Skotermotor i 250R?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
:rolleyes:

Jag sade redan från början att en standard cross har drygt 30 hk så jag undrar vem som har svårt att förstå.


Du har svårt att förstå att man kan få ut 50hk ur 125cc.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
lahi skrev:
Har iofs funderat på det i några år, men nu måste det snart bli av!
Så du tror att det är möjligt. Vad krävs förutom själva motorn? Koppling och växellåda? Hur löser man kraftöverföringen från veven till växellådan?

valmers skrev:
Vad är en CVT?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
valmers skrev:
En modern CVT använder "remmar" av stål, och har mycket bra verkningsgrad. Med dagens mjukvara kan den optimeras mycket bra. Fast ryktet kommer väl aldrig på rätt köl igen efter skräckbilarna DAF/Volvo 66.

McLaren testade i början av 90-talet en CVT på F1-racern. En ung David Coulthard var lyrisk, och testtiderna fantastiska. Bilen kom aldrig ens till start, CVT förbjöds direkt när FIA hörde talas om bilen.


Min förra Audi hade stålremmar och inte fan fungerade det bra, extrem fördröjning i starten, långsam att få i backen. Pendlande motorvarv, "otrimbar" enl experter osv osv.

Knäppast var väl att trampade du fullt från start gick den upp på maxvarv, och höll sig där medans bilen ökade farten. Inte så kul, dessutom trodde väl folk att man startade på fyran och slirade på kopplingen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Men finns det "CVT":er som är små nog för motorcyklar?
Det kan man ju fråga sig. I bilar är såvitt jag vet dessa transmissioner lika skrymmade som vanliga växellådor. Fast det var länge sedan jag läste något i ämnet.
Det Coulthard sa, tvärtemot vad man kanske skulle tro, var att F1-racern med CVT var fantastiskt lättkörd, och i varje given sekund befann sig motorn på optimalt varvtal. Givetvis skulle en sådan transmission kapa sekunder även i RR. Frågan är ju om det skulle främja racingen.

Teddy skrev:
Vad är en CVT?
http://cvt.com.sapo.pt/toc_en.htm
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
--snip-- Givetvis skulle en sådan transmission kapa sekunder även i RR. Frågan är ju om det skulle främja racingen.
Vad är det jag läser? Tvivel om teknikens främjande av sporten? ;)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chronic skrev:
Du har svårt att förstå att man kan få ut 50hk ur 125cc.

Intressant tolkning måste jag säga....så om man hävdar att en standardcross har 30 hk så förnekar man i samma mening att det går att få ut 50 pållar ur 125 kubik? :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Chris Ash skrev:
Intressant tolkning måste jag säga....så om man hävdar att en standardcross har 30 hk så förnekar man i samma mening att det går att få ut 50 pållar ur 125 kubik? :va



Gör såhär om du är intresserad, läs ALLT eller åtminstone det han & jag skrivit till varandra, så går det säkert upp ett ljus.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
Sluta slingra dig nu.


Såhär skrev jag:

Citat:
Inskickat av Chronic
Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..


Såhär skrev du:

En 125:a har bara drygt 30 ärliga.


....Och det är upptakten till det hela. Du har FEL jag har RÄTT och dessutom är min farsa starkare än din farsa.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chronic skrev:
Såhär skrev jag:

Citat:
Inskickat av Chronic
Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..


Såhär skrev du:

En 125:a har bara drygt 30 ärliga.


....Och det är upptakten till det hela. Du har FEL jag har RÄTT och dessutom är min farsa starkare än din farsa.
Hahaha. Ge dig nu. Du kom in och kastade en hög med "sanningar" omkring dig som inte hade så mycket med verkligheten att göra. Men visst du har RÄTT.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Såhär skrev jag:

Citat:
Inskickat av Chronic
Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..


Såhär skrev du:

En 125:a har bara drygt 30 ärliga.


....Och det är upptakten till det hela. Du har FEL jag har RÄTT och dessutom är min farsa starkare än din farsa.
Som sagt, diskussionen gällde crossar, om du sedan väljer att blanda in både rr-hojar och gathojar utan att säga det förrän efteråt för att justera till din fördel så får du ju räkna med att bli missförstådd.

Man kan ju undra vad det är du får på recept... :hihi
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Chris Ash skrev:
Fast en radfyra bli onekligen jobbig att få in i ett racerchassi.....den kommer se ut som en BMW Boxer.... :lol

Edit: Den förste som bygger en 500 med ett 250-chassi kommer att bli förärad besök och provkörning av ingen mindre än mig. :)

Hmm, varför skulle en radfyra av vettiga mått bli jobbig att få in i ett räjserchassi?

Var inte många år sedan det fanns radfyra 500... Och de är inte så hemskt breda. Det luriga är att dra blåsorna men det har ju redan gjorts. Att hitta en gammal sidvagnsblock måste vara det svåra, de hade en tendens att skjuta blocken till helvetet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
Som sagt, diskussionen gällde crossar, om du sedan väljer att blanda in både rr-hojar och gathojar utan att säga det förrän efteråt för att justera till din fördel så får du ju räkna med att bli missförstådd.

Man kan ju undra vad det är du får på recept... :hihi


Jo, visst tappade jag bort att det gällde crossar. Men jag kan bara vinna diskussioner genom att förvilla och mörka.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är nog inte vettigt att bygga på en cr500 motor, den är encylindrig och varvar rätt lite, visst går det att höja varvet, men livslängden blir inte enorm direkt.

Vet inte hur mycket effekt man kan få ur men 80-85 hästar vet jag en del som haft i sådana för isbana, men då är det en del skruva med dem kan jag säga.
Och en racer250 för RR har väl mer än så, det är helt enkelt av avgörande betydelse att ha fler cylindrar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Teddy skrev:
Så du tror att det är möjligt. Vad krävs förutom själva motorn? Koppling och växellåda? Hur löser man kraftöverföringen från veven till växellådan?
Jodå, möjligt är det, men frågan är hur mycket det kostar och hur mycket jobb det blir :tomten

Mycket krånglig väg (obs. läs inte om ni inte tycker om konstiga idéer och mycket jobb): Hitta havererad mc-motor med hel låda. Kapa bort lådan... dvs. såga itu hela blocket och försök bygga upp väggen där du kapade med aluminiumbitar och tigsvets. På en Suzuki R-motor sker kraftöverföringen mellan veven och lådan på baksidan av kopplingskorgen, och mellan växellådan och kopplingen finns en vägg. Iofs med hål i, men de går att svetsa igen. Så det går (med mycket jobb) att få lådan tät (måste ju vara mycket olja i) om man sågar på rätt ställen och svetsar på rätt ställen. Sen måste man ju kunna dela på lådan också vid eventuella haveri, så det gäller att bygga så man får hyfsade tätningsytor. Jag vet inte om Suzukis koppling funkar bra utan olja, men det finns ju annars torrkopplingar på Ducati som säkert går att montera. Drivning mellan vev och låda kan ske med kedja eller rem. Drev eller kuggremskiva på motorns utgående axel och drev bakom kopplingen ELLER vid remdrift, kransen av en bearbetad kuggremsskiva utanpå kopplingskorgen, likt tredje bilden nedan.


Lite lättare väg: HD-låda.. inte de gamla, utan en nyare "eftermarknadslåda" från t.ex. Revtech eller liknande. Sök på t.ex. "harley 6 speed" på ebay. De väger inte så mycket som man kan tro, och det som brukar döda lådor är ju vridet, så håller de för 2-literstwinnar så borde de hålla för tvåtakt. En ny 6-växlad låda kan man hitta för runt 6000:- och en 5-växlad för 4000:-. Begagnade kostar de hälften om man hittar. Finns med ingående och utgående på samma sida (koppling ytterst och remskiva till remmen som går till bakhjulet innerst), och finns även med ing/utg på motsatta sidor. Slänger upp några bilder på dem också. Drift sker på samma sätt som ovan, dvs. rem eller kedja. Om kopplingarna som passar på dessa lådor är något att ha vetefasen, men de pallar ju lite iaf. Annars får det bli samma lösning som ovan, dvs. t.ex. Duccekoppling. Remskivan till bakhjulet går säkert att byta till drev för kedjedrift.

Jag kan bara inte mestämma mig för vilket jag vill bygga. Suzukis 1100R-låda har ju bra stegning och pallar lätt myyyycket mer effekt än vad som går att köra med. De andra lådorna vet jag inte stegningen på samt vad de tycket om lite högre varv, men det går ju att ta reda på.

Ursäkta HD-bilderna, men det är lådorna mm som jag vill visa. Ni kan kanske redigera bort ram och motor i huvudet :hihi

Bygg nu :tummenupp
 

Bifogat

  • Tul-Aris.jpg
    Tul-Aris.jpg
    50.2 KB · Visningar: 784
  • lada3.jpg
    lada3.jpg
    65 KB · Visningar: 182
  • lada2.jpg
    lada2.jpg
    60 KB · Visningar: 131
  • lada1.jpg
    lada1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 136
  • SmallFullClutch.jpg
    SmallFullClutch.jpg
    85.5 KB · Visningar: 279
  • SmallNoInner.jpg
    SmallNoInner.jpg
    85.9 KB · Visningar: 131
Last edited:

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Det fanns en kille som körde en hembyggd RR sidvagn under senare hälften av 80-talet, med polarismotor och variatordrift, jag såg honom på Karlskoga 88 eller 89 tror jag, om jag minns rätt kom han aldrig i mål p.g.a. transmissionsproblem.
Kanske någon av dom andra gamla "gubbarna" på forumet kommer i håg den?

Jag (ingen) har aldrig nånsit trott att en CR-500 kan tävla i toppeffekt med en 250 räser. Däremot kan jag mycket väl tänka mig den motorn som bas i en kul/bushoj, som inte behöver göra 300 km/h, inte behöver vara bäst på nånting, utan mera som en kul bushoj att ta ut att lufta på söndagarna. Billig enkel motor, kompakta mått, lättmekad, mysigt ljud etc. etc.
Angiven effekt är 64hk vid 6400 rpm, det går som någon sa att öka en del, gissar att ca 7500 rpm räcker gott och väl och kanske växlad för en toppfart runt 160-170 km/h. Som sagt, den skulle förmodligen inte vara bättre än varken en motard, 250 räser eller hayabusa, men jag tror att den skulle vara ofantligt mycket roligare på småvägar (om man kan tygla vibrationerna).

edit:
Slidmatning innebär inte alltid att förgasarna/insugen i linje med vevarna, kom just att tänka på att Yamaha hade en slidmatad V-4 500 under 70-80-talet? med sliderna roterande 90° till vevaxlarna och insugen i V-et. Minns inte modellbeteckningen, men jag tror det var deras första V-4.

En radfyra 2t blir en hel del bredare än motsvarande 4t då du måste ha en hel del plats mellan varje cylinderlopp för överströmningskanalerna. Visserligen är ju 4t motorerna mer överkvadratiska, men tror ändå kanalerna tar mer plats.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bikeboy500" på forumet kommer i håg den? skrev:
Jag (ingen) har aldrig nånsit trott att en CR-500 kan tävla i toppeffekt med en 250 räser. Däremot kan jag mycket väl tänka mig den motorn som bas i en kul/bushoj, som inte behöver göra 300 km/h, inte behöver vara bäst på nånting, utan mera som en kul bushoj att ta ut att lufta på söndagarna. Billig enkel motor, kompakta mått, lättmekad, mysigt ljud etc. etc.
Angiven effekt är 64hk vid 6400 rpm, det går som någon sa att öka en del, gissar att ca 7500 rpm räcker gott och väl och kanske växlad för en toppfart runt 160-170 km/h. Som sagt, den skulle förmodligen inte vara bättre än varken en motard, 250 räser eller hayabusa, men jag tror att den skulle vara ofantligt mycket roligare på småvägar (om man kan tygla vibrationerna).
Jo vibrationerna från stora encylindriga 2t är de värsta som finns enligt min mening.
Jag har kört en del sånna i crossar just i de farter du snackar om så en sportram med kåpor tror jag man kan växla för 200 iaf.

Kul lekhoj ja, men inte för något som helst annat, de drar dessutom soppa som fasen.
Fast då tycker jag den är roligare i den crossram den satt, men det är ju helt individuellt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silwer skrev:
Kul lekhoj ja, men inte för något som helst annat, de drar dessutom soppa som fasen.
Kan ju vara kul att leka, men jag skulle ändå använt en flercylindrig motor. Jag enduroreggade en KTM 500 mx -91:a, drevade om den och körde väldigt mycket på gata. Det var ju ganska roligt, ända tills jag skulle hålla jämn gas.. Skulle jag göra det i mer än 200 meter så blev det bara jobbigt. Det hoppar och rycker och taktar och håller på, dessutom får den ju knappt någon smörjning vid jämn gas så det blev till att pumpa på gasen hela tiden. Jobbigt i längden.
Ang. soppan så drog den 2 liter/mil, så jag kom 4,5 mil på en tank :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top