Skolmord i Trollhättan.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
De drabbade har knappt hunnit in i operationssalen förrän diverse småproffs gör självsäkra uttalanden om det ena efter det andra.Vilken soppa när bla kriminologen Jerzy Sarnecki påstår att det bara var en tidsfråga innan Sverige skulle drabbas av denna form av attack.

Det har vi redan gjort sedan långt tidigare med bla ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10234917.ab

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kungälv

Osv osv ... Så mediakåta kriminologen Jerzy Sarnecki borde nog förbättra sin kunskap i ämnet istället för att förvandla hela tragedin till någon form av självförutsagd undergångsförutsägelse i landet till allmänheten.Pinsamt värre.

Och fridens liljor till alla drabbade i denna tragedi.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kan bara konstatera att utöver att det är en oerhört tragisk händelse så:

1. Förmodad svensk man dödar förmodade slumpvis utvalda offer på invandrartät skola - Stefan Löfvén skyndar sig dit
  2. Bekräftat utländsk man dödar slumpvis utvalda svenska offer på IKEA - Stefan Löfvén tiger

Felet är alltså inte att Steffe gör en insats idag, felet är att han är för ynklig för att ha gjort det på IKEA.

Utöver detta så vet vi ingenting om någonting än så länge.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nånting säger mig att det inte blir nån Sverige är tryggare än nånsin-kampanj den här gången.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
En jävla massa poliser/bilar/galt här i thn iaf, det är påtagligt.. Fick veta det under en föreläsning i förmiddags. Skall skolan även börja kännas otrygg här?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ankan1 skrev:
Vilken soppa när bla kriminologen Jerzy Sarnecki påstår att det bara var en tidsfråga innan Sverige skulle drabbas av denna form av attack.

Det har vi redan gjort sedan långt tidigare med bla ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10234917.ab

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottd...i_Kungälv

Osv osv ... Så mediakåta kriminologen Jerzy Sarnecki borde nog förbättra sin kunskap i ämnet istället för att förvandla hela tragedin till någon form av självförutsagd undergångsförutsägelse i landet till allmänheten.
Fast dina exempel där är ju inte särskilt relevanta ändå.

I det första fallet handlar det om en planerad hämndaktion riktad mot personer han kände sedan tidigare. De hade gått i samma klass och han hade känt sig mobbad och utfryst i klassen. Det hade lika gärna kunnat hända ute på gatan eller på en krog eller något, med ungefär samma personer inblandade. Det fanns väl ett visst inslag av slump i och med att det blev just de två personerna i klassen som drabbades. Och han bör inte ha utgjort något större hot mot andra som befann sig på skolan än före detta klasskamrater.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10235174.ab

I det andra fallet handlar det också i grunden om ett bråk mellan två personer som hade startat tidigare på kvällen och utmynnade senare i att flera andra skadades och en dog. Det inträffade inte under skoltid utan på en festlig tillställning anordnad på skolan. Det har på så vis nästan mer gemensamt med Stureplansmorden än med dagens händelse. Kanske är det inte ens säkert att mördaren i Kungälv skulle dömts till rättspsykiatrisk vård om samma händelse hade inträffat i nutid.

Ingen av de händelserna präglades av samma totala vansinne eller urskiljningslöshet som vad dådet idag gjorde (plus att gärningsmannen i båda fallen avvek från platsen efter att ha uträttat sitt ärende). Och här var skolan en central del i det som inträffade, i de båda fall du nämnde så är skolans roll i handlingen nästan slumpartad.

Det finns säkert även fler fall där ett bråk har eskalerat på en skolan i Sverige tills någon slitit fram en kniv och skurit den andre i stundens hetta eller där en uppgörelse mellan personer som känner varandra sedan tidigare råkat inträffa på en skola. Men det är händelser som lika gärna hade kunnat inträffa vartsomhelst annars ute i samhället.

Här är det mer att en person har gett sig in och börjat ge sig på obekanta människor utan tydligt mål. Gärningsmannen har sedan fortsatt med det till hans framfart blev stoppad av polisen*. Det gör därför att denna händelse har mer gemensamt med de "skolskjutningar" som inträffat i bland annat USA.

Om jag inte minns fel så har både Leif GW och Jerzy varje gång något liknande inträffat utomlands sagt att det är bara en tidsfråga innan det inträffar i Sverige också. Och nu kommer de säkert att säga att det är bara en tidsfråga innan det inträffar igen.

*) Jag tror att det här idag i Trollhättan bara har kunnat sluta på tre olika sätt: Gärningsmannen gripen av polisen, gärningsmannen dödad av polisen eller att gärningsmannen begått självmord. Jag tror inte att han hade varit nöjd med ett visst antal dödade och några skadade och sedan gått hem och rullat tummarna. Han skulle ha hållit på så länge som möjligt, rakt in i kaklet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Trådstart 16:35 och nu är klockan 19:50 och bara 4 inlägg?
Vill du läsa många inlägg och galna teorier så kolla Flashback istället. Tror att huvuddelens av deras trafik idag är relaterad till tråden om den här händelsen. :tungan

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Inte heller listan över filmer sticker ut och på Facebooksida hade han gillat The Matrix, ”The Big Lebowski” och ”Alien” men också våldsamma filmer som ”Rambo”, ”A clockwork orange” och ”Conan Barbaren” som 21-åringen ansåg vara en av de bästa filmer som gjorts.

Listan över böcker är betydligt kortare med ”A game of thrones” och Stephen Kings ”It” som de enda titlarna.
"

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-rammstein-och-nazityskland/

Som ni säkert redan vet så är jag ju en stor beundrare utav dagens journalistik. Ovanför har ni dagens mästerverk, snoka igenom den misstänktes Facebook- och YouTube-konto och skriva en artikel om det... Som vi alla vet har musiksmak och filmintresse väldigt stor påverkan på sånt här. Ska man gnälla på något så är det väl att de verkar missa vilka konsol- och datorspel han uppskattat, som vi alla vet, innan datorspel var jorden en väldigt fredlig plats och alla människor i en enda stor harmoni, sen utvecklades Pentium MMX-processorer, datorspel utvecklades och så kom Andra Världskriget, Romarriket förföll och Pol Pots började hux flux utan förvarning slakta sitt egna folk, allt på samma gång...

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Och så var det Löfvén och PK maffian ala 7klöverns fel att en SD sympatisör mördar utlandsfödda. :glömdet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte direkt första gången någon får psykbryt och attackerar en handfull människor, men oftast brukar det väl vara i en tunnelbana eller något dylikt det inträffar.
Det finns inget skydd mot en ensam individ som får ett frispel, så ser inte hur det här hade kunnat hindras egentligen.

Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Nej, det är ett jävla drev mot invandrare och ingen konstruktiv politik. Annars märker jag ingen skillnad mot för 10 år sedan utan att jag har bara fått det mycket bättre. Men det är nog mest mitt eget arbete som bidragit till det. :yoparty

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag åxå. Är typ ekonomisk oberoende. Käkar ute hela veckan.
Köper märkeskläder. Inga lån. Förmögeheten växer.
Men ändå tycker jag det sakta går åt helvete!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, det är ett jävla drev mot invandrare och ingen konstruktiv politik. Annars märker jag ingen skillnad mot för 10 år sedan utan att jag har bara fått det mycket bättre. Men det är nog mest mitt eget arbete som bidragit till det. :yoparty
Kan du exemplifiera "drevet mot invandrare"?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Jag åxå. Är typ ekonomisk oberoende. Käkar ute hela veckan.
Köper märkeskläder. Inga lån. Förmögeheten växer.
Men ändå tycker jag det sakta går åt helvete!

Du håller på att bli en gammal & dekadent surgubbe bara :tungan Skaffa något att göra som du brinner för, res lite och lite kärlek i livet :kär

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...