Skriva av mig!!!!!!!!!!!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nä, det vet du ju bäst själv.

Personligen tror jag den var på gång redan innan och att den rasat rätt snart i vilket fall, vem vet av vad, kanske ett tillverkningsfel eller en gammal skada i motorn.
Det om man helt går på din historia, men vi får väl göra det.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jo det är ju sant det du skriver... Men Mekanikern sa att han inte har stött på något liknade, Mycket ovanligt att en så ny båge bara total rasar, Han sa även att de ska klara mycket mer än vad jag driver ut av min körning jag menar en del är ju och trycker bana titt som tätt men en del ska ju ha otur med hoppas iallafall de visar lite goodwill suzuki det är ju det enda märket som finns för min del... "TYCKER JAG" Blev indragen i suki träsket tidigt av min systers man som har kört suki i 15år.... Han har aldrig haft problem och han kör 100ggr hårdare än mig... Och vem kan köra fett hårt när man bara har kört race 1 sommar innan.... Klart har ju blivit en del cross och motard men det är ju skillnad... men men... Hoppas alla andra klar sig utan detta missöde.
dte är inte kul precis innan man får sin dom.. Kan ju bli en hojlös sommar. Hoppas ju förstås inte på det. Men man blir ju bara så jävla piss på allt när det händer. Vill köra min pärla snart igen...


///Micke
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
norrlansguld skrev:
Klart den inte ska rasa för att den går på varvstoppet ett kort ögonblick.
Det finns knappt någon som inte har missat en växel eller liknande så att den varvat upp på rött.

Klart dom flesta vet att motorn håller längre om man växlar långt innan rött, men hur kul blir tex en R6 om du växlar vid 7000?

Är det så klart att den inte ska rasa? Motsatsen är ju bevisad! :lol Jag tror inte heller att någon frisk motor rasar för att man nuddar rött på varvräknaren.

Varva gärna, men kom inte och gnäll när det rasar. :D
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
von reisen skrev:
Är det så klart att den inte ska rasa? Motsatsen är ju bevisad! :lol Jag tror inte heller att någon frisk motor rasar för att man nuddar rött på varvräknaren.

Varva gärna, men kom inte och gnäll när det rasar. :D

Skulle den vara så känslig för övervarvning skulle ju varvstoppet gå tidigare, tror något var fel i den.

Självklart blir man besviken om en hoj som knappt är inkörd rasar.
Kör själv mest bana och visst missar man växeln någon gång, är däremot noga med varmkörnig och oljebyten, men självklart minskas hållbarheten gämfört med om man växlade vid 7000 fast det vet nog dom flesta.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
norrlansguld skrev:
Skulle den vara så känslig för övervarvning skulle ju varvstoppet gå tidigare, tror något var fel i den.

Självklart blir man besviken om en hoj som knappt är inkörd rasar.
Kör själv mest bana och visst missar man växeln någon gång, är däremot noga med varmkörnig och oljebyten, men självklart minskas hållbarheten gämfört med om man växlade vid 7000 fast det vet nog dom flesta.

Nä, men motorn kan ju ge upp omedelbart om den saknar skyddet helt (som ju inte heller är ovanligt på äldre hojar).
Några övervarvningar går givetvis, men inbilla inte mig tat motorn mår bra av att gå på varvskyddet på alla växlar för jämnan, man behöver väl inte överdriva.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Silwer skrev:
Några övervarvningar går givetvis, men inbilla inte mig tat motorn mår bra av att gå på varvskyddet på alla växlar för jämnan, man behöver väl inte överdriva.

Exakt var i min formulering uttryckte jag att den mår bra av att gå på varvstoppet?

Och på vilket sätt överdriver jag?


Mvh Thomas!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
norrlansguld skrev:
Exakt var i min formulering uttryckte jag att den mår bra av att gå på varvstoppet?

Och på vilket sätt överdriver jag?


Mvh Thomas!
Andra i tråden menar att det är ett rent garantijobb även om ägaren kört på varvstoppet på alla växlar och att motorn skulle vara byggd för detta, jag trodde du ville stödja den sidan, så ursäkta.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Silwer skrev:
Andra i tråden menar att det är ett rent garantijobb även om ägaren kört på varvstoppet på alla växlar och att motorn skulle vara byggd för detta, jag trodde du ville stödja den sidan, så ursäkta.

Ursäkten godtagen :tummenupp
Jag har inte läst någon som skriver att garantin ska gälla även vid sådan körning.

Värsta misshandeln av en hoj jag sett var på lelleträffen 97 nären kille startade en 97:as fireblade och drog den på varvstoppet i ca 20 sekunder med kall motor.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
norrlansguld skrev:
Ursäkten godtagen :tummenupp
Jag har inte läst någon som skriver att garantin ska gälla även vid sådan körning.

Värsta misshandeln av en hoj jag sett var på lelleträffen 97 nären kille startade en 97:as fireblade och drog den på varvstoppet i ca 20 sekunder med kall motor.

Smart kille :död
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
norrlansguld skrev:
Ursäkten godtagen :tummenupp
Jag har inte läst någon som skriver att garantin ska gälla även vid sådan körning.

Värsta misshandeln av en hoj jag sett var på lelleträffen 97 nären kille startade en 97:as fireblade och drog den på varvstoppet i ca 20 sekunder med kall motor.
"Trist med motorn, hoppas Suzuki tar på sig det. Oavsett om du drar till varvstopp varenda växling eller ej, varvstoppet finns ju där av just en anledning, skydda motorn mot övervarv"
Detta tolkade jag som om att detta var ett förfarande som täcks av garantierna.
Nog tjafsat om det, jag mår dåligt när folk plågar sina hojar på det där sättet(man tänker ju på senare när den säljs med 800 mil på mätaren med skinande kåpor, synd man inte kan se antal tokvarvningar på nåt sätt:lol), mycket vanligt bland så kallade tröjan-över-stället folk tycker jag mig märka, brukar benämna det med ett annat namn men det törs jag inte skriva här för då blir man halshuggen:lol
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Pratade med en kunnig kille idag som kört bana i 9år... Han sa att det finns inte en chans att den ska gå sönder ifall var stoppet sitter kvar vilket det gör. De garderar sig till och med och sätter det innan det blir någon fara för motorn.... Och det sa Killen på suki me SÅ DE SÅ.....Nog med detta hoppas ialla fall på något bra ifrån suzuki vill ju forsätta köra det klart bästa märket som finns, men om inte blir det nog en cbr 954rr eller 1000rr nästa sommar lycka till alla mc freaks.... Hoppas ni inte råkar ut för samma sak...


Skriver mer om hur det går senare......


///Micke
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man drar hojen till varvstoppet på bakhjulet (i en vinkel då den kanske knappt suger olja) för att sedan dunsa ner framhjulet relativt hårt i backen (vilket man förmodligen gör om man ligger på varvstopp och hojen bestämmer sig för att falla framåt) så kör man ju knappast hojen efter tillverkarens rekomendationer.
Dunsen i kombinatiom med tunn oljefilm i lagren, kombinerat med höga varv är inte bra

INGEN TILLVERKARE TILLVERKAR HOJAR FÖR ATT KÖRAS PÅ BAKHJULET.
(en del bygger om oljepickupen/fyller för mycket olja för att dom gillar att köra på slangen, det är en annan sak)

Varvstoppet är en bit in på rött, va?
Det röda på varvräknaren indikerar att man växlar försent, varvstoppet att man totalt har misslyckats (eller att man har missat en växling).

Synd för dig att motorn havererade, hoppas att du får en ny, men många andra som blåser sina motorer när dom burnar slut på sina däck mot varvstoppet, eller åker långa sträckor på bakhjulet utan att modifiera smörjningen bidrar tyvärr bara till att göra hojarna dyrare för oss andra, för det är ingen annan än den som köper en motorcykel som betalar för motorer som byts på garantin, i form av dyrare pris på motorcykeln.

Det är lite grann som att stunta sönder tre kåpset på en sommar, laga hojen på försäkringen och sedan klaga på att det är dyrt att försäkra...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Silwer skrev:
"Trist med motorn, hoppas Suzuki tar på sig det. Oavsett om du drar till varvstopp varenda växling eller ej, varvstoppet finns ju där av just en anledning, skydda motorn mot övervarv"
Detta tolkade jag som om att detta var ett förfarande som täcks av garantierna.
Nog tjafsat om det, jag mår dåligt när folk plågar sina hojar på det där sättet(man tänker ju på senare när den säljs med 800 mil på mätaren med skinande kåpor, synd man inte kan se antal tokvarvningar på nåt sätt:lol), mycket vanligt bland så kallade tröjan-över-stället folk tycker jag mig märka, brukar benämna det med ett annat namn men det törs jag inte skriva här för då blir man halshuggen:lol
Som f-n läser bibeln ;)
Jag hoppas att det är som killen påstår, att om han en gång dragit till varvstopp, och om den då skär så bör Suzuki ta det som ett garantifall. Och ja, varvtalsstoppen finns för att minimera risken för skador, krökta ventiler och annat otyg, men den ska för den skull inte användas som indikering för att det är dags att växla... Men även om man misshandlar sin hoj på detta sätt, så tror jag den bör hålla mer än 1000 mil, en annan femma om jag skulle vilja köpa en sån med 3000 (eller ö.h.t.) mil på mätaren

Själv varvar jag inte mer än halva maxvarvet innan jag kört 10-15 minuter, uiilar inte, byter olja och filter oftare än rekommenderat, jag tror vi delar uppfattning om motorvett ;)
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Jag råkade för exakt samma sak i förgår...åt helvete är det....tog 150m innan jag fått stopp på skiten...bakdäcket gick som bambi på hal is...så jag är ute efter en motor med, zx9r-96...om det är nån som har en sån så hojta till!
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
DÅ har man fått dommen....

Skit och piss. KGK gick inte in med något för att hjälpa.... Tycket det är skandal.... Jag menar hur mycket hade de kostat dem ett så stort företag som suzuki.... Men men nu blir det till att skaffa en ny motor...

Så om någon är sugen på delar av min gamla GSXR 750 00:a Motor så hör av er till mig...070 3716820

Mvh Mikael
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
GuW skrev:
...Dunsen i kombinatiom med tunn oljefilm i lagren, kombinerat med höga varv är inte bra bla bla bla INGEN TILLVERKARE TILLVERKAR HOJAR FÖR ATT KÖRAS PÅ BAKHJULET bla bla bla...

Kan inte du förklara hur "dunsen" påverkar slitaget i motorn?

Jag skulle vilja påstå att KTM's motarder är byggda för att klara av bak- och framhjulskörning.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
I med en GSXR1000 motor nu....


Mr_Mike skrev:
DÅ har man fått dommen....

Skit och piss. KGK gick inte in med något för att hjälpa.... Tycket det är skandal.... Jag menar hur mycket hade de kostat dem ett så stort företag som suzuki.... Men men nu blir det till att skaffa en ny motor...

Så om någon är sugen på delar av min gamla GSXR 750 00:a Motor så hör av er till mig...070 3716820

Mvh Mikael
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har en teori om vad som kan ha orsakat raset:

När den neråtgående rörelsen som framhjulet gjorde stoppades av marken övergick denna i en kraft riktat framåt (i färdriktningen) som gjorde att cykeln fick en extra skjuts framåt.
Iom detta fick man ett moment från bakhjulet,via kedjan in i motorn som kortvarigt höjde motorvarvet (ungefär som när man växlar ner)

Eftersom motorn redan låg på varvstoppet behövdes inte mycket varvtalshöjning för att en kolv skulle träffa en ventil,
-et voila':Generalras

således ingen missskötsel av motorn eller felkonstruktion av motorn utan bara en jäkla massa olyckliga omständigheter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top