Skotermotor i 250R?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
gthyni skrev:
916-kopia med Highlander-motor är coolt.
Det är bara ett fel med den,
den ser ut som Grodan Boll framifrån:

rv1000rf21.jpg

Ja den var jävlar inte snygg.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gustav O skrev:
Tror att en parallelltwin blir för bred för vilket 250 racer chassie som helst och det är nog det största problemet.
Japp. Jag mätte mellan tummen och pekfingret, det klassiska 20-centimetersmåttet, och fann att det är ungefär 20 cm mellan motorfästena. Tuttifruttimåttet, alltså inklusive utstickande delar som svänghjul, vattenpump och koppling är inte mer än cirka 30 cm. Det blir nog svårt att trycka in vilken skotermotor som hellst i ett 250R-chassie.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Japp. Jag mätte mellan tummen och pekfingret, det klassiska 20-centimetersmåttet, och fann att det är ungefär 20 cm mellan motorfästena. Tuttifruttimåttet, alltså inklusive utstickande delar som svänghjul, vattenpump och koppling är inte mer än cirka 30 cm. Det blir nog svårt att trycka in vilken skotermotor som hellst i ett 250R-chassie.

Fråga Rolle Rotax, enligt honom är en radfyra inga problem...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Chris Ash skrev:
Fråga Rolle Rotax, enligt honom är en radfyra inga problem...

Tja, beror hur du monterar. I många ramar, och rgv som det pratats om en del går väl ramen ovanför cylindrar etc? Då kan det sticka ut i höjd med ramen.

Jag gör bara jämförelsen på de Tz700 och 750 jag kollat på som inte är något monsterbreda, samt riktiga RG500 där det breda är förgasarna. RG är inte mycket bredare än min inline 2cylindriga rotax! Nu är RG inte radfyra, jag vet. Men Tz 7xx är det.

Vill man se problem blir det sällan innovationer, vill man lyckas gör man det. Säger han som kallt räknar med att mitt nya replica billetvevhus på rotaxen kommer fungera minst lika bra och hållbart som original fast det har lägre vikt.

VILJA!

Edit: Kom just på att far och jag har en ishoj ståendes också, en i grunden Yz125 som fått en radfyra imonterad! Nu föll valet på en fyrtakts landsvägsmotor då vi tänkte den skulle hålla bättre än tvåtakt 125 men ack så fel vi hade, håller lika länge men renoveringarna kostar 5ggr mer :huvet

Hur som helst så gick det att få ihop. Hur bred är en 125 motor mot en fyrcylindrig 600?
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Svar nedan från Ivan som arbetar med utvecklingen av "Bluerage" - prototypen med en 995 cc Rotax tvåtaktstwin.

Dear Mr. Bovin,

Many thanks for your interest in our project and your questions regarding
the Bluerage. I'm sorry if my answer comes quite late but I have been on the road for quite long. Please find bellow some information regarding your questions:

• Is the engine connected to a gear box?

Yes and No. The concept around the engine is to have it isolated as much as
possible from the rest of the bike structure. The engine is attached to the
bike frame on what we call "cylinblock" which mean fixation allowing to
isolate vibration of the engine from the rest of the bike structure. Behind
this principle, one of the goal is to allow engine exchange in a very short
time which mean unscrewing 4 fixations and taking out the chain
transmission. The transmission is insure through a chain to the gear box (Ducati 916).

• Has the bike been run at a race track?

The bike has been running on race track several times, not into
competition. We are actually in the final stage to finalize our tests.
Please consider that there is no competition category for this bike (except
some prototypes). The concept of the bike is in fact design around a new
technology of frame for which we have constructed a complete bike in order to demonstrate the frame performance. This is the reason why we are using such type of very performing Rotax engin.

• Will you be selling it to the general public?

There are several areas or market segments for which we would like to sell
the Melly Technologies frame concept. For sure, the 1st target is
competition, then high quality bikes and tuning frames. We are working as well in frame concept very closed to the Bluerage which may allow in a near future the usage of those frames in a larger range.

• If so - at what price?

The Bluerage at this stage simply cost a fortune. There is no exact price
for that. If somebody would be interesting in having a bluerage, price will
be in the area of 250Keuro, a lot depending on components which will be
used for the bike. The frame itself which is at the center of the project is in the other hand very competitive in terms of price. For a production up to 500 - 1000 pieces this approach is cheaper than conventional once. This is possible in avoiding necessary tools as moulds, dies, assembly structure, etc...

• How powerfull and fast is the bike?

The Rotax engin is offering 165 HP base on Rotax technical data. The total
weight is ~ 145 kg without gas. According to this + other bike parameters,
the speed should be slightly higher than 300 km. For the time being we have never reach that speed considering that the race track on which the bike has been tested up to now is not allowing this type of speed performance.

Please do not hesitate to contact me for any further questions. You can
call me as well at the following No:

+ 41 79 476 95 45

I have not been in contact with Franz Spitzer since a couple of weeks.
Could you please let me know as well what is the purpose of the information you are looking for. Accoring to this I may be able to send you more precise information.

Thanks in advance and best regards

Ivan
 

Bifogat

  • Resize of Mellytechno030519-7.jpg
    Resize of Mellytechno030519-7.jpg
    9.9 KB · Visningar: 322

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Här Teddy har du hur det kan se ut när man stoppat i en 500cc motor i ett aprilia-chassie. :)
 

Bifogat

  • aprilia-rs250-96-bikepics-4061401.JPG
    aprilia-rs250-96-bikepics-4061401.JPG
    127.4 KB · Visningar: 370

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Denna kanske passar bättre för 250cc , 6 växlad dessutom.
www.pvpkart.com

Eller en Maxter S.R.L 6-vxl 125cc med 50hk original för 125 racer från Italien.
Det finns en sån motor i Sverige nu , den gick på Väla kartbana i tisdags.
 

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
lite off topic men

vad det gäller effektförluster i variator drivna maskiner, så är det inte särkilt stora effektförluster!-det är däremot väldigt svårt o ställa in variatorerna på tex en snöskoter då det ska råda jämvikt i systemet vid maximalt preppad setup! för olika motstånd/ tex, asfalt/snö/ is, olika typer av snö etc..
därför är vxl-låda att föredra till tex. MC! där greppet /effekten balansen istället justeras med olika däckstyper!

jag har en tvåtakts skoter är på 340cc 2cyl. borr 60mm slag 60mm
..cylindrarna har inga avgasportar!
har min toppeffekt på 10.600 rpm , +100Hp-dynokörd 2006
-har +300hp/L !!, utan turbo o lustgas, på vanlig handelsbensin!

-jag kör på +5-6 % oljeblandning och mig veterligen har jag inga miljö negativa emisioner alls och tala om på full gas :)
för övrigt vill jag poängtera att om man verkligen vill ha lite avgaser så kan man se till och köra två tändstift till varje cylinder på tvåtaktarn och fyrtaktarn-då försvinner de mesta "emmision "problemen!-men tyvärr har man valt andra vägar för att "lura" konsumenterna på deras bensin!:huvet

motorer med 2 tändstift/cyl -det var mkt vanligt på 70 talet efter bensinbristen..!m sen glömdes de visst bort ;)

skulle vilja se en dyno graph från en körning av en tex. Yamaha tz /aprilia 250cc tvåtakt maxtrimmad-är de nån som har en länk, eller nått tips?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
2 tändstift är en bra idé på 2-ventilstoppar men inte nödvändigt på en 4-ventilsdito eftersom man där kan placera tändstiftet idealiskt i förbränningsrummet (i mittet alltså). På Guzzi och BMW-twinnar är det en del av trimåtgärder att borra in ett tändstift till i tvåventilstoppar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Denna kanske passar bättre för 250cc , 6 växlad dessutom.
www.pvpkart.com

Eller en Maxter S.R.L 6-vxl 125cc med 50hk original för 125 racer från Italien.
Det finns en sån motor i Sverige nu , den gick på Väla kartbana i tisdags.

pvp motorn är en klon av rotaxmotorn, som i sin tur nog är en klon av en gammal kawasaki tror jag.

Hur som helst har rotaxmotorn under många år både nationellt och internationellt använts.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Japp. Jag mätte mellan tummen och pekfingret, det klassiska 20-centimetersmåttet, och fann att det är ungefär 20 cm mellan motorfästena. Tuttifruttimåttet, alltså inklusive utstickande delar som svänghjul, vattenpump och koppling är inte mer än cirka 30 cm. Det blir nog svårt att trycka in vilken skotermotor som hellst i ett 250R-chassie.

Hur går det? En gnutta tyst...

Lite inspiration som nämnts tidigare i tråden. http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=215969&stc=1&d=1196628780
 

Bifogat

  • teddy.jpg
    teddy.jpg
    73.9 KB · Visningar: 222

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har inte läst hela tråden men
sen ska väl kanske nämnas att de finns elektriskt styrt system istället för variator där de garanterat går o koppla till en dator o styra själv..
ett sånt kitt till en vanlig skoter med 3 olika lägen kostar idag ca 15 papp vadjag hört.
samt att de blir viktminskning :yoparty
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det borde väl inte vara helt omöjligt att bygga en extern växellåda annars? Det snackas ju mycke om kassett-lådor nuförtiden. En kedja mellan utgående axel och växellådehuset och sedan ett drev och kedja i vanlig ordning...

Jag körde fjolårets VM-vinnarskoter för ett par helger sen. Det är en 600cc. Jag har inte fått veta hur mycke effekt det är i den av ägaren men jag har hört bakvägen att det är bortåt 150hk i den. Den svarar innan du ens tänker på att titta på gasen och drar tokhårt genom hela registret. Han kör på aspensoppa.

En annan nypopulär mod av RS chassiet är att hänga in en SXV 550 motor. Relativt billigt så har man 75-80hk i den men ett helt annat register än en 250 2t för att inte tala om livslängden...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2 tändstift är en bra idé på 2-ventilstoppar men inte nödvändigt på en 4-ventilsdito eftersom man där kan placera tändstiftet idealiskt i förbränningsrummet (i mittet alltså). På Guzzi och BMW-twinnar är det en del av trimåtgärder att borra in ett tändstift till i tvåventilstoppar.

Ordentligt lyft någon åstadkom men ändå......

Där finns en poäng med dubbla eller trippla tändstift även med en 4v motor även om nyttan inte är lika stor. Poängen är att öppna flera flamfronter och därmed elda av en större del av bränslet under de vevaxelgrader där det gör mest nytta. Har väl mest använts inom supermono där man har massor av borr och behöver få ner flamvägslängden.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top