Skrämma bort spindlar?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Var ett sånt äckel som kröp in!!!
Stor husspindel (Tegenaria atrica). Snabba små rackare. Jag bodde i en källarlägenhet ett tag tillsammans med en hel del sådana där. Normalt håller de sig på golvet men de största hade en tendens att klättra och skrämma livet ur en då och då. Upptäckte en gång att jag hade en stor en i handduken en decimeter fram ansiktet en gång när jag torkade håret efter en dusch. Efter det så vet jag att det bor ett litet flickebarn i oss alla.

Sveriges största spindel är väl ändå kärrspindel, den har en kropp på ca 2cm och sedan lite spretiga ben på det så den kanske blir 6cm...
Jo kärrspindeln har ett par millimeter större kropp än husspindeln vilket är det vanliga sättet att mäta spindelstorlek på. Men stor husspindel har längre ben (iaf hanarna) vilket ger större bendiameter och därmed uppfattas de som större.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
spindlar är nyttodjur äter upp alla otrevliga flugor,tror knappast spindeln attackerar dig,annars finns det ju flugsmälla..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den här hittade jag i mitt kök för ett tag sedan, cirka 1dm diameter med ben.

View attachment 357382

:D

Dom e söta - vanliga i betonghus,speciellt i källarn - jag bor i källarn:3freak
Ja det stämmer att det hörs när dom går,har haft dom i handuken - överallt.
En gång vakna jag av en på huvet:crash

Största exet jag hitta var större än en snusdosa i omkrets

Dom här husspindlarna är helt oaggresiva och har nästan sociala egenskaper - jag tog faktist aldrig död på nån - dom roade mig.

Dom är skitsvåra och bli av med även om man tätar för dom kan flytta in när dom är små , mm stora - sen kan dom växa till sig.

Jag blev av med dom en lägre period och det berodde på att superaggresiv annan art bosatte sig hemma:hihi - nån mindre art av tunnelnätsspindlar - som bygger sådana där trattliknande leskiga hål som dom sitter o ruvar i.

Peta man me en tändsticka så var dom genast framme o försökte döda den - tror det blev huspindlarna död.

Till skillnad mot huspindlarna var dom skygga som fan så man slapp besök av dom...desutom tog dom död på dom andra som gilla o klättra på en - perfekta legoknektar:)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det är lite roligt att se hur många stora, manliga (hoppas jag) hojåkare det finns här som är rädda för små spindlar :)

Oj, ja, du tycker att spindeln i källaren är stor? Vad tror du att den tycker om dig? ;)

Kom igen nu fjollor!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom påstår att man bor i ett friskt hus om man har spindlar inne för dom lämmnar ett mögelhus, se det så, då blir du glad att se dom istället (sen tror jag inte att det är sant IOFS)

Så fan heller, min lägenhet har både spindlar och mögel. Fan vet dock varifrån spindlarna kommer då lägenheten är i stort sett hermetiskt tillsluten och jag slår ihjäl samtliga fanskap jag hittar...:va

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det är lite roligt att se hur många stora, manliga (hoppas jag) hojåkare det finns här som är rädda för små spindlar :)

Oj, ja, du tycker att spindeln i källaren är stor? Vad tror du att den tycker om dig? ;)

Kom igen nu fjollor!

Vad är du rädd för?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Den slutsatsen har jag också dragit, och jag bekämpar möglet så gott jag kan;) Poängen är att jag har en välisolerad (dvs inga spindlar bör kunna komma in utifrån) och möglig lägenhet och spindlar därtill, vilket säger emot det där om att spindlar skyr mögelhus. Jag kanske helt enkelt har för lite mögel?:va

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Ja, det kan mycket väl vara en myt. Finns gott om såna, liksom spindlar ;)

Vad är du rädd för?
Främst att nåt skulle hända mina barn men pratar vi om levande saker så ska de nog väga minst 50 kg, inte 5 g :D
De björnar vi har i jaktmarkerna kan jag oroa mig lite över när de kommer nära. Såna får man inte stopp på så lätt, framförallt inte när de blivit uppretade av en älghund. Har haft några på ett stenkasts avstånd och det är minst sagt spännande.
Träffytan är förhållandevis liten på en björn och svår att träffa när de är i rörelse. Det finns historier om björnar som är skjutna 5-10 gånger och ändå åsamkar stora skador.

Så spindlar, getingar, huggormar - obehagliga kanske men inte farliga - inte rädd.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Björnar är fina djur. Hade inte skrämt mig nu när jag sitter såhär och tänker på det. När man väl springer på en så kanske jag ändrar mig dock :D

Har alltid drömt om att få klappa en tiger eller ett lejon!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
http://www.sydsvenskan.se/sverige/svarta-ankan-etablerad-i-sverige/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svarta-ankan-etablerad-i-sverige_1714389.svd

På de två artiklarna låter det ju mer som om naturhistoriska sådär spontant tycker som jag sa. Änkespindlarna är ju däremot ganska harmlösa. Finns ju dokumenterade fall där familjer bott flera generationer i hus med tiotusentals individer av änkespindlar utan att någon blivit biten.

Ja de där var ju nyare än det jag kände till så då är det väl så. Skall bli intressant och se hur väl de kommer etablera sig. de borde ha ont om parningsmöjligheter kan man tycka spontant eftersom de är ändå så sällsynta fall. Men låt oss se.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Stor husspindel (Tegenaria atrica). Snabba små rackare. Jag bodde i en källarlägenhet ett tag tillsammans med en hel del sådana där. Normalt håller de sig på golvet men de största hade en tendens att klättra och skrämma livet ur en då och då. Upptäckte en gång att jag hade en stor en i handduken en decimeter fram ansiktet en gång när jag torkade håret efter en dusch. Efter det så vet jag att det bor ett litet flickebarn i oss alla.

Jo kärrspindeln har ett par millimeter större kropp än husspindeln vilket är det vanliga sättet att mäta spindelstorlek på. Men stor husspindel har längre ben (iaf hanarna) vilket ger större bendiameter och därmed uppfattas de som större.

Hade en stor jävel som sprang över golvet hemma när vi satt och myste. Vi upptäckte den för att vi hörde ljudet av den springandes... huhu. Har inte spindelskräck som sådant men så stora är fan inte mysiga.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Timothy Treadwell hade någon ide om björnar, gick väl sådär i slutändan, men rädd var han inte.

Inte han som hade en hel björnkoloni hemma? Dom gick ju runt inne i huset!
Tiggde mat när han lagade middag och sånt :D Sjukt coolt!

Han dog när han gjorde vad han älskade att göra.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fast sparv dårå... Men dom käkar ju spindlar så.
"I know an old lady who swallowed a spider..."

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fast sparv dårå... Men dom käkar ju spindlar så.
"I know an old lady who swallowed a spider..."

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...