Teddy
"...I been here for years"
Chris Ash skrev:Vem har pratat om vett, rim och reson? Detta är tvåtaktsforumet, du förstör med ditt förnuftspredikande
Jag säger som Max von Sydow i Exorcisten:
-"Gathojar. Be gone!"
Chris Ash skrev:Vem har pratat om vett, rim och reson? Detta är tvåtaktsforumet, du förstör med ditt förnuftspredikande
Teddy skrev:Vad tror ni om Aprilia RS250-chassie och Rotax 440-motor?
vad väger chassiet? motorn?Teddy skrev:Vad tror ni om Aprilia RS250-chassie och Rotax 440-motor?
Teddy skrev:Vad tror ni om Aprilia RS250-chassie och Rotax 440-motor?
Teddy skrev:Vad tror ni om Rotax 440-motor?
Vad Apriliachassiet väger har jag ingen aning om. Aprilia anger halvtorr vikt till 142 kg. Motorn har jag inte lyckats finna några tekniska data på.R2 skrev:vad väger chassiet? motorn?
gthyni skrev:Hmm, det står att fuggar medföljer och med tanke på att tfnnr går till
ett turistföretag är det troligen inte en "crossmotor".
Rotax har 2 st 440r:
- en jätteslö (modell 443), luftkyld med 38hk för hyrskotrar etc
- och en sportmotor (453) med vattenkylning, SDI och 92 hk (otrimmad)
http://www.rotax.com/en/Engine/2004/Snowmobile/Engine.Models.htm
gthyni skrev:Det snackas om upp emot 140 hk ur våldtrimmade 453r,
Teddy skrev:Vad Apriliachassiet väger har jag ingen aning om. Aprilia anger halvtorr vikt till 142 kg. Motorn har jag inte lyckats finna några tekniska data på.
Jag hatar det där j*vla avgassystemet!Axxexs skrev:Jag tror mig minnas att jag vägde en sån motor till 33kg och avgassystemet vägde 11kg.
Var kan man läsa om Rotax 440-motor? Är den två- eller trecylindrig? Hur stark? Mått? Med variator?Teddy skrev:Vad tror ni om Aprilia RS250-chassie och Rotax 440-motor?
Nyteknik skrev:Var kan man läsa om Rotax 440-motor? Är den två- eller trecylindrig? Hur stark? Mått? Med variator?
Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.skoteridioten skrev:Har en 03a ståendes i garaget. 2 cyl (alla 440 skotermotorer är 2 cyl).
Med 98 oktan ca: 95hk +- ett par beroende på bestyckning...
Mått, vet ej...
En ny 440 sägs ha drygt 110 hk med racesoppa.
dootalk.com är en schysst forum om du vill plugga ski-doo (rotax).
skoteridioten skrev:Har en 03a ståendes i garaget. 2 cyl (alla 440 skotermotorer är 2 cyl).
Med 98 oktan ca: 95hk +- ett par beroende på bestyckning...
Mått, vet ej...
En ny 440 sägs ha drygt 110 hk med racesoppa.
dootalk.com är en schysst forum om du vill plugga ski-doo (rotax).
Ok - låter inte dumt. Tror att 110-120 hk är just vad man bör ha i ett 250-chassie för att arbetet ska vara värt besväret. På tal om det: vem kan genomföra konvertering från variator till växellåda på ett sätt som kommer att fungera? Hmmm...RJ skrev:Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.
Mått är svårt att säga trots att jag har haft -02, -03 och -04:ans 440 plus att jag har kört flera -05r. Måtten mellan dessa motorer skiljer knappast någonting. Gissar att själva motorn är 30-35 cm bred, variatorn bygger väl kanske 20 cm. Men som sagt nu gissar jag bara, har ju aldrig kommit på tanken att mäta motorn...
Det handlar inte så mycket om att konvetera skulle jag tro. Variatorn har inte lika nära förhållande med votorn på en snöskoter som växellådan har på en mc. Den har förmodligen någon form av utgående axel som det är "bara" att hitta lämplig drivning från och sedan "bara" hitta någon lämplig växellåda.Nyteknik skrev:På tal om det: vem kan genomföra konvertering från variator till växellåda på ett sätt som kommer att fungera? Hmmm...
RJ skrev:Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.
Tja, han pratade faktiskt om gathojar, även jag tycker att 2t hör hemma i racing pga lätt vikt och hög effekt, men på gatan nix.Teddy skrev:Jag säger som Max von Sydow i Exorcisten:
-"Gathojar. Be gone!"
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs VM-kva... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |