TomK
hela världen är min rejsingbana
Chronic skrev:Det är ingen som tror på dig.

Har man inte en brun rand i fillingarna efter en fullgasrepa, så har det gått för långsamt...
Chronic skrev:Det är ingen som tror på dig.
Tell me about it.lahi skrev:Jag enduroreggade en KTM 500 mx -91:a, drevade om den och körde väldigt mycket på gata. Det var ju ganska roligt, ända tills jag skulle hålla jämn gas.. Skulle jag göra det i mer än 200 meter så blev det bara jobbigt. Det hoppar och rycker och taktar och håller på...
Det finns ett antal olika kopplingar att tillgå till HD-lådor och någon borde det nog finnas som pallar för stora effektuttag. Om inte annat så finns det nog någon koppling för dragrace eller dylikt som klarar en massa pulver. Det blir nog enklare än att försöka konvertera lådan för användning av koppling från en Ducati.lahi skrev:Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-. Begagnade kostar de hälften om man hittar. Finns med ingående och utgående på samma sida (koppling ytterst och remskiva till remmen som går till bakhjulet innerst), och finns även med ing/utg på motsatta sidor. Slänger upp några bilder på dem också. Drift sker på samma sätt som ovan, dvs. rem eller kedja. Om kopplingarna som passar på dessa lådor är något att ha vetefasen, men de pallar ju lite iaf. Annars får det bli samma lösning som ovan, dvs. t.ex. Duccekoppling. Remskivan till bakhjulet går säkert att byta till drev för kedjedrift.
Bearing skrev:
lahi skrev:Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-.
GuW skrev:Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...
Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...
Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...
Det låter ju intressant. "Bara" problematiken med växellåda etc kvar då...skoteridioten skrev:Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
På eBay!GuW skrev:Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
skoteridioten skrev:Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
Jag menar att en cr500 producerar ca75Nm vid 6000rpm medans en Rs250r Ger ungefär 50Nm vid vridtoppen(52,3@12000rpm). D.v.s. en cr500 ÄR starkare.Nyteknik skrev:
Men slöare.sEiKo skrev:Jag menar att en cr500 producerar ca75Nm vid 6000rpm medans en Rs250r Ger ungefär 50Nm vid vridtoppen(52,3@12000rpm). D.v.s. en cr500 ÄR starkare.
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.Gustav O skrev:Men slöare.![]()
Toppig vetefan om man kan kalla den. "Helt jävla vansinnig" är en bättre term.Esquire skrev:Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.
Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.Esquire skrev:Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.
Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Esquire skrev:Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Gustav O skrev:Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |