Det finns nog en del korkade och naiva i regering och media precis som i andra delar av samhället.
Jag kan inte heller se att man driver på utvecklingen mot en "islamsk-smältdegel".
Som vi också diskuterat i annan tråd kan jag inte se att vi är "fel" idag.
Kaoset beror på en krigs situation i Mellanöstern som knappast kan lastas på 7klövern/regeringen.
Jag tycker, trots allt, mycket kan göras bättre.
Skola, sjukvård, omsorg, integration osv osv.
Jag tror inte att pengar i sig förbättrar någon av dessa institutioner.
Och jag tror heller inte att det är invandringens fel att dessa institutioner funkar taskigt.
Vi själva hade redan börjat montera ner dem helt utan annan hjälp.
Och, som vi också diskuterade i annan tråd, har vi, enligt mig iaf, inte kaos i vårat samhälle.
Vi HAR el, mat, skola, vård, infrastruktur osv och den kommer inte att vara borta imorgon.
Men som jag också skrev tidigare, kanske lever jag skyddat i min värld.
Jag har arbete och egendomar här i min "verklighet" i Dalarna.
Jag förstår att andra ser sin "verklighet" från en annan synvinkel.
Det beror inte så mycket på kriget i mellanöstern som man kan tro. Dessutom så är det bara 35% av de asylsökande som är från Syrien. Media vill få oss att tro att alla är från Syrien.
Dom kommer nu för att dom kan, och folk kommer fortsätta komma, för att dom kan.
Jag klandrar inte heller någon för det, det är fullt naturligt att försöka förbättra sin livssituation.
De asylsökande vet att det är väldigt stor chans att få stanna i Sverige, och därmed ha mat på bordet och tak över huvudet för resten av sitt liv. Kanske inte ett lyxigt liv från vår synvinkel, men drägligt, i deras ögon.
Om du inte har sett Tino Sanadajis presentation av fakta kring invandring, så måste du nästan göra det.
Visst, det tar 1h och 49min, men är lätt värt det.
Nuvarande orimliga siffror i flyktingmottagandet är ingen "topp". Det här är det nya normala.
Efter som vi stolt proklamerar att "alla som behöver skydd får det i Sverige", så finns det ingen ände.
Vi ska nu låna pengar, för pengarna är slut. Volymerna kommer att öka, vi får låna mer, höja skatterna.
Volymerna kommer öka mer, mer skatter.
Om inte allt för länge så kommer företaget Sverige inte längre att kunna betala ut löner/bidrag.
Vid det här lager så är allt förlorat.
Saken är ju den, att om vi portionerar in rimliga mängder med människor,så kan vi hjälpa, och behålla välfärdsstaten, men om vi överbelastar systemet med +700k människor under kommande år, då är vi förlorade.
Problemet så som jag ser det, är att det är för länge till nästa val. Det kommer inte finnas mycket kvar av Sverige då, och SD kan mycket väl få egen majoritet i riksdagen. Jag vet för fan inbitna vänstermänniskor som nu ylar att vi måste rösta på SD för att rädda oss själva.
Det är ju pest eller kolera, och helt sinnessjukt, att alternativen som nu råder, är att rösta på SD, eller se landet gå under. Inget av alternativen är speciellt lockande.
Jag hoppas innerligt att jag har fel, jag hoppas att allt kommer att gå bra.
Jag har 3 barn som jag hoppas får växa upp i ett välfungerande samhälle, men det ser inte ljust ut.
Man få välja, fri invandring, låga skatter och inga sociala skyddsnät/bidrag.
Eller välfärdsstat med höga skatter, gränser och regulerad invandring.
Att ha tårtan, och äta den, är omöjligt.
Last edited: