Skolmord i Trollhättan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så du tycker alltså att invandrare skall fortsätta att demoniseras?
Måste du besvara varje fråga med en ny?
Jag tycker att det är bra att invandring ifrågasätts. Jag tycker inte att invandrare skall demoniseras. Jag tycker att de element som är skadliga skall erkännas som skadliga, om det är demonisera får du fundera på.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju inte direkt första gången någon får psykbryt och attackerar en handfull människor, men oftast brukar det väl vara i en tunnelbana eller något dylikt det inträffar.
Det finns inget skydd mot en ensam individ som får ett frispel, så ser inte hur det här hade kunnat hindras egentligen.

Nä. Annat än att arbeta emot sånt som skapar psykbryt.
Inte är det någon ursäkt. Men det står inte riktigt rätt till i livet hos de som gör sånt här.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Måste du besvara varje fråga med en ny?
Jag tycker att det är bra att invandring ifrågasätts. Jag tycker inte att invandrare skall demoniseras. Jag tycker att de element som är skadliga skall erkännas som skadliga, om det är demonisera får du fundera på.

Mycket trevligare inlägg än massa "one-liner-frågor". :tummenupp

Jag tycker också det är bra att invandring ifrågasätts och ingen kan väl undgå att se att detta gjorts i alla media under senast veckorna (och ja jag vet att många tycker det är för sent).

Jag tror, som jag skrev, att just polariseringen som finns idag är väldigt allvarlig/farlig.
Polariseringen i sig skapas just av oförmåga att se problemen i ena änden och oförmågan att se det som är bra å andra sidan.
Skönmålning på ena sidan, svartmålning på andra sidan.
Jag har även i andra trådar tidigare gett uttryck för min oro över denna polarisering, denna oförmåga att se, eller lyssna, på den andra sidan.

Det extrema av den polariseringen, den "vi-mot-dem" synen, är att döda.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä. Annat än att arbeta emot sånt som skapar psykbryt.
Inte är det någon ursäkt. Men det står inte riktigt rätt till i livet hos de som gör sånt här.

Ja, att se till att befolkningen överlag mår mentalt okej är väl det enda sättet, om än inte fullkomligt säkert. Dessutom ett allmänt bra förhållningssätt, en allmänt glad och frisk befolkning ställer inte till med lika mycket dumheter överlag, och kostar mycket mindre i vård. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Jag tycker också det är bra att invandring ifrågasätts och ingen kan väl undgå att se att detta gjorts i alla media under senast veckorna (och ja jag vet att många tycker det är för sent).

Jag tror, som jag skrev, att just polariseringen som finns idag är väldigt allvarlig/farlig.
Polariseringen i sig skapas just av oförmåga att se problemen i ena änden och oförmågan att se det som är bra å andra sidan.
Jag har även i andra trådar tidigare gett uttryck för min oro över denna polarisering, denna oförmåga att se, eller lyssna, på den andra sidan.

Polariseringen i samhället måste vara ett mål som regeringen och media strävar mot, varför skulle man annars konsekvent förlöjliga en femtedel av väljarkåren och med alla till buds stående medel grusa deras möjligheter till parlamentarisk påverkan?:va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ja, polarisering är inte bra om man vill ha ett fungerande, demokratiskt samhälle. Människan har alldeles för lätt att falla tillbaka i ett flockbetéende, och göra radikalt dumma och skadliga saker för arten och samhället i stort för att den egna gruppen har ett särintresse.
Att bistå med polarisering matar bara basala och kontraproduktiva instinkter, och det gäller båda sidor av staketet. Att vänsterpuckona alienerar högerpuckona gör saker bara värre. Att SD blir utfrysta av resten av riksdagen skapar bara polarisering, det är aldrig bra.

Vad det nu egentligen har med en ensam galning att göra, förutom att bildspråket bland extremfalangerna tenderar att förhärliga våld och acceptera våld som maktmedel.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Polariseringen i samhället måste vara ett mål som regeringen och media strävar mot, varför skulle man annars konsekvent förlöjliga en femtedel av väljarkåren och med alla till buds stående medel grusa deras möjligheter till parlamentarisk påverkan?:va

Jag tror på intet sätt att en polarisering är vad regering och media "strävar" mot.

Att ignorera 13% är en sak att ignorera 20-25% än helt annan som jag skrivit tidigare.
Samtal kommer att tas upp et är jag säker på (om det inte redan gjorts).

I de "invandrings-samtal" som pågår hade det varit bättre att ta med SD och se om det fanns minsta möjlighet till samsyn och sedan lämna/utesluta om det inte fanns snarare än att porta.
Nu lämnar ju V dessa samtal (vilket jag ser som bra) pga av RUT.
Det hade varit bättre om även SD fått vara med från början och sedan kunnat lämna pga av det ena eller andra.

För V verkar det fö viktigare att "rika" INTE gynnas än att "fattiga/utsatta" gynnas. :dummer :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det värsta är inte att en massa genusvetare försöker förlöjliga min konservativa värdegrund, jag har nog med både självkänsla och både lik- och oliktänkande vänner för att känna mig helt trygg i mina åsikter. Det som däremot är förskräckligt är att man medvetet ökar invandringen medan folket börjar vända sig mot den. Fundera gärna på hur det kommer skildras i framtida historieskrivning.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag tror på intet sätt att en polarisering är vad regering och media "strävar" mot.

Jag vet inte jag, alternativet är att dom är extremt naiva/urbota korkade.

Varför driver man annars på utvecklingen från ett stabilt samhälle med en homogen kultur till en mångkulturell (med islam i spetsen) "smältdegel" där olika grupperingar har vitt skilda syn på hur saker och ting ska skötas?

Fokus på hjälp i närområdet har det aldrig varit tal om, nu tar dessutom vi enorma summor från biståndsbudgeten för att bekosta splittringen i det svenska samhället ytterligare.

Nån endaste gång måste väl tanken ha slagit herrarna i regeringen att alla beslut som tagits de senaste tiotalet år har lett fram till exakt där vi är idag? Jag förstår för mitt liv inte hur det här kaoset kan komma som en överraskning för någon.:dummer

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det värsta är inte att en massa genusvetare försöker förlöjliga min konservativa värdegrund, jag har nog med både självkänsla och både lik- och oliktänkande vänner för att känna mig helt trygg i mina åsikter. Det som däremot är förskräckligt är att man medvetet ökar invandringen medan folket börjar vända sig mot den. Fundera gärna på hur det kommer skildras i framtida historieskrivning.

Det sägs ju att det är segraren som skriver historieböckerna, så jag kommer förmodligen inte kunna läsa vad som står där i och med att det skrivits på arabiska...:(

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En ökande polarisering i samhället och ett hårdare klimat gentemot invandring/invandrare.
En ständig utmålning av vårat samhälle som i kaos, framtida kalifat, fritt fall, katastrof gör nog sitt till också.
Förstår man inte bättre så blir det ultimata "vi-mot dem" att döda.

Fruktansvärt!
Mina tankar går till de stackars barn som under åratal, eller kanske hela livet, kommer ha ångest då det knackar på dörren. :(

Klart det blir en ökad polarisering, den ena sidan blundar för precis alla problemen, den andra lyfter enbart problemen.

Men, skulle den finnas utan invandringen?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag vet inte jag, alternativet är att dom är extremt naiva/urbota korkade.

Varför driver man annars på utvecklingen från ett stabilt samhälle med en homogen kultur till en mångkulturell (med islam i spetsen) "smältdegel" där olika grupperingar har vitt skilda syn på hur saker och ting ska skötas?

Fokus på hjälp i närområdet har det aldrig varit tal om, nu tar dessutom vi enorma summor från biståndsbudgeten för att bekosta splittringen i det svenska samhället ytterligare.

Nån endaste gång måste väl tanken ha slagit herrarna i regeringen att alla beslut som tagits de senaste tiotalet år har lett fram till exakt där vi är idag? Jag förstår för mitt liv inte hur det här kaoset kan komma som en överraskning för någon.:dummer

Det finns nog en del korkade och naiva i regering och media precis som i andra delar av samhället.

Jag kan inte heller se att man driver på utvecklingen mot en "islamsk-smältdegel".

Som vi också diskuterat i annan tråd kan jag inte se att vi är "fel" idag.
Kaoset beror på en krigs situation i Mellanöstern som knappast kan lastas på 7klövern/regeringen.

Jag tycker, trots allt, mycket kan göras bättre.
Skola, sjukvård, omsorg, integration osv osv.
Jag tror inte att pengar i sig förbättrar någon av dessa institutioner.
Och jag tror heller inte att det är invandringens fel att dessa institutioner funkar taskigt.
Vi själva hade redan börjat montera ner dem helt utan annan hjälp.

Och, som vi också diskuterade i annan tråd, har vi, enligt mig iaf, inte kaos i vårat samhälle.
Vi HAR el, mat, skola, vård, infrastruktur osv och den kommer inte att vara borta imorgon.

Men som jag också skrev tidigare, kanske lever jag skyddat i min värld.
Jag har arbete och egendomar här i min "verklighet" i Dalarna.
Jag förstår att andra ser sin "verklighet" från en annan synvinkel.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Klart det blir en ökad polarisering, den ena sidan blundar för precis alla problemen, den andra lyfter enbart problemen.

Men, skulle den finnas utan invandringen?

Bra fråga.

Svårt att svara på.
Just idag finns inget som polariserar som invandring så frågan MÅSTE tas på allvar och får på intet sätt ignoreras eller sopas under mattan.
Just den här situationen, tror jag, är ett resultat av just polariseringen kring invandringen.

Pengar/resurser/egendomar är en annan sak som polariseras allt mer.
Klyftan mellan de som har mest och de som har lite/inget ökar.
Tror att det också kommer skapa enorma spänningar om det inte bromsas.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Nej har aldrig påstått det är invandrarnas fel. Det är våran press och politiker som har blod på sina händer.
Andersson på TV igår sa att vi måste låna och spara i många år framöver nu

Ladorna är tomma sa hon ju direkt efter valet. Vem litar på henne? Man måste se mellan fingrarna på politiker då allt handlar om just politik. Det gäller alla. Dom är ju där för att bli valda och då förekommer väldigt ofta populistisk retorik.

Självklart kostar alltid nyanlända i början. Det gjorde du & jag med, men så fort människor arbetar bidrar de istället till statskassan samtidigt som fler människor per automatik kräver fler arbeten. Win - Win. Men det verkar inte alla ha listat ut.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Detta inlägg är en analys utav media och dess hantering utav tre fall. Mina tankar och åsikter kring de själva fallen skrivs möjligtvis i ett annat inlägg, om i huvud taget.

På mindre än sex timmar går media ut med förnamn, efternamn, ålder och flera bilder på den misstänkta gärningsmannen i Trollhättan igår. Det går t.o.m. att läsa om hans film- och musiksmak, vilka konton han följer på YouTube samt hans politiska åsikter.

Det är nu snart fem hela månader sedan Lisa Holm blev mördad, och genom media vet vi fortfarande inte mer om den misstänkta gärningsmannen än att han är 35 år, från Litauen och har en bror och en fru.

För ungefär en och en halv månad sedan knivhögg en man en mamma och hennes vuxna son inne på IKEA i Västerås. Först nu de senaste dagarna har media släppt fram information om förövaren, inkl. en bild på "stackaren" från en sjukhussäng då han knivhögg sig själv i magen efter dådet. Men läs gärna artikeln själva från Aftonbladet, hela utgångspunkten är från gärningsmannens håll, det låter synd om honom.

"Han beskrivs vara bekymrad över sin situation men fortfarande ha ”gott hopp om att få stanna i Sverige, eller fortsätta till Kanada”."

"Abraham Ukbagabir hade fått uppfattningen att om han bodde i Sverige i ett och ett halvt år skulle han få stanna. När den tiden gått kontaktade han Migrationsverket men fick ”för honom oväntat” veta att han skulle utvisas till Italien."

Hans egna ord om val av offer; "de såg svenska ut". Inte en enda rubrik, ingress eller brödtext nämner nånting om att det skulle kunna vara (läs: solklart) hatbrott/rasistiskt...

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dick Erixon skriver om just detta på sin blogg erixon.com:

Som framgår av förra inlägget saknar riksdag, regering och medier folkligt stöd för den migrationspolitik man länge tvingat på landet. Det är dessa makthavare som är ansvariga för att polariseringen och hatet växer. På IKEA i Västerås högg i somras en asylsökande ihjäl två svenskar som hämnd för att han inte skulle få stanna. På invandrartäta Kronans skola i Trollhättan högg igår en 21-åring av allt att döma ihjäl lärare och elev som protest mot invandringen.

Båda dessa dåd är fruktansvärda och ska fördömas med all kraft. Men så länge makthavarna fortsätter att med full fart genomföra en politik som har stöd av endast 22 procent av väljarna kommer dessa motsättningar att öka. Dödligt våldet kommer att bli vardag. Riksdag, regering och media är ansvariga för det klimat som nu skapas i landet. Så länge makthavarna går på tvärs mot opinionen raserar man alla möjligheter till samförstånd och gemenskap. Man göder istället motsättningar och hatet på båda sidor.

Detta är motsatsen till ledarskap. Detta är att förgöra Sverige.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...