Skraj...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag tror att alla är lite skraja och nervösa första gången dom ska köra. Jag hade knappt kört moppe innan jag tog min första körlektion. Att få köra en tung hoj direkt tyckte jag ändå var bra då man fick vänja sig. Tycker ändå att tyngdpunkten på körskolans hojar gör att dom känns smidiga att manöverera. Sen att ha en 130 kilos klump därbak är kanske inte det bästa :p

Mycket tid i sadlen ger självförtroende. Ut på små landsvägar där det knappt finns några bilar. Börja sen i villaområden där trafiken går långsamt och arbeta dig sen ut i stadstrafik.

Sen tycker jag att du borde testa bankörning. Det ger mycket övning och man får en helt annan känsla för hojen.

Släpp kraven och bara ha kul!
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Jag tror att alla är lite skraja och nervösa första gången dom ska köra. Jag hade knappt kört moppe innan jag tog min första körlektion. Att få köra en tung hoj direkt tyckte jag ändå var bra då man fick vänja sig. Tycker ändå att tyngdpunkten på körskolans hojar gör att dom känns smidiga att manöverera. Sen att ha en 130 kilos klump därbak är kanske inte det bästa :p

Mycket tid i sadlen ger självförtroende. Ut på små landsvägar där det knappt finns några bilar. Börja sen i villaområden där trafiken går långsamt och arbeta dig sen ut i stadstrafik.

Sen tycker jag att du borde testa bankörning. Det ger mycket övning och man får en helt annan känsla för hojen.

Släpp kraven och bara ha kul!

SKönt att höra Alicia!! Och väldigt bra tips det där med villaområden! Sjuukt sugen på att prova bana!! Men skrattar dom inte då eller ber mig att ta taxi som vissa andra lustigkurrar? :tungan

Damn...skulle ut och köra nu, peppad till tusen, men nu regnar det ju! :mad:
Fast...jag har ju hela helgen på mig!

Tack tjejen! :)
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
nej.. inget o vara skraj för..

självklart är det lite ovant i början.. men enda botmeldet är att köra mera! kör kör kör.. övning ger färdighet..

o med ett sånt utseende du har så borde du inte ha problem med uppkörning heller ;)

mvh robb
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
SKönt att höra Alicia!! Och väldigt bra tips det där med villaområden! Sjuukt sugen på att prova bana!! Men skrattar dom inte då eller ber mig att ta taxi som vissa andra lustigkurrar? :tungan

Damn...skulle ut och köra nu, peppad till tusen, men nu regnar det ju! :mad:
Fast...jag har ju hela helgen på mig!

Tack tjejen! :)

Tyvärr så finns det såna överallt. Alltid någon som tycker att man är i vägen, kör för sakta och att man inte har något där att göra. Det sköna är att det finns långsamma grupper där det visas större respekt och som just är till för ovana förare. Själv så kör jag endast i licensgrupperna och där är det ofta stora fartskillnader.

Jag hade knappt styrfart när jag tog min licens och det tog ett tag innan jag fick upp farten, var nog många som svor åt mig men nu rundar jag dom på yttern istället :D
 

Str3 R

Guest
Äsch, det är nog normalt att vara lite pirrig i början. Jag var också färsk, hade inte heller kört ens en moppe men ju mer jag körde desto mindre rädd blev jag. Det där ordnar sig ska du se. :)

Lycka till med lappen.
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
nej.. inget o vara skraj för..

självklart är det lite ovant i början.. men enda botmeldet är att köra mera! kör kör kör.. övning ger färdighet..

o med ett sånt utseende du har så borde du inte ha problem med uppkörning heller ;)

mvh robb

*skratt* Galet.... :tungan
 

Str3 R

Guest
Hur gick det, fick du tag i nån bok för hojen eller var boken såld? Annonsen var gammal men värd att chansa på.
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Ett bra tips att bli av me räddslan är att låna en cross hoj o far ut o puttra i skog/bana i några timmar(strula gärna lite åxå) sen sätter du den på en landsvägs hoj o kör asfalt så ska du få se att de är som semester att köra mc=)...
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Förutom Pizzabagarns mongo-inlägg (dum konsult var det va?) så tackar jag för tipsen! Mitt inlägg var ju för att få lite lugnande tips och höra om det är normalt att vara lite nervig i början och om någon kanske hade känt/känner lika dant.

Jag har haft bilkortet i många år och har ALDRIG haft några problem med det! Tog mig fyra veckor att ta det och kostade mig nästan ingenting! Älskar att köra bil och har varit yrkeschaufför i några år.

Precis som du skriver Gröna Grodan, det är andra trafikanter som stressar mig. Rädd typ att jag skall få motorstopp vid rött, att hojen välter, jag får inte upp den och alla börjar tuta...eller nått. Hahaha! Nu när jag skriver det så låter det inte så farligt faktiskt...

Antagligen har jag för höga krav på mig själv, vill klara det så FORT som möjligt. Men det får väl ta sin tid, för det är absolut inte samma sak som att köra bil och jag måste få in rutinen och erfarenheten.

Men bestämt mig? Hell yeah! Jag skall ha mitt kort! Hmmm...får helt enkelt gå upp kl 05.00 imorgon bitti, lägga in två snus, röööööga och sedan är det bara att göra Helsingborg med omnejd! Det svåraste skulle väl vara att få upp sambon! :)

Fan...känns redan bättre! TACK TACK TACK ni goa killar!!! (Och du pizzabagarn är säkert snäll innerst inne.... .)

//Skåne-tösen

Oj, tjejerna hade också svarat! TACK Yamsan och Katie, skitbra svar! Ser att PB varit inne igen och jag tar tillbaks det med snäll innerst inne...

//S



:) Tack...


Ligga?? :brynad
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
När mitt ex skulle börja övningsköra så ville hon ut o köra i trafiken men väl där så blev hon osäker o kände som du.. Jag fixade till en teknikbana(garagevändning,koner,köra på en smal planka ja o liknande grejer) hemma på gräsmattan´, som hon sen skulle fixa ordentligt innan vi gav oss ut i trafiken igen.Tvingade henne att köra hela banan utan handen på gashandtaget(för att hitta dragläge o inte vara rädd för att köra skitstopp ) hon var klart skeptisk i början men ändrade sig rätt kvick när hon insåg att det hela inte var så farligt o efter en stund så fixade hon garagevändningar o balansövningarna med bara tomgången som gasläge.Hon var hur stolt som helst efter den övningen.Hon lyckades även bromsa omkull sig(blöt gräs o frambroms kan vara lurigt:D )Vilket gjorde att hon lärde sig hur känslig en hoj kan vara när det gäller att bromsa.Efter denna övning växte hon otroligt o hennes oro för att köra i trafik var mer eller mindre bortblåst.Lycka till :tummenupp
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
När mitt ex skulle börja övningsköra så ville hon ut o köra i trafiken men väl där så blev hon osäker o kände som du.. Jag fixade till en teknikbana(garagevändning,koner,köra på en smal planka ja o liknande grejer) hemma på gräsmattan´, som hon sen skulle fixa ordentligt innan vi gav oss ut i trafiken igen.Tvingade henne att köra hela banan utan handen på gashandtaget(för att hitta dragläge o inte vara rädd för att köra skitstopp ) hon var klart skeptisk i början men ändrade sig rätt kvick när hon insåg att det hela inte var så farligt o efter en stund så fixade hon garagevändningar o balansövningarna med bara tomgången som gasläge.Hon var hur stolt som helst efter den övningen.Hon lyckades även bromsa omkull sig(blöt gräs o frambroms kan vara lurigt:D )Vilket gjorde att hon lärde sig hur känslig en hoj kan vara när det gäller att bromsa.Efter denna övning växte hon otroligt o hennes oro för att köra i trafik var mer eller mindre bortblåst.Lycka till :tummenupp

KANON-TIPS!!! Skall bara hitta en bra gräsmatta som är mjuk att landa på, sedan får killen fixa banan! :) Tror även att jag skall prova på att gå omkull lite...HAHAHAHA! Så man vet hur det känns i alla fall! TACK! :)
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Hur gick det, fick du tag i nån bok för hojen eller var boken såld? Annonsen var gammal men värd att chansa på.

Har inte hunnit!! Har skruvat och pillat lite utan bok. Sambon har fått visa... Bytte tändstift häromdagen och det verkar som att vi har blidkat surkärringen nu! :) :tungan

Ett bra tips att bli av me räddslan är att låna en cross hoj o far ut o puttra i skog/bana i några timmar(strula gärna lite åxå) sen sätter du den på en landsvägs hoj o kör asfalt så ska du få se att de är som semester att köra mc=)...

Min bonus-son och hans morbror kör cross så jag kanske kan låna någon av deras hoj någon gång? Hmmm....NICE TIP!! :yoparty


*skratt* :tungan
 
Last edited:

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Jag klarade teorin!

Kom på igår kväll 23.15 att jag hade tid för uppskrivning idag kl 08.30. har haft tiden i flera månader och glömt bort både bokning och att plugga... :rodnar Tänkte först avboka men det var försent och efter "stränga" order av min sambo att det var bättre att gå dit och ha hälften rätt än att inte gå dit alls, så....ja, jag gick ändå....också...KLARADE jag det!!...liksom, klarade det!! :tuttar

Då kan man lägga ännu ett orosmoment på hyllan och BARA koncentrera sig på körningen....NICE! :yoparty
 

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Ort
i Mumindalen.
Hoj
En väldigt grön
Jag skulle säga att det är helt avgörande vilken lärare man har. Jag var också novis när jag började köra, hade inte ens kört moppe. Min lärare (vi kallade honom farfar) var gammal i gården, erfaren och framför allt lugn som en filbunke. (Arne på Aktiv Guldheden för de som vet) Milda tillrättavisningar, mycket beröm och en tilltro till sina elever när deras egna självkänsla sviktade. Min första lektion vinglade jag omkring på inhägnat område, redan efter två timmar fick jag köra tillbaka genom stan till trafikskolan. Stressnivåerna låg på max men det gick bra! Precis som han hävdade att det skulle... :) Tro på dig tjejen! Du verkar ha bra stöd och mycket jävlar anamma och det kommer att ta dig fram till lappen!:tummenupp :hej
 

Znuki

Blondie...
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -83
Jag skulle säga att det är helt avgörande vilken lärare man har. Jag var också novis när jag började köra, hade inte ens kört moppe. Min lärare (vi kallade honom farfar) var gammal i gården, erfaren och framför allt lugn som en filbunke. (Arne på Aktiv Guldheden för de som vet) Milda tillrättavisningar, mycket beröm och en tilltro till sina elever när deras egna självkänsla sviktade. Min första lektion vinglade jag omkring på inhägnat område, redan efter två timmar fick jag köra tillbaka genom stan till trafikskolan. Stressnivåerna låg på max men det gick bra! Precis som han hävdade att det skulle... :) Tro på dig tjejen! Du verkar ha bra stöd och mycket jävlar anamma och det kommer att ta dig fram till lappen!:tummenupp :hej

Thanks a million, H!! Mitt självförtroende gick upp en bra bit idag med tanke på att jag klarade teorin! Hur länge har du kört?

Vadå? Så ser jag ju ut varje måndagsmorgon när man kommer in på kontoret.. =)

*asgarv* Jag är mållös... :)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top