Det är uppgivna hästar ja, i verkligheten är det närmare 45. Tänk också på att CR500 inte har utvecklats på 15 år, skillnaden mellan 250 och 500 var naturligtvis mycket större då än i dag.Torkel skrev:Min RM250 ska ha 58 kusar helt original...
Det är uppgivna hästar ja, i verkligheten är det närmare 45. Tänk också på att CR500 inte har utvecklats på 15 år, skillnaden mellan 250 och 500 var naturligtvis mycket större då än i dag.Torkel skrev:Min RM250 ska ha 58 kusar helt original...
Jag har ägt en CR 500 som jag registrerade som enduro och körde grusväg med. Hondas egna uppgift va 64 hk. Man kan gissa att det betyder högst 58 hk på bakhjulet. Upplevelsen är såklart att det är en vansinnigt snabb/stark hoj. Men det beror troligen på det våldsamma vridet och låga utväxlingen. Faktum är att en CR 500-motor är svagare än en RS 250-motor. Typiskt...Bikeboy500 skrev:Du har aldrig kört en CR 500 va?
En 125:a har bara drygt 30 ärliga.Chronic skrev:Vad har då en CR250? Trodde den hade som ovan. En värsting 125cc har ju över 40 hästar..
Wow - man blir ju sjukligt sugen på att lägga vantarna på en av de där och börja byta motor på den egna RS:en...Cliff Barnes skrev:http://www.blocket.se/view/6491618.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=9
http://www.blocket.se/view/5988990.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0
omsättningen på skoterdelar har väl inte riktigt tagit fart ännu.
kolla också
http://www.snowrider.se/
Av blocketannonseran var det bara den översta som var något att ha. Tippar på ett effektuttag på ca 110 hk. Sedan finns det en högkompressionstopp till den översta motorn med den får man ut ytterligare ett par hk. Nackdelen med den är att man måste köra på racingsoppa. Detta gör att de flesta väljer toppen med mindre kompression och kan köra på vanligt handelsbränsle (98 okt). Vill man så borde det gå att skrämma ut mer effekt ur en sådan motor, problemet inom skoterbranschen är som någon nämnde variatorn, ca 9000 rpm är en någon slags gräns för vad den klarar av. Sedan har vi en begränsning på förgasarsidan också max 34 mm. Maskinerna med dessa motorer är rena racemaskiner och kan bara köpas mot beställning. Man beställer dem på våren långt innan man vet hur den nya maskinen ser ut, har man då tur kommer de ett par veckor före jul. Inslagsvarvet eller inkopplingsvarvet om man vill ligger på ca 5600 rpm och den varvar ca 8600 rpm. Det finns 800 cc motorer också att köpa. Man köper då en komplett 440 skoter, plockar ur "lillmotorn" och skruvar dit 800:an, vipps så har man ett frustande monster på ca 160-170 hk. Alla borde någongång i livet få köra en racepreppad 800:a, roligt och svårkört är bara förnamnet.Cliff Barnes skrev:http://www.blocket.se/view/6491618.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=9
http://www.blocket.se/view/5988990.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0
omsättningen på skoterdelar har väl inte riktigt tagit fart ännu.
kolla också
http://www.snowrider.se/
Vridet lär ju inte vara sämre.Nyteknik skrev:Jag har ägt en CR 500 som jag registrerade som enduro och körde grusväg med. Hondas egna uppgift va 64 hk. Man kan gissa att det betyder högst 58 hk på bakhjulet. Upplevelsen är såklart att det är en vansinnigt snabb/stark hoj. Men det beror troligen på det våldsamma vridet och låga utväxlingen. Faktum är att en CR 500-motor är svagare än en RS 250-motor. Typiskt...
Vadå?sEiKo skrev:Vridet lär ju inte vara sämre.
Neutral skrev:Vad har en CR500, 50-60 hästar? En 250 racer har runt 90.
Bara TZ:n, och visst har den högre effekt, men att kalla CR500 slö tycker jag är något pantat.Goodstuff skrev:OCh du har aldrig kört en RS/TZ/RS-V 250 motor va?
Jag har inte kört en CR500:a men ej helle kallat dem slöa utan slöare än de motorer som sitter i det chassiet normalt sett. En viss skillnad det.Bikeboy500 skrev:Bara TZ:n, och visst har den högre effekt, men att kalla CR500 slö tycker jag är något pantat.
Du svarade aldrig på frågan.
www.rotax.com skrev:Engine Type 995 SDI
* 2-stroke
* 2-cylinder
* 120 kW / 163 HP
* 997.5 ccm
* liquid cooled
* semi-direct injection
* E-RAVE (electronic ROTAX Adjustable Variable Exhaust)
Neutral skrev:En 125:a har bara drygt 30 ärliga.
TomK skrev:Enstånka 500: orna är överreklamerade. De är sorligt slöa och inte speciellt varvvilliga. Jag har kört både cr500 och kx500 i trimmat utförande och bara väntade på att bli avkastad när varvet ökade (efter allt man hört om dessa "monster". Den kicken infann sig aldrig... (nåja, kx500:an toppade i alla fall runt 180-190 med rätt drevning, men vägen dit var inte så kvick).
Det är bättre att leta efter en flercylindrig motor - där finns det mer att hämta.
Detta måste vara den RIKTGA Stora Stygga Vargen.Esquire skrev:* 2-stroke
* 2-cylinder
* 120 kW / 163 HP
* 997.5 ccm
* liquid cooled
* semi-direct injection
Jag antar att du är ironisk men en VM 125 krålle har under 40 hk. En standard drygt 30.Chronic skrev:Äh, säger du att en v ä r s t i n g 125cc med slidmatning, framvänd fugge osv osv tävlingsklar har 30 hästar så har du fel.
Fråga en sextonåring vad hans TZR 125 med trimfilter har
Jag tror iallafall man kan få ut 40-50 hästar ur 125cc. Sådeså.
Jag tycker mest det är ledsamt att se sådana underbara motorer och tänka på att de inte görs tillgängliga i lätta mc-chassin. Vem som helst förstår ju vad denna pjäs kopplad till en växellåda skulle generera för prestanda i ett Honda RS250R-chassi. Snyft, varför, snyft...Esquire skrev:
Teddy skrev:...
Vad är "semi-direct injection"?
Ahhh snörstart på pit lane....Nyteknik skrev:Jag tycker mest det är ledsamt att se sådana underbara motorer och tänka på att de inte görs tillgängliga i lätta mc-chassin. Vem som helst förstår ju vad denna pjäs kopplad till en växellåda skulle generera för prestanda i ett Honda RS250R-chassi. Snyft, varför, snyft...
Värsta hojarna i GP har ca 55 hästar men det är nog ingen cross 125:a som kommer upp i de siffrorna, eller mycket över 40 för den delen, pga de olika användingsområdena.Chronic skrev:Äh, säger du att en v ä r s t i n g 125cc med slidmatning, framvänd fugge osv osv tävlingsklar har 30 hästar så har du fel.
Fråga en sextonåring vad hans TZR 125 med trimfilter har
Jag tror iallafall man kan få ut 40-50 hästar ur 125cc. Sådeså.
Klart Toms uppfattning är den rätta för honom men kanske du upplever det annorlunda.Chronic skrev:Det är ingen som tror på dig.
Neutral skrev:Jag antar att du är ironisk men en VM 125 krålle har under 40 hk. En standard drygt 30.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |