lahi skrev:
Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-.
Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...
Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...
Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...