Skoluniform, Bu eller bä?

Merovingian

Guest
Saker som talar för uniform:
- En känsla av gemenskap, att man sitter i samma båt.
- En känsla av ändamål, att man är där för att lära sig inför livet och inte för att uttrycka sin individualitet på alla sätt möjliga som inte hör miljön till.
- Mindre känsla av "vi mot dem" då grupperingssystem baserat på estetisk läggning tonas bort.
- Man får lära sig vördnad och respekt i tidig ålder.
- Skolan skulle få mer respekt, som den så desperat behöver.
- Det skulle garanterat bli bättre ordning på folk då det ter sig svårt för dem att utan hjälp ta sig i kragen stilmässigt. Tänk att gå på stan utan att behöva se folk skrota runt i mjukisbyxor. Vet folk inte hur man kan klä sig så väljer de det sämsta möjliga.

Vad det egentligen handlar om är att skolan behöver starkare identitet och mer auktoritet. Frågar man mig så ska den få det. Jag var så oerhört besviken på attityden i skolorna där jag växte upp. Senare har jag sett i skolor där programmet är tydligt och identiteten är stark att attityden är helt omvänd. Där jag växte upp var den som misslyckades mest ballast, tvärtom i skolor jag sett senare. De flesta kan man ju hoppas inser senare i livet att det är roligare att lyckas, men det vore en fördel att bli lärd så från första början.
Jag förstår inte varför mobbing uppfattas som huvudskälet, det går aldrig förbjuda bort. Det enda sättet att få stopp på mobbing är att få samtliga att förstå att de kan vara större människor än så, och om man ska klubba in det i de trögaste av huvuden så behöver man respekt och auktoritet, vilket som sagt är det sista skolor har idag.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Utland...Australien...Primary och Secondary school i några år.
Ordning o reda. Var man riktigt dum fick man smaka rotting :svedsåinihelvette :arsele:)

Där ser man. De australiensare jag träffat i vuxen ålder har varit hur slappa som helst. En anti- reaktion mot sin skolgång kanske?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Ööh.... Här i Sigtuna där jag bor är det inte speciellt ovanligt med skoluniform..
Inte om man går på SSHL i alla fall...
Men måste väl finnas andra skolor här i landet där dom också bär skoluniform? :va

Sä här ser dom ut, tycker inte att det är nåt konstigt med det alls..

sshl-15.jpg

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Fast det slog mig att i gymnasiet har de flesta linjer skoluniform på sätt och vis.

Industri och fordons har kepsen på sniskan, en på tok för stor hoodie, säckiga brallor och moppefjun.
El har jeans och piké
Media/hantverk har översminkade ansikten och kläder som visar så mycket som möjligt.
Samhälls/barn&fritid - klär sig som om de vore 30
Estet - *brrr*
Teknik - Propert klädda personer som har stenkoll på hur man bör se ut i alla lägen
Natur - Nördar med glasbottnar och yllekläder

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fast det slog mig att i gymnasiet har de flesta linjer skoluniform på sätt och vis.

Industri och fordons har kepsen på sniskan, en på tok för stor hoodie, säckiga brallor och moppefjun.
El har jeans och piké
Media/hantverk har översminkade ansikten och kläder som visar så mycket som möjligt.
Estet - *brrr*
Teknik - Propert klädda personer som har stenkoll på hur man bör se ut i alla lägen

På fordon här så har/hade man röd overall..

Skitfult.

Jättepraktiskt nu på senare tid när man kom på att utan billyft så krälar man värre än en gris på marken.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ööh.... Här i Sigtuna där jag bor är det inte speciellt ovanligt med skoluniform..
Inte om man går på SSHL i alla fall...
Men måste väl finnas andra skolor här i landet där dom också bär skoluniform? :va

Det är fler skolor än Sigtuna som har skoluniform, men de är inte många. Har du aldrig sett sportutbyten mellan Lundsberg och Gränna? Då hade du sett det.

Tyvärr används inte uniformerna särskilt ofta. Sportutbyten är ett tillfälle då uniformerna åker på. Söndagsmiddagar är ett annat. Samt ett antal andra högtidstillfällen per år. Övriga dagar har eleverna vanliga kläder precis som vilken annan skola.

Som ett socialt experiment kan man studera eleverna när de kommer till internatskolan första gången. De flesta kommer dit med mer eller mindre personlig klädstil. Spola fram tiden några månader eller år framåt är det endast ett fåtal med stark självkänsla som lyckats behålla sin egna stil. Resten har åkt på trenden med dyra märkeskläder för att de tror sig ska bli accepterade.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Där ser man. De australiensare jag träffat i vuxen ålder har varit hur slappa som helst. En anti- reaktion mot sin skolgång kanske?
Det här va under tidigt 70-tal. Australien har förändrats rätt ordentligt sedan dess.
Men "laid back"-attityden har nog alltid funnits där, aga eller inte.
De coolaste förebilderna på den tiden var surfies. Coola grabbar med hela bohaget
i en folkabuss och med nästa fina våg som enda ledstjärna i livet.
Tjatade till mig en bräda av farsan men mer outlaw än så blev det aldrig...

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt

El har jeans och piké
Estet - *brrr*
Du gick teknik va? :tungan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende