Skotermotor i 250R?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikeboy500 skrev:
Eftersom jag vet att du är väldigt noga med detaljer och nyanser ville jag bara påpeka att ursprungstråden inte överhuvudtaget nämner bankörning.
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Toppig? Det är nog det sista jag skulle kalla en tvåtakts 500-stånka, den är ju som en traktor, det spelar ingen roll vilken växel eller varvtal man har känns det som.
Inte toppig. Men ryckig som fan. Det är jättesvårt att ta sig över hala stockar och liknande på ett säkert sätt. Ett par mm. på gasen blir 10 hk på bakhjulet. Jobbigt i skogen. Men på grusväg, sandtag och asfalt är det kul.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gustav O skrev:
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...
You bet! Förvisso är detta 2T-forumet, men det är en del av Racingforumet. :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Precis.
"Nedtrimmning" med "slöa" CR500 motorer kan man göra på andra håll. ;)

Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
Jag också! Det var ju ursprungstanken också. :banana
Pax att provköra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
Det vore en dröm. Tror knappast att den där motorn varken går att köpa eller fungerar. Men det vore oerhört trevligt om jag har fel; det vore nämligen i så fall en förhållandevis enkel sak att plötsligt stå och varmköra en Honda RS 250 med 200 hk. Jag kan ana känslan när man efter sedvanlig in- och varmkörning matar på gas ut på rakan för första gången.

:rofl :skrämd :jisses
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Gustav O skrev:
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...

Grattis till dig, Gustavo :)
Själv jag känner inte Teddy, men han verkar vara en trevlig typ med roliga ideer som engagerar en hel del människor. Gissar att dom flesta hört talas om Robin Tuluie's Tularis. Visserligen något mer avancerat än en snöskotermotor i ett "köpechassie", men ändå med en del likheter. Innan han byggde Tularisen var han mest känd för sin Tul-da en trimmad CR500 motor i ett lätt chassi som han "finåkte" till seger i en hel del tävlingar på 90-talet. Härligt med folk som vågar tänka i nya banor, och pröva sina ideer.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bikeboy500 skrev:
Ramen på den hojen är så cool! Raka vägen från styrhuvudet till svinglagret. Inte en ända onödig vinkel.

Nyteknik skrev:
Tror knappast att den där motorn varken går att köpa eller fungerar.
Det står ju att den är bromsad och att de har ett "Conversion Kit Availabe Now". Varför tror du inte på det?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Om det verkar för bra för att vara sant så är det oftast det.

:fakta
Som att det går utmärkt att köra en 250R på spillolja och 95-oktanig tanksoppa då? (Sorry kunde inte låta bli... :hihi)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Som att det går utmärkt att köra en 250R på spillolja och 95-oktanig tanksoppa då? (Sorry kunde inte låta bli... :hihi)
Alltså: varken jag eller Teddy har haft ett enda problem relaterat till OK:s 95-oktaniga alkylatbensin och deras tvåtaktsoljor. De har funkat tokbra.

Däremot nöp min ena kolv (med låst bakhjul in i Esset som resultat) då jag körde på vanlig 98-otanig pumpbensin.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Alltså: varken jag eller Teddy har haft ett enda problem relaterat till OK:s 95-oktaniga alkylatbensin och deras tvåtaktsoljor. De har funkat tokbra.

Däremot nöp min ena kolv (med låst bakhjul in i Esset som resultat) då jag körde på vanlig 98-otanig pumpbensin.
Men det låter ju för bra för att vara sant? :va :hihi
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Dear Sirs,

Is there any way to require the 995 SDI engine with a gearbox for use in a motor bike?

Sincerely,

Tobias Bovin

Stockholm, Sweden

------------------------

Dear Mr. Bovin,

There is no gear box available for the Rotax 995 engine.

Please contact any BRP snowmobile dealer to get info about availability and price.

You can find a dealer on www.lynx.se <http://www.lynx.se>

Best regards,

Franz Spitzer

_____________________________________________
Von: Katzenmayer, Dietmar
Gesendet: Freitag, 04. November 2005 07:28
An: Spitzer, Franz
Betreff: WG: 995 SDI


:huvet
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ni som kan det här med skotermotorer, hur många hästar ger en sådan där 440-motor? Original då alltså? Och sen med bigborekit och pipor mm, vad som nu finns? Gärna olika trimningsgrader för olika plånböcker... Det finns väl motornummer på dessa motorer också, så man kan få effektintyg och liknande från tillverkaren till eventuell registreringsbesiktning? Räcker ju att blocket är original :hihi
Jag ska nog få till det där med lådan iallafall. Ska prova sen så får jag se efter det vad som händer. Tror att jag kanske har lyckats snoka rätt på en motor som vill lämna ifrån sig lådan :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Dear Mr Spitzer,

The Rotax 995 engine would make a superb power plant in a sport- or racing motorcycle. Would you please explain why it has not made available for this type of use?

Best regards,

Tobias Bovin

------------------------------

Dear Mr. Bovin,

Rotax is developing and producing engines for OEM customers.

If there would be a motorcycle company who wants to use such type of engine, we would develop and produce it.

But we have a lot of customers, which are using our snowmobile engines for different kind of projects, because they´re the most powerfull in the market.

For example: http://www.melly-bike.com <http://www.melly-bike.com/>

Best regards,

Franz Spitzer

Jag säger: Woooow!!!!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Palo

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX9R -00
Att dom tar ut så "lite" effekt från skotrarna beror på variatorn, den har ett maxvarv på ca 9000. Därav den låga effekten.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top