Skor VS stövlar

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena.
Kan någon förklara hur stor skillnad det är på dessa egentligen?
Kör med stövlar (lågbudget dock) men tänkte inhandla sommarskor till kommande säsong.
Sidi-Streetburner-Boots_0_0_Y3E7.jpg

vs
2211d1213723984-sidi-vertigo-corsa-sidi-apparels-2006-boots-men-vertigo-corsa-air.jpg

eller

d_529.jpg

vs
22220812ba1.jpg

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Förutom att de låga skorna ser ut att komma från en dålig action film :näsblod , så har du ju betydligt mindre skydd på smalbenen, även lättare att bryta/vicka vristen i de låga.

Last edited:

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
skor är inte lika colla heller..
man skall känna sig som Robocop när går :D

EmiliosFantomen

Guest
Du kommer svettas som en gris i skinnstället oavsett :mattias

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Skor är fjolligt, och när ambulanspersonalen lyfter upp dig och dina punkterade lungor på båren känns det mycket bättre om du vet att du i alla fall inte har några fjolliga dojjor på dig.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Skor är fjolligt, och när ambulanspersonalen lyfter upp dig och dina punkterade lungor på båren känns det mycket bättre om du vet att du i alla fall inte har några fjolliga dojjor på dig.

Det är så man måste se det! :fakta

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Du kommer svettas som en gris i skinnstället oavsett :mattias

jag har endast tänkt köra stadskörning utan lederhosen, endast med jacka och vanliga byxor/shorts. Jajja man ska int köra till grannen utan helställ jag vet. :)

Förutom att de låga skorna ser ut att komma från en dålig action film :näsblod , så har du ju betydligt mindre skydd på smalbenen, även lättare att bryta/vicka vristen i de låga.

bra argument, kan nog stämma det med vristen. men hur vanligt är det att man skadar smalbenet i en "mindre" olycka?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jag har endast tänkt köra stadskörning utan lederhosen, endast med jacka och vanliga byxor/shorts. Jajja man ska int köra till grannen utan helställ jag vet. :)

bra argument, kan nog stämma det med vristen. men hur vanligt är det att man skadar smalbenet i en "mindre" olycka?
Exakt vad är det som skulle vara bättre med lågskor än med stövlar? Lågskorna än nästan lika omständiga att ta på sig, kostar nästan lika mycket och ger sämre skydd. Dessutom så finns risken att dina vanliga långbyxor kommer att haka upp sig ovanpå skon när du sätter dig på hojen. Så när du stigit av kan det komma att se ut som att du knyckt Steve Urkels byxor.

urkel.jpg

Skador på fötter och ben är hyfsat vanligt vid hojolyckor. Oavsett hastighet. Det räcker med att du tippar omkull från stilla stående och får ett par hundra kilo hoj över foten för att den ska kasta in handduken om du har otur.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
När jag tog kortet för inte allt för länge sedan gällde det att skador från knäna och neråt var vanligast vid MC-olyckor.

Måste vara bra jobbigt att få ordning på en fot med flera frakturer...:död

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Testa att lägga dig i garaget och be nån välta hojen över dina fötter :rolleyes:
Fast inne i stan är det ju lugnt, där finns det ju nästan inga stressade bilister som kan köra på dig :tummenupp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
skor är inte lika colla heller..
man skall känna sig som Robocop när går :D

:D

Jag hade valt stövlar, skor skyddar ju 0 mot vridskador, eller att foten böjs bakåt/framåt och skadas. Som jag förstått det så är det huvudfunktionen med racestövlar. Skall tydligen inte vara så lätt att skruva ihop underben som är södervridna.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast inne i stan är det ju lugnt, där finns det ju nästan inga stressade bilister som kan köra på dig :tummenupp
Vill du med det där säga att stötfångaren på 87-åriga Agdas bil sitter i alldeles lagom höjd för att mosa både foten och underbenet när hon kommer och rammar dig rakt i sidan?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hajar inte vitsen med lågskor i MC-utförande. Det som syns ser fortfarande jävligt konstigt ut när du står i kön på Konsum, plus att de som sagt skyddar sämre.

Vanliga motorcykelstövlar med dina outlawjeans utanpå ser precis likadant ut, men du slipper kanske få en växelpedal inköttad i vaden när du sätter ner foten i 32 km/h för att du låser framhjulet när nån bilist ser nåt spännande i ett skyltfönster och tvärnitar.

Stövlars 4 teh w1n, det är vad jag säger.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vill du med det där säga att stötfångaren på 87-åriga Agdas bil sitter i alldeles lagom höjd för att mosa både foten och underbenet när hon kommer och rammar dig rakt i sidan?
Japp! Fast egenfirmakillen Börje, 37, med två ungar i baksätet, 5 bar i blodtryck och chippad turbobil gör nog jobbet ungefär lika bra :gnissla

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tack för svaren!
Vet nog att stövlar skyddar bättre, ville bara höra lite åsikter.
Jag hade tänkt köra med shorts/lång byxor + skor. Med shorts ser ju stövlar töntigt ut.
Stövlar är också grymt obekväma att gå med, jämfört med skor som är som vilka skor som helst, nästan.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tack för svaren!
Jag hade tänkt köra med shorts/lång byxor + skor. Med shorts ser ju stövlar töntigt ut.
Stövlar är också grymt obekväma att gå med, jämfört med skor som är som vilka skor som helst, nästan.

Helt fel...

Med motorcykel ser alltid shorts töntigt ut...:huvet

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tack för svaren!
Shorts och stövlar :rofl

Förfan, kör du med shorts kan du lika bra ha flip-flops.

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Kan inte riktigt se vitsen med att ha stövlar om man ändå bara ha shorts...kommer ju att se skitkul ut!

Men om man är mer rädd om sina fötter än det dom sitter fast i så...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack för svaren!

Dom här funkar fint med shorts:tummenupp

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kan inte riktigt se vitsen med att ha stövlar om man ändå bara ha shorts...kommer ju att se skitkul ut!

Men om man är mer rädd om sina fötter än det dom sitter fast i så...

ta å släng en titt engång till på inlägget så säger jag att ja sku köra me shorts och skor, för att stövlar och shorts går inte ihop.

men jo som någon sa så kör man int med alla skydd som bara tänkas kan, kan man väl lika bra köra i strings.

Dom här funkar fint med shorts:tummenupp

På din mamma :arsele

Shorts och stövlar :rofl

Förfan, kör du med shorts kan du lika bra ha flip-flops.

flip-flops e ju obekväma att växla med.

Last edited:
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska