Skotermotor i 250R?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Torkel skrev:
Min RM250 ska ha 58 kusar helt original...
Det är uppgivna hästar ja, i verkligheten är det närmare 45. Tänk också på att CR500 inte har utvecklats på 15 år, skillnaden mellan 250 och 500 var naturligtvis mycket större då än i dag.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bikeboy500 skrev:
Du har aldrig kört en CR 500 va? :3freak
Jag har ägt en CR 500 som jag registrerade som enduro och körde grusväg med. Hondas egna uppgift va 64 hk. Man kan gissa att det betyder högst 58 hk på bakhjulet. Upplevelsen är såklart att det är en vansinnigt snabb/stark hoj. Men det beror troligen på det våldsamma vridet och låga utväxlingen. Faktum är att en CR 500-motor är svagare än en RS 250-motor. Typiskt...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Cliff Barnes skrev:
Av blocketannonseran var det bara den översta som var något att ha. Tippar på ett effektuttag på ca 110 hk. Sedan finns det en högkompressionstopp till den översta motorn med den får man ut ytterligare ett par hk. Nackdelen med den är att man måste köra på racingsoppa. Detta gör att de flesta väljer toppen med mindre kompression och kan köra på vanligt handelsbränsle (98 okt). Vill man så borde det gå att skrämma ut mer effekt ur en sådan motor, problemet inom skoterbranschen är som någon nämnde variatorn, ca 9000 rpm är en någon slags gräns för vad den klarar av. Sedan har vi en begränsning på förgasarsidan också max 34 mm. Maskinerna med dessa motorer är rena racemaskiner och kan bara köpas mot beställning. Man beställer dem på våren långt innan man vet hur den nya maskinen ser ut, har man då tur kommer de ett par veckor före jul. Inslagsvarvet eller inkopplingsvarvet om man vill ligger på ca 5600 rpm och den varvar ca 8600 rpm. Det finns 800 cc motorer också att köpa. Man köper då en komplett 440 skoter, plockar ur "lillmotorn" och skruvar dit 800:an, vipps så har man ett frustande monster på ca 160-170 hk. Alla borde någongång i livet få köra en racepreppad 800:a, roligt och svårkört är bara förnamnet.
Priset för en ny komplett 800:a ligger på om jag minns rätt ca 30 000 kr. Problemet är att få tag på någon. En bättre beg 440 motor borde gå att få lös för ca 10-15 000 kr.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Nyteknik skrev:
Jag har ägt en CR 500 som jag registrerade som enduro och körde grusväg med. Hondas egna uppgift va 64 hk. Man kan gissa att det betyder högst 58 hk på bakhjulet. Upplevelsen är såklart att det är en vansinnigt snabb/stark hoj. Men det beror troligen på det våldsamma vridet och låga utväxlingen. Faktum är att en CR 500-motor är svagare än en RS 250-motor. Typiskt...
Vridet lär ju inte vara sämre.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Neutral skrev:
Vad har en CR500, 50-60 hästar? En 250 racer har runt 90.

Enstånka 500: orna är överreklamerade. De är sorligt slöa och inte speciellt varvvilliga. Jag har kört både cr500 och kx500 i trimmat utförande och bara väntade på att bli avkastad när varvet ökade (efter allt man hört om dessa "monster". Den kicken infann sig aldrig... (nåja, kx500:an toppade i alla fall runt 180-190 med rätt drevning, men vägen dit var inte så kvick).

Det är bättre att leta efter en flercylindrig motor - där finns det mer att hämta.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Goodstuff skrev:
OCh du har aldrig kört en RS/TZ/RS-V 250 motor va?
Bara TZ:n, och visst har den högre effekt, men att kalla CR500 slö tycker jag är något pantat.

Du svarade aldrig på frågan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikeboy500 skrev:
Bara TZ:n, och visst har den högre effekt, men att kalla CR500 slö tycker jag är något pantat.

Du svarade aldrig på frågan.
Jag har inte kört en CR500:a men ej helle kallat dem slöa utan slöare än de motorer som sitter i det chassiet normalt sett. En viss skillnad det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
thumbnails.jpg

www.rotax.com skrev:
Engine Type 995 SDI

* 2-stroke
* 2-cylinder
* 120 kW / 163 HP
* 997.5 ccm
* liquid cooled
* semi-direct injection
* E-RAVE (electronic ROTAX Adjustable Variable Exhaust)
:brynad
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
En 125:a har bara drygt 30 ärliga.


Äh, säger du att en v ä r s t i n g 125cc med slidmatning, framvänd fugge osv osv tävlingsklar har 30 hästar så har du fel.

Fråga en sextonåring vad hans TZR 125 med trimfilter har :rolleyes:

Jag tror iallafall man kan få ut 40-50 hästar ur 125cc. Sådeså.

TomK skrev:
Enstånka 500: orna är överreklamerade. De är sorligt slöa och inte speciellt varvvilliga. Jag har kört både cr500 och kx500 i trimmat utförande och bara väntade på att bli avkastad när varvet ökade (efter allt man hört om dessa "monster". Den kicken infann sig aldrig... (nåja, kx500:an toppade i alla fall runt 180-190 med rätt drevning, men vägen dit var inte så kvick).

Det är bättre att leta efter en flercylindrig motor - där finns det mer att hämta.


Det är ingen som tror på dig.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Esquire skrev:
* 2-stroke
* 2-cylinder
* 120 kW / 163 HP
* 997.5 ccm
* liquid cooled
* semi-direct injection
Detta måste vara den RIKTGA Stora Stygga Vargen.

I o f s föredrar jag svårhanterade och bitska racemotorer med smala effektband. De är roligare. Den tidigare nämnda trimmade 800cc-motorn låter underbar.
:banana

Vad är "semi-direct injection"?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Äh, säger du att en v ä r s t i n g 125cc med slidmatning, framvänd fugge osv osv tävlingsklar har 30 hästar så har du fel.

Fråga en sextonåring vad hans TZR 125 med trimfilter har :rolleyes:

Jag tror iallafall man kan få ut 40-50 hästar ur 125cc. Sådeså.
Jag antar att du är ironisk men en VM 125 krålle har under 40 hk. En standard drygt 30.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Esquire skrev:
Jag tycker mest det är ledsamt att se sådana underbara motorer och tänka på att de inte görs tillgängliga i lätta mc-chassin. Vem som helst förstår ju vad denna pjäs kopplad till en växellåda skulle generera för prestanda i ett Honda RS250R-chassi. Snyft, varför, snyft...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Teddy skrev:
...
Vad är "semi-direct injection"?


Insprutet sitter till vevhuset. Hade det suttit på toppen och sprutat in till förbränningsrumet så hade det varit "direct".
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Jag tycker mest det är ledsamt att se sådana underbara motorer och tänka på att de inte görs tillgängliga i lätta mc-chassin. Vem som helst förstår ju vad denna pjäs kopplad till en växellåda skulle generera för prestanda i ett Honda RS250R-chassi. Snyft, varför, snyft...
Ahhh snörstart på pit lane....
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Motorn på bilden är en riktigt gentleman, urstark med samtidigt snäll. Accet uppe i fart kan liknas med en hoj. Visst sitter det magnapull (snörstart) på denna motor men man använder elstarten. Denna motor sitter i Skidoos Mach Z:a.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chronic skrev:
Äh, säger du att en v ä r s t i n g 125cc med slidmatning, framvänd fugge osv osv tävlingsklar har 30 hästar så har du fel.

Fråga en sextonåring vad hans TZR 125 med trimfilter har :rolleyes:

Jag tror iallafall man kan få ut 40-50 hästar ur 125cc. Sådeså.
Värsta hojarna i GP har ca 55 hästar men det är nog ingen cross 125:a som kommer upp i de siffrorna, eller mycket över 40 för den delen, pga de olika användingsområdena.
Chronic skrev:
Det är ingen som tror på dig.
Klart Toms uppfattning är den rätta för honom men kanske du upplever det annorlunda.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top