Skriva över hojen?

Skriver du över hojen på hösten?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Göteborg/ Hisings Backa
Hoj
2007, Yamaha, R1.
Bara för man köpt ett fordon så är inte det i sig en rättighet att få köra det på allmän väg. Tag din drömhoj och kör på bana, där behöver man inte betala försäkring. Anledningen till att man rättar sitt hojval efter försäkring handlar om vanligt förnuft tycker jag. Klart alla skulle vilja ha den senaste bästaste hojen. Hojar kostar ju inte så mycket i inköp jämfört med bilar, det är försäkringen som kostar...


Hej . Så du menar det att jag kan få köra den utan försäkring på Bana !
Vilken bana eller banor funkar det på nära Göteborg ?

MVH/ Nenne Från Göteborg
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det händer alltid vissa saker i livet när man måste tänka om vad har jag gjort och vad skulle jag vilja göra och bara gå framåt och inte titta bakåt .

Helt rätt.
Man kan älta saker fram och tillbaka hur mycket som helst,
Jag kunde gjort så istället, men om jag hade gjort så istället, eller om inte det där inträffade då etc...
...men det brukar ju inte leda till något.

Så det är bara att gå vidare och göra det bästa av situationen.

Och i denna situationen då...
Ja halvförsäkring är åtminstone billigare än helförsäkring. Om det kostar 75kkr eller dyl. så är chansen stor att det är billigare att betala vad det kostar att fixa hojen om du kör omkull än vad försäkringen kostar.

Eller kanske fundera på andra hojar man gillar. Det finns ju helt klart andra hojar som är snabba men som ändå kan vara billigare i försäkring. Om man inta ska tävla/stunta så kanske det inte gör så mycket om hojen väger lite mer om den ändå har massa pulver exempelvis.

Annars får den väl stå i garaget och blänka över vinter och så får du bita i det sura äpplet och försäkra den till våren.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har tyvärr inte koll på banorna kring Göteborg men jag tror det är närmare till banor än från Stockholm. Brukar finnas många bandagar varje år där det oftast finns oförsäkrade grupper man kan köra i. Om du är nybörjare på hoj skulle jag dock rekomendera att du börjar med att köra en SMC sporthojkurs där krävs dock försäkring (tror jag).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ta en trafikförsäkring!

Du har ju ändå inte tänkt kosta försäkringsbolaget pengar säger du, då kan du ju lika gärna köra med bara trafik, stöldförsäkring har du ju ändå inte nu när den står oförsäkrad...
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Om man får komma med ett inlägg i debatten--!
Orsaken till varför motorcyklar av sporthojmodell är så dyra att försäkra är mycket enkel, svaret är de skador de ger upphov till hos föraren av fordonet.
Sporthojar körs ju i allmänhet hårdare än touring alt. customhojar med åtföljande skaderisker.

Hos försäkringsbolagen beräknas risken i försäkringsobjektet av de skador som kan uppkomma hos försäkringstagaren. Personskador är ALLTID dyrare än fordonsskador, rehabilitering samt inkomstförsäkringar och annat ger summor som kan överstiga försäkringsobjektet ett tiotal ggr. För att nu inte tala om ett eventuellt dödsfall alternativt handikapp....

Försäkringsbolag är vinstdrivande, motorförsäkringar är de försäkringar ett bolag går minus på:näsblod Resultat? Högre premier på fordon med större risk t.e.x Yamaha R1 -07....

För att återgå till tråden:D att sälja hojen till en annan för att få en lägre försäkring tycker jag låter som en dålig affär då detta kommer att se konstigt ut vid en vidare försäljning. Jag skulle tveka att köpa en MC med ett antal fordonsbyten på som inte låter sig verifieras helt lätt. Bättre att söka en annan försäkringslösning då!

Mitt öre till stacken, tack och bock!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om man får komma med ett inlägg i debatten--!
Orsaken till varför motorcyklar av sporthojmodell är så dyra att försäkra är mycket enkel, svaret är de skador de ger upphov till hos föraren av fordonet.
Sporthojar körs ju i allmänhet hårdare än touring alt. customhojar med åtföljande skaderisker.

Hos försäkringsbolagen beräknas risken i försäkringsobjektet av de skador som kan uppkomma hos försäkringstagaren. Personskador är ALLTID dyrare än fordonsskador, rehabilitering samt inkomstförsäkringar och annat ger summor som kan överstiga försäkringsobjektet ett tiotal ggr. För att nu inte tala om ett eventuellt dödsfall alternativt handikapp....

Försäkringsbolag är vinstdrivande, motorförsäkringar är de försäkringar ett bolag går minus på:näsblod Resultat? Högre premier på fordon med större risk t.e.x Yamaha R1 -07....

För att återgå till tråden:D att sälja hojen till en annan för att få en lägre försäkring tycker jag låter som en dålig affär då detta kommer att se konstigt ut vid en vidare försäljning. Jag skulle tveka att köpa en MC med ett antal fordonsbyten på som inte låter sig verifieras helt lätt. Bättre att söka en annan försäkringslösning då!

Mitt öre till stacken, tack och bock!

Nu vet inte jag hur hög premie du har men jag skulle nog kunna spara minst 5000-6000 på att sälja till min far under vintern. Sen får man väga det mot om ett ägarbyte sänker hojens värde med 5000-6000 vid försäljning... :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu vet inte jag hur hög premie du har men jag skulle nog kunna spara minst 5000-6000 på att sälja till min far under vintern. Sen får man väga det mot om ett ägarbyte sänker hojens värde med 5000-6000 vid försäljning... :tungan

Om du istället säljer den till din far över sommaren och låter honom försäkra den då så tjänar du ju ytterligare 5-6000 kronor!

För en garageförsäkring på dig kan väl inte vara så dyr va?

Eller så betalar man vad det kostar.
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Jooo Daniz men nu var det upprepade försäljningar jag var ute efter.
T.e.x om du nu behåller hojen ett tag och säljer den efter ett par tre år så ser det lite gojnar-aktigt med fler än tre ägarbyten på den korta tiden.

Då jag själv arbetat med försäljning så vet jag hur jag skulle reagera vid ett eventuellt inbyte..." jaaa, lite många ägare på denna du...ser inte så bra ut vettu...":D Läs lägre pris...MYCKET lägre pris.

Men tjänar du såpass på en sån translation, why not!

Min försäkring tjänar jag inte så mycket på vid en liknande affär:yoparty den ligger på 8000sek per år så!! Men ja e över förtio så:mad:
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du istället säljer den till din far över sommaren och låter honom försäkra den då så tjänar du ju ytterligare 5-6000 kronor!

För en garageförsäkring på dig kan väl inte vara så dyr va?

Eller så betalar man vad det kostar.

Jo visst klart det går att skenförsäkra "mer" så att säga men det känns som de kan bli mer strul om hojen står på farsan som inte ens skulle kunna sitta på den o jag är ute o brassar runt på den hela sommaren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo visst klart det går att skenförsäkra "mer" så att säga men det känns som de kan bli mer strul om hojen står på farsan som inte ens skulle kunna sitta på den o jag är ute o brassar runt på den hela sommaren.

Jamen då kan du ju köpa en gammal 400cc touring, och sedan flyttar du bara ramnummer och regplåt till den sporhoj du vill köra, då behöver du ju bara försäkra en 400cc touring...

Eller så betalar man vad det kostar.
 

_teSSan_

Guest
Du . Det där menar du väl inte eller !!!
Jag måste bara fråga om hur gammal du är anledningen till att jag frågar det är just vad du skrev för det låter inte så moget . . .

Med tanke på hur du själv skriver så tycker jag inte att du borde uttrycka dig så där.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Om du istället säljer den till din far över sommaren och låter honom försäkra den då så tjänar du ju ytterligare 5-6000 kronor!

För en garageförsäkring på dig kan väl inte vara så dyr va?

Eller så betalar man vad det kostar.

Att ingen kommit på det tidigare... :huvet

Att man ska betala för andras hojgodis/nöjen är ju helt otroligt.
eftersom de flesta som skriver i den här tråden "säljer" sina hojar så¨tycker ja allt att ni kan få inviduella färsäkringar, dvs. om ni kraschar kommer ni att få jättehöga premier på ALLT tills det att "utbetalningen" är tillbaka betald..

detta skulle ju tom. funka för dom som vill ha full bonus redan första försäkningsdagen.. och man blir återbetalningsskyldig om skada uppstår..

för dom som inte fattat vad en försäkring är så skulle man snabbt kunna förklara det med att man hjälps åt att betala varandras skador, hoppas att det va tydligt nog..

annars behövs ju inte försäkringar skatter och avgifter alls :fattartil
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
:tummenupp
Att ingen kommit på det tidigare... :huvet

Att man ska betala för andras hojgodis/nöjen är ju helt otroligt.
eftersom de flesta som skriver i den här tråden "säljer" sina hojar så¨tycker ja allt att ni kan få inviduella färsäkringar, dvs. om ni kraschar kommer ni att få jättehöga premier på ALLT tills det att "utbetalningen" är tillbaka betald..

detta skulle ju tom. funka för dom som vill ha full bonus redan första försäkningsdagen.. och man blir återbetalningsskyldig om skada uppstår..

för dom som inte fattat vad en försäkring är så skulle man snabbt kunna förklara det med att man hjälps åt att betala varandras skador, hoppas att det va tydligt nog..

annars behövs ju inte försäkringar skatter och avgifter alls :fattartil

Jag kan till en del hålla med dig i det du skriver...Jo men nu kom det ett men:rolleyes:
Tanken med försäkringsbolag är väl inte riktigt så ljuvlig som du framställer det, som tidigar sagt är de faktiskt vinstdrivande företag! Det innebär att de skall göra korrekta värderingar samt att kunna hålla premierna på en rimlig nivå-för kollektivet samtidigt som de genererar en vinst!

Däri ligger problemet, de höga nivåer vi ser på sporthojar har mc-kollektivet sig själv att skylla. Med risk att få ordenligt på nöten vågar jag påstå att de intresseorganisationer som skall fungera som motvikt gentemot myndigheter och försäkringsbolag är för flata. Jag kan inte alls förstå att vi har skyhöga nivåer här i Sverige när man jämför med Spanien där sporthojar har mycket lägre premier och därför förekommer i högre utsträckning på vägarna! Olycksfrekvensen är högre i Spanien och hjälmlagen är en papperstiger dår så jag vet faktiskt inte varför skillnaden är så stor:va

Tyvärr är okunskapen stor i landet om vad en försäkring verkligen innebär och vilka krav som ställs här hemma, de flesta verkar sura en aning över sin höga premie för att sedan villigt betala istället för att läsa villkoren. Många tar till skenförsäkringar i ett inbillat hopp om att bolagets skadereglerare är korkade....well, i got some bad news, dudes! Det är dom inte! Om man skulle råka ut för en skada i samband med en skenförsäkring så kommer ersättningen att dras in, så enkelt är det!

Nu menar jag inte att bolagen är skurkar ELLER änglar. De är företag och tillhandahåller försäkringar, pungt! Därför skall man konkurrensutsätta dem!
Så att man kan få en rimlig premie. Nån skrev tidigare om en premie på 70-76`helår. Det är ett sätt för bolaget att tala om vad de tycker om den kunden, dvs. " är du så korkad att du pröjsar dessa pengar...ja, vassego ´rå! Men vi ville inte ha dig som kund...egentligen!"

Och det här med helårsförsäkringar...eh, det ser vi nog ett slut på snart! Alla ideér är inte bra och denna var inte lysande. Där bet sig bolagen i foten minsann!! Antagligen därför försäkringsförmedlarna tipsar hur man ska kringgå det hela.

För att äntligen komma till punkt i detta ohemult långa inlägg(och somna lite sött sen:tungan ) rena försäkringsbedrägerier är inte okej, men att utnyttja regler till sin fördel är faktiskt lagligt! Det tyder ju bara på en dålig försäkringslösning från början!

natti natt
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
:tummenupp

.... rena försäkringsbedrägerier är inte okej, men att utnyttja regler till sin fördel är faktiskt lagligt! Det tyder ju bara på en dålig försäkringslösning från början!

natti natt

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag vet inte hur folk resonerar liknande i andra situationer; vissa jobbar svart, andra betalar för tjänster svart (bästa exemplet jag kunde komma på...). Det vore minst lika illa och då begår man väll ändå ett brott? Till skillnad från i detta fall att man utnyttjar det system som försäkringsbolagen satt upp. Jag skulle som sagt aldrig skenförsäkra eftersom det skulle drabba mig som individ mer om det händer något ute på vägarna. Börjar nästan bli en politisk fråga vänster <> höger i hur man tänker kring detta.
 

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Sålde precis min till närstående. Har trafikförsäkring med samma kostbad året om, tidigare har jag kunnat ställa av hojen men inte från och med detta år. Sparar många tusen på att sälja den och olagligt kan det ju knappast vara. Bara ett sätt att ta sig runt försäkringsbolagets nya regler:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är väl så ett demokratiskt samhälle fungerar alla delar på kakan, både det man får eller det man ger, oberoende av sin ekonomiska situation

Fel tråd egentligen...men i vårt demokratiska samhälle finns det två klasser av människor..De som förväntas ta ansvar för sig själva , sin avkomma och sina beslut OCH för andra, samt de som inte förväntas att göra något alls och kan skyffla notan vidare. De som ger minst, skriker alltid högst om att "man ska dela på kakan", det vet vi redan. Grejen är att över livet mätt finns det folk som är nettobetalare och nettoemottagare och klassresorna dessa klasser emellan är rätt sällsynta. Men visst, bryter jag benen på hojen och Stina är med och betalar lagningen...kan jag väl få vara med och betala tandställning för hennes barn. Fair is fair...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är inte så mycket inkomsterna som gör att pengar räcker till...Det är kontroll över utgifterna. Enkelt sagt..hade jag käkat lunch på Food Courten i Kista varje dag för 80 spänn...därtill fika på Waynes för 25 spänn, ätit halvfabrikat hemma och frukost ute...köpt ett paket cigg om dagen och handlat min sprit på bolaget hade jag varit minst 3000 kr fattigare i månaden. ...Det är 30 tkr per år om man räknar bort 2 mån ledighet...Bara ett exempel. Finns ett par bra till. Folk gnäller över att de nte har råd med det ena och det andra...och det medan de står och bolmar en cigg ur ett paket för 50 spänn. Skulle jag pissa iväg pengar på skit och låtit mig rövknu**as av försäkringsbolag (och alla andra som försöker rövkn***a mig på pengar) och snällt betalat det de säger åt sin bitch (mig) hade jag nog haft EN belånad surhäck, istället för TRE betalda bra hojar. Lägger man ihop all onödigt skit man slänger bort pengar på räcker det till ett och annat. Vill man låta sig sodomiseras av försäkringsbolagen för att man tycker att det är moraliskt rätt ? Fine ! Be my guest, det är ett fritt land. Själv håller jag mig alltid inom lagens ramar, men från ett högt torn PISSAR på allt vad andras definition av moral heter. Hade jag varit rik hade jag nog haft råd med moral...fast ser man på de som har råd med moral så är det nog det sista de köper.

Kontentan...för de flesta som kör lite snabbare och dyrare hojar (och villha helförsäkring) LÖNAR det sig att skriva över de för att bryta försäkring. Så enkelt är det.
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
måste hojen vara avställd om man "säljer"den för att sedan ta garageförsäkring??köparen kanske inte har körkort
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top