Skolarbete om mc-kulturen.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Hej alla hoj åkare.
Jag har börjat med ett arbete om mc-kulturen. Men jag har fastnat så jag frågar är om ni kan hjälpa mig om vad jag kan skriva.
Och om ni har bilder på olika träffar runt om i landet kan ni skicka de till mig.
Skulle varit snällt.
Så klart skriver jag vems bilder det är.
Gärna också bilder där det inte bara är killar som åker.

Mvh Selver

Hoppas det inte räknas som läx hjälp. :7peta

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
selver skrev:
Hej alla hoj åkare.
Jag har börjat med ett arbete om mc-kulturen. Men jag har fastnat så jag frågar är om ni kan hjälpa mig om vad jag kan skriva.
Och om ni har bilder på olika träffar runt om i landet kan ni skicka de till mig.
Skulle varit snällt.
Så klart skriver jag vems bilder det är.
Gärna också bilder där det inte bara är killar som åker.

Mvh Selver

Hoppas det inte räknas som läx hjälp. :7peta

Kolla här: http://medlem.spray.se/pedda77/bilder/index.html

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Rasorblade skrev:
Fanns inga bilder där ju. Bara några små.
Jag vill bara ha några vanliga träff bilder.
Jag har inte tid att åka till olika träffar arbetet ska vara klart på torsdag.

Har ingen bilder på olika träffar runt om i landet?

Mvh Selver :)

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
selver skrev:
Fanns inga bilder där ju. Bara några små.
Jag vill bara ha några vanliga träff bilder.
Jag har inte tid att åka till olika träffar arbetet ska vara klart på torsdag.

Har ingen bilder på olika träffar runt om i landet?

Mvh Selver :)
www.radicalriders.net

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
selver skrev:
Tack för allt Dragon.
Men vad kan man skrivar om mc-kulturen?

Banträffar, klubbträffar, resor till moto-gp-tävlingar, lelleträffen, high-chaparall, bike-weekend, HA... med mera!

Glädje och tilltredsställelse, motstånd från allmänheten (politiker och gnällkärringar), beundran från allmänheten (brudar och moppefuckon).

Eller som Saxon en gång sjöng:

If you see me riding by
Do not stop me do not try
Cause I'm a motorcycle man
I get my kicks just when I can

Motorcycle man
Motorcycle man

Like an angel slick machine
Were taking risks that's what we mean
Cause we're all motorcycle men
We get our kicks just when we can

.

Abbe

Om jag får se din får du se min
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Skulle inte tro det. Man får mer pussy om man har cash!
skolarbete

selver skrev:
Tack för allt Dragon.
Men vad kan man skrivar om mc-kulturen?

Vet inte hur skolan fungerar nu men när jag gick i skolan fick man göra sina läxor själv genom att tex. samla material från böcker, internet, filmer osv. Sen sammanställde man det och skrev en rapport.

//Abbe

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Jag håller också på med ett projektarbete angående motorcyklismen. Något du kan ta upp är (enligt mig i alla fall) den förändrade attityden inom motorcykelkulturen.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Selver... jag vill inte vara taskig, men du säger att ditt arbete skall vara klart på torsdag, idag är det tisdag och du skriver och ber om hjälp med allt... :3freak
Men du är inte unik på något sätt, vi har en 17-åring här hemma också, och han är inte heller något vidare på att planera. Sagt med en grov underdrift. :tungan

Du måste nog börja med att strukturera upp arbetet, bestämma vad det skall handla om. Antingen berättar du översiktligt om alla de olika subkulturer som ryms inom mc-världen, eller så fokuserar du på en eller möjligen två. Om du vill skriva om alla varianter av hojliv till på torsdag, och få godkänt på arbetet, behöver du vara en mycket driven skribent eller arbeta varje vaken timma.

Det finns väldigt många sidor av det du kallar mc-kultur, och somliga har inte mer gemensamt än att det finns tvåhjulingar med motor med i sammanhanget.

Sporthoj/gatåkare - här på SH finns allt du behöver veta.

RR-entusiaster - också här är SH helt rätt ställe att samla fakta och bilder. RR-folk och gatåkare är ofta samma människor, men inte alltid. Det finns tävlingsmänniskor som inte ens äger en gathoj, så du behöver skilja på de två "sportiga" grenarna.

Cross- och enduroåkare - en alldeles egen grupp som dessutom innehåller freestyle-utövare, traditionella cross-/endurotävlare på elitnivå m.fl.

Touringåkare - här har du en helt egen hojkultur med bl.a. FIM-träffar, guldvingar med husvagnssläp, jordenruntresenärer, vinterträffar etc.

Outlaws - en väldigt definierad del av hojkulturen, i princip uteslutande med långa framgafflar. Här ryms framför allt klubbar som HA och Bandidos men även andra grupperingar som har som gemensam nämnare att man anser sig leva utanför "samhällets" normer.

Custombyggare - en kulturyttring som fått uppmärksamhet i TV, genom bl.a. Orange County Choppers och West Coast Choppers. Somliga hojbyggare - det handlar nästan uteslutande om bakåtlutat - finns inom outlaw-sfären, men de flesta inte.

Om man vill kan man dela in hojfolk i ännu mindre delgrupper, eller så kan man välja att se allt som en stor massa - men man får inte missta sig och tro att hojfolk eller hojkultor är en homogen grupp. Det spretar åt precis alla håll när det gäller socialt liv, intressen, engagemang, hojval etc.
Dessutom finns en stor mängd hojåkare som inte skulle vilja placera sig själva i något enskilt fack eller etikett, utan som bara skulle kalla sig... hojåkare. Några använder bara hojen för att pendla till jobbet, andra lever motorcykel dygnet runt.

Fått en spark i baken så du kommer igång? :)

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Skolarbete

Ta gärna upp utvecklingen av mc-kulturen i en historisk synvinkel också. Det brukar imponera stort på läraren.

Börja att beskriv motorcykeln som ett rent nyttofordon i dess barndom som fungerade utmärkt på de små (och oftast) dåliga vägarna i det dåtida svenska landskapet som transportmedel till och från arbetet.

Det var väl först i mitten av 50-talet som ungdomskulturen på allvar började att utvecklas. Alla känner väl till raggarna och knuttarna från den tiden. Knuttarna i sina svarta skinnjackor med James Dean liknade smil på läpparna. Du skulle kunna synligöra detta med att "intervjua" någon som var med på den tiden.
Under slutet av 60-talet och början av 70-talet växte Chopper-kulturen fram med motorcyklar liknande de som man ser i Easy Rider-filmen. 80-talet kännetecknas av mångfalden av motorcykelkategorier som kommer ut på marknaden. På gatorna ser man allt från glidare, offroader, sporthojat till ordinära brukshojar en typ för varje smak.
Under 70-talet blir även de japanska hojarna dominernade på marknaden och de engelska/amerikanska tillverkarna får stå tillbaka.

Motorcykelkulturen har väl alltid varit baserad (med några undantag) av den typ eller modell av motorcykel man kör. Det gemensamma kittet har väl nästan alltid varit sammanhållningen och kamratskapen, det äventyrliga och spännande som mc-körning bjuder på. Vissa har väl också som bekant den kriminella aspekten som sammanhållning. Motorcykliser har också ofta en förkärlek att vilja samlas till träffar för att umgås. Dessa har med tiden blivit allt fler och allt större och innefattar alla typer och kategorier av klubbar och motorcykel.

Som kan ses av den här och andra mc-siter på internet så kan man minst sagt säga att en ny dimension av motorcykelkultur har uppstått. Många ägnar minst lika mycket (kanske mer) tid framför en dator och diskuterar motorcykelåkning som de kör och träffar likasinnade i verkligheten. Men räknas som mc-kultur gör det nog lika fullt då det nog ger sätt ger samma "känsla" av koppling och relation till kulturen för site-besökaren.

En rolig anspekt är väl också att mc-kulturen varit förbehållet den manliga befolkningen. Tjejerna börjar att dyka upp så smått (som förare) under 80-90-talet, men får väl fortfarande anses som ganska udda bland alla killar och gubbar. Min mor var en av undantagen på det sena 60-talet. Min far fick till och med utskällning av en mc-polis hur han kunde vara så vårdslös att han lät henne köra hoj då hon lika gärna kunde sitta bakpå bönpallen!! På tal om gubbar och hoj så har den något äldre manliga befolkningen gjort mc-körning till något av sin grej. Detta beror tror jag på de ekonomiska aspekterna, men kanske även en nostalgisk och egotrip. Det är ju inte helleralla som har råd att vara motorcyklist idag så mc har också blivit en statussymbol till skillnad från hur det var före 50-talet, då motorcyklen var mer en fattigmanstransportmedel snäppet bättre än cykel och moped!

:va hoppsan... Känns som jag kanske skrev lite mycket... Men jag hoppas du förstår vad jag menar med mitt resonemang om berskrivning av mc-kultur... menar bara att det är svårt att ge en syn av en eller två mc-träffar utan att även ta med historien bakom fenomenet.

Lite litteraturtips som kanske kan ge en känsla för vad som gör en "kultur":
Paul E Willis:Symbol och praxis: Rockmusikens sociala betydelse hos ett motorcykelgäng.
I: Ungdomskultur: Identitet/motstånd, 1994

Hoppas det varit till någon hjälp!

Dags att sätta sig att skriva om det ska bli färdigt!? :7peta

/Göran

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Abbe skrev:
Vet inte hur skolan fungerar nu men när jag gick i skolan fick man göra sina läxor själv genom att tex. samla material från böcker, internet, filmer osv. Sen sammanställde man det och skrev en rapport.

//Abbe

Är det inte det han gör? ;)

.

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Lurch skrev:
Är det inte det han gör? ;)

Faktum är att i de skolor där våra barn går har basen för faktainsamling i många fall reducerats till Internet. Visst finns fortfarande fakta i tryckt form att tillgå, åtminstone fläckvis, men en spridd modern uppfattning bland många lärare man möter är att kunskap i bokform per definition alltid är föråldrad och därmed förkastlig. Internet är lösningen på allt.

Dessutom märker vi hur en annan uppfattning blir allt vanligare bland lärare, nämligen den att inlärda kunskaper generellt inte har särskilt stort värde. Det är exempelvis, enligt en lärare, helt onödigt att lära sig särskilt mycket om geografi i form av nationer och huvudstäder eftersom sådana förhållanden är färskvara. Bättre då att lära barnen hur de själva skall söka de uppgifter de behöver. (Gissa var?) Av samma skäl är det onödigt att lära sig utantill vilka de största floderna i Sverige är, eller vilka länder som ingår i Europa.

Japp, det är de barnen som skall försörja oss på vår ålders höst... :3freak

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
69:an skrev:
Faktum är att i de skolor där våra barn går har basen för faktainsamling i många fall reducerats till Internet. Visst finns fortfarande fakta i tryckt form att tillgå, åtminstone fläckvis, men en spridd modern uppfattning bland många lärare man möter är att kunskap i bokform per definition alltid är föråldrad och därmed förkastlig. Internet är lösningen på allt.

Något som alltmer glöms bort är också källkritiken i huvudtaget och i synnerhet sökande av digitala uppgifter på nätet. Dessa är i bästa hand andrahandsuppgifter (digitaliserat källmaterial) men ofta tredje, fjädre eller ännu längre bort från källan. Det är något som dagens ungdom måste lära att ta hänsyn vid "kunskapsinsamling". Hur ska denna flitigt studerande som vi har ett exempel på här kunna veta att inte stora delar av det vi säger är rent nonsens eller rena felaktigheter som han lanske får äta upp vid sin redovisning/betygssättning.

"Kloka kameler går till källorna" - marknadsföringsslogan av Riksarkivet!

/G

Last edited:

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Göran_Gullbro skrev:
Något som alltmer glöms bort är också källkritiken i huvudtaget och i synnerhet sökande av digitala uppgifter på nätet.

Visst är det så.
En grundinställning som vi försöker inpränta hemifrån är att allt som finns på Internet är upplagt av någon med ett specifikt syfte. För att kunna ta ställning till och använda uppgifterna måste man först vara hyfsat klar över vem som publicerat och vad syftet med publiceringen är.

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
69:an skrev:
Visst är det så.
En grundinställning som vi försöker inpränta hemifrån är att allt som finns på Internet är upplagt av någon med ett specifikt syfte. För att kunna ta ställning till och använda uppgifterna måste man först vara hyfsat klar över vem som publicerat och vad syftet med publiceringen är.

Hör att du är en fader med sund attityd! Kan bara hoppas att jag blir lika ambitiös när den stunder kommer... :tummenupp

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Tack för all hjälp Göran_Gullbro och 69:an. Och ni andra också.
Klart att jag har planerat :)
Arbete ska bara dröja 4 dagar. Vi började i måndags och ska vara klara på torsdag kväll.

Om ni har nåt att tilläga skrev det bara :) jag tar emot all hjälp jag kan få.

Mvh Selver

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...