Skotermotor i 250R?

Chronic skrev:
Det är ingen som tror på dig.

:va Vilken del är det som inte är trovärdig ? Att jag upplever en encylindrig 500:a som slö ? Det beror väl liksom på vad jag har för preferenser eller hur ? :pannkyss

Har man inte en brun rand i fillingarna efter en fullgasrepa, så har det gått för långsamt... :)
 
lahi skrev:
Jag enduroreggade en KTM 500 mx -91:a, drevade om den och körde väldigt mycket på gata. Det var ju ganska roligt, ända tills jag skulle hålla jämn gas.. Skulle jag göra det i mer än 200 meter så blev det bara jobbigt. Det hoppar och rycker och taktar och håller på...
Tell me about it.

Jag körde min enduroreggade Honda CR 500 från Sollentuna till gokartbanan Rörken nordost om Uppsala. Drygt fem mil på E4:an! Det var smärtsamt i hela kroppen och på vägen hem skar den trots att jag hela tiden låg och "juckade" med gasen. Gissa om jag tyckte det var spännande och roligt med en stor encylindig tvåtaktare...
 
lahi skrev:
Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-. Begagnade kostar de hälften om man hittar. Finns med ingående och utgående på samma sida (koppling ytterst och remskiva till remmen som går till bakhjulet innerst), och finns även med ing/utg på motsatta sidor. Slänger upp några bilder på dem också. Drift sker på samma sätt som ovan, dvs. rem eller kedja. Om kopplingarna som passar på dessa lådor är något att ha vetefasen, men de pallar ju lite iaf. Annars får det bli samma lösning som ovan, dvs. t.ex. Duccekoppling. Remskivan till bakhjulet går säkert att byta till drev för kedjedrift.
Det finns ett antal olika kopplingar att tillgå till HD-lådor och någon borde det nog finnas som pallar för stora effektuttag. Om inte annat så finns det nog någon koppling för dragrace eller dylikt som klarar en massa pulver. Det blir nog enklare än att försöka konvertera lådan för användning av koppling från en Ducati.

En HD-låda med ingående och utgående axel på samma sida är oftast billigast. På senare tid har det även kommit rsd-lådor (right side drive, utgående på motsatt sida). Men de brukar kosta lite mera och används nästan bara av de som vill montera ett obscent brett bakdäck och slippa sidoförflytta motorn allt för mycket.

Jepp, transmissionen kan antingen vara rem- eller kedjedriven. Och ja, det finns även så att du kan driva bakhjulet med rem eller kedja.

Se även dessa sidor för att få en liten uppfattning om svenska priser. Så du inte köper något som kostar en massa att frakta över atlanten, eller inser hur snordyrt det är att köpa i Sverige jämfört med USA.
http://www.bikeline.se/
http://www.harleyportalen.com/
http://www.calleschopperdelar.com/
 
lahi skrev:
Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-.

Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...

Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...

Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...
 
GuW skrev:
Vart hittar du HD-lådor till dom priserna?
Jag har själv lekt med tanken, men HD-lådorna är "klonkiga" och inte alls rejsiga, så jag övergav iden ganska snabbt.
Kopplingarna är inte heller en hit, men nu finns det ju en koppling med "centrifugalservo", vikter som när varvtalet ökar pressar ihop lamellerna ännu hårdare för att undvika slir...

Ta en skrotad fyrtaktsmotor av något slag fräs bort allt framför växellådan, täta där det behöver tätas, torrkoppling och drevprimär (tro mig, du vill inte ha en kedja som snurrar med motorns varvtal strax under pungen)
Det tror jag är enklaste vägen till en körklar stortvåtaktare...

Sen är det ju tusen andra detaljer som måste fixas, avgasormarna är en stor utmaning då du knappast kan använda mycket av snöskoterns rör...



Jag reagerade oxå, det saknas minst 20.000,- på hans påstådda priser på bla Revtech.
 
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
 
skoteridioten skrev:
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...
Det låter ju intressant. "Bara" problematiken med växellåda etc kvar då...
 
skoteridioten skrev:
Det kommer en ny spännande klass inom skotercross i vinter. Eller ny å ny, det är Pro 800 som blir 600.
2 cylindriga 600-kubikare byggda på 440 block, cirkus 150-160 hk...

Varför bygger dom på 440 block?
 
Umm. Nu blev jag fan osäker. Jag menade egentligen small block. 800 var ju big block motorer iaf. Om de nya bygger på 440 ska jag låta vara osagt.

Fördelarna med small block är väl att man får en "smidigare", rappare motor.
 
Ja, det kan jag tänkta mig. Blir ju mindre roterande massa då.

Tyckte det verkade lite konstigt med 440 block eftersom det blir så stor kolvdiameter med den lilla slaglängden. Och det går i teorin inte att få så mycket effekt ur en tvåtaktare med stor kolvdiameter.
 
Gustav O skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
 
Esquire skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Toppig vetefan om man kan kalla den. "Helt jävla vansinnig" är en bättre term.
 
Esquire skrev:
Nja, det beror nog på i vilket sammanhang man sätter det. På en RR-bana är motorn från en CR500 slö, men i skogen är motorn från en RS250R för toppig.

Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...
Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.
 
Esquire skrev:
Iofs så räknas nog även en CR500 som lite för toppig för att vara riktigt snabb i skogen...

Toppig? Det är nog det sista jag skulle kalla en tvåtakts 500-stånka, den är ju som en traktor, det spelar ingen roll vilken växel eller varvtal man har känns det som.
 
Gustav O skrev:
Eftersom diskussionen från början handlade om motorer i ett chassie för bana så är det mitt utgångsläge och att en motor trimad för roadracing är värdelös för cross/enduro är jag väldigt medveten om.

Eftersom jag vet att du är väldigt noga med detaljer och nyanser ville jag bara påpeka att ursprungstråden inte överhuvudtaget nämner bankörning.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top