Skor VS stövlar

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08

SÅ du påstår att skinnstället skyddar mot slag på smalbenet, som skulle nu vara oskyddat med skor, men skyddat med stövlar?

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Määh... Du har ju redan bestämt dig för skorna, köp dom då.
Du bad om andras åsikter, och hoppades på medhåll ang. skorna. Nu blev det inte så då SHare anser att stövlar är bättre/säkrare.

I slutänden är det iallafall upp till var och en vad man har på sig.
Köp skorna om du blir nöjd med dom :tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
SÅ du påstår att skinnstället skyddar mot slag på smalbenet, som skulle nu vara oskyddat med skor, men skyddat med stövlar?

what??? :va

Har du överhuvudtaget sett ett komplett ställ med stövlar? i min skinnpajj har jag smalbenskydd, dessutom sticker jag ner spirorna i stövlar som också har plastskydd framtill, då blir det ju likssom dubbelt. eller hur tänker du nu?

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Määh... Du har ju redan bestämt dig för skorna, köp dom då.
Du bad om andras åsikter, och hoppades på medhåll ang. skorna. Nu blev det inte så då SHare anser att stövlar är bättre/säkrare.

I slutänden är det iallafall upp till var och en vad man har på sig.
Köp skorna om du blir nöjd med dom :tummenupp

Nej tyvärr visste jag redan hurudana hälften av svaren skulle vara. "kör inte ens till grannen utan full utrustning".

Tja får se, verkar ju vara skor för mopedkörning, så kanske de får bli.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
what??? :va

Har du överhuvudtaget sett ett komplett ställ med stövlar? i min skinnpajj har jag smalbenskydd, dessutom sticker jag ner spirorna i stövlar som också har plastskydd framtill, då blir det ju likssom dubbelt. eller hur tänker du nu?

jepp det är vad jag menar... kanske skinnstället har bättre smalbensskydd än vad jag tror/visste då.:)

nu pratar jag om t.ex. jeans vs skinnbyxor/ställ då det gäller skydd mot slag av t.ex. att en hojj trillar på benet. Kanske mina cheapass skinnbyxor inte har så bra skydd som dom över 10.000kr har.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
jepp det är vad jag menar... kanske skinnstället har bättre smalbensskydd än vad jag tror/visste då.:)

nu pratar jag om t.ex. jeans vs skinnbyxor/ställ då det gäller skydd mot slag av t.ex. att en hojj trillar på benet. Kanske mina cheapass skinnbyxor inte har så bra skydd som dom över 10.000kr har.

äh, du snackade ju om shorts förut eller? skit samma, har du aldrig vurpat eller ens tänkt tanken på hur det skulle vara att vurpa och få foten avsliten i en extremt våldsam händelse kanske du borde åka moppe istället, och då turligt nog passar ju dom där Sidi dojjerna :tummenupp

Jag menar inte att du INTE ska köpa dom, gör det, men inbilla dej inte att det skyddar som en hård stövel :)

Last edited:

Tomteman

The cake is a lie
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
KTM 690 -11
Så är mina adidas sneakers också ;)
men stövlar är inte så bekväma att gå med, som jag redan har försökt påstå.

hehe Touché :D

men skulle absolut rekomendera dom eller att du testar ett par..
dom funkar att gå med trots att sulan e mer eller mindre stel..
har tagit mc:n te stan och traskat runt i dom hela dagen utan problem
sen e dom ju bekväma att köra i me :rofl

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hehe Touché :D

men skulle absolut rekomendera dom eller att du testar ett par..
dom funkar att gå med trots att sulan e mer eller mindre stel..
har tagit mc:n te stan och traskat runt i dom hela dagen utan problem
sen e dom ju bekväma att köra i me :rofl

:)
jag har provat sidi moppefukko och dom var iaf. skitbekväma, därför blev jag så intresserad av de.
Iofs. så gäller det väl att prioritera; sämre skydd och bekvämt, bättre skydd och mindre bekvämt.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
:)
jag har provat sidi moppefukko och dom var iaf. skitbekväma, därför blev jag så intresserad av de.
Iofs. så gäller det väl att prioritera; sämre skydd och bekvämt, bättre skydd och mindre bekvämt.

helt rätt tänkt, dessutom diggar ju brudarna riktiga stövlar :tuttar så valet är väl inte för svårt eller? ;)

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Tack för svaren!
Vet nog att stövlar skyddar bättre, ville bara höra lite åsikter.
Jag hade tänkt köra med shorts/lång byxor + skor. Med shorts ser ju stövlar töntigt ut.
Stövlar är också grymt obekväma att gå med, jämfört med skor som är som vilka skor som helst, nästan.

Visst det ser dumt ut med stövlar om man kör i shorts men se det positivt då är dina smalben och fötter hela när benen är bra repade! :7peta

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Visst det ser dumt ut med stövlar om man kör i shorts men se det positivt då är dina smalben och fötter hela när benen är bra repade! :7peta

jo men ligger det mellan stövel+ shorts eller stövel+byxa så är de ju nog byxa som gäller.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska