Skotermotor i 250R?

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Neutral skrev:
En 125:a har bara drygt 30 ärliga.

Nya standard 125:er har drygt 40 häst yamaha yz 125-06 har 39 hp den har tidigare haft 40,5 hp original, men det beror i för sig om du snackar bakhjulshästar? :)
En fabrikstrimmad 125:a cross kan ju få iaf 50 häst, fast hur länge den håller är en annan femma :tungan
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Esquire skrev:
thumbnails.jpg


:brynad


PORR! :)

/JPS

ako skrev:
Vem vill åka fyrtakt?? :näsblod

Precis...

/JPS
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chronic skrev:
Jag tänker på typ roadracinghojar, inte cross. Framvänd fugge hallå?
Fast det är inte så många som har framvänd fugge och slidmatning, inga vad jag vet som kör med framåtpekande fugge öht i GP.
Ska du ha slidmatning är det ju nödvändigt att ha fuggen på sidan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Jag tänker på typ roadracinghojar, inte cross. Framvänd fugge hallå?
Med tanke på att diskussionen uppstod kring CR500:s prestanda så är det märkligt att blanda in rr-hojar helt plötsligt. För övrigt har det funnits crossar med "felvänd" cylinder. Hallå själv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikeboy500 skrev:
Ok, slö, slöare, visst är det skillnad, jag ger mig.
Kastar in lite scootergodis att dregla över i stället AAEN V4 Two Stroke Racing Engine.
(Fast man kan ju få +200 hk att kännas trötta också om man drevar för 450 km/h.)
Sjuka motorer. Fast man ser ju direkt att det blir lite pilligt om man vill fixa en växellåda och det vill man ju ha helst.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
rosena skrev:
Nya standard 125:er har drygt 40 häst yamaha yz 125-06 har 39 hp den har tidigare haft 40,5 hp original, men det beror i för sig om du snackar bakhjulshästar? :)
En fabrikstrimmad 125:a cross kan ju få iaf 50 häst, fast hur länge den håller är en annan femma :tungan
Visst menar jag bänkade bakhjulshästar när jag säger ärliga, tillverkarnas uppgivna effekter är inte värda något alls. Tvivlar starkt på att du får 50 hk ur en 125 cross.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
Visst menar jag bänkade bakhjulshästar när jag säger ärliga, tillverkarnas uppgivna effekter är inte värda något alls. Tvivlar starkt på att du får 50 hk ur en 125 cross.
Man kanske kan få ut 50 hästar men den blir ju värdelös på crossbanan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En båge med 250 chassi och stor tvåtakts skotermotor måste bara byggas, och jag måste ha en... Har iofs funderat på det i några år, men nu måste det snart bli av! Ska bara se hur mycket pengar jag får över efter modifieringarna på turbohojen denna vintern... Hade varit skitkul med stor tvåtakt på gata och få kilon att släpa på! :) Växellådsproblemet ska nog gå att lösa. Har några teorier om det. Hoppas bara jag får lite kosing över, hoppas, hoppas, hoppas :tomten
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
De sista 2T 500cc motorerna som användes av tex Rolf Biland och troligen även Billy Gällros i Sidvagns racing gav +200 hästar. Det blir förstås lite pyssel att få plats med alla avgasblåsorna, om man skulle sätta en sådan motor i en solohoj.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Goodstuff skrev:
Fast det är inte så många som har framvänd fugge och slidmatning, inga vad jag vet som kör med framåtpekande fugge öht i GP.
Ska du ha slidmatning är det ju nödvändigt att ha fuggen på sidan.


Nä, det är möjligt att det du säger stämmer, fast jag tänkte på lite äldre hojar. Den jag svarade verkar inte förstå att det går att få ut mer än 30 hk ur 125cc.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Den jag svarade verkar inte förstå att det går att få ut mer än 30 hk ur 125cc.
:rolleyes:

Jag sade redan från början att en standard cross har drygt 30 hk så jag undrar vem som har svårt att förstå.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är alltid folk som tror att crossar är det snabbaste som finns, att de drar ditt och datt och har dutt antal hästkrafter.

Fakta är att crossmotorer är ganska så beskedliga ur kraftsynpunkt, Neutral har alldeles rätt när han påstår att en standard 125 cross inte har mycket över 30 hk. Det är inte konstigt att det upplevs som vilt med 50-60 hästar när man slänger på en utväxling hämtad från en symaskin. De har liksom en sjätte växel som en 125 eller 250 Racers etta.....

6008pro skrev:
De sista 2T 500cc motorerna som användes av tex Rolf Biland och troligen även Billy Gällros i Sidvagns racing gav +200 hästar. Det blir förstås lite pyssel att få plats med alla avgasblåsorna, om man skulle sätta en sådan motor i en solohoj.

Fast Biland körde väl med sin egen Swissauto V4? Gällros körde dels med en Yamaha radfyra ihopjoksad av 4 st TZ cylindrar(kan ingen bygga en sån motor till mig?) och en Suzuki RGV500 V4 om jag inte missminner mig.

För övrigt hade Gällros 500cc sidovagn ett ljud som hämtat ur helvetet......
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Gällros körde dels med en Yamaha radfyra ihopjoksad av 4 st TZ cylindrar(kan ingen bygga en sån motor till mig?) och en Suzuki RGV500 V4 om jag inte missminner mig.

För övrigt hade Gällros 500cc sidovagn ett ljud som hämtat ur helvetet......
Gällros TZ cylindrar har jag i mitt garage. De är "ganska" toppiga i effekten om man säger så. :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Man får skaka fram ett block också bara. Kanske skulle ringa herr Gällros. :D

Fast en radfyra bli onekligen jobbig att få in i ett racerchassi.....den kommer se ut som en BMW Boxer.... :lol

Edit: Den förste som bygger en 500 med ett 250-chassi kommer att bli förärad besök och provkörning av ingen mindre än mig. :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Variator är detsamma som man har i de flesta skootrar. Dvs du gasar bara och så går den framåt. Värdelöst på en hoj som ska vara kul att köra. Dessutom tappar du mycket effekt i en variator.
Neutral skrev:
Det har gjorts bilar med variator, från DAF/Volvo till moderna Audi. Grundproblemet är väl verkningsgraden och att remmarna slits vilket gör att gatmc och bilar inte har det i någon större utsträckning.
En modern CVT använder "remmar" av stål, och har mycket bra verkningsgrad. Med dagens mjukvara kan den optimeras mycket bra. Fast ryktet kommer väl aldrig på rätt köl igen efter skräckbilarna DAF/Volvo 66.

McLaren testade i början av 90-talet en CVT på F1-racern. En ung David Coulthard var lyrisk, och testtiderna fantastiska. Bilen kom aldrig ens till start, CVT förbjöds direkt när FIA hörde talas om bilen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
En modern CVT använder "remmar" av stål, och har mycket bra verkningsgrad. Med dagens mjukvara kan den optimeras mycket bra. Fast ryktet kommer väl aldrig på rätt köl igen efter skräckbilarna DAF/Volvo 66.

McLaren testade i början av 90-talet en CVT på F1-racern. En ung David Coulthard var lyrisk, och testtiderna fantastiska. Bilen kom aldrig ens till start, CVT förbjöds direkt när FIA hörde talas om bilen.
Men finns det "CVT":er som är små nog för motorcyklar?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top