Skotermotor i 250R?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Teddy skrev:
Vad är en rak trepipa och varför är en sådan svår att få in i ett 250-chassie?
En rak 3-cylindrig motor helt enkelt. Kan bli problem på bredden men jag vill nog hävda att 2-cylindriga är vanligare.

Kolla piporna! :kär

engine_1000_resize.JPG
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Goodstuff skrev:
Kanske finns flera anledningar till att det inte har gjorts - för bökigt för vinsten. De flesta skootermotorer är ju raka trepipor och hur man ska få in dem i ett 250 chassie beats me.
Köp en TZ750 och få er en resa istället. :yoparty

Allt beror ju på hur man gör. En 3pip behöver inte vara direkt bredare där det är kritiskt än en 2pip.

Bästa exemplet är väl på det hederliga 70talet när Yamaha provade att hänga på en cylinder till utanpå resten av motorn på sin 250 (likadan som 350).

Kitet bestod av annan vev, ny kåpa (vevhus) du bultade på vänster sida av motorn, förgasare, rör och cylle ungefär. Gjordes väl en 4-5 stycken i alla fall samt några privatförare gjorde likadant.

Såg en sådan nu i England och man måste bara uppmuntra entusiasmen.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
"Vad är en rak trepipa och varför är en sådan svår att få in i ett 250-chassie?"

Tar du en rak 2pip har den en viss bredd, ytterligare 1 cylinder monterad på sidan blir bredare. Men detta är nog mest industrialiserade problem idag, förr i tiden hade folk inga sådana problem.


"Var hittar man en sådan och vad kostar. Jag har aldrig sett en sådan till salu. Hur presterar den jämfört med en modern 250?"

Sök på olika vintage forum etc. Dock brukar de inte vara gratis. 80' och uppåt till 300' beroende på skick och stamtavla. Spinnin'wheels har väl 2st till salu, rättar mig själv direkt 3st :yoparty :yoparty :yoparty

Hur den presterat mot en modern 250 beror nog i första hand på om du kör den som den kördes på 70 talet med hyfsat smala 18 tummare etc eller om du arbetar om den lite, FETA 17 tums slicks etc.

Rakt fram kommer nog 250 piloten att få ont i nacken när den passerar på rakan. Gamla RG500 går klart värre på rakorna än en modern 250, och en 700/750 går värre än en RG500.

Mer kilo att bromsa, högre vikt i kurvan så moderniserar du den skulle jag kunna tänka mig att den går som 600 ungefär i kurvor men inte på rakorna.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Goodstuff skrev:
De flesta skootermotorer är ju raka trepipor...

Fel Fel Fel ! :)

2005 fanns det inte en tillverkare som hadde trippel 2T på programmet, men i mitten till slutet på 90-talet var det riktigt hett med trippel.

2005 gäller tvinn eller 4T med turbo (Marklund kit på Yamaha) :tummenupp

/S
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vad hade en TZ750 för effekt? Kenny Roberts har sagt att de toppade över 300 ärliga på tiden det begav sig. Det låter väldigt mycket och borde isåfall innebära en bit över 150 hästar....
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Chris Ash skrev:
Vad hade en TZ750 för effekt? Kenny Roberts har sagt att de toppade över 300 ärliga på tiden det begav sig. Det låter väldigt mycket och borde isåfall innebära en bit över 150 hästar....

En RG500 hade enligt boken MINST 112 hästar och garanterad toppfart av 280 enligt Suzuki.

Med rätt fuggar på en Tz750 så har du +140 hästar utan att fundera. En Tz350 har ungefär 70 hästar och det är en halv 750... Med en del arbete (andra pipor, omformning av avgasport och större fuggar) så kan du bromsa en 350a 90 hästar.

Tvivlar inte det minsta på att de kommer upp i 300 på rätt bana (läs Daytona eller liknande). Problemet var nog inte att ha effekt i dem, utan att ha förare som vred på rullen från apex... Och höll i länge innan broms.

Väldigt många av dessa motorer tjänstgjorde sedan i sidvagnar fram tills 4taktarna kom in.

För de som vill se lite bilder http://www.pejer.se/
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vad kostar en begagnad 440cc skotermotor och var finner man dem? Finns massor av hela skotrar på Blocket men vad ska man med dem till i Stockholm?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Som ett brev på posten dök det just upp en säljesannons här på SH. Ett Apriliachassie, det ser ut att vara ett klockrent norskt vrak. Jag har redan gjort mitt på andra sidan gränsen och tänker inte köpa en norsk gris igen. Snälla, kan inte någon köpa skiten, stoppa i en skotermotor och ge mig blodad tand?
 

verbal-vtr

Ny medlem
Gick med
27 May 2004
Ort
Staan
Hoj
Cb 1000 ra
Nått jag har gått och funderat över e att sätta en typ vtr sp1 eller en F i ett skoter chassi tror att det skulle bli grymmt som satan !

Man skulle bara ha hittat ett chassi från en rave 800 eller liknande sen köpt på sig en krachad hoj och börja snicka....
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Teddy skrev:
Vad kostar en begagnad 440cc skotermotor och var finner man dem? Finns massor av hela skotrar på Blocket men vad ska man med dem till i Stockholm?

Åk till ngn som sitter på en skoter av årsmodell -90 och framåt före du ger dig in i detta. Kan inte se ngt sätt att du ska få in en skotermotor i den ramen, om du hade sagt HD och "fläskram" så hade det nog inte vart en omöjlighet. Sen kommer den ju att äta rem som en fet tjej äter chokladtårta.

Kan aldrig tänka mig att det skulle kunna gå vägen men men människor har lyckats med omöjliga saker förr :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Bikeboy500 skrev:
Du har aldrig kört en CR 500 va? :3freak

Och om man har kört en honda 500 cross då?

Slöare än en gammal Tz 250 från -79 till och med. Kan verka häftigt när man drar på, men sätt dit RR utväxling på kedjan så är den inte lika vild längre. Sorry killen.

En modernare räjser är det mer drag i än en från -79...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top