Skotermotor i 250R?

Bikeboy500 skrev:
Eftersom jag vet att du är väldigt noga med detaljer och nyanser ville jag bara påpeka att ursprungstråden inte överhuvudtaget nämner bankörning.
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...
 
Chris Ash skrev:
Toppig? Det är nog det sista jag skulle kalla en tvåtakts 500-stånka, den är ju som en traktor, det spelar ingen roll vilken växel eller varvtal man har känns det som.
Inte toppig. Men ryckig som fan. Det är jättesvårt att ta sig över hala stockar och liknande på ett säkert sätt. Ett par mm. på gasen blir 10 hk på bakhjulet. Jobbigt i skogen. Men på grusväg, sandtag och asfalt är det kul.
 
Gustav O skrev:
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...
You bet! Förvisso är detta 2T-forumet, men det är en del av Racingforumet. :)
 
Gustav O skrev:
Precis.
"Nedtrimmning" med "slöa" CR500 motorer kan man göra på andra håll. ;)

Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
 
Chris Ash skrev:
Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
Jag också! Det var ju ursprungstanken också. :banana
Pax att provköra.
 
Chris Ash skrev:
Fast den där twinnen på 200+ hästar och 1000cc är nog rätt elak i ett 250-chassi... :)

Jag skulle vilja se Teddy gå på tvären med en sån genom Sviestadböjen....
Det vore en dröm. Tror knappast att den där motorn varken går att köpa eller fungerar. Men det vore oerhört trevligt om jag har fel; det vore nämligen i så fall en förhållandevis enkel sak att plötsligt stå och varmköra en Honda RS 250 med 200 hk. Jag kan ana känslan när man efter sedvanlig in- och varmkörning matar på gas ut på rakan för första gången.

:rofl :skrämd :jisses
 
Gustav O skrev:
Förvisso men jag känner Teddy och tror inte han ämnar bygga en RS/TZ ram med en skotermotor i för att finåka på söndagar...

Grattis till dig, Gustavo :)
Själv jag känner inte Teddy, men han verkar vara en trevlig typ med roliga ideer som engagerar en hel del människor. Gissar att dom flesta hört talas om Robin Tuluie's Tularis. Visserligen något mer avancerat än en snöskotermotor i ett "köpechassie", men ändå med en del likheter. Innan han byggde Tularisen var han mest känd för sin Tul-da en trimmad CR500 motor i ett lätt chassi som han "finåkte" till seger i en hel del tävlingar på 90-talet. Härligt med folk som vågar tänka i nya banor, och pröva sina ideer.
 
Bikeboy500 skrev:
Ramen på den hojen är så cool! Raka vägen från styrhuvudet till svinglagret. Inte en ända onödig vinkel.

Nyteknik skrev:
Tror knappast att den där motorn varken går att köpa eller fungerar.
Det står ju att den är bromsad och att de har ett "Conversion Kit Availabe Now". Varför tror du inte på det?
 
Nyteknik skrev:
Om det verkar för bra för att vara sant så är det oftast det.

:fakta
Som att det går utmärkt att köra en 250R på spillolja och 95-oktanig tanksoppa då? (Sorry kunde inte låta bli... :hihi)
 
Torkel skrev:
Som att det går utmärkt att köra en 250R på spillolja och 95-oktanig tanksoppa då? (Sorry kunde inte låta bli... :hihi)
Alltså: varken jag eller Teddy har haft ett enda problem relaterat till OK:s 95-oktaniga alkylatbensin och deras tvåtaktsoljor. De har funkat tokbra.

Däremot nöp min ena kolv (med låst bakhjul in i Esset som resultat) då jag körde på vanlig 98-otanig pumpbensin.
 
Nyteknik skrev:
Alltså: varken jag eller Teddy har haft ett enda problem relaterat till OK:s 95-oktaniga alkylatbensin och deras tvåtaktsoljor. De har funkat tokbra.

Däremot nöp min ena kolv (med låst bakhjul in i Esset som resultat) då jag körde på vanlig 98-otanig pumpbensin.
Men det låter ju för bra för att vara sant? :va :hihi
 
Dear Sirs,

Is there any way to require the 995 SDI engine with a gearbox for use in a motor bike?

Sincerely,

Tobias Bovin

Stockholm, Sweden

------------------------

Dear Mr. Bovin,

There is no gear box available for the Rotax 995 engine.

Please contact any BRP snowmobile dealer to get info about availability and price.

You can find a dealer on www.lynx.se <http://www.lynx.se>

Best regards,

Franz Spitzer

_____________________________________________
Von: Katzenmayer, Dietmar
Gesendet: Freitag, 04. November 2005 07:28
An: Spitzer, Franz
Betreff: WG: 995 SDI


:huvet
 
Ni som kan det här med skotermotorer, hur många hästar ger en sådan där 440-motor? Original då alltså? Och sen med bigborekit och pipor mm, vad som nu finns? Gärna olika trimningsgrader för olika plånböcker... Det finns väl motornummer på dessa motorer också, så man kan få effektintyg och liknande från tillverkaren till eventuell registreringsbesiktning? Räcker ju att blocket är original :hihi
Jag ska nog få till det där med lådan iallafall. Ska prova sen så får jag se efter det vad som händer. Tror att jag kanske har lyckats snoka rätt på en motor som vill lämna ifrån sig lådan :)
 
Dear Mr Spitzer,

The Rotax 995 engine would make a superb power plant in a sport- or racing motorcycle. Would you please explain why it has not made available for this type of use?

Best regards,

Tobias Bovin

------------------------------

Dear Mr. Bovin,

Rotax is developing and producing engines for OEM customers.

If there would be a motorcycle company who wants to use such type of engine, we would develop and produce it.

But we have a lot of customers, which are using our snowmobile engines for different kind of projects, because they´re the most powerfull in the market.

For example: http://www.melly-bike.com <http://www.melly-bike.com/>

Best regards,

Franz Spitzer

Jag säger: Woooow!!!!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Att dom tar ut så "lite" effekt från skotrarna beror på variatorn, den har ett maxvarv på ca 9000. Därav den låga effekten.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top