Nyteknik skrev:
Håller inte? Varken RD- eller RG 500 led av dålig driftsäkerhet i mitten/slutet av 80-talet. På femton år har de japanska tillverkarna lärt sig ett och annat som förstås skulle gå att omsätta i både pålitliga och lagom hysteriska V4-tvåktare.
Jag tror skälet till att vi bara ser tråkiga fyrtaktare i sporthojar i dag är:
a) Skenhelig miljöpolitik
b) Superbikes höga status under 80- och 90-talet
c) Det mopedlika tvåtaktsljudet (som pöbeln är så känslig för)
Tillräkligt dåligt så att du får renovera dem med jämna mellanrum.
De är hopplösa att hålla jämn gas med, de går inte jämnt utan drar eller tappar hela tiden, man blir vansinning på det efter ett tag.
Jag är glad att de är borta från gatan, vi behöver inte en motor som ger mer effekt och skitar ner så som de gjorde.
Ljudet är sällan kul nej, men det gör mig mindre faktiskt, jag ser bara inte resonen i en 200hk+ gatcykel på 160 kg.
Har man inte en debatt om vansinniga hojar nu så skulle det definitivt ta hus i helsike då.
Sen har vi det här med 2t olja, vill folk verkligen hålla på och slabba med olja för drivningen förutom att tanka, jag kan lukta mig till massor av ras pga klantskallar som bara tankar sopa o kör.
Ja har heller inet sett några exempel på vettiga 2taktare för gatan ännu, mer än sådana där det påstås före hur bra det ska kunna vara.
RD500 och RG500 är kulthojar, men jag tycker vi låter det vara så.