Nyteknik
Bannad
Men det är ju ett schweiziskt projekt.Neutral skrev:Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.
Men det är ju ett schweiziskt projekt.Neutral skrev:Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.
Jag har kört en F7:a på en trång men slät skogsväg, med en meter höga snövallar, 15 minusgrader och hårt underlag. Med min oerhört knapphändiga snöskotererfarenhet var det en upplevelse, helvetes jävlar vilket drag. Om man fegade det minsta fanns ingen räddning att få. Tyvärr fick kläderna hänga på vädring i två veckor efteråt.MattNYR5 skrev:Skulle jag sätta en 2-cyl 2-t från en skoter i en mc, skulle jag ta en F7-motor. 700cc,byggd av Suzuki med EFI och 135-140hk orginal. Du kan säkert få fler tips och ideér på www.snowrider.se
Öh ok, men det är i alla fall typiskt amerikanskt.Nyteknik skrev:Men det är ju ett schweiziskt projekt.
Noterar att valmers hyllar en tvåtaktsmotor.valmers skrev:Jag har kört en F7:a på en trång men slät skogsväg, med en meter höga snövallar, 15 minusgrader och hårt underlag. Med min oerhört knapphändiga snöskotererfarenhet var det en upplevelse, helvetes jävlar vilket drag. Om man fegade det minsta fanns ingen räddning att få. Tyvärr fick kläderna hänga på vädring i två veckor efteråt.
Notera i era intresseböcker.
Neutral skrev:Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.
Är det inte dem som gjort ramarna till Dakar-åkaren Björn Jansson? Han bröt väl båda gånger p g a ändliga problem med rambrott.
sEiKo skrev:men enligt byggsidan så var den helt okörbar.
R2 skrev:men då gör vi la en själva då....
2taktmaffian får konsultera skotermaffian och välja motor.
Ram och sving gör Ghost.
Fjädring och bromsar finns ju i sverige.
Fälgar och tändning köps.
vips en ny hoj..
eller...
Har för mig att det länkats till en sida här och då var vibrationerna det absolut största problemet.RG500-Johannes skrev:Det där är Jim Comrie's gamla projekt... Hade han hemsida till den?
/J
Jaså, så Ghost är i själva verket Johan Pihl? I så fall har jag redan anlitat honom för att laga det ena gaffelbenet på Skatungen och det jobbet han gjorde var verkligen i toppklass. Den sortens hantvetverk är imponerade, jag blir rörd varje gång jag tittar på det.Boris JR skrev:Ja det är ghost som byggde ramarna men det var inte pga rambrott som Björn bröt...
Vet inte om det berodde på insprutningen eller något annat, men känslan var att motorn inte slutade dra omedelbart vid gasavslag; varje gång man släppte och bromsade inför en kurva fick man under ett hisnande ögonblick en känsla av gashäng.Gustav O skrev:Noterar att valmers hyllar en tvåtaktsmotor.
Precis. Tvåtaktskörning är kul.valmers skrev:Vet inte om det berodde på insprutningen eller något annat, men känslan var att motorn inte slutade dra omedelbart vid gasavslag; varje gång man släppte och bromsade inför en kurva fick man under ett hisnande ögonblick en känsla av gashäng.
Fast det var kul som fan; fullt spett, avslag/broms (hjälp den skenar...nej inte ändå), styr in, häng ut som fan, på med gas för att få ekipaget att sladda ut och undvika "understyrning" rakt fram i Dalarnas största gran, fullt spett i utgången och klamra sig fast i styret!
Teddy skrev:Jaså, så Ghost är i själva verket Johan Pihl? I så fall har jag redan anlitat honom för att laga det ena gaffelbenet på Skatungen och det jobbet han gjorde var verkligen i toppklass. Den sortens hantvetverk är imponerade, jag blir rörd varje gång jag tittar på det.
jag tolkar det så att 1104cc kitet kostar 14000:-Bee skrev:Denna motorn borde väl funka: http://www.blocket.se/view/6455533.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=9
Jag trodde att en motor skulle kosta mer, men 220hk+ för 14000:- KUL!!!
Gustav O skrev:Fast det skulle vara fränt att bygga en egen V-twin. Köra med tex Honda CR500 cylindrar och göra ett eget vevhus etc. En tvåtakts 1000cc twin vore fränt. Inte min idé och jag kan inte göra det men det vore fränt som faan att ställa upp i Rookie1000 med...
R2 skrev:jag tolkar det så att 1104cc kitet kostar 14000:-
han säljer inte en hel motor...
Jaha, va vi nöjda med Ghost som ramleverantör då...
Boris JR, vem blir inte sjukligt kåt av sånt
Det stämmer säkert.Boris JR skrev:Får man verkligen köra med 1000cc tvåtakt där jag tror det är max 500cc som gäller fast det är väl en rätt akademisk fråga i vilket fall......
toppig?Esquire skrev:Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.
Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Det håller inte, folk kommer inte vilja byta motordelar i vanligservice.Nyteknik skrev:Det var ännu mer obegripligt att man inte fortsatte att utveckla RD 500 och RG 500 Gamma 1986 - när man skulle komma att fortsätta med tvåtakt i GP i ytterligare 15 år.
995 cc tvåtaktsmotorn från Rotax som det schweiziska projektet bygger på ger tydligen strax under 200 hk och väger troligen hälften så mycket som en fyrtakts radfyra. Även om den drar mycket bensin får man den uppenbarligen tillräckligt ren. Som sagt: det är obegripligt att ingen tillverkare har mod att utveckla en extrem sporthoj med en sådan motor - vilken jävla hoj det skulle bli.
Silwer skrev:toppig?
Har du kört en cr500 eller kx500?
Håller inte? Varken RD- eller RG 500 led av dålig driftsäkerhet i mitten/slutet av 80-talet. På femton år har de japanska tillverkarna lärt sig ett och annat som förstås skulle gå att omsätta i både pålitliga och lagom hysteriska V4-tvåktare.Silwer skrev:Det håller inte, folk kommer inte vilja byta motordelar i vanligservice.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |