Neutral skrev:
Jag sade redan från början att en standard cross har drygt 30 hk så jag undrar vem som har svårt att förstå.
Du har svårt att förstå att man kan få ut 50hk ur 125cc.
Neutral skrev:
Jag sade redan från början att en standard cross har drygt 30 hk så jag undrar vem som har svårt att förstå.
Så du tror att det är möjligt. Vad krävs förutom själva motorn? Koppling och växellåda? Hur löser man kraftöverföringen från veven till växellådan?lahi skrev:Har iofs funderat på det i några år, men nu måste det snart bli av!
Vad är en CVT?valmers skrev:En modern CVT
valmers skrev:En modern CVT använder "remmar" av stål, och har mycket bra verkningsgrad. Med dagens mjukvara kan den optimeras mycket bra. Fast ryktet kommer väl aldrig på rätt köl igen efter skräckbilarna DAF/Volvo 66.
McLaren testade i början av 90-talet en CVT på F1-racern. En ung David Coulthard var lyrisk, och testtiderna fantastiska. Bilen kom aldrig ens till start, CVT förbjöds direkt när FIA hörde talas om bilen.
Det kan man ju fråga sig. I bilar är såvitt jag vet dessa transmissioner lika skrymmade som vanliga växellådor. Fast det var länge sedan jag läste något i ämnet.Goodstuff skrev:Men finns det "CVT":er som är små nog för motorcyklar?
http://cvt.com.sapo.pt/toc_en.htmTeddy skrev:Vad är en CVT?
Vad är det jag läser? Tvivel om teknikens främjande av sporten?valmers skrev:--snip-- Givetvis skulle en sådan transmission kapa sekunder även i RR. Frågan är ju om det skulle främja racingen.
Jag var på väg att skriva precis det samma.Goodstuff skrev:Vad är det jag läser? Tvivel om teknikens främjande av sporten?
Chronic skrev:Du har svårt att förstå att man kan få ut 50hk ur 125cc.
Chris Ash skrev:Intressant tolkning måste jag säga....så om man hävdar att en standardcross har 30 hk så förnekar man i samma mening att det går att få ut 50 pållar ur 125 kubik?
Sluta slingra dig nu.Chronic skrev:Du har svårt att förstå att man kan få ut 50hk ur 125cc.
Neutral skrev:Sluta slingra dig nu.
Hahaha. Ge dig nu. Du kom in och kastade en hög med "sanningar" omkring dig som inte hade så mycket med verkligheten att göra. Men visst du har RÄTT.Chronic skrev:Såhär skrev jag:
Citat:
Inskickat av Chronic
Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..
Såhär skrev du:
En 125:a har bara drygt 30 ärliga.
....Och det är upptakten till det hela. Du har FEL jag har RÄTT och dessutom är min farsa starkare än din farsa.
Som sagt, diskussionen gällde crossar, om du sedan väljer att blanda in både rr-hojar och gathojar utan att säga det förrän efteråt för att justera till din fördel så får du ju räkna med att bli missförstådd.Chronic skrev:Såhär skrev jag:
Citat:
Inskickat av Chronic
Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..
Såhär skrev du:
En 125:a har bara drygt 30 ärliga.
....Och det är upptakten till det hela. Du har FEL jag har RÄTT och dessutom är min farsa starkare än din farsa.
Chris Ash skrev:Fast en radfyra bli onekligen jobbig att få in i ett racerchassi.....den kommer se ut som en BMW Boxer....
Edit: Den förste som bygger en 500 med ett 250-chassi kommer att bli förärad besök och provkörning av ingen mindre än mig.
Neutral skrev:Som sagt, diskussionen gällde crossar, om du sedan väljer att blanda in både rr-hojar och gathojar utan att säga det förrän efteråt för att justera till din fördel så får du ju räkna med att bli missförstådd.
Man kan ju undra vad det är du får på recept...
Jodå, möjligt är det, men frågan är hur mycket det kostar och hur mycket jobb det blirTeddy skrev:Så du tror att det är möjligt. Vad krävs förutom själva motorn? Koppling och växellåda? Hur löser man kraftöverföringen från veven till växellådan?
Om du startar en tråd med ditt bygge så skulle den nog bli välläst.lahi skrev:Bygg nu
Jo vibrationerna från stora encylindriga 2t är de värsta som finns enligt min mening.Bikeboy500" på forumet kommer i håg den? skrev:Jag (ingen) har aldrig nånsit trott att en CR-500 kan tävla i toppeffekt med en 250 räser. Däremot kan jag mycket väl tänka mig den motorn som bas i en kul/bushoj, som inte behöver göra 300 km/h, inte behöver vara bäst på nånting, utan mera som en kul bushoj att ta ut att lufta på söndagarna. Billig enkel motor, kompakta mått, lättmekad, mysigt ljud etc. etc.
Angiven effekt är 64hk vid 6400 rpm, det går som någon sa att öka en del, gissar att ca 7500 rpm räcker gott och väl och kanske växlad för en toppfart runt 160-170 km/h. Som sagt, den skulle förmodligen inte vara bättre än varken en motard, 250 räser eller hayabusa, men jag tror att den skulle vara ofantligt mycket roligare på småvägar (om man kan tygla vibrationerna).
Kan ju vara kul att leka, men jag skulle ändå använt en flercylindrig motor. Jag enduroreggade en KTM 500 mx -91:a, drevade om den och körde väldigt mycket på gata. Det var ju ganska roligt, ända tills jag skulle hålla jämn gas.. Skulle jag göra det i mer än 200 meter så blev det bara jobbigt. Det hoppar och rycker och taktar och håller på, dessutom får den ju knappt någon smörjning vid jämn gas så det blev till att pumpa på gasen hela tiden. Jobbigt i längden.Silwer skrev:Kul lekhoj ja, men inte för något som helst annat, de drar dessutom soppa som fasen.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |