Kul tråd som verkar leva länge...
Jag kan ge lite info om hur en skotermotor funkar kontra hojmotor, även om min erfarenhet inte kommer från hojvärlden. Jag har tävlat i Superkart i många år och jag har använt samma sorts motor som RolleRotax leker med, Rotax 256 heter den 250 cc, tvåcylindrig inlinemotor. I superkartsvängen lämnar den uppåt 90 hk.
Nu till det tråden handlar om. Det finns nämnligen, sen ett par år tillbaka, en superkartvariant med en skotermotor. Den kallas SuperVkart och har en 2-cyl skotermotor på drygt 600 cc, kommer inte ihåg exakt. Den lämnar runt 60 hk och man har behållit variatordriften för att slippa växellåda och minska behovet av service och kostnaderna. Det är ett enklare alternativ till 250-motorn som kräver mycket kunskap.
Man använder ett vanligt superkartchassi så det gör jämförelsen rättvisa, även om dom blir lite tyngre med skotermotorn. En superkart väger ungefär 130-140 kg, så det gör väl att man kan jämföra med en hyfsat lätt hoj.
SuperVkarten med skotermotorn är kanske inte riktigt lika rolig att köra, för man vill ju växla och stå i, men den fungerar mycket bra och den är inte speciellt mycket långsammare. Det skiljer bara ett par sekunder på de flesta banorna i Sverige. Jag tror att den minsta skillnaden är på Gotland Ring som är riktigt krokig. Ni som varit där har kanske sett dom där.
Det som gör att den hänger med så bra är att variatordriften gör att motorn håller sig inom sitt starkaste område mest hela tiden och man behöver inte fundera på varvtal och växel. Den är mycket stark ut ur kurvorna men sen är det lite gummisnoddacc i känslan. Men, den är ändå mycket snabb. Man lurar sig lite av just gummisnoddkänslan.
Så om det är nån som håller på och klurar på ett bygge med skotermotor, varför inte gå hela vägen och få till en annorlunda hoj med variatordrift....
Lycka till!