Skraj...

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Förutom Pizzabagarns mongo-inlägg (dum konsult var det va?) så tackar jag för tipsen! Mitt inlägg var ju för att få lite lugnande tips och höra om det är normalt att vara lite nervig i början och om någon kanske hade känt/känner lika dant.

Jag har haft bilkortet i många år och har ALDRIG haft några problem med det! Tog mig fyra veckor att ta det och kostade mig nästan ingenting! Älskar att köra bil och har varit yrkeschaufför i några år.

Precis som du skriver Gröna Grodan, det är andra trafikanter som stressar mig. Rädd typ att jag skall få motorstopp vid rött, att hojen välter, jag får inte upp den och alla börjar tuta...eller nått. Hahaha! Nu när jag skriver det så låter det inte så farligt faktiskt...

Hej!
Du har verkligen fått många många bra tips!

Mig sätte de på en 750 fösta gången jag skulle ut och köra... inte ens kört moppe innan. Sen fick jag köra på ett inhägnat område... inga problem och jag som trodde att det skulle gå riktigt dåligt. Men sen andra lektionen va det ut på vägen med handledaren bakpå och det är något som jag inte trivs med.... såååå mycket skönare att köra själv!

Så när jag väl fick göra det så gick det mycket bättre, inte alls lika nervös.

Motorstopp spelar ju ingen roll, det är bara att slå igång den igen gasa till lite le och åka vidare. Visst i bland kan det bli så att man själper, med de runt om brukar inte bry sig och när man blir förbannad går det att få upp hojen eller så får man hjälp!

Det kommer gå jätte bra för dig!
Du behöver bara köra köra och köra. Börja med landsvägar med lite trafik sen e det bara att ta sig nämre och nämre de mer trafikerade vägarna. Å så utan att man märker det så har man hammnat mitt i smeten. Men det krävs en bra handledare som det klaffar med!

Massa lycka till!
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Precis som du skriver Gröna Grodan, det är andra trafikanter som stressar mig. Rädd typ att jag skall få motorstopp vid rött, att hojen välter, jag får inte upp den och alla börjar tuta...eller nått. Hahaha! Nu när jag skriver det så låter det inte så farligt faktiskt...

Bra att du skrattar åt det, första steget. Visst är det många som inte
gillar motorcyklister där ute, mest för att vi slipper köerna :tungan och alltid
är först ur "startblocken" intalar jag mig.

Visst tutar folk i de konstigaste situationer på en. Stannade för att hjälpa
en kille flytta hojen då han fått stop i en rodell. Kopplingsvajern av, växel i.
Bara att lyfta hojen åt sidan, pust... Vi hindrade inte trafiken men visst var
det inte det bästa stället att stå på, många tutade, speciellt en vresig
busschaffis som dessutom flaxade med armarna. Svaret han fick var:
:finger

Men det finns trevligt folk också där ute. Fick hjälp av tre pers när jag
"kört iväg" med skivbromslåset :pangihuve o tippat.

Keep the faith...och lycka till.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har du några taskiga erfarenheter av tvåhjulingar som ligger och gnager kanske? jag kan tänka mig att du känner dig utsatt och "nära trafiken" när du sitter på en hoj till skillnad mot att sitta i en bil med en varm, trygg och skyddad kupé. jag tror att du behöver lära känna din hoj någonstans annat än i trafiken, ta det lugnt i början och bara lära dig hantera hojen. jag tror att med en ökad känsla av kontroll kommer en ökad känsla av självförtroende varpå rädslan gradvis försvinner:) lycka till och ge inte upp!:)
 

evil-ewe

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FZ1-s 2006
Tjena,

Det är oftast roligast och känns tryggt att vara några stycken som kör tillsammans i början. Att köra med andra som kan vägarna osv. Vi är ett gäng tjejer som kör tillsammans i södra skåne så hör av dig när du fått lappen så kör vi ihop!

Jag kan också varmt rekommendera SMC BKK kurser på Knutstorp. Du lär dig massor plus att du träffar glada o roliga människor med samma intresse!

http://www.smcskane.com/

Lycka till!
E.
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Min mamma var lite sådär i bil när hon visste riktigt vart hon skulle. Första gångerna i Sthlm (vi flyttade hit från Estland så hon hade ju knppt kört bil i Sverige innan vi skulle till Sthlm) var hon så stressad att jag ville stiga ur bilen... :p
Sen började fråga henne varför hon var så jäkla stressad. Hon var ju stressad för andra trafikanter. Att de skulle bli sura för att hon var för långsam då hon inte hittade osv...

Jag har fått henne att fatta... SO WHAT!!!!
Vad spelar det för roll om nån idiot i en bil tutar för att de vill komma fram fort??? Låt de tuta... Det är de som är idiotiska...
Kör man vilse så stannar man o letar vart man ska igen... Får man motorstopp trycker man på knappen igen o rullar iväg... Tappar man hojen så kommer det finnas snälla människor som hjälper en upp med hojen igen...
Jag själv har fått motorstopp några gånger vi trafikljus i uppförsbacke då hojen behöver ganska högt varvtal för att inte dö... Ibland blir det fel :tungan ... Tutar nån bakom tar jag eeeextralång tid på mig... *asg*

Och jag kan säga en sak till dig...
Jag väntade evigheter med att ta hojkort då jag itne ens vågade prova för att jag inte trodde jag skulle klara det... Är lite likadan... allt ska gå fort o vara perfekt från början... ;) Sen kom jag på att det funkar inte så för alla och jag släppte det... Tog mitt körkort för exakt ett år sedan på första försöket... :D

LYCKA TILL!!!!!


PRECIS så jag funkar, måste kunna allt perfekt från början! Superhöga krav på mig själv. En jäkla massa måsten!

Du e ju GRYM som tog det på första....hur lång tid tog det?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj

Tjena!

Är du rädd för sketstopp så "fejka ett sketstopp" stäng av motorn vid ett rödlyse och se hur det känns - det är ju ingen som bryr sig om det, det är ju bara att starta igen. När jag kört supermotard har jag flera gånger fått sketstopp, rullat bort en bit och börjat kicka. Som 69an var inne på med rätt coaching så kommer du bli en fena på vägen.

Dessutom är det rätt bra att vara medveten om farorna, då tar du det lite försiktigt. Ni kanske ska övningsköra ungefär samma runda ett tag så du blir säker på den?

/Fredde
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Tjena,

Det är oftast roligast och känns tryggt att vara några stycken som kör tillsammans i början. Att köra med andra som kan vägarna osv. Vi är ett gäng tjejer som kör tillsammans i södra skåne så hör av dig när du fått lappen så kör vi ihop!

Jag kan också varmt rekommendera SMC BKK kurser på Knutstorp. Du lär dig massor plus att du träffar glada o roliga människor med samma intresse!

http://www.smcskane.com/

Lycka till!
E.

VAD KUUUL!!! Nu längtar jag ännu mer! Håll tummarna! :)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Tycker att din beskrivning av rädsla låter helt normal. I princip alla, oavsett dom som ska köra bil eller mc eller vad som helst är "uppstressade - rädda - nerviga" när dom ska ut i trafiken för första gångerna...allt handlar om att man inte har automatiserat körningen så pass mkt så att man kan lita på sin egen förmåga. Man kanske använder största delen av koncentrationen, uppmärksamheten till att få fram fordonet man kör...sen brister det då givetvis mot resten. Så mitt råd är att du ska ut och köra efter nå lugna vägar, eller en stor parkering..nöt nöt nöt..sen ska du nog se att det blir precis samma lugna feeling som när du kör bil. Fast sjukt mkt härligare och roligare....Lycka till med kortet!
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
har du några taskiga erfarenheter av tvåhjulingar som ligger och gnager kanske? jag kan tänka mig att du känner dig utsatt och "nära trafiken" när du sitter på en hoj till skillnad mot att sitta i en bil med en varm, trygg och skyddad kupé. jag tror att du behöver lära känna din hoj någonstans annat än i trafiken, ta det lugnt i början och bara lära dig hantera hojen. jag tror att med en ökad känsla av kontroll kommer en ökad känsla av självförtroende varpå rädslan gradvis försvinner:) lycka till och ge inte upp!:)

ÅH! Precis som att läste mina tankar. Jag sade exakt dom orden till sambon när jag körde i förrgår....jisses....STORT TACK! :)
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
PRECIS så jag funkar, måste kunna allt perfekt från början! Superhöga krav på mig själv. En jäkla massa måsten!

Du e ju GRYM som tog det på första....hur lång tid tog det?

*ler*
Tack... :)
Jag tror att från allra första lektionen till jag klarade tog det nästan exakt två månader... tog lite lektioner i Sthlm och sedan bar det av mot Hallstahammar för en superintensivkurs (tre dagar) o uppkörning i Västerås.
Tog ca tio lektioner i Sthlm (enbart på konbanorna... Trafik körde jag två gånger med min handledare innan kursen i Hallstahammar).
Det går att göra även om man aldrig kört moppe... Hehe...

försök att släppa det där med att vara perfekt o klara allt på en gång... :) Jag försökte att nästan stå still med hojen i konbanorna när jag krypkörde... Det funkde inge vidare så man gärna ska ha lite styrfart... :p Sen när jag väl kom på att man inte behöver göra det så långsamt som möjligt så vart det mycket enklare... Hihi

Försök att helt enkelt skita i alla som beter sig som töntar o tutar o stressar osv. Låt de hållas. I värsta fall är det bara att gå fram till bilen, se helt galen ut, slita upp dörren o fråga VAD FAN ÄR DITT PROBLEM med ljudnivå något högre... *Asg*
De brukar resultera i att bilföraren inte är lika kaxig längre... *skratt*
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
:rofl Hahahahaha....jag bara vänta!

Där kom det! Otroligt att det tog så här långt tid :tummenupp

Znuki --- It´s SPORTHOJ! Get used to it!! :tuttar

HAHAHA! Har redan fått frågan i mitt första inlägg. sååå pinsamt, för jag fattade inte vad "borra?" betydde....så jag gick hem och frågade sambon och han vek sig dubbelt av garv när jag berättade att jag frågat den som frågade vad det betydde.... :rodnar Men NU vet jag!!! *asgarv* :tungan
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kommer faktiskt ihåg första gången man var ute i trafiken och buskörde med hoj. Så fort det kom bilar hade man ju noll koll och tänka på att blinka, vända på huvet å såna grejor existerade inte....

DU är inte ensam, sen blir ju inte saken bättre av att bilister är dumma i huvet!

Men mitt tips, nöt lite mer på område, du kan ju börja lugnt på vägar där du vet att det är lite trafik och börja succesivt med mer trafik. Du behöver ju inte nöta inne i "stan" för att få vana i trafiken heller!
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Schysst att du vågar skriva att du e skraj !

Frugan älskar att åka hoj, så jag vill ju att hon också ska ta körkort, för de e såklart roligare att köra än att åka.

Så jag köpte en moppe. Hon vägrade att ens prova den första året. Men när hennes syrra var på besök fick syrran testa den i trädgården. Hon svischa runt rätt bra, när frun såg det så vågade hon till sist testa (fast inte i trädgården men väl ute på vägen). Efter det kör hon till jobbet varje dag.

Nu har det gått ett år till, och för ett par månader sen trimmade jag moppen utan att berätta det :näsblod Hon såg rätt nöjd ut när hon med stora ögon berättade att hon kört 65 i en utförsbacke. Ganska snart efter det sa hon att hon gärna vill köra en riktig hoj. Så igår fick hon en testlektion på trafikskola i födelsedagspresent.

Efter ditt inlägg så oroar jag mej att hon kommer att tycka att trafikskolans hoj är för stor och tung och då blir det kanske inte nån kul upplevelse :gnissla

De e ju milsvid skillnad att köra 80 kg moppe jämfört med 200 kg hoj. Så, när hon fått körkortstillståndet så ska vi nog börja med en landsvägstur på nån mc-scooter.

Frun är förresten också skånetös :yoparty
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Schysst att du vågar skriva att du e skraj !

Frugan älskar att åka hoj, så jag vill ju att hon också ska ta körkort, för de e såklart roligare att köra än att åka.

Så jag köpte en moppe. Hon vägrade att ens prova den första året. Men när hennes syrra var på besök fick syrran testa den i trädgården. Hon svischa runt rätt bra, när frun såg det så vågade hon till sist testa (fast inte i trädgården men väl ute på vägen). Efter det kör hon till jobbet varje dag.

Nu har det gått ett år till, och för ett par månader sen trimmade jag moppen utan att berätta det :näsblod Hon såg rätt nöjd ut när hon med stora ögon berättade att hon kört 65 i en utförsbacke. Ganska snart efter det sa hon att hon gärna vill köra en riktig hoj. Så igår fick hon en testlektion på trafikskola i födelsedagspresent.

Efter ditt inlägg så oroar jag mej att hon kommer att tycka att trafikskolans hoj är för stor och tung och då blir det kanske inte nån kul upplevelse :gnissla

De e ju milsvid skillnad att köra 80 kg moppe jämfört med 200 kg hoj. Så, när hon fått körkortstillståndet så ska vi nog börja med en landsvägstur på nån mc-scooter.

Frun är förresten också skånetös :yoparty

Hehe" Skååååne! Hälsa henne! :yoparty

Men nu skall du bara höra Krabban, du skall inte oroa dig. Jag fick en Suzuki GSX 400 FWS av sambon. Den jäveln väger 210 kilo och är ganska tungrodd. När jag sätter mig på hojen och skall ställa den upp så får jag liksom lägga mot vänsterbenet och trycka samtidigt som jag ju drar med armarna. MEN! Häromdagen satte jag mig på sambons Honda VTR 1000 Firestorm och den reste jag utan några problem som helst! Den kunde jag till och med gunga fram och tillbaka mellan benen! (eeeh, misförstå mig rätt...) Så snacka om att tyngdpunkten har stor betydelse. Eller är jag helt fel på det? :)
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Kommer faktiskt ihåg första gången man var ute i trafiken och buskörde med hoj. Så fort det kom bilar hade man ju noll koll och tänka på att blinka, vända på huvet å såna grejor existerade inte....

DU är inte ensam, sen blir ju inte saken bättre av att bilister är dumma i huvet!

Men mitt tips, nöt lite mer på område, du kan ju börja lugnt på vägar där du vet att det är lite trafik och börja succesivt med mer trafik. Du behöver ju inte nöta inne i "stan" för att få vana i trafiken heller!

Schysst skrivet, Micke! Tror jag börjar se en liten röd tråd på hur jag skall gå till väga.... :fattartil

Tack! :banana

Nu ringde sambon och sade att vi skall övningsköra ikväll!! :tungan Med er hjälp så har jag MASSOR med goda tips och råd med mig om hur jag skall göra.

Så...vi får se hur det går ikväll!! Jag längtar i alla fall! :tuttar

Till er alla

:kiss och stort tack...

Ha en fantastisk helg och may the MC-force be with you...

:yoparty

//S
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hoppas du får rätt på oron och blir en duktig förare! :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top