Skotermotor i 250R?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jonas Brunström skrev:
fins ju många som har satt rgv500 motor i rgv 250 ramen :tummenupp
Vad har en sådan uråldrig idé i den här tråden att göra? En sådan motor väger troligen 40 kg mer än en 250 racer-motor och är uppskattningsvis 30-40 hk starkare. Troligen gör den ökade vikten och försämrade fördelnigen av densamma helheten sämre/långsammare.

:5sure
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Nyteknik skrev:
Grymt sade
36.gif
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Satan vilken cool hoj. Synd att det var så små bilder på sidan. Mycket sjyssta tekniska lsöningar där, inegn HD låda vad jag såg heller - skönt. ;)
 

MattNYR5

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Gammal
Skulle jag sätta en 2-cyl 2-t från en skoter i en mc, skulle jag ta en F7-motor. 700cc,byggd av Suzuki med EFI och 135-140hk orginal. Du kan säkert få fler tips och ideér på www.snowrider.se
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
melly-bike

satan så fränt.
växellådan i ramen :)
kanske ska kasta blade motorn ur projekthojsbygget...

nästa bygge (när nu detta blir klart :rolleyes: ) skall troligen inte ha 4taktsmotor.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är smått obegripligt varför ingen tillverkare satsar på dessa motorer. Dagens fyrtakts radfyror skulle kännas passé, tunga och trötta över en natt.....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Det är smått obegripligt varför ingen tillverkare satsar på dessa motorer. Dagens fyrtakts radfyror skulle kännas passé, tunga och trötta över en natt.....
:rofl Konspiration?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Chris Ash skrev:
Det är smått obegripligt varför ingen tillverkare satsar på dessa motorer. Dagens fyrtakts radfyror skulle kännas passé, tunga och trötta över en natt.....

Kan det bero på bensinförbrukning, utsläpp och ljudnivån? :tungan
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Det är smått obegripligt varför ingen tillverkare satsar på dessa motorer. Dagens fyrtakts radfyror skulle kännas passé, tunga och trötta över en natt.....
Det var ännu mer obegripligt att man inte fortsatte att utveckla RD 500 och RG 500 Gamma 1986 - när man skulle komma att fortsätta med tvåtakt i GP i ytterligare 15 år.

995 cc tvåtaktsmotorn från Rotax som det schweiziska projektet bygger på ger tydligen strax under 200 hk och väger troligen hälften så mycket som en fyrtakts radfyra. Även om den drar mycket bensin får man den uppenbarligen tillräckligt ren. Som sagt: det är obegripligt att ingen tillverkare har mod att utveckla en extrem sporthoj med en sådan motor - vilken jävla hoj det skulle bli.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Som sagt: det är obegripligt att ingen tillverkare har mod att utveckla en extrem sporthoj med en sådan motor - vilken jävla hoj det skulle bli.
men då gör vi la en själva då....

2taktmaffian får konsultera skotermaffian och välja motor.
Ram och sving gör Ghost.
Fjädring och bromsar finns ju i sverige.
Fälgar och tändning köps.

vips en ny hoj..

eller...
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
obruT skrev:
Saxat från hemsidan:

"ALUMINIUMRAM
Kan beställas till alla märken och modeller.
Vridstyvhet, hållbarhet samt viktbesparingen
är helt enastående. Finns ingen motsvarighet
på marknaden idag. Härdningen av ramen kan
göras individuellt för önskad flex i konstruktionen.
Pulverlackas eller poleras. Helt enligt önskemål."

Det där låter ju helt otroligt, vilka är personerna bakom denna firma och varför har man aldrig hört talas om dem tidigare?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bearing skrev:
Dom bearbetar fram ramen ur en solid aluminiumklump!
Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.

Teddy skrev:
Det där låter ju helt otroligt, vilka är personerna bakom denna firma och varför har man aldrig hört talas om dem tidigare?
Är det inte dem som gjort ramarna till Dakar-åkaren Björn Jansson? Han bröt väl båda gånger p g a ändliga problem med rambrott. :rolleyes:
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top