Skotermotor i 250R?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
MattNYR5 skrev:
Skulle jag sätta en 2-cyl 2-t från en skoter i en mc, skulle jag ta en F7-motor. 700cc,byggd av Suzuki med EFI och 135-140hk orginal. Du kan säkert få fler tips och ideér på www.snowrider.se
Jag har kört en F7:a på en trång men slät skogsväg, med en meter höga snövallar, 15 minusgrader och hårt underlag. Med min oerhört knapphändiga snöskotererfarenhet var det en upplevelse, helvetes jävlar vilket drag. Om man fegade det minsta fanns ingen räddning att få. Tyvärr fick kläderna hänga på vädring i två veckor efteråt. :hihi

Notera i era intresseböcker.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Jag har kört en F7:a på en trång men slät skogsväg, med en meter höga snövallar, 15 minusgrader och hårt underlag. Med min oerhört knapphändiga snöskotererfarenhet var det en upplevelse, helvetes jävlar vilket drag. Om man fegade det minsta fanns ingen räddning att få. Tyvärr fick kläderna hänga på vädring i två veckor efteråt. :hihi

Notera i era intresseböcker.
Noterar att valmers hyllar en tvåtaktsmotor. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Neutral skrev:
Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.


Är det inte dem som gjort ramarna till Dakar-åkaren Björn Jansson? Han bröt väl båda gånger p g a ändliga problem med rambrott. :rolleyes:

Ja det är ghost som byggde ramarna men det var inte pga rambrott som Björn bröt.....

Ghost gör fina grejer synd bara att jag inte har plånboken att köpa en av varje speciellt bromskolvar i titan hade varit något att ha
 
Last edited:

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RG500-Johannes skrev:
Det där är Jim Comrie's gamla projekt... Hade han hemsida till den?

/J
Har för mig att det länkats till en sida här och då var vibrationerna det absolut största problemet.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Boris JR skrev:
Ja det är ghost som byggde ramarna men det var inte pga rambrott som Björn bröt...
Jaså, så Ghost är i själva verket Johan Pihl? I så fall har jag redan anlitat honom för att laga det ena gaffelbenet på Skatungen och det jobbet han gjorde var verkligen i toppklass. Den sortens hantvetverk är imponerade, jag blir rörd varje gång jag tittar på det.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Noterar att valmers hyllar en tvåtaktsmotor. :)
Vet inte om det berodde på insprutningen eller något annat, men känslan var att motorn inte slutade dra omedelbart vid gasavslag; varje gång man släppte och bromsade inför en kurva fick man under ett hisnande ögonblick en känsla av gashäng. :näsblod
Fast det var kul som fan; fullt spett, avslag/broms (hjälp den skenar...nej inte ändå), styr in, häng ut som fan, på med gas för att få ekipaget att sladda ut och undvika "understyrning" rakt fram i Dalarnas största gran, fullt spett i utgången och klamra sig fast i styret!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Vet inte om det berodde på insprutningen eller något annat, men känslan var att motorn inte slutade dra omedelbart vid gasavslag; varje gång man släppte och bromsade inför en kurva fick man under ett hisnande ögonblick en känsla av gashäng. :näsblod
Fast det var kul som fan; fullt spett, avslag/broms (hjälp den skenar...nej inte ändå), styr in, häng ut som fan, på med gas för att få ekipaget att sladda ut och undvika "understyrning" rakt fram i Dalarnas största gran, fullt spett i utgången och klamra sig fast i styret!
Precis. Tvåtaktskörning är kul. :tummenupp
Jag skulle gärna prova en riktig skoter en vecka eller så men det lär ju inte ske..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teddy skrev:
Jaså, så Ghost är i själva verket Johan Pihl? I så fall har jag redan anlitat honom för att laga det ena gaffelbenet på Skatungen och det jobbet han gjorde var verkligen i toppklass. Den sortens hantvetverk är imponerade, jag blir rörd varje gång jag tittar på det.

Det är troligt namnet låter bekant men jag minns inte riktigt. Han är rent sjukt duktig på att göra fina prylar och det är inte sådär hiskeligt överprissatt som många specialbitstillverkare är.
Bara en sådan sak som att han kan tänka sig att tillverka en one off pryl i ett exemplar till dig utan att det kostar en årslön gör åtminstone mig tårögd.......



Ja jag vet att jag är konstig och har en fetischism för specialprylar ni behöver inte upplysa mig om det......
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast det skulle vara fränt att bygga en egen V-twin. Köra med tex Honda CR500 cylindrar och göra ett eget vevhus etc. En tvåtakts 1000cc twin vore fränt. Inte min idé och jag kan inte göra det men det vore fränt som faan att ställa upp i Rookie1000 med... :yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gustav O skrev:
Fast det skulle vara fränt att bygga en egen V-twin. Köra med tex Honda CR500 cylindrar och göra ett eget vevhus etc. En tvåtakts 1000cc twin vore fränt. Inte min idé och jag kan inte göra det men det vore fränt som faan att ställa upp i Rookie1000 med... :yoparty

Får man verkligen köra med 1000cc tvåtakt där jag tror det är max 500cc som gäller fast det är väl en rätt akademisk fråga i vilket fall......

R2 skrev:
jag tolkar det så att 1104cc kitet kostar 14000:-
han säljer inte en hel motor...

Jaha, va vi nöjda med Ghost som ramleverantör då...

Boris JR, vem blir inte sjukligt kåt av sånt :3freak

Jag har testat en ghosthusaberg och märkte väl ingen större skillnad mot en vanlig husabergram så särskilt revolutionerande är det inte.
Skall man ha ett specialbygge och inte är svetsexpert själv så är han vad jag har hört kanon.

Viss reservation dock för att jag aldrig själv har beställt ett chassi av honom utan har bara pratat med folk...

Seså sälj iväg ditt pågående projekt och bygg en feting tvåtakt i ett radikalt chassie, eller föresten bygg två och skicka ner en hit för utvärdering......
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Boris JR skrev:
Får man verkligen köra med 1000cc tvåtakt där jag tror det är max 500cc som gäller fast det är väl en rätt akademisk fråga i vilket fall......
Det stämmer säkert. :(
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Esquire skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
toppig?
Har du kört en cr500 eller kx500?

Nyteknik skrev:
Det var ännu mer obegripligt att man inte fortsatte att utveckla RD 500 och RG 500 Gamma 1986 - när man skulle komma att fortsätta med tvåtakt i GP i ytterligare 15 år.

995 cc tvåtaktsmotorn från Rotax som det schweiziska projektet bygger på ger tydligen strax under 200 hk och väger troligen hälften så mycket som en fyrtakts radfyra. Även om den drar mycket bensin får man den uppenbarligen tillräckligt ren. Som sagt: det är obegripligt att ingen tillverkare har mod att utveckla en extrem sporthoj med en sådan motor - vilken jävla hoj det skulle bli.
Det håller inte, folk kommer inte vilja byta motordelar i vanligservice.
Och de fyrtaktare vi har är livsfarliga nog för gatan.
Nej det är bra att 2taktaren är borta från trafiken, på banan är det en anna historia, om man ska ha en F1 klass för hojar bör man ju också tillverka hojen av de vassaste och lättaste bitarna.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Silwer skrev:
toppig?
Har du kört en cr500 eller kx500?

Tror brutal är ett aningen bättre ord för att beskriva ovannämnda karraktär...

Det finns en anledning till att man gick ifrån stora tvåtaktare i enduro, man är ju nu även på väg mot mindre fyrtaktare då tom anders eriksson kör snabbare på en 350 4-takt än på storfyrtaktaren...

Visst är det kul med massor av effekt men 2mm trottellyft som resulterar i +15 hk är aningen förödande i stenrös. :näsblod
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo för 98% av befolkningen är en 500 cross mest för att busa runt lite med i nåt sandtag eller grusväg eller kanske på nån is eller gräsbana.
På crossbana suger den musten ur en direkt med sin brutala gång och i skogen vill jag inet tänka på det, jag körde en polares KX500 på en skogsslinga en gång, fy fan säger jag, då längtade man efter nån XR250 eller liknade:lol
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Silwer skrev:
Det håller inte, folk kommer inte vilja byta motordelar i vanligservice.
Håller inte? Varken RD- eller RG 500 led av dålig driftsäkerhet i mitten/slutet av 80-talet. På femton år har de japanska tillverkarna lärt sig ett och annat som förstås skulle gå att omsätta i både pålitliga och lagom hysteriska V4-tvåktare.

Jag tror skälet till att vi bara ser tråkiga fyrtaktare i sporthojar i dag är:

a) Skenhelig miljöpolitik
b) Superbikes höga status under 80- och 90-talet
c) Det mopedlika tvåtaktsljudet (som pöbeln är så känslig för)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top