Skotermotor i 250R?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
En annan nypopulär mod av RS chassiet är att hänga in en SXV 550 motor. Relativt billigt så har man 75-80hk i den men ett helt annat register än en 250 2t för att inte tala om livslängden...

Ok, så 20 hk mindre och hur många kg mer? Dessutom har väl en SXV inte särskilt imponerande livslängd heller. Vet i alla fall en Aprilia ÅF som vägrar sälja dem som gatmotarder p g a servicen de kräver.

Närmar man sig i trimningsgrad så är en fyrtaktare inte mer pålitlig. Det går inte att jämföra med en B18 som går utan olja.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ok, så 20 hk mindre och hur många kg mer? Dessutom har väl en SXV inte särskilt imponerande livslängd heller. Vet i alla fall en Aprilia ÅF som vägrar sälja dem som gatmotarder p g a servicen de kräver.

Närmar man sig i trimningsgrad så är en fyrtaktare inte mer pålitlig. Det går inte att jämföra med en B18 som går utan olja.

Få se nu, en 250 räser går vadå, 7,5 timmar per kolvbyte och 15 timmar per vevbyte?

Min 450 lämnar bra mycke mer effekt än standard och jag kör den hårt. Den har jag bytt hm få se nu, olja och oljefilter några gånger på 60 timmar.

Men visst, motorn väger mer och den har mindre topp-effekt.

Att din återförsäljare inte klarar av att serva den är en annan sak. Det är en race-motor och jag tror knappast att han säljer en riktig 250-räser till en gatåkare heller. Speciellt roadracingkillar verkar ignorera att de cyklar/motorer som har mest race-erfarenhet och som det är lagt mest tid/pengar på att utveckla är de motorer som man hittar i motocross-cyklarna. Att man kan sälja en sån motor med registreringsplåt är väl snarare ett bevis på att det är en bra och tillförlitlig (race)motor.

Det går komma med förslag på olika snurror här men det kommer ändå sluta med att det hänger en 250R, eller om man har nå snorigt mycke pengar, en 500R i chassiet. För det är ju bara dom som ger hög litereffekt.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Att din återförsäljare inte klarar av att serva den är en annan sak. Det är en race-motor och jag tror knappast att han säljer en riktig 250-räser till en gatåkare heller. Speciellt roadracingkillar verkar ignorera att de cyklar/motorer som har mest race-erfarenhet och som det är lagt mest tid/pengar på att utveckla är de motorer som man hittar i motocross-cyklarna. Att man kan sälja en sån motor med registreringsplåt är väl snarare ett bevis på att det är en bra och tillförlitlig (race)motor.


Sen när är det samma effektuttag i en crossmotor som i en RR-motor?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sen när är det samma effektuttag i en crossmotor som i en RR-motor?

Om du tittar på 125orna som är det enda som egentligen går jämföra så skiljer det inte särskilt mycket ur en preparerad motor. Crossmotorn måste ha ett bredare register för att vara körbar.

Tittar du på en singel 450 så har du 11500 varv och ett grymt gas-svar och varvillighet. Man måste också tänka på att en cross-motor accelereras fortare och den varvas utan belastning mycke mycke oftare. Tex om du kastas framåt i ett hopp så slår du på gasen för att framändan ska komma upp igen. Åker du till en crossbana så får du höra en sån här fyrtaktare gå på varvstoppen utan belastning flera gånger innan du åker hem.

Sen att det inte är en optimal motor för roadracing, det är en annan sak. En 500cc i ett 250 chassie eller en skotermotor i ett 250 chassie är långt ifrån optimalt för roadracing också.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Om du tittar på 125orna som är det enda som egentligen går jämföra så skiljer det inte särskilt mycket ur en preparerad motor. Crossmotorn måste ha ett bredare register för att vara körbar.

Att de måste ha ett annat register förstår vem som helst. Vad hade 125cc för effekt när de fortf kördes i VM?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Få se nu, en 250 räser går vadå, 7,5 timmar per kolvbyte och 15 timmar per vevbyte?

Att din återförsäljare inte klarar av att serva den är en annan sak.

För det är ju bara dom som ger hög litereffekt.

10x på båda siffrorna.

De klarar att serva men är rädd för att ägarna kör som en vanlig hoj (ett oljebyte per år) och råkar ut för problem som sedan ger Aprilia dåligt rykte.

Just det! :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
10x på båda siffrorna.

De klarar att serva men är rädd för att ägarna kör som en vanlig hoj (ett oljebyte per år) och råkar ut för problem som sedan ger Aprilia dåligt rykte.

Just det! :)

Aha, jag fick för mig att Stellan Hedlund bytte på de intervaller jag skrev, har väl missuppfattat det då

Att de måste ha ett annat register förstår vem som helst. Vad hade 125cc för effekt när de fortf kördes i VM?

Det är det mycke tystnad om men det sägs ha varit på uppåt 50hk. Det sas att 125orna hade lika mycke effekt som en 250 och de ligger standard på 57-59hk på veven
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Aaaahh.... Det är ju du som mekar år Mordgren... :näsblod ;)

Oroa dig inte, jag får inte göra något viktigt ändå. :D På EM försökte Anders t o m förklara hur man gör toast i en smörgåsgrill, då blev jag lite irriterad faktiskt. Ungkarl som man är kan man faktiskt det! :mad: ;)
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
De här e skit skoj!! :D min lilla leksak:rolleyes: CR 500 i en 125 ICC chassie!!
Ganska kul o köra på isen oxå med finndubb i däcken:banana
 

Bifogat

  • IMG_287622.JPG
    IMG_287622.JPG
    71.4 KB · Visningar: 118

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det är det mycke tystnad om men det sägs ha varit på uppåt 50hk. Det sas att 125orna hade lika mycke effekt som en 250 och de ligger standard på 57-59hk på veven


50Hk har man i en väldigt vass roadrace 125cc motor.
Att man sen har något liknande i en motocrossmotor med samma slagvolym har jag svårt för att tro på med tanke på vilket varvtal det handlar om på en RR maskin.

Inte för att motocrossmotorn är speciellt vridstark men någon form av körbarhet kan va ganska bra att ha.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
... Speciellt roadracingkillar verkar ignorera att de cyklar/motorer som har mest race-erfarenhet och som det är lagt mest tid/pengar på att utveckla är de motorer som man hittar i motocross-cyklarna. ...

Hondas RS125R har en motor som är baserad på en av Hondas crossmotorer.

Vet inte vad en 125cc crossmotor har för spec i raceskick i VM. Men Hondas RS125RW i sitt bästa skick, i MotoGP, har den vattenkylt block, vattenkyld avgasbom och "avgasventil".

Tekniker/ingengörer/utvecklare hämtar ideer från alla som kan ta fram motorer. Samma med racefolken ute på banorna. Det är nog väldigt lite skillnad på toppen i båda grenarna på hur mycket man sattsar och går in för det man håller på med. Vem som lägger mest pengar och tid vill jag inte säga nått om då jag inte vet ett skit om det.

Det som det läggs mest tid och pengar just nu innom rr är på elektroniken.


...
Att man kan sälja en sån motor med registreringsplåt är väl snarare ett bevis på att det är en bra och tillförlitlig (race)motor.
...

Tror inte en 50hk 125 cross sälgs över disk till gata?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
50Hk har man i en väldigt vass roadrace 125cc motor.
Att man sen har något liknande i en motocrossmotor med samma slagvolym har jag svårt för att tro på med tanke på vilket varvtal det handlar om på en RR maskin.

Inte för att motocrossmotorn är speciellt vridstark men någon form av körbarhet kan va ganska bra att ha.

Jag har kört en riktig 125 motocross-räser och den drar bättre genom hela registret fastän den har mycke mer toppeffekt. Varvar som en 85cc ungefär. Hur mycke varvar 125-räsrarna?

Tror inte en 50hk 125 cross sälgs över disk till gata?

Nej men den motor som VDB vann VM på (aprilia SXV450) är samma motor som sitter i gathojen förutom dessa grejjer: Blueprintad, avgassystem, luftfilter, annan (special) mappning för tändning och insprutning och en vassare kam. Vi "utanför fabriken" väljer att köra med standardkammen för att det behövs inte en vassare kam.

Jag kan ju ha tankevurpat men inte är ens RS250 byggd på samma motor som RSW250 lr vad nu räsern heter?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag har kört en riktig 125 motocross-räser och den drar bättre genom hela registret fastän den har mycke mer toppeffekt. Varvar som en 85cc ungefär. Hur mycke varvar 125-räsrarna?

Aprilias RSA säger dom kan varva till 18.000 varv om det behövs. Fast effekten låg nog nånstans runt 14.500-15.000v på den tror jag. Aprilia uppgav 60hk på den. Hondorna ligger nog också runt 14.000-15.000v.

Nordgren hyrde ut ett par kit-förgasare till en som skulle köra wildcard på finalen i 250GP VM i år och han fick sin toppeffekt vid 13.800 på sin 250cc med en vanlig RS250R-motor med kit-cylindrar. Dom riktiga VM-hojarna med dom A-kit vevarna och A-kit tändsystemen varvar mycket mera.

Jag kan ju ha tankevurpat men inte är ens RS250 byggd på samma motor som RSW250 lr vad nu räsern heter?

I princip så är en hel del rätt så likt mellan RS250R - RS250RW. Men i praktiken är det bara växellådan som är samma förutom vissa styrstift osv. Du kan få en cylinder och förgasare att passa på ett std-block och en RSRW motor passar i en std-ram. Är inte samma motor nej. Men rätt lik i designen men inte i detalj. 125-an är ännu mera olik sin produktionsracermodell i motorn.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag har kört en riktig 125 motocross-räser och den drar bättre genom hela registret fastän den har mycke mer toppeffekt. Varvar som en 85cc ungefär. Hur mycke varvar 125-räsrarna?



Nej men den motor som VDB vann VM på (aprilia SXV450) är samma motor som sitter i gathojen förutom dessa grejjer: Blueprintad, avgassystem, luftfilter, annan (special) mappning för tändning och insprutning och en vassare kam. Vi "utanför fabriken" väljer att köra med standardkammen för att det behövs inte en vassare kam.

Jag kan ju ha tankevurpat men inte är ens RS250 byggd på samma motor som RSW250 lr vad nu räsern heter?

Min veteran250 räjser varvar utan större problem ÖVER 13500, handlar mest om vad jag tycker jag har råd med. Effektkurvan ökar fortfarande vid 13500 så mindre är det nog inte.

Du har nog gjort för många vurpor och slagit i huvudet :pannkyss en aprilia Rs250 är i stort sett en gammal suzuki standard250 och har inte någonting i motorn som ens liknar det som sitter i räjsern.
Standardmotorn har reedventiler etc och räjsern slid(roterande)ventiler
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jämfört med vad?

Jämfört med en orginal av samma märke och modell (som man tycker ska ha bredare register)

Tror att de prepade 125 motorerna har toppeffekten på 13000-13500, så ja, då är det lägre :) Vet att 250 fyrtaktarna har toppeffekten vid 13500-14000

Husaberg och KTM har gat-registrerade modeller med riktiga race-motorer också, och ja det är klart att det är många som går sönder när de körs på gatan.

Min veteran250 räjser varvar utan större problem ÖVER 13500, handlar mest om vad jag tycker jag har råd med. Effektkurvan ökar fortfarande vid 13500 så mindre är det nog inte.

Du har nog gjort för många vurpor och slagit i huvudet :pannkyss en aprilia Rs250 är i stort sett en gammal suzuki standard250 och har inte någonting i motorn som ens liknar det som sitter i räjsern.
Standardmotorn har reedventiler etc och räjsern slid(roterande)ventiler

Förlåt att jag formulerade mig lite dåligt, det var så jag menade, att de inte har mycket gemensamt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top