt isf. Det finns mig veterligen bara ett tillfälle där skolverket drivit en sådan process. De förlorade.
Paragrafen är en sk. gummiparagraf då den inte beskriver på vilket sätt man ska ha arbetat eller studerat för att få denna fantastisk insikt. I praktiken gör det att det är styrelsen för skolan (ledningen för bolaget eller stiftelsens styrelse i friskolans fall) som tillsätter och avsätter rektor, inte stat kommun eller skolverk

Hur gick det för livets ord skolorna och de muslimska som misshandlade barnen med rektorns goda minne? Vet du?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Hur gick det för livets ord skolorna och de muslimska som misshandlade barnen med rektorns goda minne? Vet du?

Om jag inte minns helt fel så sattes någon rektor på skolbänken av skolans huvudman, i något fall fick rektorn gå. Du kan hitta protokollen på www.skolverket.se
Det allra effektivaste om man är missnöjd med skolans personal är att byta skola.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Om jag inte minns helt fel så sattes någon rektor på skolbänken av skolans huvudman, i något fall fick rektorn gå. Du kan hitta protokollen på www.skolverket.se
Det allra effektivaste om man är missnöjd med skolans personal är att byta skola.

Men inte ska man väl tvingas byta skola om skolan bryter mot lagen? Om skolan bryter mot lagen så skall den sluta med det.

Fel tänk tycker jag.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Men inte ska man väl tvingas byta skola om skolan bryter mot lagen? Om skolan bryter mot lagen så skall den sluta med det.

Fel tänk tycker jag.

Man kan vara missnöjd med skolans personal utan att skolan brutit mot någon lag eller förordning.
Om skolan brutit mot någon lag så skall den sluta med det omedelbart.

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
henrikkrueger skrev:
Tycker gott att du kan bära kantinerna.
Lite surt kanske att det var just du och dina kompisar som åkte dit när de flesta, som jag fattar det, använder hissen.
All heder åt dig dock som verkar ta ditt straff utan att gnälla allt för mycket. :tummenupp
Kanske finns hopp för ungdomen ändå... :tungan

yeep än finns det hopp :hihi
joo det va lite surt att just vi skulle bli de som fick straffet
men men slipper ju lite tråkig skoltid så det är rätt lungt att bära maten, o röra sig lite jämfört med att bara sitta i skolbänken var rätt skönt :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
själv har jag gått i en skola där lärarna gör som dom vill ungefär. Min mentor slet ut mig i korridoren och kastade mig i väggen och skrek att han kunde göra livet jävligt surt för mig. Våran syo jagade en elev med en enmeterslinjal och skrek som en galning. Samma syo har sparkat mig hårt osm fan i benet med sina träskor. Min svenskalärare höll upp ett prov som jag hade haft IG på och sa ni ser här hur håkan inte behöver ha godkänt på sina prov för att hans familj är så rik så att han inte behöver jobba en enda dag i sitt liv. Våran rektor berätta även att lärarna får slå eleverna ifall dom känner att dom skulle behöva det, det stod tydligen i lagen. :va

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
coolrob skrev:
OK nu drar jag historien först:
Han frågar ut oss som han inte tror oss o frågar om vi hoppat i hissen eller dylikt.

Det låter ju inte omöjligt, är det säkert att ni inte hoppade bara lite? :D

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
honkiie skrev:
själv har jag gått i en skola där lärarna gör som dom vill ungefär. Min mentor slet ut mig i korridoren och kastade mig i väggen och skrek att han kunde göra livet jävligt surt för mig. Våran syo jagade en elev med en enmeterslinjal och skrek som en galning. Samma syo har sparkat mig hårt osm fan i benet med sina träskor. Min svenskalärare höll upp ett prov som jag hade haft IG på och sa ni ser här hur håkan inte behöver ha godkänt på sina prov för att hans familj är så rik så att han inte behöver jobba en enda dag i sitt liv. Våran rektor berätta även att lärarna får slå eleverna ifall dom känner att dom skulle behöva det, det stod tydligen i lagen. :va

Uppvuxen på 1700-talet :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...