Skotermotor i 250R?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Chronic skrev:
Det är ingen som tror på dig.

:va Vilken del är det som inte är trovärdig ? Att jag upplever en encylindrig 500:a som slö ? Det beror väl liksom på vad jag har för preferenser eller hur ? :pannkyss

Har man inte en brun rand i fillingarna efter en fullgasrepa, så har det gått för långsamt... :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
lahi skrev:
Jag enduroreggade en KTM 500 mx -91:a, drevade om den och körde väldigt mycket på gata. Det var ju ganska roligt, ända tills jag skulle hålla jämn gas.. Skulle jag göra det i mer än 200 meter så blev det bara jobbigt. Det hoppar och rycker och taktar och håller på...
Tell me about it.

Jag körde min enduroreggade Honda CR 500 från Sollentuna till gokartbanan Rörken nordost om Uppsala. Drygt fem mil på E4:an! Det var smärtsamt i hela kroppen och på vägen hem skar den trots att jag hela tiden låg och "juckade" med gasen. Gissa om jag tyckte det var spännande och roligt med en stor encylindig tvåtaktare...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
lahi skrev:
Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-. Begagnade kostar de hälften om man hittar. Finns med ingående och utgående på samma sida (koppling ytterst och remskiva till remmen som går till bakhjulet innerst), och finns även med ing/utg på motsatta sidor. Slänger upp några bilder på dem också. Drift sker på samma sätt som ovan, dvs. rem eller kedja. Om kopplingarna som passar på dessa lådor är något att ha vetefasen, men de pallar ju lite iaf. Annars får det bli samma lösning som ovan, dvs. t.ex. Duccekoppling. Remskivan till bakhjulet går säkert att byta till drev för kedjedrift.
Det finns ett antal olika kopplingar att tillgå till HD-lådor och någon borde det nog finnas som pallar för stora effektuttag. Om inte annat så finns det nog någon koppling för dragrace eller dylikt som klarar en massa pulver. Det blir nog enklare än att försöka konvertera lådan för användning av koppling från en Ducati.

En HD-låda med ingående och utgående axel på samma sida är oftast billigast. På senare tid har det även kommit rsd-lådor (right side drive, utgående på motsatt sida). Men de brukar kosta lite mera och används nästan bara av de som vill montera ett obscent brett bakdäck och slippa sidoförflytta motorn allt för mycket.

Jepp, transmissionen kan antingen vara rem- eller kedjedriven. Och ja, det finns även så att du kan driva bakhjulet med rem eller kedja.

Se även dessa sidor för att få en liten uppfattning om svenska priser. Så du inte köper något som kostar en massa att frakta över atlanten, eller inser hur snordyrt det är att köpa i Sverige jämfört med USA.
http://www.bikeline.se/
http://www.harleyportalen.com/
http://www.calleschopperdelar.com/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
lahi skrev:
Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-.

Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...

Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...

Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
GuW skrev:
Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...

Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...

Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...



Jag reagerade oxå, det saknas minst 20.000,- på hans påstådda priser på bla Revtech.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
skoteridioten skrev:
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
Det låter ju intressant. "Bara" problematiken med växellåda etc kvar då...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
skoteridioten skrev:
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...

Varför bygger dom på 440 block?
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Umm. Nu blev jag fan osäker. Jag menade egentligen small block. 800 var ju big block motorer iaf. Om de nya bygger på 440 ska jag låta vara osagt.

Fördelarna med small block är väl att man får en "smidigare", rappare motor.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, det kan jag tänkta mig. Blir ju mindre roterande massa då.

Tyckte det verkade lite konstigt med 440 block eftersom det blir så stor kolvdiameter med den lilla slaglängden. Och det går i teorin inte att få så mycket effekt ur en tvåtaktare med stor kolvdiameter.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Nyteknik skrev:
Jag menar att en cr500 producerar ca75Nm vid 6000rpm medans en Rs250r Ger ungefär 50Nm vid vridtoppen(52,3@12000rpm). D.v.s. en cr500 ÄR starkare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gustav O skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Esquire skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Toppig vetefan om man kan kalla den. "Helt jävla vansinnig" är en bättre term.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Esquire skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Esquire skrev:
Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...

Toppig? Det är nog det sista jag skulle kalla en tvåtakts 500-stånka, den är ju som en traktor, det spelar ingen roll vilken växel eller varvtal man har känns det som.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Gustav O skrev:
Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.

Eftersom jag vet att du är väldigt noga med detaljer och nyanser ville jag bara påpeka att ursprungstråden inte överhuvudtaget nämner bankörning.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top