Skotermotor i 250R?

gthyni skrev:
Hmm, det står att fuggar medföljer och med tanke på att tfnnr går till
ett turistföretag är det troligen inte en "crossmotor".

Rotax har 2 st 440:or:
- en jätteslö (modell 443), luftkyld med 38hk för hyrskotrar etc
- och en sportmotor (453) med vattenkylning, SDI och 92 hk (otrimmad)

http://www.rotax.com/en/Engine/2004/Snowmobile/Engine.Models.htm

92 hk går ju säkert att fixa till rätt ordentligt med lite jobb men jag tycker det låter lite trött. Ska man bygga en flercylindrig tvåtaktsbest ska det vara ordentligt med effekt.....
 
Det snackas om upp emot 140 hk ur våldtrimmade 453:or,
vet ej hur mycket substans det är bakom,
men en bra bit över 100 kusar ska man kunna ta ut.
 
Teddy skrev:
Vad Apriliachassiet väger har jag ingen aning om. Aprilia anger halvtorr vikt till 142 kg. Motorn har jag inte lyckats finna några tekniska data på.


Jag tror mig minnas att jag vägde en sån motor till 33kg och avgassystemet vägde 11kg.
 
Nyteknik skrev:
Var kan man läsa om Rotax 440-motor? Är den två- eller trecylindrig? Hur stark? Mått? Med variator?

Har en 03a ståendes i garaget. 2 cyl (alla 440 skotermotorer är 2 cyl).
Med 98 oktan ca: 95hk +- ett par beroende på bestyckning...

Mått, vet ej...

En ny 440 sägs ha drygt 110 hk med racesoppa.


dootalk.com är en schysst forum om du vill plugga ski-doo (rotax).
 
skoteridioten skrev:
Har en 03a ståendes i garaget. 2 cyl (alla 440 skotermotorer är 2 cyl).
Med 98 oktan ca: 95hk +- ett par beroende på bestyckning...

Mått, vet ej...

En ny 440 sägs ha drygt 110 hk med racesoppa.


dootalk.com är en schysst forum om du vill plugga ski-doo (rotax).
Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.
Mått är svårt att säga trots att jag har haft -02, -03 och -04:ans 440 plus att jag har kört flera -05:or. Måtten mellan dessa motorer skiljer knappast någonting. Gissar att själva motorn är 30-35 cm bred, variatorn bygger väl kanske 20 cm. Men som sagt nu gissar jag bara, har ju aldrig kommit på tanken att mäta motorn...
 
skoteridioten skrev:
Har en 03a ståendes i garaget. 2 cyl (alla 440 skotermotorer är 2 cyl).
Med 98 oktan ca: 95hk +- ett par beroende på bestyckning...

Mått, vet ej...

En ny 440 sägs ha drygt 110 hk med racesoppa.


dootalk.com är en schysst forum om du vill plugga ski-doo (rotax).

RJ skrev:
Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.
Mått är svårt att säga trots att jag har haft -02, -03 och -04:ans 440 plus att jag har kört flera -05:or. Måtten mellan dessa motorer skiljer knappast någonting. Gissar att själva motorn är 30-35 cm bred, variatorn bygger väl kanske 20 cm. Men som sagt nu gissar jag bara, har ju aldrig kommit på tanken att mäta motorn...
Ok - låter inte dumt. Tror att 110-120 hk är just vad man bör ha i ett 250-chassie för att arbetet ska vara värt besväret. På tal om det: vem kan genomföra konvertering från variator till växellåda på ett sätt som kommer att fungera? Hmmm...

:va
 
Nyteknik skrev:
På tal om det: vem kan genomföra konvertering från variator till växellåda på ett sätt som kommer att fungera? Hmmm... :va
Det handlar inte så mycket om att konvetera skulle jag tro. Variatorn har inte lika nära förhållande med votorn på en snöskoter som växellådan har på en mc. Den har förmodligen någon form av utgående axel som det är "bara" att hitta lämplig drivning från och sedan "bara" hitta någon lämplig växellåda. :tomten

http://www.blocket.se/view/6127540.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/6086202.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/6519214.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 
Det tror jag inte är sådär jättemeckigt. Använd konceptet som den där raketforskaren som omnämns tidigare i texten. Drev+kedja eller belt direkt från veven till en torrkoppling använd orginal ducce inandmäte och en one off yttre kopplingskorg.

Åk till skroten och hämta en komplett växelåda från valfri 600 (de bör väl ha ung lagom stegning ) Kasta vevhuset och behåll inandmätet. Be en cnc snubbe snida ihop ett växelhus med exakt samma inre dimensioner som orginallådan, kasta i delarna....

Montera

Det där lät ju inte så svårt borde kanske varva studierna med ett bygge :va
 
RJ skrev:
Nja, minst 105 hk lär du ha i -03:an. En väl injusterad -03:a med racesoppa bromsades till 113 hk. 04:an sas innehålla någon hk till, gjorde i alla fall 10 km/h mer i toppfart än 03:an med samma matta och drevning. Om jag inte minns fel så satt det en annan variator i 04:an. 05:an kändes lite piggare än 04:an i acc direkt ur kartong.

På chassiet står det ju kW klistrat på en lapp, även om man nu kanske ska ta det med en nypa salt..? Jag har iaf för mig att det står 71kW (97 hk) på min.
Dessutom bromsade polaren sin Pro X 440 -03 till ca 90 hk (på 98), så jag hade för mig att de låg där typ.

Vad är det de säger att snopron ska ha, drygt 117?! Låter helt otroligt i mina öron.

Det stämmer att 04an har annan variator, då den fick sin TEAM-sekundär då. Det gör ju naturligtvis stor skillnad på prestandan, mer än nån hk hit eller dit... (därför har jag en kitad TEAM påväg till min från andra sidan havet ;))

Antar att du rejsar då du har kört 440 i så många år? :)
 
Last edited by a moderator:
Effektuppgifterna på skotermotorer, är de vevaxelhästar eller är de bakhjulshästar? Eller öhhh typ bandhästar eller larvfotshästar eller vad det nu heter på skoterspråk. Om det är bakhjulshästar så kanske variatorn snor förhållandevis mycket effekt jämfört med en vanlig växellåda och att man då kan räkna hem ett gång hästar om man använder en växellåda, eller? Om en Rotax 440 inte lämnar mer än dryga 100 hästar på veven känns det inte som om det är värt besväret att bygga något på en sådan då en vanlig TZ- eller RS-motor lämnar dryga 90 hästar.

För mig skulle vitsen med att trycka in en skotermotor i ett 250-chassie vara att få något Pitbulliknande monster. 130 hästar och halvtorr vikt på max 150 kg känns lagom.

Om måtten på 35+20 cm stämmer blir det väl i bredaste laget för ett 250-chassie? När jag var nere och slipade på kåporna nu i kväll slängde jag en blick på RS-motorn i min Honda och slogs av hur otroligt slimmad den är och vilka kompakta mått den har.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top