Skotermotor i 250R?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Köpte en vattenskoter för ett tagsedan, lyfte ur motorn för att inspektera den.
Kom då och tänka på denhär tråden.
2 cyl 800cc ca 110 hk original, men borde väll inte vara så svårt att hitta lite mer effekt i en sån.
Måste vara ett sjukt vrid i den motorn.

Ingen som har ett chassie över?
 

Bifogat

  • DSC00093.JPG
    DSC00093.JPG
    159.1 KB · Visningar: 215

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hur mycket effekt tro ni en cross låda klara?

Om jag använde växellådan från min ktm 300 så så skulle jag kunna få in vevaxeländen på skotermotorn på samma ställe som på 300'an, och med lite modifieringar även få dit primärdrevet på vevaxeländen.



Med lite maskinbearbetning på båda blocken skulle man få en riktigt kompakt och lätt motor.
Men inte så kul att lägga ner tid och pengar om det inte håller.
Kanske en låda ifrån en lite större 4t motor typ 640 håller bättre?
 

Bifogat

  • DSC00098.JPG
    DSC00098.JPG
    152.1 KB · Visningar: 140

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hehe, fan det där har man gått och grunnat på ett bra tag. Tror att den vrider ihjäl lådan från en 300, men med ett smalt bakhjul så....

Själv ligger tankarna runt dom nyare spisarna med kolvstyrda inhäv, men lådan lär få bli från en 1l maskin.

Med en original 800HO tillsammans med en 6-vxl låda så skulle man vara i himlen.:yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hehe, fan det där har man gått och grunnat på ett bra tag. Tror att den vrider ihjäl lådan från en 300, men med ett smalt bakhjul så....

Själv ligger tankarna runt dom nyare spisarna med kolvstyrda inhäv, men lådan lär få bli från en 1l maskin.

Med en original 800HO tillsammans med en 6-vxl låda så skulle man vara i himlen.:yoparty

Ja problemet uppkommer inte förrän där finns obegränsat med grepp läs: 17" hjul på asfalt.....

Jag hade nog satsat på en låda från valfri gatcykel. De finns i drivor på skroten för småpengar. Sen snidar man ihop en extern vxlåda ala Harley
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja problemet uppkommer inte förrän där finns obegränsat med grepp läs: 17" hjul på asfalt.....

Jag hade nog satsat på en låda från valfri gatcykel. De finns i drivor på skroten för småpengar. Sen snidar man ihop en extern vxlåda ala Harley

Varför ska du alltid posta samma lösning som jag sekunder innan jag läst ditt inlägg skissat på?!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Grunnat lite på att använda en duccelåda då den har torrkoppling, men eftersom tularisen redan har det så går det bort, blir fult och ser klumpigt ut.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ja, det är mot min religion att visa korgar öppet......

Neh, jag menar det att lådan hänger bakom blocket ala mellankrigstiden..



Det är ju i princip endast om man totalt misslyckas med bygget du kan se att motor och låda inte sitter ihop. Du har ju oftast en kåpa/kedjeskydd för primärkejda/rem och det får paketet att se ut som en enhet. Från andra sidan ska du titta väldigt nogrannt.

Det är nog den enklare lösningen, men visst kan man fräsa fram ett vevhus och växellåda i en klump men det kostar lite.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är ju i princip endast om man totalt misslyckas med bygget du kan se att motor och låda inte sitter ihop. Du har ju oftast en kåpa/kedjeskydd för primärkejda/rem och det får paketet att se ut som en enhet. Från andra sidan ska du titta väldigt nogrannt.

Det är nog den enklare lösningen, men visst kan man fräsa fram ett vevhus och växellåda i en klump men det kostar lite.

Du utgår ifrån att jag bryr mig om vad andra anser:D det räcker att jag vet.

Skall JAG mot förmodan göra något sådant skall det gjutas upp blockhalvor, vilket skulle innebära att dom skulle finnas tillhands till andra som eventuellt har samma skada som jag.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ska ta och ringa till en lokal mc handlare imorgon, som jag vet har mycket liggandes.
En gammal rd 350 motor kanske vore ett bra val.
Dom borde klara effekten, tss använder ju den i sin 500cc på 120 hk.
En låda ifrån en 2t blir bra mycket smidigare att få dit om man vill behålla gamla blocken och inte göra helt nya.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Kul tråd som verkar leva länge...
Jag kan ge lite info om hur en skotermotor funkar kontra hojmotor, även om min erfarenhet inte kommer från hojvärlden. Jag har tävlat i Superkart i många år och jag har använt samma sorts motor som RolleRotax leker med, Rotax 256 heter den 250 cc, tvåcylindrig inlinemotor. I superkartsvängen lämnar den uppåt 90 hk.

Nu till det tråden handlar om. Det finns nämnligen, sen ett par år tillbaka, en superkartvariant med en skotermotor. Den kallas SuperVkart och har en 2-cyl skotermotor på drygt 600 cc, kommer inte ihåg exakt. Den lämnar runt 60 hk och man har behållit variatordriften för att slippa växellåda och minska behovet av service och kostnaderna. Det är ett enklare alternativ till 250-motorn som kräver mycket kunskap.

Man använder ett vanligt superkartchassi så det gör jämförelsen rättvisa, även om dom blir lite tyngre med skotermotorn. En superkart väger ungefär 130-140 kg, så det gör väl att man kan jämföra med en hyfsat lätt hoj.

SuperVkarten med skotermotorn är kanske inte riktigt lika rolig att köra, för man vill ju växla och stå i, men den fungerar mycket bra och den är inte speciellt mycket långsammare. Det skiljer bara ett par sekunder på de flesta banorna i Sverige. Jag tror att den minsta skillnaden är på Gotland Ring som är riktigt krokig. Ni som varit där har kanske sett dom där.

Det som gör att den hänger med så bra är att variatordriften gör att motorn håller sig inom sitt starkaste område mest hela tiden och man behöver inte fundera på varvtal och växel. Den är mycket stark ut ur kurvorna men sen är det lite gummisnoddacc i känslan. Men, den är ändå mycket snabb. Man lurar sig lite av just gummisnoddkänslan.

Så om det är nån som håller på och klurar på ett bygge med skotermotor, varför inte gå hela vägen och få till en annorlunda hoj med variatordrift....

Lycka till!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Och Rolle, jag håller på med ESW:n även om det går långsamt. Samlat lite delar och svetsat pipor. Man kanske skulle stoppa i en stor skotermotor istället...
 

Bifogat

  • DSC01346 (Small).JPG
    DSC01346 (Small).JPG
    68.3 KB · Visningar: 272

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Och Rolle, jag håller på med ESW:n även om det går långsamt. Samlat lite delar och svetsat pipor. Man kanske skulle stoppa i en stor skotermotor istället...

Gillar dom däringa tandem-tvinnarna starkt.

Ser ut som att du använder bakbromsarna RIKTIGT mycket:D
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Gillar dom däringa tandem-tvinnarna starkt.

Ser ut som att du använder bakbromsarna RIKTIGT mycket:D

Haha!
Ja, man behöver särskilt mycket bakbroms när man inte har nån drivning!!!

Nä, det var nog så att det var det enda lediga 17-tumshjulet när jag skulle svetsa piporna. Bakhjulet som ska användas på racern satt på ett MuscleMashine-bygge för att R1-bakhjulet inte rymdes i svingen just då, om jag inte minns fel...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top